Sterke punten
- Klassiek ontwerp
- Goede uitrusting op aanvraag
- Ruime keuze aan motoren
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Basis zeer eenvoudig uitgerust
- Occasions zeer zeldzaam
Ford Consul : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Consul, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ford Consul
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Ford Consul kon overtuigen met goed comfort in hogere uitrustingslijnen.
- Naast de sedan werden ook een stationwagen en een coupé aangeboden.
- De motorkeuze voorzag in geschikte varianten voor elke behoefte.
- De Ford Consul bood een goed totaalpakket tegen aantrekkelijke prijzen.
- Gezinnen vonden de modellen ook bijzonder geschikt voor dagelijks gebruik.
Gegevens
Motor
Hoewel de Ford Consul alleen op de Europese markt werd aangeboden van 1972 tot 1975, waren er veel verschillende motorversies beschikbaar. Deze overtuigden met gunstige instapkosten of hoge prestaties, afhankelijk van de vraag. De Ford Consul was echter minder een sportief voertuig, zelfs met de krachtigste vertegenwoordigers; het model was meer ontworpen voor comfortabel en veilig rijden.
Het instapmodel van de Ford Consul 1.7 N voert deze claim tot het uiterste door. In principe zijn vier cilinders en 1,7 liter cilinderinhoud helemaal niet slecht, maar maar 65 pk zijn duidelijk te weinig voor de auto. Zo heeft het model 25 seconden nodig om in ongunstige omstandigheden naar 100 km/h te sprinten en wordt de topsnelheid al bereikt bij 135 km/h. Klanten die kozen voor de krachtigste viercilinder uit de serie, kregen op zijn minst aanzienlijk betere rijprestaties. De nu tweeliter benzinemotor bracht 99 pk en 151 Nm koppel op de weg. Binnen 14 seconden bereikte de Coupé al de 100 km/u en de topsnelheid werd pas bij 161 km/u bereikt.
Wie de Ford Consul echter nog sportiever wilde rijden, koos zeker voor een van de krachtigere V6-motoren. Ook hier konden klanten kiezen tussen verschillende vermogensniveaus, tot 138 pk waren mogelijk aan de top. Deze topmotor voor de Ford Consul bracht drie liter cilinderinhoud en 235 Nm koppel. De rijprestaties waren dan ook overtuigend, bijvoorbeeld met een acceleratietijd van slechts elf seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De maximale snelheid wordt vermeld als 182 km/u.
De Ford Consul had een handgeschakelde vierversnellingsbak in alle motorconfiguraties, hoewel een optionele automatische drieversnellingsbak ook kon worden besteld.
Afmetingen
Afhankelijk van de keuze tussen de klassieke sedan, de sportieve coupé of de praktische stationwagen, varieerden de afmetingen van de carrosserie aanzienlijk. Zo is de coupé met sportieve uitstraling ongeveer 4,6 meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. Met een lengte van ongeveer 4,7 meter was de stationwagen slechts marginaal groter en de autofabrikant noemt een leeggewicht van maximaal 1.470 kilogram.
De Ford Consul kon echter niet alleen overtuigen met goede wendbaarheid, maar ook met veel ruimte voor het hele gezin. Vooral de stationwagen werd ontworpen als betrouwbare metgezel voor gezinnen met kinderen. Tot vijf comfortabele zitplaatsen, veel ruimte en, niet te vergeten, een grote bagageruimte waren niet te missen en worden vandaag de dag nog steeds beschouwd als belangrijke voordelen van het model. Bij de keuze voor de Ford Consul stonden dan ook de alledaagse kwaliteiten van de auto centraal.
Gegevens en afmetingen | Ford Consul |
---|---|
Bouwjaar | 1972 – 1975 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,6 - 4,7 x 1,8 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | niet gespecificeerd |
Ledig gewicht | 1.190 - 1.470 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | niet gespecificeerd |
Cilinderinhoud | 1.699 - 2.993 cm³ |
Koppel | 124 - 235 Nm |
Topsnelheid | 136 - 182 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0 - 25,0 s |
Tankinhoud | niet gespecificeerd |
Verbruik | 13,0 - 16,0 l |
CO²-uitstoot | niet gespecificeerd |
Varianten
De Ford Consul werd slechts verkocht van 1972 tot 1975, voordat een even succesvolle opvolger op de markt verscheen in de vorm van de Granada. Het voertuig kon hier worden besteld in drie verschillende versies. Klanten konden kiezen tussen de stationwagen, een coupé en een sedan.
Bovendien waren er drie verschillende uitrustingslijnen beschikbaar, die kozen voor comfort of spartaanse uitrusting. Deze werden aangeboden onder de benamingen basisversie, L en GT. In zijn basisconfiguratie miste de Ford Consul eigenlijk elk comfort, maar de zaken zagen er al anders uit toen het "L"-model werd toegevoegd. In het interieur vonden klanten praktische tapijten en kaartvakken in de voetruimte, ook een verwarmde achterruit en een verlicht handschoenenkastje alsmede een tweekleurige claxon zorgden voor het nodige comfort tijdens het rijden. Degenen die de Ford Consul GT hebben aangeschaft, profiteren ook van een veel sportievere uitstraling van binnen en van buiten. Speciale stoelen met een ruitpatroon en lederen bekleding van het stuurwiel en de versnellingspook worden ook nu nog als kenmerkend voor deze modellen beschouwd.
Prijs
Natuurlijk is de Ford Consul tegenwoordig niet meer nieuw te koop, maar alleen als klassieker. Hier variëren de genoemde prijzen meer dan aanzienlijk, terwijl aanbiedingen op de markt zeer zeldzaam zijn. Vooral voor goed onderhouden voertuigen zonder roest of technische problemen moeten klanten echter aanzienlijk meer geld uitgeven dan verwacht, het is niet ongewoon dat modellen voor duizenden euro's van eigenaar wisselen.
Design
Exterieur
De Ford Consul borduurde voort op het klassieke ontwerp van die tijd, maar werd op sommige plaatsen geoptimaliseerd en aangepast aan de smaak van de Europese klanten. De minder populaire fastbacklijnen op de coupés en sedans werden bijvoorbeeld weer rechtgetrokken om een product te krijgen dat duidelijk meer geschikt was voor de massa. Met veel kleurrijke en verschillende lakafwerkingen kon de Ford Consul zich ook duidelijk onderscheiden van de concurrentie op de markt.
Interieur
Het interieur was spartaans of comfortabel. Dit was afhankelijk van de keuze van de uitvoering. In het algemeen konden klanten in de Ford Consul echter rekenen op hoogwaardige materialen en een goed rijgedrag. Vooral de grote stationwagen maakte indruk met zijn goede overzichtelijkheid en was gemakkelijk door het stadsverkeer te manoeuvreren. Met zijn goede uitrusting in de hogere uitrustingslijnen overtuigde het model ook op langere reizen. Daarnaast konden klanten ook kiezen voor sportieve accenten bij het ontwerpen van het interieur van de Ford Consul.
Veiligheid
De Ford Consul had geen ruime of gevarieerde veiligheidsuitrusting, maar dat komt door zijn leeftijd. Met zijn rustige rit en stille motoren was het voertuig niettemin een betrouwbare metgezel in alle omgevingen en kon het overtuigen met veilig rijgedrag. De autofabrikant maakte het ook mogelijk om veilig door het verkeer te sturen dankzij de goede zitpositie en het goede zicht, want vooral de stationwagen is rondom voorzien van veel glas.
Alternatieven
Een goed alternatief is de Ford Granada. Het voertuig is de opvolger van de Ford Consul en is vergelijkbaar met dit model, waardoor de Granada een uitstekend alternatief is. Klanten die voor de Ford Granada kiezen hebben nog een voordeel. Occasions komen veel vaker voor en ook de uitrusting, kleuren en bouwjaren variëren. Kopers vinden er zowel dure als zeer goedkope exemplaren. De kosten moeten tussen 3.000 en 11.000 euro liggen.