Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-kuga-hybrid-front

Ford Kuga Hybrid

1 / 3
ford-kuga-hybrid-front
ford-kuga-hybrid-side
ford-kuga-hybrid-back

Sterke punten

  • Dynamisch stuurgevoel
  • Bruikbare binnenruimte
  • Als full hybrid én als plug-in hybrid

Zwakke punten

  • Goedkopere afwerking interieur
  • Beperkte kofferruimte PHEV
  • Weinig responsieve hybride motor

Ford Kuga : een overzicht

4,7 (97 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Kuga, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Kuga Hybrid: veelzijdige familie-SUV met zuinige aandrijflijn

De Ford Kuga is al jaren een razendpopulaire van Ford in Europa. Op basis van de derde generatie Kuga heeft Ford ook zuinige hybride aandrijflijnen geïntroduceerd, waaronder een full-hybrid en een plug-in hybride. Lees meer.

Interesse in een Ford Kuga Hybrid

Ford Kuga Hybrid occasions
Ford Kuga Hybrid nieuwe auto's
Ford Kuga Hybrid dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Fijne rijeigenschappen
  • Bijzonder comfortabel
  • Volop ruimte, zowel voor- als achterin
  • PHEV-variant biedt elektrisch rijbereik van ongeveer 50 kilometer

Technische gegevens

Motorisatie

De derde generatie Ford Kuga is geleverd met diverse motoren, van een 1,5-liter EcoBoost-driecilinder benzinemotor met 88 kW (120 pk) of 110 kW (150 pk) tot krachtige 2,0-liter EcoBlue-dieselmotoren. Deze diesels zijn overigens nooit officieel geleverd in Nederland. Veel interessanter zijn de versies met hybride aandrijflijnen. Ford levert buiten Nederlands grondgebied een full-hybrid van de Kuga. In Nederland is officieel alleen de PHEV-variant verkocht. De hybride Ford Kuga is wel via import naar Nederland gekomen. Wat heeft die aandrijflijn te bieden?

De Ford Kuga Hybrid beschikt over een zelfopladende hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 2.5-liter viercilinder benzinemotor (met Atkinson-cyclus) en een elektromotor. Het totaalplaatje piekt bij 140 pk (190 pk) aan vermogen. De auto heeft voorwielaandrijving. Optioneel is vierwielaandrijving mogelijk. Het systeemvermogen blijft dan wel gelijk. Deze zogeheten full hybrid kun je niet opladen via een stekker. De aandrijflijn laadt zijn compacte accu op door middel van gerecupereerde rem- en rolenergie. Zo kun je slechts kleine afstanden volledig elektrisch rijden. De winst zit ’m vooral in de tussenpozen die de elektromotor opvult. Zo verbruikt de Kuga FHEV gemiddeld maar iets meer dan 5 l/100 km.

De Ford Kuga Plug-in Hybrid kan wel grotere afstanden volledig elektrisch rijden. De stekkerhybride maakt in essentie gebruik van dezelfde motor als de full hybrid, maar voegt daar een iets sterkere elektromotor, een stekkeraansluiting en een grotere accu aan toe. In eerste instantie gaf Ford een elektrisch rijbereik op van 56 kilometer. In 2024 presenteerde Ford de vernieuwde Kuga Plug-in Hybrid. Die auto heeft een elektrisch rijbereik tot 69 kilometer (WLTP). De batterij betreft nog altijd een 14,4 kWh lithium-ion-pakket.

Ford heeft de prestaties van de 2024 Kuga Plug-In Hybrid ook verbeterd. De auto accelereert van 0-100 km/u in 7,3 seconden – bijna twee seconden sneller dan voorheen. Het geremde trekvermogen komt uit op 2.100 kilogram, een toename van meer dan 30 procent! Door een beter samenspel van de 2,5-liter benzinemotor met Atkinson-cyclus, elektromotor, generator en 14,4 kWh lithium-ion batterij komt het systeemvermogen vanaf de 2024-versie uit op 178 kW (243 pk). Voorheen was dat 165 kW (225 pk). Het gemiddelde brandstofverbruik (WLTP-gehomologeerd) bedraagt vanaf 2024 minimaal 0,9 l/100 km met een CO2-emissie vanaf 20 g/km.

Afmetingen

De Ford Kuga is een SUV in het C-segment. De auto is 4,60 meter lang, 1,88 meter breed en 1,66 meter hoog (update 2024 is 1,68 meter hoog). Daarmee neemt hij het op tegen concurrenten als de Volkswagen Tiguan, Opel Grandland en Hyundai Tucson, stuk voor stuk modellen die eveneens met hybride aandrijflijnen verkrijgbaar zijn.

Ook qua binnenruimte valt de Kuga niet uit de toon. Zijn bagageruimte van 405 liter kun je uitbreiden tot ruim 600 liter door het verschuiven van de achterbank en het verplaatsen van de bagagebodem. Dat laatste kun je echter niet doen in de plug-in hybrid, waardoor het koffervolume beperkt blijft tot 405 liter. Ongeacht de versie die je kiest kun je rekenen op een ruim interieur met plaats voor vijf volwassenen.

De belangrijkste specificaties van de Ford Kuga Hybrid en Ford Kuga Plug-in Hybrid

Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV II Ford Kuga Hybrid
Marktintroductie 2019 2024 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,60 x 1,88 x 1,66 m 4,60 x 1,88 x 1,68 m 4,60 x 1,88 x 1,68 m
Wielbasis 2,71 m 2,71 m 2,71 m
Inhoud bagageruimte 405 l 395 l 405 l
Ledig gewicht 1.744 kg 1.759 kg 1.773 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.320 kg 2.400 kg n.b.
Motorinhoud 2.488 cm³ 2.488 cm³ 2.488 cm³
Vermogen 165 kW (225 pk) 178 kW (243 pk) 140 kW (190 pk)
Koppel 200 Nm 200 Nm 200 Nm
Topsnelheid 200 km/u 200 km/u 196 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,2 sec 7,3 sec 9,5 sec
Tankinhoud 45 l 43 l 45 l
Verbruik 1,2 l/100 km 1,2 l/100 km 7,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 32 g/km 28 g/km 118 g/km

Varianten

De Ford Kuga is er in verschillende uitrustingsniveaus: Titanium, ST-Line, ST-Line X en Vignale. In 2024 is daar de avontuurlijk vormgegeven Active X bijgekomen. Beide hybride aandrijflijnen kunnen meteen gecombineerd worden met de goedkoopste versie, al moet je wel minstens een ST-Line bestellen indien je de vierwielaangedreven FHEV wil. Verder krijgt de Kuga een goede standaarduitrusting mee, van 17-inch velgen tot licht- en regensensoren, parkeersensoren rondom, een achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling in twee zones en een digitaal bestuurders-display.

Prijzen

Ga je langs bij de Ford-dealer voor een gloednieuwe Ford Kuga Plug-in Hybrid, dan betaal je daar in 2024 minstens 43.000 euro voor. Die prijs geldt voor de Titanium Plug-in Hybrid. Want jawel: Ford Nederland levert alleen nog de stekkerhybride in Nederland. Een Ford Kuga Plug-in Hybrid occasion is een stuk voordeliger. Rijden kan al vanaf ongeveer 25.000 euro, maar de prijzen lopen eenvoudig op tot meer dan 50.000 euro. In dat laatste geval heb je wel een hele dikke ST-Line X mag nagenoeg alle opties.

Design

Buitenkant

Ford heeft een duidelijke designtaal voor zijn Europese modellen en past die ook toe op de hoogpotige Kuga. Zo herken je de SUV meteen als een Ford dankzij de grote, zeshoekige grille, de scherpe koplampen en de slanke achterlichten. Afhankelijk van de versie kan de Kuga er sportief of luxueus uitzien. Zo wordt de ST-Line al getrakteerd op dubbele uitlaten en dynamisch bumperwerk, terwijl de Vignale-topversie hem extra cachet geeft dankzij sierelementen in chroom.

De Ford Kuga facelift – die in 2024 is gepresenteerd – krijgt van Ford een nieuwe grille, omlijst door een LED-lichtbalk over de volledige breedte die overloopt in de nieuwe full LED-koplampen. Een nieuw omgekeerd ‘hockeystick’-achterlichtontwerp vormt een aanvulling op de nieuwe koplampen.

De Active X heeft een meer uitgesproken grille aan de voorzijde en brede verticale spijlen met een glanzend zwarte afwerking, aangevuld met een opvallende onderste grille, sierpaneel en beschermplaat. De Ford Kuga Active X is ook te herkennen aan Active-logo’s op de voorspatborden en de zilverkleurige onderste deurlijsten. Verder heeft de Active X-versie een zwart dak, in zwart afgewerkte buitenspiegelkappen en specifieke instaplijsten. De Kuga Active X heeft ook een aangepaste wielophanging. Die is vóór met 10 mm verhoogd en achter met 5 mm, resulterend in extra bodemvrijheid.

Binnenkant

Het interieur van de Ford Kuga ziet er verzorgd uit. De aankleding is afhankelijk van de gekozen uitvoering. Zo biedt de Vignale volop luxe en ligt het accent bij de ST-Line juist op sportiviteit. De ST-Line heeft zelfs accenten in alcantara. Elke Kuga van de derde generatie heeft een digitaal instrumentarium, naast het standaard aanwezige infotainmentsysteem centraal in het dashboard. Over het algemeen zit de Kuga stevig in elkaar.

Met de komst van de vernieuwde Ford Kuga Plug-in Hybrid in 2024 heeft de familie-SUV nog meer te bieden. Het interieur biedt verbeterde functionaliteit en een strakkere lay-out. Standaard heeft het model een SYNC 4-infotainmentsysteem met cloud-connected navigatie, spraakbediening en een 13,2-inch touchscreen. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zorgen voor naadloze smartphone-connectiviteit. Een 5G FordPass-connectiviteit zorgt voor snelle data-overdracht. Ook ondersteunt de auto Ford-software-updates.

Het aantal fysieke knoppen is verder gereduceerd. Verder heeft Ford het dashboard en de deurbekleding voorzien van een groter decoratief element met een specifieke afwerking die uniek is voor elke uitvoering, met nieuwe bijpassende stoelbekleding en stiksels, afhankelijk van de uitvoering. De stoelen op de tweede rij zijn nog steeds over een afstand van 150 mm verschuifbaar, waardoor achterin veel meer beenruimte of tot 553 liter bagageruimte ontstaat. Kies je voor Kuga X-versies, dan krijg je ook 18-voudig verstelbare comfortstoelen voor bestuurder en voorpassagier. Deze comfortstoelen zijn afgewerkt met premium Sensico en neo-suède synthetisch leder-effect materiaal.

Kijken we even naar de Kuga Active X, dan bespeuren we daar het Active-logo op de unieke stoelbekleding en vloermatten en een donkere, matte houteffectafwerking op het dashboard en de deurbekleding. De Active X heeft verder Sensico en neo-suède bekleding.

Veiligheid

Bij zijn lancering in 2019 werd de Ford Kuga onderworpen aan de botsproeven van Euro NCAP. Daar scoorde hij meteen de maximale score van vijf sterren, dus de auto is standaard al zeer veilig. Tegen bijbetaling kun je extra veiligheidssystemen toevoegen, zoals een dodehoekwaarschuwing en adaptieve cruise control, vaak gebundeld in een Drive Assistance Pack.

Met de komst van de 2024-versie zijn er nog wat aanpassingen doorgevoerd op de Kuga. Zo biedt Adaptive Cruise Control met Stop & Go nu Predictive Speed Assist. Ford: “Dit systeem biedt de mogelijkheid om de voertuigsnelheid aan te passen voor bochten in de weg, rotondes, bij het oprijden of verlaten van snelwegen en om de snelheid te matigen voor andere verkeerssituaties, voertuigen en snelheidswijzigingen. Het systeem informeert de bestuurder over de reden voor het aanpassen van de snelheid, waardoor er minder input van de bestuurder nodig is.”

Daarnaast levert Ford Intersection Assist. Dit systeem houdt de weg in de gaten voor potentiële voertuigen op parallelle rijstroken. Dankzij een nieuwe frontcamera met een breder detectieveld kan het systeem tegemoetkomende motorfietsen en fietsers eerder detecteren als die het pad van de Kuga kruisen. Een beschikbaar 360-graden camerasysteem biedt een beeld van boven het voertuig. Een andere nieuwe toevoeging aan de Ford Kuga 2024 is Reverse Brake Assist.

Ford legt uit: “Dit systeem bouwt voort op de functionaliteit van Cross Traffic Alert en biedt extra ondersteuning tijdens achteruitrijmanoeuvres. Als het voertuig een stilstaand object zoals voetgangers, dozen, fietsen of andere voertuigen detecteert, waarschuwt het systeem de bestuurder en activeert het de remmen om een ​​botsing te voorkomen of om de gevolgen daarvan te beperken. Op dezelfde manier kan Rear Cross Traffic Braking bewegende objecten zoals voetgangers, fietsers of voertuigen detecteren en indien nodig het voertuig afremmen.”

Alternatieven

De Ford Kuga speelt in het C-segment van de SUV’s, en dat is een zeer druk segment. Zelfs voor hybrides is de concurrentie er dus groot. Zo is er de iets ruimere Toyota RAV4 die eveneens met twee geëlektrificeerde versies uitpakt, maar kun je ook bij bijvoorbeeld Skoda, Volkswagen, Opel, Peugeot, Citroën en Hyundai langsgaan voor SUV’s met een stekker. Denk hierbij aan modellen als de Volkswagen Tiguan, Opel Grandland en Hyundai Tucson. Andere alternatieven zijn de Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross en Skoda Kodiaq.

FAQ

Is de Ford Kuga een veilige auto?
De derde generatie Ford Kuga haalde een score van vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtests. Extra veiligheid- en rijhulpopties maakt Ford beschikbaar tegen een meerprijs met het Driver Assistance Pack. We kunnen stellen dat de Kuga een zeer veilige familie-SUV is.
Hoe duur is een Ford Kuga Hybrid?
Een Ford Kuga Plug-in Hybrid occasion is er vanaf ongeveer 25.000 euro, maar prijzen lopen eenvoudig op tot meer dan 50.000 euro. In dat laatste geval heb je wel een hele dikke ST-Line X met nagenoeg alle opties. En uiteraard een zeer lage kilometerstand.

Meer informatie

Meer details