Sterke punten
- Comfort
- Binnenruimte
- Onderscheidend design
Zwakke punten
- Hoog gewicht
- Hoger brandstofverbruik
- Bescheiden motorvermogen
Ford Edge : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Edge, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Edge
-
Ford Edge V6/ LEDER/PANO/NAVI
€ 14.750,-€ 13.450,-- 257.334 km
- 07/2013
- 212 kW (288 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
256 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1991 JC VELSERBROEK -
Ford Edge SEL +
€ 7.500,-- 162.500 km
- 07/2008
- 197 kW (268 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
12,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5801GV Venray -
Ford Edge YOUNGTIMER NL-AUTO NAP!
€ 9.995,-€ 9.295,-- 189.663 km
- 01/2008
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2771 GA BOSKOOP -
Ford Edge Ford 3.5 V6 AUT, Leer, Pano, Full Option!
€ 5.490,-- 277.704 km
- 01/2008
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6235 NR ULESTRATEN -
Ford Edge FORD (Goed OnderH, Camera, StoelV, Cruise Con, Aut
€ 18.995,-- 158.437 km
- 02/2016
- 180 kW (245 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
263 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5145 NJ WAALWIJK -
Ford Edge 2.0 ECOBOOST 250 PK AUT. | LEDER| NAVI | CRUISE |
€ 19.950,-- 206.435 km
- 02/2016
- 183 kW (249 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
241 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4194 SK METEREN -
Ford Edge 2.0 Turbo 250 PK ! Automaat
€ 24.900,-- 102.148 km
- 02/2019
- 183 kW (249 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
263 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 RJ NIJKERK -
Ford Edge ST 2.7T AWD NWE MODEL
€ 99.000,-BTW verrekenbaar - 1.500 km
- 02/2024
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1351 AB ALMERE HAVEN -
Ford Edge 2.0 EcoBoost Fulloptions
€ 89.000,-BTW verrekenbaar - 20 km
- 02/2024
- 183 kW (249 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1351 AB ALMERE HAVEN -
Ford Edge 2.0T Ecoboost SEL
€ 69.999,-BTW verrekenbaar - 1.500 km
- 08/2022
- 182 kW (247 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
282 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1101 AE AMSTERDAM -
Ford Edge - Grijs kenteken! - Panodak - Trekhaak -
€ 24.200,-BTW verrekenbaar - 176.197 km
- 10/2016
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
152 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3771 LB BARNEVELD -
Ford Edge Sport
€ 27.951,-BTW verrekenbaar - 90.624 km
- 04/2017
- 132 kW (179 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
152 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6603 BV WIJCHEN
Interesse in een Ford Edge
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een onderscheidend design
- Comfortabel zitten dankzij goede stoelen en een hoge zitpositie
- De Edge had als een van de eerste auto’s actieve geluidsonderdrukking aan boord, net zoals sommige koptelefoons
- Zeer comfortabel rijgedrag
Ford Edge generaties
De Ford Edge is een middelgrote crossover SUV. Hij is sinds 2006 op de markt. Er bestaan meerdere generaties, waarvan alleen de tweede generatie Edge officieel geleverd is in Europa. Toch zijn er ook vroegere Ford Edge-modellen via de grijze import naar Europa gehaald. In het occasion-aanbod van de Ford Edge vind je dus verschillende generaties. De eerste generatie Ford Edge is gebouwd van 2007 tot 2014. In 2015 debuteerde de tweede generatie Ford Edge die in 2016 ook naar Nederland kwam.
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie Ford Edge is geleverd met een 3,5-liter V6 of 3,7-liter V6 benzinemotor. Bij de tweede generatie Ford Edge was er aanzienlijk meer keuze. Op het menu stonden onder meer een 2,0-liter EcoBoost viercilinder benzine, 3,5-liter V6 benzine, 2,7-liter EcoBoost V6 benzine en 2.0 TDCi-dieselmotor met 180 of 210 pk.
De Ford Edge werd in Nederland officieel alleen met een 2.0 TDCi-dieselmotor geleverd. Die kon je met één of twee turbo’s bestellen, respectievelijk met 132 kW (180 pk) of 154 kW (210 pk).** De instapmotor werd met een handgeschakelde zesbak geleverd, de krachtigere versie had een PowerShift-automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen. Na de facelift van 2018 werd dat 175 kW (238 pk), gekoppeld aan een nieuwe 8-trapsautomaat. Het normverbruik van deze dieselmotoren was 6 tot 7,5 liter, maar die waarden kon je in de praktijk niet halen – het ging dan ook nog om de onrealistische NEDC-norm.
Afmetingen
De tweede generatie Ford Edge is 4,78 meter lang, 1,93 meter breed en 1,74 meter hoog. Daarmee was het een forse SUV, groter dan zijn rechtstreekse concurrenten in Europa. China kreeg een nog langere zevenzitsversie, maar die werd niet naar Europa gehaald. Hier hadden we immers al de vrij forse S-Max en Galaxy. Ook de kofferbak van de Edge is groot: 800 tot 1.847 liter, veel groter dan die in een Audi Q5, maar vergelijkbaar met de Land Rover Discovery Sport. De Ford Edge mocht 2 ton trekken.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Edge 2.0 TDCi | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,81 x 1,93 x 1,73 m |
Wielbasis | 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 602-2.080 l |
Ledig gewicht | 1.812 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.505 kg |
Cilinderinhoud | 1,997 cm3 |
Vermogen | 132 kW (180 pk)-83,8 kW (114 pk) |
Koppel | 400 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,9 sec |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik | 5,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 149 g/km |
Varianten
Aanvankelijk werd de Ford Edge bij ons geleverd als Trend, Titanium en Sport. Na de facelift van 2018 had je de keuze tussen de ST-Line, Vignale en Titanium. Alle drie de varianten waren compleet uitgerust, al was de Titanium de instapversie. De ST-Line was sportiever en kreeg zwarte accenten, grotere velgen, stoelen in leder en microvezel en een sportophanging. De Vignale was de meest luxueuze Edge, met chromen details, 20-inch velgen en een Windsor-lederen interieur.
Prijzen
De Ford Edge is niet meer nieuw te koop in Nederland, in 2019 betaalde je nog minstens 59.778 euro voor een nieuw exemplaar en maar liefst 70.805 euro voor de 238 pk sterke ST-Line. Een prijs waarmee hij concurreerde met het Duitse premiumsegment dat aanzienlijk populairder is in ons land en bovendien plug-in hybride modellen in de aanbieding had. Meteen de reden waarom de Edge niet meer te koop is bij ons. Het maakt het occasionaanbod wel interessant, aangezien de Ford Edge te vinden is vanaf 15.000 euro met een redelijk hoge kilometerstand op de teller. Prijzen lopen op tot bijna 90.000 euro voor een geïmporteerd exemplaar uit 2023.
Design
Buitenkant
Naar Amerikaanse maatstaven is deze Ford Edge een compacte SUV, in Europa was het eerder een kolos. Een kolos met een unieke look, dat wel, want zijn Amerikaanse stijl onderscheidde hem van zijn concurrenten en zelfs van de rest van het gamma. Zijn zelfverzekerde snuit, zijn lichtbalk achterop; het zijn allemaal elementen die we niet gewend waren van Ford. Voor de facelift van 2018 gaf Ford het model een nog agressiever uiterlijk, met ‘boos’ kijkende koplampen, een ST-Line versie, terwijl de achterlichten hun verbinding verloren maar wel een nieuwe lichtsignatuur kregen.
Binnenkant
Aan boord zit je royaal, Ford beloofde dan ook ‘Audi Q7-binnenruimte voor een Q5-prijs’. Qua formaat ontloopt hij de grotere SUV van Audi dan ook niet veel. Er is ruimte genoeg voor 5 volwassenen en hun bagage. Het dashboard is bijna identiek aan dat van de Ford Mondeo, S-Max en Galaxy, waarmee de Edge zijn basis deelt. Er is wel extra veel comfort aanwezig, zoals geventileerde en verwarmde elektrisch verstelbare zetels, een snel infotainmentsysteem en actieve ruisonderdrukking om het geluidscomfort naar een nieuw niveau te tillen.
Veiligheid
De Ford Edge werd bij zijn lancering in 2016 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale 5 sterren, met goede scores voor de bescherming van volwassenen aan boord (85%) en zijn veiligheidsuitrusting (89%). De bescherming van zwakke weggebruikers was dan weer iets minder (67%), wat te verwachten is met zo’n grote SUV van meer dan 2 ton. Een noodremhulp was wel steeds aanwezig, en op de achterbank had je zelfs veiligheidsgordels met een ingebouwde airbag. Na de facelift werd het arsenaal aan veiligheidssystemen nog verder uitgebreid.
Alternatieven
Wil je een grote SUV van Ford, dan heeft het merk nog de grotere Explorer in het aanbod met een plug-in hybride aandrijflijn. Verder concurreerde de Edge met zijn relatief hoge prijs met de BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC en Volvo XC60, al was hij groter en ruimer dan al die SUV’s. Maar ook minder goed afgewerkt. Andere, goedkopere concurrenten zijn de Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan (Allspace).