Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
3 Ford Mustang Mach-e GT

Elektrische Ford

1 / 6
3 Ford Mustang Mach-e GT
Ford Mustang Mach-E 2021
VT-179_Elektrische_Ford.png
FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_29-LOW.jpg
FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_13-LOW.jpg
E-TRANSIT_CUSTOM.jpg

Elektrische Ford

Ford heeft drie volledig elektrische modellen in het gamma. Dat zijn de Ford Explorer, de Ford Mustang Mach-E – twee SUV’s – en de Ford E-Transit Custom – een personenbus. Ford geeft aan dat binnen afzienbare tijd nieuwe elektrische modellen verschijnen: personenauto’s, SUV’s en bedrijfswagens. Lees meer.

Highlights van elektrische modellen van Ford

  • Drie modellen die ruime keuze aan varianten bieden
  • Stil, milieuvriendelijk en als je wilt beresterk en met een loeisnelle acceleratie
  • Veel zitplaatsen: minimaal vijf, maximaal negen
  • Explorer en Mustang Mach-E zijn géén afgeleiden van bestaande modellen

Welke elektrische modellen van Ford zijn leverbaar?

Momenteel heeft Ford in Nederland drie volledig elektrische modellen in het modellengamma. Dat zijn de nieuwe Ford Explorer, een SUV, de al sinds 2021 leverbare Mustang Mach-E, een coupéachtige SUV, en de E-Transit Custom Kombi, een personenbus. De Nederlandse website van Ford kondigt aan dat er nóg zeven nieuwe elektrische auto’s aankomen, onder meer SUV’s en bedrijfswagens, maar geeft geen details.

Modellen en uitvoeringen elektrische Fords

De nieuwe Ford Explorer is een vijfpersoons SUV. Hij is bijna vierenhalve meter lang, bijna 1,90 meter breed en met 1,63 meter ook bijna manshoog. De wielbasis van de Explorer is 2,77 meter.

De basisversie van de Explorer heeft een leeggewicht van 1.808 en een laadvermogen van 682 kilogram. De elektromotor van de achterwielaangedreven ‘Standard Range’-versies heeft een vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximumkoppel van 310 Nm en is goed voor een topsnelheid van 160 km/u. De actieradius is op papier gemiddeld zo’n 380 kilometer (WLTP).
De ‘Extended Range’-versie komt natuurlijk een stuk verder, ondanks zijn gewicht van bijna twee ton, namelijk gemiddeld ruim 600 kilometer. Deze versie heeft een elektromotor met 210 kW (286 pk) en maar liefst 545 Nm trekkracht. De topsnelheid van de Extended Range-versie ligt op 180 km/u.
De topversie van de elektrische Explorer is de Extended Range AWD, inderdaad met vierwielaandrijving en dus de zwaarste met 2.067 kilogram. Deze is voorzien van twéé elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 250 kW (340 pk) en een gigantisch koppel van 679 Nm. Ook deze versie heeft een top van 180 km/u; de actieradius ligt op 566 kilometer.

De Ford Mustang Mach-E is met 4,71 meter nog een stukje langer dan de Explorer, maar ze zijn ongeveer even breed en hoog. De wielbasis van bijna drie meter belooft een ruim interieur. Met gewichten van 2.060 tot 2.248 kilogram is de Mustang Mach-E ook zwaarder dan de Explorer.

De basisversie is de uitvoering met achterwielaandrijving en een 75 kWh-batterij die in principe goed is voor een actieradius van 470 kilometer. De versie met 98 kWh-batterij komt 600 kilometer ver. De achterwielaangedreven versies zijn voorzien van één elektromotor die 198 resp. 216 kW (269 en 294 pk) vermogen levert en zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 180 km/u.
De vierwielaangedreven Mustangs Mach-E (Premium en Rally) zijn voorzien van twéé elektromotoren en hebben een systeemvermogen van 258 en 358 kW (351 en 487 pk). Het koppel bedraagt 580 en maar liefst 950 Nm. De topsnelheid van de laatste ligt op 200 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u kost je slechts 3,6 seconden. Al is de basisversie niet traag met 7,3 seconden – alles is relatief.

De voorwielaangedreven Ford E-Transit Custom is heel andere koek. Dit is een personenbusje met negen (Kombi) of acht (Tourneo) zitplaatsen. Hij is er in twee lengtes – 5,05 en 5,45 meter – en in twee motorvarianten: met 100 en 160 kW (136 en 218 pk). Het koppel is voor beide gelijk: 415 Nm. De netto batterijcapaciteit bedraagt 65 kWh, wat volgens WLTP een actieradius mogelijk maakt van 300-320 kilometer. Met een leeggewicht van 2.325-2.463 kilogram en een maximaal toelaatbare massa van 3.350 kilogram mag je de elektrische E-Transit nog nét met je personenautorijbewijs besturen.

Hoeveel kost een elektrische Ford?

Nieuwprijzen

De Ford Explorer staat in de prijslijst voor bedragen van 40.000 tot 70.000 euro. Dat is net ietsje minder dan de coupéachtig vormgegeven Ford Mustang Mach-E. Die staat voor prijzen rond de 45.000 tot 65.000 euro in de prijslijst.

De Ford E-Transit Custom Kombi is er als afgeleide van een middelgrote bestelauto in talrijke varianten. De nieuwprijzen liggen globaal tussen 60.000 en 75.000 euro.

Prijzen voor occasions

Er worden al verbazend veel occasions van de Ford Explorer aangeboden. De auto is nog maar kort op de Nederlandse markt te koop. Het zijn allemaal exemplaren met weinig of geen kilometers op de teller – zeg maar afleveringskilometers. Prijzen beginnen – heel logisch – bij een paar tientjes minder dan de nieuwprijs voor een als nieuwe occasion van de basisversie. Ze lopen op tot zo’n 60.000 euro – eveneens auto’s met slechts tien kilometer, maar wel met vierwielaandrijving en Extended Range.

De Ford Mustang Mach-E is natuurlijk al wat langer op de markt, waardoor het aantal aangeboden occasions ook aanzienlijk is. De oudste (nou ja, uit 2021) met een 75 kWh-batterij worden aangeboden voor onder de 30.000 euro. Topversies die in feite nog nieuw zijn, GT en Rally met grote batterij en vierwielaandrijving, worden aangeboden voor prijzen hoger dan die in de prijslijsten staan … Maar dan zijn ze wel extra aangekleed natuurlijk.

Occasions van de Ford E-Transit zijn vrijwel uitsluitend als bestelbus te vinden. Of als personenbus met een verbrandingsmotor.

Veelgestelde vragen

Komt Ford al snel met méér volledig elektrische modellen op de Nederlandse markt?
De Nederlandse website van Ford meldt dat het merk stappen zet naar een volledig elektrische toekomst in Europa en binnen afzienbare tijd zeven nieuwe elektrische auto’s op de markt brengt, maar geeft nog geen details. Wel is bekend dat Ford zijn activiteiten op het gebied van elektrische auto’s anders structureert; daarvoor heeft het de business unit Ford Model E opgericht. Ford streeft ernaar dat in 2030 de helft van de auto’s die het verkoopt, elektrische auto’s zijn. Voor 2026 verwacht Ford al minstens twee miljoen elektrische voertuigen te verkopen.
Is de Ford Explorer er alleen met elektrische aandrijflijn?
De nieuwe elektrische Explorer, zoals Ford hem op zijn website noemt, is er sinds begin 2024 uitsluitend als volledig elektrisch aangedreven SUV. Ford introduceerde de bestaande Explorer, de zesde generatie van het model, al in 2020 en die is nog steeds leverbaar, maar uitsluitend als plug-in hybride met een drieliter V6 benzinemotor. De eerste generatie van de Ford Explorer verscheen in 1991, maar die was niet leverbaar in ons land. Alleen de tweede generatie, die van 1995, was ook in Nederland leverbaar, tot in 2005. Pas in 2020 keerde de Ford Explorer weer terug op de Nederlandse markt.
Is de Ford Mustang Mach-E dezelfde auto als de Mustang, maar dan elektrisch?
Ford introduceerde de Mustang Mach-E in 2021 op de Nederlandse markt. Wat natuurlijk meteen opvalt, is dat de Mustang Mach-E een SUV is, bovendien volledig elektrisch aangedreven. Ford introduceerde de Mustang in 1964 als sportauto voor de jongere generatie. De auto bereikte een legendarische status en is er als coupé en cabriolet. De Mustang is nog altijd een echte cultauto die staat voor rijplezier en indrukwekkende prestaties. Na jaren afwezigheid keerde de Mustang in 2015 terug in Nederland. De huidige Mustang is de zesde generatie van het model. Die was er in eerste instantie óók met een 2,3-liter viercilinder turbobenzinemotor, maar die verdween in 2020. De Mustang is traditiegetrouw altijd leverbaar met dikke V8 benzinemotoren, tegenwoordig met een cilinderinhoud van 5,0 en 5,2 liter. Dus nee, de Mustang en de Mustang Mach-E zijn niet dezelfde auto, sterker nog: ze zijn compleet verschillend.

Meer informatie

Tips van de redactie