Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-fiesta-st-front

Ford Fiesta ST

1 / 3
ford-fiesta-st-front
ford-fiesta-st-side
ford-fiesta-st-back

Sterke punten

  • Krachtige benzinemotor
  • Sensationele rijeigenschappen
  • Uitstekende sportstoelen

Zwakke punten

  • Remmen snel overbelast bij sportief rijden
  • Praktisch gebruiksgemak van driedeurs
  • Stevig onderstel

Ford Fiesta : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Fiesta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Fiesta ST: de bereikbare ‘supercar’

De Ford Fiesta ST is het absolute paradepaardje van de Fiesta-familie als het gaat om sportiviteit en power. Inmiddels zijn er al diverse generaties verschenen, maar aan elk feest komt een eind. In juli 2023 werd de productie van het model beëindigd. Daarmee viel ook het doek voor de Ford Fiesta ST. Gelukkig gaat het feest op de occasionmarkt gewoon door. Lees meer.

Interesse in een Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST occasions
Ford Fiesta ST nieuwe auto's
Ford Fiesta ST dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Krachtige vier- en driecilinder benzinemotoren
  • Uitstekend chassis
  • Sportief geluid
  • Zeer rijke uitrusting
  • Als vijfdeurs hatchback ook nog heel praktisch

Ford Fiesta ST generaties

Als we praten over de Ford Fiesta ST, dan gaat het niet over één specifiek model. De afgelopen jaren heeft Ford namelijk meerdere generaties geleverd. Het gaat om drie generaties. Op basis van de Ford Fiesta Mark 6 verscheen de eerste Fiesta ST, dat was in 2004. De tweede generatie Fiesta ST – gebaseerd op de zevende generatie Fiesta – debuteerde in 2013. In 2018 introduceerde Ford de derde generatie Fiesta ST, gebaseerd op de Fiesta MK8, de achtste generatie. Vooral de tweede en derde generatie zijn geliefd onder liefhebbers.

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Ford Fiesta ST maakt gebruik van een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) en 190 Nm aan trekkracht. Door het lage gewicht van slechts 1.065 kilogram sprint deze ST in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 208 km/u.

Vanaf de tweede generatie Fiesta ST wordt alles al wat serieuzer. Dat model wordt namelijk aangedreven door een 1,6-liter EcoBoost-turbobenzinemotor met een vermogen van 134 kW (182 pk) en 290 Nm aan koppel. Met overboost is er zelfs tijdelijk 147 kW (200 pk) voorhanden. Genoeg power voor een 0-100-sprint van 6,9 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. Van deze tweede generatie Fiesta ST is ter gelegenheid van 40 jaar Ford Fiesta ook een limited edition verschenen: de Ford Fiesta ST200. Ten opzichte van de reguliere ST zijn de verschillen best groot. Zo heeft de ST200 permanent 147 kW (200 pk) en met overboost zelfs 158 kW (215 pk) en 320 Nm! Dat levert een 0-100-tijd op van 6,7 seconden.

Ford Fiesta ST MK7

  • 182 pk bij 5.700 toeren per minuut; 200 pk met overboost bij 5.700 toeren per minuut
  • 240 Nm bij 1.600-5.000 toeren per minuut; 290 Nm met overboost bij 2.500-4.000 toeren per minuut

Ford Fiesta ST200 MK7

  • 200 pk bij 6.000 toeren per minuut; 215 pk met overboost bij 6.000 toeren per minuut
  • 290 Nm bij 2.500-4.000 toeren per minuut; 320 Nm met overboost bij 2.500 toeren per minuut

De Fiesta ST200 heeft ook verbeterde Torque Vectoring Control, drie standen voor de Electronic Stability Control, een snellere stuuroverbrengingsverhouding, een kortere stuurarm, een met 15 mm verlaagde wielophanging en achterwielophanging met torsieas met een grotere rolstijfheid. Ook aanwezig op de ST200 is een verbeterd remsysteem met grotere tandemhoofdremcilinder. Je kunt een ST200 herkennen aan de kleur Solid Silver Grey, matzwarte 17-inch lichtmetalen wielen, rode remklauwen, gordels met contrasterend zilveren stiksel, verlichte instaplijsten en een ST200-badge op de middenconsole. Een pretpakket dus.

Maar dat geldt ook voor de derde en tevens laatste generatie Ford Fiesta ST, misschien wel de leukste Fiesta ST ooit. Je levert wel een cilinder in, maar dat mag de pret niet drukken. Onder de motorkap van deze generatie ST huist een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 147 kW (200 pk) en 290 Nm aan trekkracht. Genoeg kracht voor een 0-100-tijd van 6,5 seconden en een topsnelheid van 232 km/u. Deze driecilinder heeft cilinderuitschakeling. Hierbij schakelt een cilinder uit als het volledige vermogen niet gevraagd wordt. Schakelen gebeurt altijd met een trefzekere handgeschakelde zesbak. Actieve uitlaatkleptechnologie benadrukt de kenmerkende sound van de driecilindermotor.

Afmetingen

De afmetingen van de Ford Fiesta ST verschillen per generatie. De eerste generatie heeft een lengte van 3,92 meter, een breedte van 1,68 meter en een hoogte van 1,47 meter. De wielbasis bedraagt 2,49 meter.

De tweede generatie Fiesta ST is ietsje groter. Die is namelijk 3,97 meter lang, 1,71 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis komt uit op 2,49 meter. De afmetingen van de derde generatie Ford Fiesta ST zijn als volgt: een lengte van 4 meter, een breedte van 1,74 meter en een hoogte van 1,49 meter. De wielbasis is net geen 2,5 meter. Ford heeft de derde generatie Fiesta ST in Nederland uitsluitend als vijfdeurs hatchback geleverd. Zie je een exemplaar met driedeurs carrosserie, dan is deze auto geïmporteerd.

De bagageruimte van de derde generatie bedraagt 292 liter, meer dan genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Bovendien kan het volume zeer gemakkelijk worden vergroot, want wanneer je de stoelen op de tweede rij neerklapt ontstaat 1.093 liter bagageruimte. Het maximale laadvermogen voor het vijfdeursmodel bedraagt 380 kilogram, wat resulteert in een maximaal totaalgewicht van 1.665 kilogram. Alle specificaties op een rij:

Ford Fiesta ST MK1 Ford Fiesta ST MK2 Ford Fiesta ST MK3
Marktintroductie 2005 tot 2008 2013 tot 2017 2018 tot 2023
Lengte x breedte x hoogte 3,92 x 1,68 x 1,47 m 3,97 x 1,71 x 1,49 m 4 x 1,74 x 1,49 m
Wielbasis 2,49 m 2,49 m 2,49 m
Inhoud bagageruimte 284 l 295 l 292 tot 1.093 l
Ledig gewicht 1.065 kg 1.063 kg 1.280 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.590 kg 1.575 kg 1.665 kg
Cilinderinhoud 1.999 cm3 1.595 cm3 1.496 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk) 134 kW (182 pk (147 kW/200 pk met overboost) 147 kW (200 pk)
Koppel 190 Nm 290 Nm (320 Nm met overboost) 290 Nm
Topsnelheid 208 km/u 225 km/u 232 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4 sec 6,9 sec 6,5 sec
Tankinhoud 45 liter 42 liter 42 liter
Verbruik 7,4 l/100 km 5,9 l/100 km 6,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 177 g/km 138 g/km 151 g/km

Varianten

De eerste generatie Ford Fiesta ST werd alleen als driedeurs hatchback geleverd. Daar kwam met de komst van de tweede generatie verandering in, want die was er als driedeurs en vijfdeurs hatchback. Hetzelfde geldt voor de derde generatie, hoewel dat model in Nederland officieel alleen als vijfdeurs hatchback is geleverd. Wil je meer praktisch gebruiksgemak? Opteer dan voor de vijfdeurs. De driedeursversie oogt wellicht wel wat sportiever, maar heeft geen handige instap. Keuzes maken dus.

De derde generatie Ford Fiesta ST heeft standaard 17-inch lichtmetalen wielen (18-inch optioneel). Er is keuze uit de kleuren Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver en Silver Fox. In het interieur treffen we sportieve Recaro-stoelen, een ST-pookknop en een aan de onderzijde afgevlakt stuurwiel met opvallende stiksels. Standaard heeft de nieuwe Fiesta ST ook het SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem. SYNC 3 heeft standaard een 6,5-inch zwevend, op een tablet geïnspireerd aanraakscherm (8,0-inch display optioneel). SYNC 3 is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Een B&O PLAY-geluidssysteem met tien speakers inclusief subwoofer zorgt voor een topgeluid onderweg. Een schuif-kanteldak was optioneel verkrijgbaar. Let hierbij wel op dat deze voorziening de auto topzwaar maakt. Met andere woorden: een exemplaar zonder panoramadak is nog sportiever.

Standaard is de laatste generatie ST uitgerust met Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert en cruise control met regelbare snelheidsbegrenzer. Een regensensor, automatische koplampen, automatisch grootlicht en Traffic Sign Recognition zijn ook verkrijgbaar.

In 2021 kreeg de derde generatie Fiesta ST nog een facelift, met een andere neus, nieuwe stoelen en de komst van een nieuwe kleur, genaamd Mean Green.

Performance Pack

Als het even kan, ga dan voor een Fiesta ST MK3 met Performance Pack. Dan krijg je launch control, een ST-schakelindicator en een gelimiteerd slipdifferentieel van Quaife. Vooral die laatste voorziening verhoogt de pret aan boord aanzienlijk.

Zeven jaar garantie!

Tegen een meerprijs verlengde Ford de fabrieksgarantie van de Fiesta ST van twee naar maximaal zeven jaar. Sommige exemplaren hebben dus zeven jaar garantie, een absolute meerwaarde ten opzichte van een auto die geen fabrieksgarantie meer heeft.

Prijzen

Gezien de uitgebreide uitrusting inspireert de Ford Fiesta ST met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. De prijzen lopen sterk uiteen, ook omdat sommige exemplaren zijn uitgerust met hoogwaardige extra’s, zoals een sportiever uitlaatsysteem, instelbare wielophanging en motorische updates. In het aanbod van Fiesta ST occasions is er voor iedereen wat te vinden. De eerste generatie Fiesta ST is heel bereikbaar met prijzen die beginnen bij ongeveer 2.500 euro. Een tweede generatie ST start bij ongeveer 13.000 euro. Wil je liever de laatste generatie, dan moet je denken aan prijzen van 20.000 tot 40.000 euro.

Design

Buitenkant

Op het eerste gezicht ziet de Ford Fiesta ST eruit als een typische middelgrote auto uit de compacte klasse. Slechts enkele details weerspiegelen het enorme vermogen van de benzinemotor. Uiteraard heeft het model een typisch Ford-uiterlijk inclusief het grote honingraat radiatorrooster en de ingetogen lichtsignatuur. Met opvallende velgen en fijne details op de carrosserie maakt de Ford Fiesta ST toch meteen indruk. Het is echt een klein bommetje op wielen.

Binnenkant

In het interieur is de Ford Fiesta ST duidelijk sportiever. De Recaro-sportstoelen dragen daar al tot op zekere hoogte aan bij. Het met leder afgewerkte stuurwiel is aan de onderkant afgeplat en heeft rode sierstiksels en een ST-logo. Voor de rest maakt de cockpit indruk met de gebruikelijke features, zoals een digitale snelheidsmeter of een maximaal 8,0-inch display in de middenconsole. De hoeveelheid ruimte is typisch voor een auto in de compacte klasse. Voorin is er erg veel plaats voor de bestuurder en passagier, maar op de tweede rij wordt het al snel krap. Talrijke comfortfuncties, waaronder het navigatiesysteem en Ford keyless entry, maken het rijden bijzonder aangenaam.

Veiligheid

De Ford Fiesta ST is uitgerust met verschillende veiligheids- en assistentiesystemen om een hoog veiligheidsniveau te garanderen. Zo beschikt het model bijvoorbeeld standaard over een achteruitkijkcamera en een verkeersbordherkenningssysteem, die onderweg meer overzicht en controle bieden. Ook de Ford Pre-Collision Assist is een belangrijk feature: dat veiligheidssysteem bewaakt de afstand tot de voorligger, detecteert een dreigend ongeval en zet in geval van nood de remmen in werking.

Daarnaast zijn er nog meer veiligheids- en assistentiesystemen verkrijgbaar, waaronder:

  • Adaptieve cruise control met stop & go
  • Lane-keeping system
  • Active park assist
  • Instelbare snelheidsbeperking
  • Afstandsindicatielampje
  • Achteruitrijcamera
  • Ford SYNC met emergency assistance
  • Vermoeidheidsherkenning

Alternatieven

Een goed alternatief voor de Fiesta is de Volkswagen Polo GTI. Daarnaast kun je ook denken aan een Renault Clio RS, een Peugeot 208 GTi of een Hyundai i20 N.

FAQ

Welke rijmodi heeft de derde generatie Ford Fiesta ST?
Er is keuze uit drie rijmodi bij de derde generatie Fiesta ST, te weten Normal, Sport en Circuit. • In de modus Normal staan zaken als motormapping, het tractieregelsysteem, het ESC-systeem (Electronic Stability Control), de elektronische geluidsverbetering, het uitlaatgeluid en de elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) in een normale stand. • In de modus Sport past de ST de motormapping en de responsiviteit van het gaspedaal aan en worden de instellingen van de EPAS aangepast voor meer feedback. De Active Noise Control-klep in de uitlaat wordt geopend en de ESE wordt aangepast voor een intensere, sportievere klank van de uitlaat en de motor in het interieur. • In de modus Circuit wordt het tractieregelsysteem uitgeschakeld en worden ESC-interventies ingesteld op ‘wide-slip’-modus voor snelle ritten op circuits.
Wat voor wielophanging heeft de derde generatie Ford Fiesta ST?
De voorwielophanging van de derde generatie Fiesta ST is uitgerust met Tenneco twin-tube dempers. De achterwielophanging heeft weer mono-tube dempers met RC1-kleptechnologie voor het leveren van frequentie-afhankelijke demping voor betere chassiscontrole, terwijl de verfijning op hogere snelheden behouden blijft. De stijfheid van de torsieas achter bedraagt 1.400 Nm/graad en is daarmee het stijfst van alle Ford Performance-modellen.
Wat is het voordeel van het mechanische sperdifferentieel van het Performance Pack?
Het mechanische sperdifferentieel vermindert de verdeling van het motorkoppel naar het aangedreven wiel met de minste grip. Zo reduceert het systeem wielspin. Op deze manier wordt de performance van de driecilindermotor maximaal benut. Het sperdifferentieel van Quaife werkt samen met Torque Vectoring Control. Dit systeem bevordert het stuurgedrag en reduceert onderstuur door het binnenste wiel met remkracht af te remmen in bochten.

Beoordelingen voor Ford Fiesta

556 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details