Sterke punten
- Veel ruimte voor bestuurder
- Snelle acceleratie
- Intuïtieve infotainmentbediening
- Grote trekkracht
Zwakke punten
- Matige verwerking
- Gebrek aan dynamiek
- Verkeersdrempels duidelijk merkbaar
Ford Expedition : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Expedition, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Expedition
-
Ford Expedition Eddy Bauer 4x4
€ 2.500,-- 259.292 km
- 08/2003
- 194 kW (264 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
17,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5575AE Luyksgestel -
Ford Expedition USA
€ 3.500,-BTW verrekenbaar - 385.193 km
- 07/2003
- 194 kW (264 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1351 AB ALMERE HAVEN -
Ford Expedition EDDY BAUER ECC LEDER 8 PERSOONS BIJTELLINGSVRIENDE
€ 8.500,-- 224.479 km
- 07/2004
- 194 kW (264 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5406 PT Uden -
Ford Expedition Limited B&O
€ 149.900,-BTW verrekenbaar - 2.000 km
- 12/2024
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 AE AMSTERDAM
Interesse in een Ford Expedition
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veilige auto voor gezinnen
- Geschikt voor meerdaagse offroadavonturen
- Voor het slepen van boten en zwaar materieel
Gegevens
Motoren
De Ford Expedition is verkrijgbaar in verschillende generaties. Bij de vierde generatie uit 2017 werden een uiterlijke facelift en fundamentele aanpassingen aan de krachtbronnen doorgevoerd. Zo zijn alle auto's uitgerust met de 10-speed automatische transmissie 10R80 SelectShift. De nieuwe EcoBoost 3,5-liter V6-benzinemotoren met start-stopfunctie leveren 280 kW (380 pk) in de standaardvariant met een maximumkoppel van 637 Newtonmeter. Daarnaast zijn er twee hogere uitrustingsniveaus, Limited en Platinum, die het vermogen verhogen tot 298 kW (405 pk).
In 2022 verschijnt ook de nieuwe Stealth-variant met een sportief afgesteld chassis en licht verbeterde motor. Deze zal het wagenpark aanvoeren met 328 kW (445 pk) en een maximumkoppel van 694 Newtonmeter bij 3250 tpm.
Alle modellen zijn leverbaar in de langere MAX-variant en met achter- of vierwielaandrijving. De standaardvariant haalt een topsnelheid van 239 km/u en accelereert van nul tot honderd in 6 seconden. De Ford Expedition verbruikt 11,7 liter benzine per 100 kilometer en kan tot 2722 kilogram trekken. De MAX-variant heeft een trekvermogen tot 4,2 ton. Elektrische en hybride versies zijn gepland.
Afmetingen
De SUV uit de VS is gigantisch. Naast een Ford Expedition lijken zelfs andere grote modellen, zoals de Mercedes GLS, klein. De VS-Amerikaan heeft een lengte van 5,33 meter, een breedte van 2,03 meter en een hoogte van 1,95 meter. En dat is nog niet alles: de MAX-variant is nog eens 30 centimeter langer, tot 5,64 meter.
Deze verhoudingen maken de generieke wielbasis van 3,11 meter mogelijk, of 3,34 meter voor de MAX. Het zitinterieur is erg hoog, met een uitzicht zoals vanuit een vrachtwagen. Tegelijkertijd is er veel ruimte in de zeven- of achtzitter op drie rijen, zodat zelfs volwassenen helemaal achterin comfortabel kunnen zitten. De Ford Expedition MAX biedt 971 liter bagageruimte. Meer opbergruimte wordt geboden door de elektrisch neerklapbare stoelrijen, die het bagageruimtevolume vergroten tot 3.440 liter.
Met een bodemvrijheid van zo'n 27 centimeter is de Ford Expedition de beste in zijn klasse. Een offroadvariant vergroot de bodemvrijheid nog eens met 5 centimeter. De vierde generatie (3.5 EcoBoost V6) heeft de volgende kenmerken:
Bouwperiode | sinds 2017 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 5,33 m x 2,03 m x 1,95 m |
Wielbasis | 3,11 m |
Inhoud bagageruimte | 547 - 2.962 l |
Leeggewicht | 2.469 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 3.496 cm³ |
Koppel | 637 Nm |
Topsnelheid | 193 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in | 6,6 s |
Tankinhoud | 88 l |
Verbruik | 11,7 l/100 km |
CO²-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Ford Expedition is verkrijgbaar in twee maten Standaard en MAX. Bovendien zijn er vijf uitrustingsniveaus. De goedkoopste variant draagt het achtervoegsel XLT, gevolgd in oplopende volgorde door Limited, Platinum en Stealth. Hogere uitrustingsniveaus zijn duurder, maar leveren meer vermogen, hebben talrijke praktische voorzieningen en comfort, plus over het algemeen een betere kwaliteitafwerking.
Daarnaast worden de XL en King Ranch varianten aangeboden. De XL-variant heeft slechts een marginale uitrusting en wordt vrijwel uitsluitend als bedrijfswagen gebruikt. King Ranch, daarentegen heeft een zeer luxueuze uitrusting met elegante lederen bekleding en comfort.
Timberline is een variant die sinds 2022 leverbaar is en met zijn diverse off-roadfuncties vooral bij kampeerlustigen in de smaak valt. Het "Heavy-Duty Trailer Tow Package" en het FX4 Off-Road Package zorgen voor offroadervaringen.
Prijs
De Ford Expedition kost nieuw 51.000 euro in de standaardvariant. Zelfs een Ford Expedition MAX in Platinum volledige uitrusting met allerlei technische snufjes, inclusief beeldschermen in de hoofdsteunen, kost 90.000 euro.
Aangezien de Expedition niet in Nederland wordt aangeboden, zijn belangstellenden aangewezen op import. Er moet rekening worden gehouden met de kosten voor vervoer en logistiek. Met een beetje geluk vind je een van deze SUV's op de markt voor occasions. De prijzen beginnen bij ongeveer 30.000 euro.
Design
Exterieur
De Ford Expedition trekt alleen al door zijn omvang alle blikken naar zich toe. Bovendien biedt hij een statig uiterlijk. Een elektrische koepel, een ton-sur-ton radiatorrooster en 18-inch banden getuigen van de kracht van de auto. Grote ruiten verminderen de enorme uitstraling enigszins. Met de nieuwste generatie van 2022 wordt voor alle verlichting standaard led-technologie gebruikt.
Bij de Limited-variant horen een panoramadak en 20-inch lichtmetalen velgen. De Platinum-uitrusting komt tot uiting in een radiatorrooster met dubbele dwarsbalk, elektrisch uitschuifbare treeplanken en nobele chroomaccenten. Terwijl de Timberline-variant schittert met opvallende oranje tinten en offroadeigenschappen, maakt de Stealth Expedition indruk met een zwarte grille en verder verduisterde elementen.
Interieur
Ook de standaardversie omvat vele functies. De bestuurder legt zijn handen op een typisch Ford-stuurwiel met veel bedieningsknoppen en hendels. Daarnaast zorgt de brede middenconsole met talloze vakken en bekerhouders voor een ruim, open gevoel. Een 4,3-inch scherm dient als infotainmentsysteem in het midden, verbonden met negen luidsprekers. De airco zorgt automatisch voor een aangename temperatuur. De stoffen bekleding, de ongelijke spleetafmetingen en het plastic oppervlak getuigen echter van een nogal middelmatige tot slechte, maar tegelijkertijd robuuste afwerkingskwaliteit.
In de Limited-versie biedt de auto een WiFi-hotspot voor maximaal tien apparaten. Het pakket omvat ook betere airconditioning op de achterste rij, voice control, een Harman-luidsprekersysteem, usb-poorten en een 8-inch scherm. Met de hand afgewerkte panelen van echt hout, metalen bekleding, een luxe geluidssysteem, geventileerde lederen stoelen met verwarmings- en massagefunctie, elegante borduurmotieven op de portieren en een lederen stuurwiel horen bij de Platinum-variant. Tegen betaling kan de tweede rij tijdens de rit naar series en films kijken op twee beeldschermen die in de hoofdsteunen zijn geïntegreerd. Een achteruitrijcamera hoort standaard in de nieuwe generatie vanaf 2022.
Veiligheid
De Ford Expedition wordt beschouwd als een zeer veilige auto. De massa en de zithoogte alleen al verminderen het aantal ongevallen aanzienlijk. De National Highway Traffic Safety Administration kende de 2021 SUV vijf van de vijf sterren toe bij frontale en zijdelingse botsingen. Het model ontving drie sterren bij de rollover-test. ABS, EBD, een remassistent, zes moderne airbags en een bandenspanningscontrolesysteem zijn allemaal standaard ingebouwd voor extra veiligheid. Ford legde tijdens de ontwikkeling grote nadruk op kinderveiligheid.
Evenzo beschikt het model over een keur aan extra assistentiesystemen, waaronder een bots- en dodehoekwaarschuwingssysteem en een 360-gradencamera met parkeerhulp.
Alternatieven
Op de Nederlandse markt zijn SUV's in de schaal van een Ford Expedition niet aanwezig. Als alternatief valt de keuze op het "kleine broertje", de Ford Explorer. Met 5 meter meet deze iets minder in de lengte, wat nauwelijks opvalt dankzij de royale ruimte binnenin. Bovendien is het model alleen verkrijgbaar als hybride.
Terwijl in de VS voertuigen van Chevrolet en GMC directe concurrenten zijn, zijn in Nederland de BMW X7 en de Mercedes GLS het overwegen waard. Beide zijn veel kleiner, maar luxer en comfortabeler. Qua prestaties ontwikkelen ze vergelijkbare trekkrachten als de Ford Expedition. Er zijn echter aanzienlijk hogere prijzen te verwachten.