Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-focus-rs-front

Ford Focus RS

1 / 3
ford-focus-rs-front
ford-focus-rs-side
ford-focus-rs-back

Sterke punten

  • Indrukwekkende prestaties
  • Sportief design
  • Technisch zeer geavanceerd

Zwakke punten

  • Snelle slijtage banden
  • Hoog brandstofverbruik
  • Spartaans weggedrag

Ford Focus RS: supercar in hatchbackverpakking

De Ford Focus RS werd geproduceerd van 2002 tot 2018 en slaat zowel op het race-circuit als in het dagelijks leven een goed figuur. De laatste generatie is uitgerust met vierwielaandrijving, werd uitsluitend geleverd als vijfdeurs en heeft zelfs een speciale driftmodus. Zijn EcoBoost viercilindermotor is afkomstig uit de Ford Mustang. Maar ook eerdere generaties zijn interessant. Lees meer

Interesse in een Ford Focus RS

Goede redenen

  • Focus RS is een auto voor liefhebbers
  • Praktisch en ook supersportief
  • Ruimte genoeg voor boodschappen
  • Rijke uitrusting
  • Uitstekende sportstoelen

Ford Focus RS generaties

Als we het hebben over de Focus Focus RS, dan praten we in principe over meerdere modellen. Ford heeft namelijk van meerdere generaties Focus een snelle RS-uitmonstering geleverd. Er bestaan drie generaties Ford Focus RS.

Ford Focus RS - eerste generatie (2002-2003):

  • Verscheen in 2002 op de markt.
  • Heeft een 2,0-liter turbocharged viercilinder benzinemotor met 158 kW (215 pk).
  • Uitsluitend geleverd in het blauw en als driedeurs hatchback
  • Bekend om zijn scherpe handling en prestaties.
  • Voorbumper met breed radiatorrooster
  • Kleine mistlampen aan de zijkanten
  • Vergrote wielkasten
  • Gestoffeerde Sparco kuipstoelen

Ford Focus RS - tweede generatie (2009-2010):

  • Verscheen in 2009 op de markt.
  • Uitgerust met een 2,5-liter turbocharged vijfcilinder benzinemotor met 224 kW (305 pk).
  • Alleen geleverd als vijfdeurs hatchback.
  • Voorzien van ‘RevoKnuckle’-voorwielaandrijvingssysteem
  • Ook geleverd als matzwarte, 257 kW (350 pk) sterke Ford Focus RS500 in een oplage van 500 stuks
  • Grotere bumper
  • Grote luchtschuif
  • Massieve vleugels met vleugeltips
  • Recaro high-performance sportstoelen
  • Nieuwe analoge displays op het dashboard

Ford Focus RS - derde generatie (2016-2018):

  • Verscheen in 2016 op de markt
  • Voorzien van een 2,3-liter viercilinder EcoBoost-motor met 257 kW (350 pk), ook gebruikt in de Mustang.
  • Sportkuipstoelen
  • Geïntegreerd 8-inch infotainment touchscreen
  • Ford-Performance-AWD-systeem
  • Bekend om zijn driftmodus, waarmee bestuurders gecontroleerde drifts kunnen uitvoeren.

De derde generatie Ford Focus RS werd ontwikkeld door een klein team ingenieurs van Ford Performance in Europa en de Verenigde Staten. Saillant detail: de laatste Focus RS is de dertigste auto van Ford die het legendarische RS-logo draagt. Voorgangers zijn onder meer de Escort RS1600 uit 1970, de Sierra RS Cosworth turbo uit 1985 en de vierwielaangedreven Escort RS Cosworth uit 1992.

Technische gegevens

Motorisatie

De derde generatie Ford Focus RS maakt gebruik van een volledig aluminium viercilindermotor 2,3-liter EcoBoost-motor die je ook kunt vinden in de Ford Mustang. Het vermogen van de krachtbron komt uit op 257 kW (350 pk). Het maximale koppel van 440 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 4.500 toeren per minuut. Gedurende 15 seconden is er een koppel van 470 Nm (tijdelijke overboost) beschikbaar bij snelle acceleratie. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt dankzij vierwielaandrijving slechts 4,7 seconden. Schakelen gebeurt altijd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Zowel de transmissie als de koppeling zijn voorzien van sterkere onderdelen die bestand zijn tegen het hogere koppel dat door de motor wordt geproduceerd. De motor heeft standaard Auto-Start-Stop-technologie die voor een CO2-uitstoot zorgt van 175 g/km, dat is een vermindering van 22 procent ten opzichte van het vorige model.

De derde generatie Ford Focus RS heeft altijd Ford Performance AWD met Dynamic Torque Vectoring. Maar hoe werkt dat? Het AWD-systeem heeft dubbele elektronisch bestuurbare koppelingsplaten aan beide zijden van de achterwielaandrijving. Deze platen zorgen ervoor dat het koppel over de voor- en achteras van de auto kan worden verdeeld. Ook leuk: op de achteras kan het koppel ook weer links en rechts worden verdeeld. Op de achteras plaatst Ford een regeleenheid die voortdurend de verdeling van het koppel voor en achter en links en rechts aanpast om in te spelen op de rijsituatie. Per seconde wordt 100 keer informatie van meerdere sensoren gecontroleerd. Liefst 70 procent van het koppel kan naar de achteras worden geschakeld. Daarnaast kan tot 100 procent van het beschikbare koppel op de achteras naar ieder achterwiel worden gestuurd.

Er is keuze uit vier verschillende aandrijfmodi. Normal en Sport zijn gericht op het rijden op de openbare weg. De Track en speciale driftmodus zijn bedoeld voor het rijden op een circuit. De driftmodus vormt een leuke aanvulling op de Focus RS. Dit systeem helpt de bestuurder bij het uitvoeren van beheerste overstuurdrifts op een circuit. Dankzij Launch Control kan je ontzettend snel wegsprinten. Je begrijpt: de Focus RS is een auto voor liefhebbers. Dit is nog maar een kleine greep van alle technologie die deze hot hatchback te bieden heeft.

Afmetingen

Met 1.560 kilogram is de RS zeker geen lichtgewicht. Vooral het AWD-systeem is aan de zware kant. De Focus RS is om die reden geen zuinige auto. De derde generatie Focus RS heeft een lengte van 4,36 meter, een breedte van 1,82 meter en een hoogte van 1,48 meter. De wielbasis komt uit op 2,65 meter. Iedereen in de vijfdeurs Focus RS zit goed, in het bijzonder de passagiers voorin. Die nemen plaats in comfortabele Recaro-sportstoelen. Er is ook een Recaro-kuipstoelmodel zonder stoelverwarming geleverd. De bagageruimte is overtuigend. Er is 363 liter laadvolume beschikbaar voor bagage en/of boodschappen. Met neergeklapte achterbank kan het laadvolume in de Ford Focus RS zelfs worden uitgebreid tot 1.148 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford Focus RS Gen3 (EU)
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,36 x 1,82 x 1,48 m
Wielbasis 2,65 m
Inhoud bagageruimte 363 tot 1.148 liter
Ledig gewicht 1.560 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.025 kg
Cilinderinhoud 2.261 cm3
Vermogen 257 kW (350 pk)
Koppel 440 Nm (met overboost 470 Nm)
Topsnelheid 266 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,7 sec
Tankinhoud 55 liter
Verbruik 7,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 175 g/km

Varianten

De derde generatie Ford Focus RS is uitsluitend geleverd als vijfdeurs hatchback. Daarnaast was er ook weinig keuze als het gaat om kleuren. De vijf exterieurkleuren zijn Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey en Frozen White. In Nederland werd de auto alleen geleverd met nagenoeg alle opties. In het buitenland was dat een iets ander verhaal. Daar is de auto ook geleverd met verschillende uitrustingspakketten. We zetten er een aantal op een rij.

  • Easy-Driver-Pakket met onder meer Active City Stop

  • Contrast-Pakket Mat Zwart met onder meer RS-dakspoiler in contrastkleur Mat Zwart

  • RS-Comfortpakket met onder meer achteruitrijcamera

  • RS-Performance-Pakket I met onder meer Ford navigatiesysteem inclusief Ford SYNC 3 met AppLink en Touchscreen.- RS Performance Pakket II met lichtmetalen velgen

  • Winter-Pakket met individueel verwarmde voorstoelen

In mei 2017 introduceerde Ford een nieuw optiepakket. Dit pakket bevat onder meer een mechanisch differentieel met beperkte slip (LSD: limited-slip differential), een matzwart dak en zwarte spiegelkappen. Ook de achterdakspoiler is in matzwart afgewerkt en de spatborden aan de spoilerzijde zijn voorzien van het blauwe RS-logo. Tot de standaarduitrusting van dit pakket behoren verder matglanzende zwarte 19-inch gesmede lichtmetalen velgen met RS-logo’s, Brembo remklauwen met vier zuigers, uitgevoerd in het kenmerkende RS-blauw en Recaro-kuipstoelen met exclusieve, in Nitrous Blue uitgevoerde, lederen elementen.

Prijzen

De Ford Focus RS van de derde generatie is niet meer nieuw verkrijgbaar. Door zijn hoge kwaliteit en vaak goede uitrusting is het model voor velen een interessante kandidaat als occasion. Jonge modellen met weinig kilometers op de teller zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 32.000 euro, maar voor een exemplaar met weinig kilometers betaal je zomaar dik 40.000 euro. Oudere Focus RS-modellen zijn een stuk voordeliger. Die prijzen beginnen bij ongeveer 23.000 euro. De Focus RS is behoorlijk waardevast, helemaal nu Ford heeft aangekondigd dat het doek van de Focus valt in 2025.

Design

Buitenkant

De Ford Focus RS maakt indruk met zijn gespierde uiterlijk. De volgende elementen geven de RS een sportieve uitstraling:

  • Grote voor- en achterbumpers
  • Vleugels op de achterzijde
  • Ventilatieopeningen
  • Een grote dakspoiler
  • Uitgeklopte wielkasten

Binnenkant

De Ford Focus RS van de derde generatie is uitgerust met de volgende technische voorzieningen en interieurelementen:

  • Hill Start Assist
  • 2-zone automatische klimaatregeling
  • Individueel instelbaar sportonderstel met vier rijmodi
  • Boordcomputer met aanraakscherm
  • Sportieve Recaro zittingen
  • Ford-SYNC3-System met AppLink
  • Premium luidsprekers van Sony
  • Assistent voor noodoproepen
  • Bluetooth-verbinding met de smartphone

Veiligheid

De Ford Focus RS heeft hoge veiligheidsnormen en is uitgerust met ABS, ESP, Safety Brake Assist en airbags. Dankzij xenonkoplampen, dynamische bochtverlichting en LED-achterlichten is de bestuurder in de Ford Focus RS ook in het donker veilig op weg. De Ford Focus (2018) kreeg de maximale 5-sterren veiligheidsscore in de Euro NCAP crashtest.

Alternatieven

De Audi S3 vormt een alternatief voor de Focus RS. Deze Auto heeft een vermogen van 310 pk. Een tweede concurrent van de Focus RS is de Volkswagen Golf R 4 Motion met 320 pk. Denk ook aan een Mercedes-AMG A 45 AMG of een Honda Civic Type R. Er is keuze genoeg in de wereld van hot hatchbacks.

FAQ

Welke onderdelen slijten snel bij een Ford Focus RS MK3?
Sommige onderdelen van de derde generatie Ford Focus RS zijn gevoelig voor slijtage. Denk bijvoorbeeld aan een de koppeling. Ook de turbo en de cilinderkop kunnen bij intensief gebruik sneller slijten. Voor de cilinderkop is in het begin een terugroepactie geweest. Check dus goed of de auto in kwestie deze nieuwe cilinderkop heeft.
Waar staat RS voor bij Ford?
De afkorting RS staat bij Ford voor Rally Sport. Het label is sinds enige jaren verdwenen. Wel voert Ford nog ST. De afkorting ST staat bij Ford voor Sports Technologies. Het label is onder meer te vinden op de Focus, Fiesta en Puma.
Bestaat er ook een kleine Focus RS?
Nee, die bestaat niet. Wil je wat kleiner, denk dan aan een Fiesta ST.

Meer informatie

Meer details