Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-mustang-mach-e-l-01.jpg

Ford Mustang Mach-E: de eerste serieuze Ford-EV

1 / 5
ford-mustang-mach-e-l-01.jpg
ford-mustang-mach-e-side
ford-mustang-mach-e-front
ford-mustang-mach-e-back
ford-mustang-mach-e-l-05.jpg

Sterke punten

  • Goede actieradius en specificaties
  • Aansprekende rijeigenschappen
  • Nieuwere modellen 1.500 kg trekgewicht

Zwakke punten

  • Niet de ruimste achterin
  • Zicht (schuin) naar achteren beperkt
  • Geen ‘echte’ Ford Mustang

Ford Mustang : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Mustang, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Mustang Mach-E: de eerste serieuze Ford-EV

Na de Focus Electric is de in 2021 geïntroduceerde Ford Mustang Mach-E het eerste echt serieuze aanbod van Ford in de markt van volledig elektrische auto’s. Behalve de naam heeft de Ford Mustang Mach-E weinig met de legendarische muscle car te maken, maar sportieve prestaties levert de coupé-SUV zeker. Lees meer

Interesse in een Ford Mustang Mach-E: de eerste serieuze Ford-EV

Ford Mustang Mach-E: de eerste serieuze Ford-EV occasions
Ford Mustang Mach-E: de eerste serieuze Ford-EV nieuwe auto's
Ford Mustang Mach-E: de eerste serieuze Ford-EV dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ruime actieradius van 400 tot 610 km (WLTP), plus overige goede specificaties
  • Biedt de aansprekende rijeigenschappen die je van een Ford (en een Mustang) verwacht
  • De complete uitrusting en goede veiligheid van een moderne Ford-middenklasser
  • De modellen vanaf 2023 hebben een trekgewicht van 1.500 kg

Technische gegevens

Motorisatie

De Ford Mustang Mach-E is altijd volledig elektrisch aangedreven. In de basis zijn er vier uitvoeringen. De ‘instapper’ heeft een 75 kWh-batterij en beschikt over 198 kW (269 pk) en 430 Nm systeemvermogen en -koppel. Standaard is het model achterwielaangedreven. De versie met 98 kWh-batterij levert ook gelijk iets meer vermogen: 216 kW (294 pk). Deze variant kent een versie met vierwielaandrijving en daarbij zorgt de extra elektromotor voor betere prestaties: 258 kW (351 pk) en 580 Nm koppel. Het topmodel is de Ford Mustang Mach-E GT, met het grootste batterijpakket, vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 358 kW (487 pk) en 830 Nm koppel. De 100 km/u is dan al in 4,4 seconden bereikt.

Afmetingen

De belangrijkste specificaties op een rij (volledig elektrisch)

Ford Mustang Mach-E
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,7 m x 1.9 m x 1,6 m
Wielbasis 2,9 m
Inhoud bagageruimte 483 l
Ledig gewicht 1.869 – 2.173 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.555 – 2.717 kg
Vermogen 198 – 358 kW (269 – 487 pk)
Koppel 430 – 830 Nm
Topsnelheid 180 – 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,1 – 4,4 sec
Batterijcapaciteit 75 – 98 kWh
Verbruik 16,5 – 20,0 kWh/100 km
Actieradius 400 – 610 km

Varianten

Afgezien van de hiervoor beschreven verschillende samenstellingen van de aandrijflijn zijn er niet echt varianten van de Ford Mustang Mach-E. Wel is er aanvullend nog de iets luxere Premium-uitvoering, te bestellen in combinatie met alle aandrijfvarianten behalve de instapper en de GT. Ter gelegenheid van de introductie was er een First Edition voor het grootste batterijpakket met vierwielaandrijving. Verder zijn er geen speciale edities geweest.

Prijzen

Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn varieert de nieuwprijs van de Ford Mustang Mach-E tussen de ruim 50.000 euro en 78.000 euro. Die laatste prijs is wel een uitschieter, voor de GT. De reguliere Ford Mustang Mach-E modellen gaan tot ca. 70.000. Eventuele opties komen daar wel nog bij.

De Ford Mustang Mach-E is een relatief recent geïntroduceerde auto, waar veel vraag naar is. Dat houdt de occasionprijzen hoog. Die beginnen bij zo’n 40.000 euro voor een vroeg exemplaar. Het aantal kilometers op de teller valt ook bij de vroege exemplaren best mee. Zelfs de exemplaren met ‘veel’ kilometers blijven doorgaans nog ruim onder de 100.000 km. Uiteraard lopen de occasionprijzen verder op richting nieuwprijs naarmate het exemplaar nieuwer is en/of van een rijkere uitrusting is voorzien. De relatief hoge occasionprijzen zijn wel weer gunstig voor de restwaarde bij verkoop.

Design

Buitenkant

De Ford Mustang Mach-E is vernoemd naar de legendarische muscle car, maar heeft er verder vrij weinig mee te maken. Zo is de Ford Mustang Mach-E altijd een vijfdeurs coupé-SUV, in plaats van een echte tweedeurs coupé of cabriolet. Wel neemt de Ford Mustang Mach-e de nodige stijlelementen van de reguliere Ford Mustang over. Bijvoorbeeld de relatief lange motorkap, de aflopende ‘Fastback’ daklijn of de kenmerkende vorm van de achterlichten.

Binnenkant

Vanbinnen heeft de Ford Mustang Mach-E eveneens weinig met de muscle car te maken, maar de globale (symmetrische) vorm van het dashboard verwijst wel naar de originele Mustang. Verder is het dashboard vooral heel ‘opgeruimd’, met weinig fysieke knoppen. Vrijwel alles wordt bediend via het grote staande touchscreen op het midden van het dashboard. Ook het instrumentarium achter het stuur is een digitaal display. Door de sterk aflopende daklijn is de Ford Mustang Mach-E achterin niet de ruimste auto, maar er is nog steeds voldoende plaats voor vier volwassenen of een gezin met drie kinderen, plus de nodige bagage.

Veiligheid

Het bekende en onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP heeft de Ford Mustang Mach-E beoordeeld met vijf van de vijf sterren. Daarbij scoort de auto zowel goed op gebied van passieve veiligheid (bescherming van de inzittenden tijdens een ongeval) als actieve veiligheid (systemen die een ongeval kunnen voorkomen). Bovendien zijn alle veiligheidssystemen die Ford voor de Mustang Mach-E kan leveren standaard aanwezig.

Alternatieven

De Ford Mustang Mach-E begeeft zich in een populair marktsegment. Dat betekent dat er veel vraag is en dat er ook veel concurrenten zijn. Sterker nog, dat worden er in rap tempo steeds meer. Misschien wel de meest directe concurrent is de Tesla Model Y, die vergelijkbare specificaties biedt, een vergelijkbare carrosserievorm heeft en die afhankelijk van de uitvoering eveneens de focus legt op sportieve prestaties. Wat dat betreft komt ook de BMW iX3 in beeld, maar die heeft een meer traditionele (en daarmee praktischer) SUV-carrosserie. Andere concurrenten zijn bijvoorbeeld de Audi e-tron en Audi e-tron Sportback, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC, Smart #3, Volkswagen ID.4 en ID.5. Eventueel is de Kia EV6 nog een concurrent. Die is minder SUV-achtig, maar heeft wel eenzelfde focus op sportiviteit als de Ford Mustang Mach-E. Dan zijn er ook nog concurrenten van de nieuwkomers op de markt. Denk maar aan de Aiways U6, NIO EL6 of VinFast VF8. Net over de grens, in Duitsland, levert het Koreaanse Genesis met de GV30 een heel gelijkwaardig alternatief.

FAQ

Wat kost de Ford Mustang Mach-E?
De nieuwprijs van de Ford Mustang Mach-E varieert tussen de 50.000 euro en 78.000 euro. Dat zijn vanafprijzen, afhankelijk van de uitvoering. Eventuele opties komen daar nog bij. Als occasion is de Ford Mustang Mach-E te vinden vanaf 40.000 euro voor een vroeg exemplaar.
Wat is de actieradius van de Ford Mustang Mach-E?
Afhankelijk van de uitvoering heeft de Ford Mustang Mach-E een actieradius van 400 tot 610 km (WLTP).
Op welke manieren kan de Ford Mustang Mach-E opladen?
De Ford Mustang Mach-E kan opladen op dezelfde manieren als de meeste andere elektrische auto’s: aan een laadpaal of wallbox (openbaar of privé) of aan een snellader. Dan is de batterij in ongeveer een halfuur weer voor 80% opgeladen. Eventueel kun je de Ford Mustang Mach-E ook opladen met een stekker aan een gewoon stopcontact, maar dat gaat heel langzaam. Een adapter is bovendien nodig vanwege de afwijkende stekkersoort. Bedenk ook dat het opladen van een elektrische auto nogal wat vraagt van het huishoudelijke stroomnet.
Heeft de Ford Mustang Mach-e een warmtepomp?
De Mach-e heeft geen warmtepomp. In plaats daarvan vertrouwt hij op weerstandsverwarming, wat een aanzienlijk effect heeft op het bereik in de winter.

Beoordelingen voor Ford Mustang

13 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details

Tips van de redactie