Sterke punten
- Ruim en comfortabel interieur
- Moderne technologieën
- Ruime actieradius
Zwakke punten
- Relatief zwaar
- Geen echte terreinwagen meer
- Relatief laag trekgewicht
Actueel aanbod van Ford Explorer EV
-
Ford Focus Wagon 1.6-16V Cool Edition Airco - Export
€ 495,-- 334.150 km
- 01/2003
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
163 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2941 CG LEKKERKERK -
Ford Galaxy Trend-X.7Sitze/Klimaautomatik/Sitzheizung
€ 1.490,-- 260.500 km
- 11/2005
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
6,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
176 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, DE-29352 Adelheidsdorf -
Ford Mondeo 1.8-16V Platinum Meeneemprijs!!! Airco | Trekhaak
€ 1.250,-- 199.000 km
- 11/2005
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- 12 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
182 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7421 ZN DEVENTER -
Ford Transit Kasten FT 350 L Trend LKW *EXPORT*
€ 3.488,-BTW verrekenbaar - 381.000 km
- 09/2013
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
7,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
191 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, DE-53359 Rheinbach -
Ford Fiesta 1.25 Ghia Sport
€ 4.999,-- 94.215 km
- 12/2009
- 60 kW (82 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
133 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Ford Focus 2.0 TDCi (136CV) S.W.
€ 890,-- 297.000 km
- 07/2005
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
148 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, IT-10093 Collegno- To -
Ford Focus 1.6-16V Futura Climate/Leder
€ 1.950,-- 80.947 km
- 04/2004
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
163 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7091 ZZ DINXPERLO -
Ford Focus 1.6 TDCi Trend DPF
€ 550,-- 292.448 km
- 10/2007
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
4,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
127 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, BE-1910 Kampenhout -
Ford Fiesta 1.4 TDCi 70CV 5 porte Titanium
€ 4.700,-- 193.000 km
- 03/2011
- 51 kW (69 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
-
4,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
110 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, IT-30033 Noale - Ve
Goede redenen
- Comfortabel interieur voorziet in voldoende ruimte voor vijf personen en bagage
- Moderne technologieën, zowel op gebied van aandrijving als connectiviteit
- Biedt, enigszins afhankelijk van de uitvoering, een prima actieradius voor het geld
- Levert krachtige rijprestaties
Technische gegevens
Motorisatie
De Ford Explorer EV is, zoals de naam al aangeeft, altijd volledig elektrisch aangedreven. Er zijn vier aandrijfvarianten. Het basismodel heeft één elektromotor en daarmee achterwielaandrijving. De elektromotor levert een vermogen van 125 kW (170 pk). De 52 kWh-batterij is goed voor een officiële actieradius van 380 km. Er is ook een Extended Range-variant met achterwielaandrijving, maar die heeft wel een extra krachtige elektromotor, met een vermogen van 210 kW (286 pk). Met een 77 kWh-batterij komt deze variant 602 km ver. Een tijdelijke variant was bij de introductie leverbaar en heeft een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor, een nog grotere batterij van 79 kWh en een actieradius van 544 km. Het topmodel heeft voor en achter een elektromotor en daarmee vierwielaandrijving. Het totale vermogen bedraagt 250 kW (340 pk). Ook dit model heeft de 79 kWh-batterij, goed voor een officiële actieradius van 566 km.
Afmetingen
De Ford Explorer EV is specifiek ontwikkeld voor de Europese markt en daarom een stuk compacter dan de eerdere, reguliere Ford Explorer modellen. Toch is het nog steeds een middelgrote, ruime auto te noemen. De Ford Explorer EV is namelijk bijna 4,5 meter lang, 1,9 meter breed en ruim 1,6 meter hoog. De wielbasis meet net geen 2,8 meter. Binnenin is, zelfs met alle zitplaatsen in gebruik, plaats voor 450 liter bagage. Met de derde zitrij neergeklapt past er dus nog veel meer achterin.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Explorer EV | |
---|---|
Marktintroductie | 2024 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,47 x 1,87 x 1,64 m |
Wielbasis | 2,77 m |
Inhoud bagageruimte | 450 l |
Ledig gewicht | 1.808-2.067 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.490-2.740 kg |
Vermogen | 125 kW (170 pk)-250 kW (340 pk) |
Koppel | 310-679 Nm |
Topsnelheid | 160-180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,0-5,3 sec |
Batterijcapaciteit | 52-79 kWh |
Verbruik | 15,5-15,7 kWh/100 km |
Actieradius | 380-602 km |
Varianten
De Ford Explorer EV biedt dus nogal wat keuze uit verschillende varianten voor de aandrijflijn. Daarnaast is er per aandrijflijn keuze uit verschillende uitvoeringen. Naast een ‘naamloos’ standaardmodel is er de Premium, die een iets rijkere standaarduitrusting heeft. Alleen voor de aandrijfvariant Extended Range RDW was er bij de introductie ook een tijdelijke Limited Edition, die een specifieke afstelling van de aandrijflijn en een prijstechnisch interessante combinatie van uitrustingen met zich meebrengt. De techniek van de Ford Explorer EV is ontwikkeld in samenwerking met Volkswagen, waardoor enkele modellen van het VAG-concern technisch verwant zijn. Dat zijn de Volkswagen ID.4 en ID.5, de Volkswagen ID.6 (niet leverbaar in Europa), de Audi Q4 e-tron en de Skoda Enyaq. In 2024 introduceerde Ford zelf een tweede model op dit technische platform: de nieuwe Ford Capri.
Prijzen
Afhankelijk van de gekozen uitvoering schommelt de nieuwprijs van de Ford Explorer EV tussen de 40.000 en 57.000 euro, plus eventuele opties. Ford Explorer EV occasions zijn er ook en die worden aangeboden voor vergelijkbare prijzen. Dat er nog nauwelijks prijsverschil zit tussen nieuwe exemplaren en (zeer) jonge occasions heeft te maken met de recente marktintroductie van de Ford Explorer EV. Er zijn simpelweg nog geen occasions met een hogere leeftijd of hoge kilometerstanden, wat de vraagprijs zou drukken.
Design
Buitenkant
Qua design staat de Europese Ford Explorer EV grotendeels los van de gelijknamige Amerikaanse modellijn. Het Europese model wordt gekenmerkt door afgeronde vormen, maar heeft tegelijkertijd een hoekig voorkomen wat zorgt voor een robuuste uitstraling die past bij SUV-modellen. De Ford Explorer EV is bovendien vooral een praktisch ingestelde SUV, met een vrijwel rechte achterzijde voor maximale bagageruimte en veel hoofdruimte achterin. De afgeronde vormen dragen bij aan een goede luchtweerstand. Hoewel de Ford Explorer EV niet is bedoeld voor off-road-gebruik, heeft het model wel een grotere rijhoogte dan gemiddeld.
Binnenkant
Het interieur van de Ford Explorer EV is ruim en modern, met een focus op comfort en technologie. Het dashboard is voorzien van een groot, verticaal geplaatst infotainmentscherm dat naadloos is geïntegreerd in de middenconsole, wat zorgt voor een strakke en overzichtelijke uitstraling. Hoogwaardige materialen zoals zacht aanvoelende kunststoffen en optioneel leder geven het interieur een premium gevoel. De zitplaatsen zijn ruim en comfortabel, met veel beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De derde zitrij is aanwezig, maar de ruimte is beperkt en meer geschikt voor kinderen of kortere ritten.
Veiligheid
De Ford Explorer EV is op het moment van schrijven nog niet getest door Euro NCAP, maar de technisch nauw verwante Volkswagen ID.5 wel. Dat model kreeg de maximale score van vijf sterren. De veiligheidsuitrusting van de Ford Explorer EV bestaat uit onder andere meerdere airbags, inclusief zij- en gordijnairbags, die bij een aanrijding voor maximale bescherming zorgen. Daarnaast zijn er allerlei assistentie- en veiligheidssystemen die ongevallen kunnen voorkomen, zoals lane keeping assist, dodehoekdetectie en een noodremsysteem. Optioneel kan de Ford Explorer EV ook zelfstandig parkeren.
Alternatieven
De Ford Explorer EV bevindt zich in een concurrerende markt voor elektrische SUV's, waarin verschillende merken prima alternatieven bieden. De meest directe concurrent zijn de technisch verwante Volkswagen ID.4 en de daarvan afgeleide ID.5, met een vergelijkbare prijs en eveneens een goed uitgebalanceerde mix van actieradius, ruimte, en comfort. Het belangrijkste verschil tussen de Ford Explorer EV en de Volkswagen ID.4 en ID.5 zijn misschien wel de merkbeleving en de uitstraling van de auto. De Volkswagens hebben een meer afgerond design, waar de Ford wat vierkanter en robuuster oogt. Voor wie wat meer luxe wenst is er de eveneens technisch verwante Audi Q4 e-tron; die heeft een hoogwaardige afwerking, maar natuurlijk wel tegen een hogere prijs.
Een belangrijke concurrent van buiten de VAG-groep is de Tesla Model Y, die bekendstaat om zijn indrukwekkende actieradius, krachtige prestaties en toegang tot het uitgebreide Supercharger-netwerk. Daarmee is de Tesla Model Y volgens sommigen uitgegroeid tot de benchmark in zijn klasse. In ieder geval is het een van de bestverkochte modellen ter wereld. De Model Y biedt echter minder traditionele SUV-ruimte en robuustheid vergeleken met de Ford Explorer EV. Daarnaast is er de Hyundai Ioniq 5, die indruk maakt met zijn futuristische retro-design, snellaadcapaciteiten en uitgebreide technologie. Hoewel de Ioniq 5 misschien een iets compacter interieur biedt, blinkt hij uit in efficiëntie en innovaties zoals voertuig-naar-lader functionaliteit. De Kia EV6, die op hetzelfde platform is gebouwd als de Ioniq 5, biedt een sportiever rijgedrag en vergelijkbare technologische voordelen, maar mist de robuuste uitstraling van de Explorer.