Sterke punten
- Beschikbaar als bestelwagen en personenbusje
- Campingbus-model verkrijgbaar
- Krachtige motor, grote afmetingen
Zwakke punten
- Hoog brandstofverbruik
- Hoge aankoopprijs
- Geproduceerd voor de VS
Ford Econoline : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Econoline, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford Econoline
-
Ford Econoline 5.8 liter
€ 2.750,-- 44.129 km
- 01/1990
- 180 kW (245 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6043 Roermond -
Ford Econoline E150 Econoline
€ 5.750,-- 215.555 km
- 02/1994
- 140 kW (190 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5645JP Eindhoven -
Ford Econoline E150 CLUB WAGON
€ 30.190,-BTW verrekenbaar - 188.293 km
- 01/1985
- 142 kW (193 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2831 BR GOUDERAK
Interesse in een Ford Econoline
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De bus biedt plaats aan 15 personen.
- Het speciale model Camping Bus is perfect voor gezinnen en stellen.
- Grote laadruimte dankzij zeer grote afmetingen.
- Lage afschrijving, zelfs voor klassieke auto's.
Gegevens
Motor
Om ervoor te zorgen dat het gewicht van de bestelwagen met een behoorlijke snelheid kan worden verplaatst en dat de bestelwagen geen hindernis vormt op de weg, heeft Ford gekozen voor sterke motoren. In de eerste twee generaties werden alleen benzinemotoren gebruikt; in de laatste twee generaties waren ook dieselmotoren beschikbaar. De prestaties van de beschikbare motoren zijn bij elke nieuwe generatie verbeterd.
De zescilindermotor van de eerste generatie, die werd geproduceerd van 1961 tot 1967, had een cilinderinhoud tot 3.900 cm³. Dit maakte een maximaal vermogen van 150 pk mogelijk. In de derde generatie waren ook 8-cilinder motoren beschikbaar, die tot 7.500 cm³ cilinderinhoud konden bieden. Dit verhoogde het vermogen tot 185 pk.
De laatste generatie van de Ford Econoline werd geproduceerd van 1992 tot 2013. Ook hier werden motoren met maximaal 10 cilinders gebruikt. Hierdoor steeg het vermogen tot 258 pk met een koppel van 331 Nm. De topsnelheid van deze modellen was 160 km/u.
Terwijl de modellen van de eerste en tweede generatie waren uitgerust met een handgeschakelde 3- en 4-versnellingsbak, werden in de derde generatie vanaf 1988 alle modellen uitgerust met een automatische versnellingsbak. Bovendien was de derde en vierde generatie Econoline niet langer achterwielaandrijving maar vierwielaandrijving. Het verbruik in alle generaties lag tussen 13 en 18 liter per 100 kilometer.
Door de krachtige motoren veranderde het busje na verloop van tijd in een bestelwagen. Zijn nieuwe topsnelheid maakte hem nu bruikbaar voor langere afstanden. Met de overgang van de transmissie van handgeschakelde naar automatische volgde Ford een zich langzaam uitbreidende trend, die tot dan toe echter nogal controversieel was.
Afmetingen
De afmetingen zijn in de loop der tijd veranderd. De eerste generatie van de Ford Econoline was 4 meter lang, 1,75 meter breed en 1,9 meter hoog. Bij de vierde generatie waren de afmetingen gegroeid tot 5,76 meter lengte, ongeveer 2 meter breedte en 2,17 meter hoogte.
Uit de gegevens blijkt dus dat Ford de omvang van elke generatie heeft vergroot. In de loop van de tijd werden een bestelwagen en een kleine transporter bijna een kleine vrachtwagen. Tegenwoordig wordt het voertuig vaak omgebouwd tot camper.
Aangezien de Econoline alleen in Noord-Amerika verkrijgbaar was, zijn de afmetingen geenszins verrassend. In feite werden auto's in de VS groter en daarom paste Ford zich aan deze ideologie aan.
Grote afmetingen hebben talrijke voordelen, zoals de verschillende varianten van de Econoline bevestigen. Deze zorgden ervoor dat er een bestelwagen of een gezellig busje beschikbaar was. In de loop der tijd breidde Ford het aantal zitplaatsen voortdurend uit, zodat de laatste generatie een echte minibus was met wel 15 zitplaatsen.
Gegevens en afmetingen | Ford Econoline (4e generatie) |
---|---|
Bouwjaar | 1992 - 2013 |
Lengte, breedte, hoogte | 5,38 x 2,01 x 2,05 m |
Wielbasis | 3,50 m |
Inhoud bagageruimte | 7.263 l |
Ledig gewicht | 2.165 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.280 kg |
Cilinderinhoud | 4.200 - 5.400 cm3 |
Koppel | 331 Nm |
Topsnelheid | 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | Niet gespecificeerd |
Tankinhoud | 132 l |
Verbruik | 13 - 18 l |
CO²-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
Vanaf de eerste generatie in 1961 was er een pick-up, een bestelwagen en zelfs een busje, allemaal met een benzinemotor. Voor de pick-up kon een hogere kwaliteitsuitrusting worden besteld, met onder meer in kleur bijpassende stoelbekleding, een hemelbekleding en een afsluitbaar handschoenenkastje. Het busje bood aanvankelijk plaats aan vijf personen. Pas later werden de zitplaatsen uitgebreid tot acht.
Al in 1968 lanceerde Ford de tweede generatie, die zich niet alleen uiterlijk, maar ook technisch van de eerste generatie onderscheidde. Zo werd de middenmotor naar voren verplaatst, waardoor slechts een deel van de motor toegankelijk was via een motorkap. Het busje was optioneel verkrijgbaar met een schuifdeur aan de zijkant, terwijl het busje werd uitgebreid tot twaalf zitplaatsen. Een van de nieuwere carrosserievormen stond het gebruik als kampeerbus toe.
In 1975 kondigde Ford de derde generatie aan, die gebaseerd was op een nieuw chassis. Dit zou binnenkort worden gebruikt voor vrachtwagens en ambulances. Tegelijkertijd bood Ford de voertuigen aan met vierwielaandrijving. Tegen het einde van het jaar besloot Ford ook de motorkap te verlengen en tegelijkertijd het model iets lager (in de hoogte) te produceren.
In 1976 presenteerde Ford het speciaal model Cruising Van, dat een patrijspoort aan de zijkant achteraan had. Het interieur werd voorzien van een tapijt, terwijl de carrosserie een kleurrijke gestreepte lak kreeg. Het was een soortgelijk verhaal met het speciale model dat in 1977 op de markt kwam. Die was bijzonder elegant met een speciale laklaag.
In 1978 was er nog een verandering: het busje werd verlengd, waardoor het nu 15 zitplaatsen had. In 1982 rolde de eerste Ford Econoline met dieselmotor van de band. Met de 6,9-liter IDI-diesel-V8-motor wilde Ford het brandstofverbruik verminderen zonder het motorvermogen te verlagen.
De vierde generatie staat niet alleen bekend als de Econoline, maar wordt ook aangeduid als de E-serie. Met deze generatie luidde Ford het einde van de productie van de Econoline in. Tegenwoordig worden geen van de modellen meer gebouwd, maar ze zijn nog wel op de markt verkrijgbaar als tweedehands auto.
Prijs
Aangezien de Ford Econoline sinds 2013 niet meer wordt geproduceerd, is dit voertuig alleen nog verkrijgbaar als occasion. De Ford was echter alleen verkrijgbaar op de Noord-Amerikaanse markt, zodat het aanbod van gebruikte Econolines in Nederland beperkt is. Oudere modellen met een hoge kilometerstand kunnen worden gekocht voor 7.000 euro, terwijl nieuwere voertuigen met een lage kilometerstand tot 17.000 euro kunnen kosten.
Design
Exterieur
Tot 1979 werden de ronde koplampen beschouwd als een onderscheidend kenmerk voor de Ford Econoline. In hetzelfde jaar werden ze echter vervangen door rechthoekige koplampen. Afgezien van een paar andere kleine veranderingen behield de Econoline zijn vorm. De Ford Econoline is een bestelwagen, herkenbaar aan zijn rechthoekige vorm. Sommige varianten hebben echter een licht aflopende achterkant om een verticaal aflopende achterlijn tegen te gaan.
Terwijl het busje met veel ramen aan de zijkanten was voorzien, kreeg de bestelwagen standaard zijpanelen zonder ramen. Er was echter de mogelijkheid om de bestelwagen met twee deuren aan de bestuurderskant te kopen. Aan de achterkant heeft de bestelwagen twee grote deuren.
De eerste twee generaties hadden een verticaal hellend front, dat in 1975 tot een "doos" werd ontworpen: De motorkap was nu langer dan hoog. In 1992 kreeg de E-serie een facelift en zag er voortaan stijlvoller en moderner uit. Nadat Ford de auto's aerodynamischer had gemaakt, zag hij er zachter uit.
Interieur
Het interieur werd in de loop der tijd aanzienlijk herzien. Met name de bestelwagen is leverbaar als passagiersauto in verschillende uitrustingsvarianten:
- Basis
- Custom
- Chateau
Met zijn draaibare stoelen had de Chateau Club Wagon het meest luxueuze interieur. Het had ook airconditioning en een AM/FM geluidsinstallatie. Daarnaast zijn er verschillende uitrustingsvarianten binnen de verschillende modellen.
Veiligheid
Om een hoog veiligheidsniveau te bereiken, heeft Ford belangrijke onderdelen keer op keer herzien. In 2008 kreeg het voertuig grotere remmen en een hoger toelaatbaar gewicht. De autofabrikant heeft ook de besturing en de kantelstabiliteit verbeterd.
De auto was sinds 1963 uitgerust met veiligheidsgordels. Vanaf 1971 rustte Ford alle Econolines uit met stuurbekrachtiging, die het mogelijk maakte om met minder inspanning te sturen.
Om in het donker of bij slechte weersomstandigheden veilig de weg op te kunnen, heeft Ford alle varianten uitgerust met halogeen koplampen. In 1992 besloot het bedrijf zijn voertuigen uit te rusten met airbags.
Alternatieven
Als je alternatieven zoekt, vind je die bij verschillende fabrikanten. De belangrijke vraag is welk doel het voertuig moet dienen. Zo wordt de Chevrolet Chevy Van beschouwd als een alternatief voor de Econoline bestelwagen. Wie een pick-up zoekt, kan gemakkelijk bij Ford blijven en kiezen voor de Ford F 250. Bovendien heeft Ford de opvolger van de Econoline ontwikkeld, genaamd de Transit deze is beschikbaar in verschillende versies. De Chevrolet Suburban is een minibus met zeven zitplaatsen en daarmee een succesvol alternatief voor (reizende) gezinnen.