Sterke punten
- Uitstekende standaardvoorzieningen
- Veel motoren en varianten
- Laag brandstofverbruik
Zwakke punten
- Geen moderne veiligheidssystemen
- Alleen als occasion verkrijgbaar
- Veel overeenkomsten met Mazda-modellen
Ford Probe : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Probe, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ford Probe
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Goede redenen
- De Ford Probe is een exotische auto uit Amerika die werd afgestemd op de Europese markt.
- Het is een sportieve en pittige klassieker.
- Er is keuze uit veel verschillende kleuren.
Belangrijke gegevens
Motor
De Ford Probe werd gemaakt in twee verschillende generaties. De eerste generatie rolde tussen 1988 en 1992 van de band. De tweede generatie werd geproduceerd vanaf 1993.
Bij de eerste generatie gebruikte Ford benzinemotoren met een cilinderinhoud van respectievelijk 2,2 liter en 3,0 liter. De 2.2 GL/LX en de 2.2 GT Turbo zijn uitgerust met een viercilinder benzinemotor van Mazda, de 3.0 LX met een zescilinder van Ford. De eerste generatie, die 110 tot 145 pk leverde, bereikt een topsnelheid tussen 186 en 213 km/u. De GL- en LX-varianten zijn ook verkrijgbaar met automatische versnellingsbak.
De tweede generatie benzinemotoren met een cilinderinhoud van 2,0 of 2,5 liter imponeren met hun vermogen van 115 tot 167 pk. De topsnelheid van 204 km/u en 220 km/u wordt bereikt in respectievelijk 10,6 en 8,0 seconden.
Afmetingen
Er zijn enkele kleine verschillen in de afmetingen van de twee generaties Ford Probe.
De onderstaande tabel bevat de gegevens van de tweede generatie Ford Probe 16V.
Gegevens en afmetingen | Ford Probe |
---|---|
Bouwjaar | 1988 – 1997 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,6 m x 1,8 m x 1,3 m |
Wielbasis | 2.614 mm |
Inhoud bagageruimte | 360 - 1.000 l |
Ledig gewicht | 1.220 kg |
Toegestane maximum massa | 1.620 kg |
Cilinderinhoud | 1,991 cm³ |
Koppel | 170 Nm |
Topsnelheid | 204 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,6 s |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik | 7,8 l/100 km |
CO2-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Ford Probe werd geproduceerd in twee verschillende generaties. De eerste generatie was vanaf 1988 verkrijgbaar in de Verenigde Staten, maar werd nooit officieel op de Europese markt gebracht. Er waren echter nog steeds geïmporteerde voertuigen verkrijgbaar die aan de Europese markt waren aangepast.
De tweede generatie betekende niet alleen een andere vormgeving, maar ook de officiële start van de verkoop in Europa vanaf 1994. In vergelijking met de eerste generatie werd de wagen nu breder en langer, maar ook lichter. De Europese versie was alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
Prijs
De nieuwprijs van de tweede generatie Ford Probe lag rond de 20.000 tot 30.000 euro. Tegenwoordig is de Ford Probe alleen nog verkrijgbaar als occasion. Al naargelang de variant, leeftijd, staat en kilometerstand liggen de prijzen meestal tussen de 1.000 euro en 10.000 euro. Er zijn ook heuse koopjes te vinden voor minder dan 1.000 euro. Afhankelijk van het model en de staat waarin het verkeert, kan een Probe tot wel meer dan 10.000 euro kosten.
U moet bovendien 500 tot 600 euro per jaar voorzien voor zowel de motorrijtuigenbelasting als de verzekering.
Design
Exterieur
Typisch voor de Ford Probe zijn het uitgestrekte profiel, de inklapbare koplampen, het elegante design en de grote glasoppervlakken. Het driedeursmodel is ook verkrijgbaar in allerlei kleuren. De eerste generatie werd standaard geleverd in wit, zwart en rood. Bovendien zijn er ook metallic lakken beschikbaar in lichtgrijs titanium en donkergrijs titanium. In de VS was de eerste generatie ook verkrijgbaar in blauw, goud en turkoois.
De tweede generatie werd aanvankelijk geproduceerd in rood, wit, zwart, zilver, calypso groen en elektrisch blauw. Later werden ook de kleuren ijszilver, ruimteblauw en opaalgroen toegevoegd. Vanaf 1995 was ook de achterspoiler leverbaar in de carrosseriekleur.
Interieur
Helaas biedt het interieur van de Probe niet veel ruimte. Zoals gebruikelijk voor een sportcoupé ligt de nadruk hier meer op een sportief design dan op royale ruimte. De Ford Probe kan echter wel bogen op een uitgebreide standaarduitrusting.
De eerste generatie biedt onder meer een snelheidsafhankelijke verstelling van het onderstel en stuurbekrachtiging, elektrische ramen, centrale vergrendeling en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Airconditioning, metallic lak of een opklapbaar en afneembaar glazen dak waren leverbaar tegen een meerprijs.
Ook de tweede generatie is goed uitgerust. Zo is er onder meer een neerklapbare achterbank, sportstoelen met lendensteun, een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een lederen versnellingspook. Vanaf 1994 werd de Probe ook uitgerust met een alarmsysteem, startonderbreker en digitale klok. Een elektrisch schuifdak en CFK-vrije airconditioning zijn verkrijgbaar tegen een meerprijs.
Veiligheid
De eerste Probe rolde in 1988 van de band. De Ford Probe kan niet op tegen de moderne veiligheids- en hulpsystemen van tegenwoordig. De eerste generatie van de Probe biedt alleen ABS en automatische veiligheidsgordels. Deze gordels waren destijds in de VS verplicht om de Probe goedgekeurd te krijgen. Zonder airbags zou de Probe anders te onveilig zijn geweest.
Vanaf de tweede generatie werd de Ford Probe eindelijk ook uitgerust met airbags. Aanvankelijk waren alleen de bestuurdersairbags standaard inbegrepen, maar vanaf 1994 werden ook passagiersairbags gemonteerd. De tweede generatie heeft ook mistlampen.
Alternatieven
Eigenlijk moest de Ford Probe de Ford Mustang vervangen. Toch bleef de Mustang lange tijd de favoriet van de Amerikanen - deels vanwege zijn krachtige V8-motor.
Andere alternatieven van de concurrentie zijn de Honda Prelude, de Nissan 200SX en de Mazda MX6. De Honda imponeert met zijn innovatieve technologie en sportieve motoren. De 200SX van Nissan biedt een krachtige achterwielaandrijving. Bij de Mazda zien we dat de MX6 dankzij de vierwielbesturing een uitstekende bochtenstabiliteit biedt.