Sterke punten
- Beschikbaar in verschillende voertuigtypes
- Krachtige motor
- Zeer lage afschrijving
Zwakke punten
- Geen dieselmotor beschikbaar
- Hoog brandstofverbruik
- Alleen verkrijgbaar als import
Ford Falcon : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Falcon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ford Falcon
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Ford Falcon is een zeer populaire auto als klassieker.
- De stationwagen is bijzonder geschikt voor gezinnen dankzij de grote bagageruimte.
- Het voertuig onderscheidde zich door zijn verschillende gebruiksmogelijkheden.
- Met zijn tot 500 pk is de Ford Falcon een zeer krachtige auto.
Belangrijke gegevens
Motor
De Ford Falcon is alleen leverbaar met een benzinemotor, Ford heeft volledig afgezien van een dieselvariant. Het voertuig werd mettertijd krachtiger. In het begin van de serie was de Falcon uitgerust met een 2,4-liter zescilinder lijnmotor die 95 pk op de weg bracht. Nog binnen de eerste generatie werd een 4,3-liter V8-motor geïntroduceerd die 164 pk leverde. De tweede generatie bood keuze uit motoren van 2,4 tot 4,7 liter. In zijn derde generatie kon de Falcon eindelijk tot 265 pk en een topsnelheid van 234 km/u halen.
In Argentinië werd de Falcon geleverd met de kleinste motor, terwijl in Australië een bijzonder krachtige sportvariant leverbaar was. Zeer positief is het lage brandstofverbruik, dat voor de jaren 60 en 70 een absolute noviteit was. Afhankelijk van het model waren zowel handgeschakelde als automatische transmissies beschikbaar.
Afmetingen
De afmetingen verschilden niet veel tussen de verschillende varianten. Voor de Amerikaanse markt waren dit typische afmetingen, vandaar dat de Falcon een compacte auto werd genoemd. In Europa daarentegen werd de auto vanwege zijn afmetingen beschouwd als een middenklasser.
De volgende tabel bevat de gegevens van de Ford Falcon tweedeurs sedan uit 1964.
Gegevens en afmetingen | Ford Falco |
---|---|
Bouwjaar | 1960 – 2016 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,6 m x 1,8 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2.781 mm |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.119 kg |
Toegestane maximum massa | n.b. |
Cilinderinhoud | 2.365 cm³ |
Koppel | 182 Nm |
Topsnelheid | 138 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 18,1 s |
Tankinhoud | 57 l |
Verbruik | 12,9 l/100 km |
CO2-uitstoot | n.b. |
Varianten
Ford creëerde verschillende varianten voor verschillende landen: In Noord-Amerika was de Ford Falcon slechts een kort leven beschoren. Het eerste model werd geleverd met een zescilinder motor. Vanaf 1963 konden potentiële kopers de Falcon bestellen met een achtcilinder motor. Hoewel Ford in 1966 een tweede generatie voor Noord-Amerika creëerde, waren de verkoopcijfers laag. De reden was de Ford Mustang, die Ford twee jaar eerder lanceerde. Daarom werd de laatste Ford Falcon voor de VS geproduceerd in 1970.
Voor de carrosserie koos Ford voor een stationwagon, een sedan en een dieplader. Later werden een converteerbare en een hardtop toegevoegd. In de regel kon de koper kiezen tussen twee en vier deuren. De stationwagen was ook verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs model.
De Falcon werd geproduceerd in Argentinië van 1962 tot 1991. In tegenstelling tot de VS werd de Falcon hier alleen als sedan gebouwd. Bovendien was er geen modelverandering in Argentinië. Er is alleen een kleine facelift uitgevoerd: In plaats van de ronde koplampen kreeg de auto vanaf 1982 rechthoekige koplampen. Ook de motor bleef hetzelfde - het was een 6-cilinder motor, met een cilinderinhoud van 3.000 tot 3.600 kubieke centimeter.
De Falcon werd in Australië aangeboden van 1960 tot 2016. Eerst was het een import, maar niet betaalbaar voor de gemiddelde burger. Daarom besloot Ford Australië om vanaf 1959 zelf te gaan produceren. Dit werd voortgezet toen de Falcon in de VS werd opgeheven. Het voertuig was in Australië verkrijgbaar als stationwagen, sedan, pick-up en bestelwagen. Kopers konden kiezen tussen een 6-cilinder motor met 4.000 kubieke centimeter en een 8-cilinder motor met 5.400 kubieke centimeter cilinderinhoud. De Ford Falcon werd zo populair in Australië dat hij zelfs werd gebruikt als basis voor een politieauto. Daarnaast waren er twee sportwagen-varianten: de XR6 Spring en de XR8 Sprint.
Prijs
Aangezien de Ford Falcon zeer zeldzaam is in Nederland, is de prijs van het voertuig moeilijk te bepalen en afhankelijk van de staat en de karakteristieke kenmerken. Het is niet ongebruikelijk dat oldtimers op de markt worden aangeboden voor bedragen van zes cijfers, maar meestal liggen de prijzen voor een gebruikte Ford Falcon in de ruwe range rond de 20.000 euro.
De gebruikskosten zoals motorrijtuigenbelasting en verzekering zijn laag, mits het een oldtimer is. In Nederland kan een auto vanaf de leeftijd van minstens 20 of 25 jaar als oldtimer worden verzekerd, waarvoor meestal goedkopere tarieven gelden. Als een voertuig ouder is dan 40 jaar, is het zelfs volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
Design
Exterieur
De Falcon onderging in de loop der tijd verschillende herzieningen en presenteerde zich daardoor zeer verschillend. De eerste modellen waren groot en hoekig, terwijl de nieuwste modellen een moderne uitstraling kregen. In 2009 was de Falcon bijvoorbeeld leverbaar met een achterspoiler en maakte zeker indruk met zijn sportieve uiterlijk.
De stationwagen was vooral populair bij gezinnen door zijn drie of vijf deuren en grote kofferbak. De sterk aflopende achterzijde kan dienen als een opvallend kenmerk van het landgoed. De pick-up was een tweedeurs model met slechts een kleine bestuurderscabine. Het werd geproduceerd met een grote laadruimte die een raam had tegenover de bestuurderscabine. De stationwagen had een notchback en had vijf deuren.
Interieur
De Falcon presenteerde zich altijd met een hoogwaardige uitrusting, waaronder lederen stoelen. Indien de auto is uitgerust met een zitbank, neemt ook het aantal zitplaatsen toe. Hierdoor konden maximaal zes personen aan de reis deelnemen. De bestuurder had zeer grote dashboards voor zich in de eerste modellen. Deze zijn voortdurend herzien, waardoor de nieuwere modellen een moderne interieuruitrusting hebben, waaronder een navigatiesysteem. Een modern interieur met displays heeft de sportvariant in Australië al gekregen.
Veiligheid
In 2008 voegde Ford schijfremmen toe aan elke nieuwe Falcon, waardoor het remvermogen toenam. Bovendien werden de auto's uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologie zoals ABS en rembekrachtigers. Vanaf 1962 werd de Falcon uitgerust met veiligheidsgordels, die vervolgens tot de standaarduitrusting behoorden. ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) beoordeelt de Falcon nog steeds als zeer goed voor veiligheid en kende de auto vijf sterren toe.
Alternatieven
Liefhebbers van Ford kunnen kiezen uit verschillende modellen die op basis van de Ford Falcon zijn geproduceerd. Dit geldt voor zowel de Ford Mustang als de Ford Mondeo. De eerste werd beschouwd als een onofficiële opvolger in Noord-Amerika, want na zijn release in 1965 nam de vraag naar de Falcon enorm af, totdat de productie van het voertuig, vanaf 1970, volledig werd stopgezet in Noord-Amerika. In tegenstelling tot de Falcon en de Mondeo is de Ford Mustang echter nog steeds in productie.
Maar er kunnen ook externe alternatieven worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld de Holden Commodore of de Chevrolet Corvair, waarmee de Ford Falcon tijdens zijn productieperiode voornamelijk concurreerde. De Cadillac Seville daarentegen werd beschouwd als een luxueus automodel en was ook qua afmetingen de grotere auto.