Sterke punten
- Ruime keuze aan motoren
- Degelijke comforteigenschappen
- betrouwbare, robuuste technologieën
Zwakke punten
- Eenvoudig ontwerp
- Roestproblemen
- Verschillende motorvarianten gevoelig voor defecten
Ford Orion : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Orion, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ford Orion
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Ford Orion is geschikt als goedkope instap in de wereld van de klassieke auto's.
- Ook nu nog worden de motoren als zeer robuust en bestendig beschouwd.
- Binnenin biedt de Ford Orion veel ruimte voor het hele gezin.
- Naast klassieke benzinemotoren zijn er ook zuinige dieselmotoren voor het voertuig.
- De rijprestaties zijn bijzonder indrukwekkend met de krachtigere motoren.
Gegevens
Motor
Toen hij in 1983 op de markt kwam, bood Ford de Orion alleen aan in de versies GL en Injection, de versies met het omvangrijkste uitvoeringspakket. Alleen de 1,3- en 1,6-liter benzinemotoren waren leverbaar. Deze brachten tussen 69 en 105 pk op de weg met een koppel van 100 tot 138 Nm. De topsnelheden lagen tussen 157 en 186 km/u. In 1984 introduceerde Ford ook de L en GL dieselvarianten met een 1,6-liter motor. Het vermogen van deze motor was 54 pk bij 95 Nm. De topsnelheid bedroeg 150 km/u. Het vermogen wordt bij alle motoren uitsluitend via de twee voorwielen overgebracht, en schakelen gebeurt meestal via een handgeschakelde versnellingsbak met vier of vijf versnellingen.
De tweede modelgeneratie begon in 1986. Hier breidde Ford zijn Orion uit met verdere modelvarianten. Ook werden een nieuwe 1,4-liter benzinemotor en een 1,8-liter dieselmotor toegevoegd. De nieuwe benzinemotor leverde een vermogen van 73 pk met een koppel van 108 Nm. De topsnelheid was 165 km/u. Voor de 1,4-liter benzinemotor met een vermogen van 71 pk was tegen meerprijs een continu variabele transmissie beschikbaar. Voor de nieuwe dieselmotor konden de klanten kiezen uit twee 1,8-liter aandrijvingen met een vermogen van 60 of 90 pk. Vooral de 90 pk sterke dieselmotor zou dankzij een topsnelheid van 172 km/u en een snelheid van 11,5 seconden tot 100 km/u voor de meeste behoeften moeten volstaan, zeker gezien het brandstofverbruik van slechts 6,3 liter.
De derde en laatste generatie kwam tussen 1990 en 1993 op de markt. Een 1,8-liter benzinemotor werd aan het gamma toegevoegd. Het vermogen bedroeg hier 105 tot 131 pk met een koppel van 153 tot 162. Deze motor kon de auto versnellen tot 202 km/u en voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u had het model slechts 9,4 seconden nodig.
Afmetingen
De Ford Orion was in Duitsland verkrijgbaar in totaal drie generaties. De afmetingen verschillen echter slechts minimaal. Over het algemeen biedt de Ford Orion voldoende ruimte voor het hele gezin en is hij ideaal voor dagelijkse ritten. Toch is het model met een lengte van iets meer dan 4,2 meter en een breedte van 1,64 meter zeer wendbaar en zeer geschikt voor stadsverkeer. De hoogte bedraagt ongeveer 1,4 meter
Tot vijf personen vonden een comfortabele en veilige plaats in het interieur. Maar ook de bagageruimte overtuigde met een goed volume en bood bijvoorbeeld met gemak plaats aan 490 liter laadvolume. Dit zorgt voor gemakkelijk vervoer, zelfs grotere voorwerpen kunnen zonder problemen worden vervoerd. De dagelijkse bruikbaarheid van de Ford Orion laat daarom vrijwel niets te wensen over.
Gegevens en afmetingen | Ford Orion |
---|---|
Bouwperiode | 1983 – 1993 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,2 m x 1,7 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,5 m |
Inhoud bagageruimte | 490 l |
Onbeladen gewicht | 1.035 - 1.165 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.500 - 1.650 kg |
Cilinderinhoud | 1.299 – 1.796 cm³ |
Koppel | 100 - 180 Nm |
Topsnelheid | 157 - 202 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,4 - 18,0 s |
Tankinhoud | 48 l - 55 l |
Verbruik | 6,7 - 8,0 l (benzine) |
5,6 - 6,3 l (diesel) | |
CO²-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
Klanten in Nederland konden kiezen uit drie verschillende generaties, waarbij vooral de nieuwere variant indruk maakte met betere technologieën en zuinigere motoren. Maar de Ford Orion had ook enkele voordelen op het gebied van uitvoering, vooral wat betreft de hogere uitvoeringslijnen. De Ford Orion was verkrijgbaar in de varianten CL, CLX, XL, GL, L, de Ghia Injection, de Ghia Si (sportinjectie) en de Ghia. Er waren ook drie campagnemodellen: de Europa, de Eurostar en de Bravo. Wie de Ford Orion bestelde in de "Ghia" uitvoeringslijn, die ook van andere modellen als bijzonder comfortabel bekend staat, profiteerde van vele aantrekkelijke technologieën en voorzieningen. Elektrische buitenspiegels, een zonnedak, mistlampen of centrale vergrendeling lieten vrijwel niets te wensen over.
De Orion 1.6i Injection is standaard voorzien van sportstoelen voor, een schuifdak, centrale vergrendeling, hoofdsteunen achter, elektrische ramen, een toerenteller en een onderhoudsindicator.
Prijs
Omgerekend kostte de eerste generatie Ford Orion tussen de 9.600 en 14.400 euro. Dit betekende dat het voertuig destijds een stevig prijskaartje had. Later lag de standaardprijs tussen de 11.000 en 17.000 euro. Afzonderlijke, hogere uitvoeringen konden echter ook ongeveer 20.000 euro kosten.
Tegenwoordig kunnen de modellen op de markt worden gekocht tegen een veel lagere prijs. Voertuigen wisselen van eigenaar voor onder de 2.000 euro. Anderzijds, wie op zoek is naar een goed onderhouden klassieker zal veel langer moeten zoeken naar de eerste generatie. Het aanbod is zeldzaam, maar ook niet bijzonder duur. Bovendien is de Ford Orion vandaag de dag nog steeds goed voorzien van reserveonderdelen en kan daarom in geval van defecten goedkoop en gemakkelijk worden gerepareerd.
Design
Exterieur
Uiterlijk leek de Orion op de Escort. Je kunt het verschil zien aan de lange, platte achterkant en het radiatorrooster. In de eerste generatie had de Ford Orion nog een klassiek ontwerp van de jaren '80 met veel hoekige elementen en randen. In directe vergelijking lijkt de tweede generatie veel zachter, en de nauwe verwantschap met de Escort werd nogmaals duidelijk aangetoond. Zo lijkt de achterkant van deze auto's enorm op die van de Escort. Het voertuig, uitsluitend ontworpen als vierdeursmodel, maakt nog steeds indruk met zijn klassieke uitstraling en past harmonieus in het geheel zonder negatieve aandacht te trekken. De auto had opvallende zwarte bumpers en was afgezet met rode biezen. Dit creëerde een grote vraag in andere landen, maar in Nederland bleef het succes beperkt.
Interieur
In 1986 onderging het hele Escort-gamma een facelift en werd de Orion toegevoegd. Het model kreeg een verwarmde voorruit en ABS als nieuwe opties. Andere verbeteringen zoals een nieuwe ophanging, betere sloten, een nieuwe versnellingsbak, betere geluidsisolatie, een moderner interieur, herziene besturing, een geïntegreerde radio en krachtige ventilatie werden onmiddellijk aangebracht.
Het interieur komt overeen met de klassieke vormgeving van de modellen uit die tijd. Veel kunststof, zacht gestoffeerde stoelen en slechts een basisuitrusting zijn de belangrijkste kenmerken. Niettemin bood de Ford Orion goed rijcomfort en in de hogere uitvoeringsniveaus kwamen alle gebruikelijke varianten en uitrustingsdetails mee. Dit geldt bijvoorbeeld voor elektrische ramen of elektrische buitenspiegels, zodat de klanten niet van een minimum aan comfort moesten afzien. De materialen worden beschouwd als ongevoelig, dus zelfs de oudere voertuigen zijn in goede staat.
Veiligheid
De Ford Orion overtuigt als een veilig voertuig, dit geldt vooral voor de tweede generatie van het model. Hier kwamen belangrijke veiligheidsvoorzieningen aan bod als onderdeel van het herontwerp, voornamelijk met betrekking tot de carrosserie. Dit geldt bijvoorbeeld voor een speciale veiligheidskooi of zijbotsingsstangen. Ook een goede keuze voor dagelijks gebruik zijn de geïntegreerde gordelspanners, die vanaf 1991 standaard waren op de Ford Orion. De Ford Orion is dus nog steeds een veilige en betrouwbare metgezel.
Alternatieven
Een goed alternatief voor de Ford Orion is de Ford Escort. Deze kan in veel verschillende modellen worden gekocht. Hier kunnen klanten kiezen voor een cabriolet, een sedan of een coupé. De prijzen variëren sterk, kopers moeten rekening houden met prijzen tussen 2.000 en 15.000 euro. In de regel kunnen geïnteresseerden kiezen uit modellen van verschillende bouwjaren, maar hier is het belangrijk te letten op de staat en vooral de kilometerstand.