Sterke punten
- Fiesta-techniek in compacte coupévorm
- Fiesta-techniek in crossover-vorm
- Praktische bagageruimte (tweede Puma)
Zwakke punten
- Krap achterin, zeker eerste Puma
- Uitgesproken vormgeving eerste Puma
- Zicht rondom kan beter (beide Puma’s)
Ford Puma : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Puma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Puma
-
Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line
€ 15.449,-- 49.380 km
- 03/2020
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
-
4,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
135 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 CL AMSTERDAM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X 155 pk | 12 MDN GARA
€ 20.945,-- 49.137 km
- 11/2020
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6229 PB MAASTRICHT -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Mild-Hybrid ST-Line X
€ 15.649,-- 61.526 km
- 07/2020
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
4,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 CL AMSTERDAM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk AUTOMAAT Hybrid ST-Line | 12 MD
€ 22.945,-- 41.078 km
- 10/2021
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6229 PB MAASTRICHT -
Ford Puma 1.5 245pk ST-X |stage 1|OPF delete|Carbon inductio
€ 27.995,-- 58.817 km
- 11/2020
- 180 kW (245 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5627 BS EINDHOVEN -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 125PK ST-Line X Automaat (PANO
€ 28.945,-- 24.801 km
- 11/2023
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5953 JZ REUVER -
Ford Puma 1.0 Ecoboost 125PK Hybrid ST-Line X (ACC|B&O|ELEK
€ 21.945,-- 50.444 km
- 03/2021
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5953 JZ REUVER -
Ford Puma 1.0 EcoBoost 155pk Hybrid ST-Line X | Adaptive Cru
€ 20.940,-€ 19.940,-- 51.420 km
- 11/2020
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
127 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7333 NX APELDOORN -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line | Apple carplay | Came
€ 23.895,-BTW verrekenbaar - 37.632 km
- 09/2022
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
130 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8281 PC GENEMUIDEN -
Ford Puma Hybrid ST-Line X 155PK 1e Eigenaar NL-Auto Volledi
€ 19.999,-BTW verrekenbaar - 82.505 km
- 05/2020
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6662 PT ELST -
Ford Puma 1.5 EcoBoost 200PK ST-X Gold Edition | Performance
€ 27.925,-BTW verrekenbaar - 52.965 km
- 09/2022
- 147 kW (200 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
151 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7005 AG DOETINCHEM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line| pano | ACC | keyless
€ 24.450,-- 32.231 km
- 10/2021
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1704 SR HEERHUGOWAARD -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Aut. ST-Line | Adaptive Cruise Contro
€ 22.740,-BTW verrekenbaar - 56.550 km
- 06/2021
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
134 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6662 NG ELST -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X | Panoramadak | Wint
€ 20.940,-- 51.302 km
- 02/2020
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
96 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6826 TP ARNHEM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-line X | Panoramadak | Adap
€ 20.940,-BTW verrekenbaar - 61.178 km
- 01/2020
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
99 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7005 AG DOETINCHEM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Automaat Hybrid ST-Line X | Navigatie
€ 22.940,-BTW verrekenbaar - 49.288 km
- 05/2021
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
147 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7005 AG DOETINCHEM -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 125 PK ST-Line - Automaat | Ni
€ 31.995,-BTW verrekenbaar - 3.283 km
- 06/2024
- 91 kW (124 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
130 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7447 JK HELLENDOORN -
Ford Puma 1.0 Automaat EcoBoost Hybrid ST-Line | Winterpack
€ 26.940,-BTW verrekenbaar - 12.137 km
- 01/2023
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
129 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1327 GE ALMERE -
Ford Puma 1.0 EcoBoost Automaat ST-Line | Climate Control |
€ 22.940,-BTW verrekenbaar - 42.335 km
- 07/2021
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
138 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7005 AG DOETINCHEM -
Ford Puma 1.0 Ecoboost 125pk Automaat Hybrid ST-Line | Winte
€ 26.940,-BTW verrekenbaar - 14.356 km
- 01/2023
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
129 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8028 PS ZWOLLE
Interesse in een Ford Puma
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betrouwbare Fiesta-techniek, maar dan in aansprekende coupé- of crossover-vorm.
- Slim bagageruimteconcept voor de tweede Puma, met afspoelbare ‘opbergbak’ in de bodem.
- Bovengemiddeld goede rijeigenschappen voor het segment.
- Tweede Puma heeft in de vorm van de ST een echte sportuitvoering.
Technische gegevens
Motorisatie
De oorspronkelijke Ford Puma (1997-2002) was over de gehele productieperiode gezien leverbaar met verschillende viercilinder benzinemotoren, met een inhoud van 1,4- tot 1,7-liter en een vermogen van 67 kW (91 pk) tot 114 kW (155 pk). Vanwege het vrij lage gewicht vanaf zo’n 1.000 kg was de Ford Puma daarmee best een sportieve auto. Alle motoren waren gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, gecombineerd met voorwielaandrijving.
De tweede Ford Puma (vanaf 2019) is in Nederland alleen leverbaar met driecilinder benzinemotoren, met een inhoud van 1,0- tot 1,5-liter. Het vermogen varieert van 70 kW (95 pk) tot liefst 147 kW (200 pk) en daarmee is ook de moderne Puma een sportieve auto te noemen. Nog steeds gaat de aandrijving altijd naar de voorwielen, maar behalve een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen behoort een zeventrapsautomaat nu ook tot de mogelijkheden. In het buitenland is de Puma ook leverbaar met 1,5-liter viercilinder dieselmotor, maar daar is in Nederland te weinig vraag naar.
Afmetingen
De oorspronkelijke Ford Puma is een bijzonder compact coupémodel van net geen vier meter lang en een hoogte van slechts 1,3 meter. De moderne Ford Puma is een slag groter: net geen 4,2 meter lang en ca. 1,5 meter hoog. Beide modelgeneraties zijn ongeveer 1,8 meter breed. Carrosserievarianten waren er nooit. De eerste generatie was altijd een compacte coupé, de tweede generatie is altijd een compacte vijfdeurs crossover.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Puma | |
---|---|
Productieperiode | 1997-2002 en 2019-heden |
Lengte, breedte, hoogte | 3,98-4,16 m, 1,80-1,83 m, 1,31-1,53 m |
Wielbasis | 2,44-2,58 m |
Inhoud bagageruimte | 240-456 l |
Ledig gewicht | 1.009-1.180 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.400-1.770 kg |
Cilinderinhoud | 998-1.679 cm3 |
Vermogen | 67 kW (91 pk)-147 kW (200 pk) |
Koppel | 125 Nm-320 Nm |
Topsnelheid | 173-220 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,9-6,7 sec |
Tankinhoud | 40-45 l |
Verbruik | 5,4-7,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 121-178 g/km |
Varianten
Beide modelgeneraties Ford Puma waren en zijn leverbaar in de gebruikelijke Ford-uitrustingsniveaus. Tussen deze reguliere modellen zitten wel een aantal opvallende. Zo kende de oorspronkelijke Ford Puma vooral in het Verenigd Koninkrijk de nodige speciale edities. De meest bijzondere daarvan is de op 500 exemplaren gelimiteerde Ford Racing Puma. Motorisch hetzelfde als de krachtigste reguliere versie, maar verder een soort rallyautootje voor op de openbare weg. De moderne Ford Puma valt op met een volbloed ST-uitvoering met liefst 147 kW (200 pk). Daarmee is de crossover een echte (hoge) hot hatchback. De Puma ST heeft wel altijd een automatische transmissie. In 2023 werd wel de handgeschakelde Hybrid ST geïntroduceerd, met mild hybrid-aandrijving en 125 kW (170 pk).
Prijzen
De eerste generatie Ford Puma had een nieuwprijs van ruim 16.000 tot 22.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. De tweede generatie Ford Puma heeft een vanafprijs van ongeveer 32.000 euro en de prijs kan oplopen tot 46.000 euro voor de sportieve topuitvoering. De flink hogere prijzen voor de tweede generatie zijn te verklaren door een combinatie van inflatie, extra uitrustingen aan boord en toegenomen belastingen op de aanschaf van een nieuwe auto. Ook is de tweede generatie gewoon een groter model auto.
Een Ford Puma occasion is al bereikbaar vanaf zo’n 2.000 euro. Dan gaat het natuurlijk om een Puma van de eerste generatie. Voor dat bedrag zijn al heel nette exemplaren te vinden, met niet al te veel kilometers voor een auto van die leeftijd. De lage prijs is namelijk grotendeels te verklaren doordat er gewoon weinig vraag is naar kleine coupés. De prijzen lopen bovendien niet veel verder op dan 4.000 euro voor een echt mooi exemplaar. Voor weinig geld heb je dus al een fijne en goede compacte coupé. Voor de tweede generatie Ford Puma beginnen de occasionprijzen bij zo’n 20.000 euro voor een vroeg exemplaar met relatief veel kilometers tot 50.000 euro voor een bijna nieuwe Ford Puma ST met de nodige opties.
Het is ook mogelijk om de (tweede generatie) Ford Puma te rijden via het AutoScout24 auto-abonnement. Dat kan vanaf ongeveer 880 euro per maand. Dat is een vast maandbedrag inclusief verzekering, onderhoud, eventuele reparaties en wegenbelasting. Bovendien biedt het auto-abonnement meer flexibiliteit dan bijvoorbeeld private lease. Zo zijn kilometrage en looptijd van het contract volledig naar wens aan te passen.
Design
Buitenkant
De eerste en tweede generatie Ford Puma zijn heel verschillend, en toch ook weer niet. Beide zijn gebaseerd op de techniek van de Ford Fiesta, maar hebben een heel andere carrosserie. De eerste Puma is een zeer compacte coupé, de tweede Puma een compacte crossover. Met recht een crossover, want het model zit qua carrosserievorm een beetje tussen een hoge hatchback en een kleine SUV in. De eerste Puma heeft een, zeker in zijn tijd, zeer uitgesproken vormgeving en was een van de eerste Ford-modellen met de toen nieuwe designtaal van het merk. De tweede Puma heeft ook wel een wat uitbundiger vormgeving dan de Fiesta, maar houdt het allemaal toch een stuk bescheidener.
Binnenkant
De eerste Ford Puma koop je, ten opzichte van de Fiesta, vanwege de extra sportiviteit en bijbehorende uitstraling. In praktisch opzicht blinkt het model niet uit. De achterbank is krap en vrij moeilijk bereikbaar. Die is daarmee vooral voor kinderen, of als extra bagageruimte. De tweede Puma is een stuk praktischer. Achterin is hij misschien iets krapper dan veel concurrenten, maar hij is ruimer dan de Fiesta. Al is het maar door de toegenomen hoogte. Bijzonder is de zogenaamde Megabox in de bagageruimte: een diepe opbergbak die met de tuinslang afspoelbaar is. Met een stop onderin loopt de bak dan weer leeg.
Veiligheid
De eerste generatie Ford Puma is niet getest door het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP, maar de nauw verwante toenmalige Ford Fiesta wel. Die scoorde drie van de vijf sterren, een ‘redelijke’ score voor die tijd. Natuurlijk hebben de ontwikkelingen op gebied van veiligheid niet stilgestaan en scoort de tweede generatie een stuk beter. Die behaalde bij introductie in 2019 een score van vijf sterren, met zelfs 94% bescherming voor volwassen inzittenden. In 2022 werd de Ford Puma nog eens getest, met toen een score van vier van de vijf sterren als resultaat. Niet omdat de auto onveiliger is geworden, maar omdat de scorevereisten verder zijn aangescherpt.
Alternatieven
De oorspronkelijke Ford Puma heeft eigenlijk geen directe alternatieven, want dergelijk kleine coupés waren en zijn er niet veel. Wel waren er destijds veel compacte cabriolets met stalen klapdak, die met het dak dicht een vergelijkbaar soort auto zijn. De Peugeot 206 CC is daarvan een populair voorbeeld. Het B-segment crossover- en SUV-segment waarin de tweede generatie Ford Puma opereert, is een felbevochten segment en het aantal gelijkwaardige concurrenten is dan ook groot. Voorbeelden van populaire alternatieven zijn de Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda, CX-30, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, SEAT Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Roc en nog veel meer. Voor wie meer luxe wil, is de Audi Q2 een van de weinige B-segment SUV’s in de (relatief) hogere prijsklasse.