Sterke punten
- Ruim en praktisch
- Handige schuifdeuren
- Met benzine- en dieselmotoren
Zwakke punten
- Onoverzichtelijk dashboard
- Beperkte verstelmogelijkheden stoel en stuur
- Geen spannend uiterlijk
Ford B-Max : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford B-Max, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ford B-Max
-
Ford B-Max 1.0 EcoB. Tit. Fi.Ed
€ 6.999,-BTW verrekenbaar - 92.900 km
- 11/2012
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2253 AJ VOORSCHOTEN -
Ford B-Max 1.0 EcoB. Titanium*KOPPAKKING DEFECT*
€ 4.995,-- 151.785 km
- 02/2015
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6466 GW KERKRADE -
Ford B-Max 1.0 EcoBoost 125PK Titanium LET OP OLIEDRUK LAMPJE
€ 2.999,-- 216.719 km
- 07/2013
- 92 kW (125 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5683 PN BEST -
Ford B-Max 1.0 EcoBoost Style keurige auto
€ 4.950,-- 188.498 km
- 02/2014
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5555 XP VALKENSWAARD -
Ford B-Max 1.0 EcoBoost Style|AIRCO|NAVI|CRUISE|BLUETOOTH
€ 7.740,-- 96.265 km
- 08/2015
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2908 LC CAPELLE AAN DEN IJSSEL -
Ford B-Max 1.0 EcoBoost Titanium, distributieriem is vervange
€ 6.945,-- 165.678 km
- 02/2013
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
114 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5025 VJ TILBURG -
Ford B-Max 1.6 TI-VCT Titanium Automaat
€ 9.455,-- 109.654 km
- 07/2013
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5476 KS VORSTENBOSCH -
Ford B-Max 1.6 TI-VCT Titanium | Xenon | Leer | Pano-dak | Na
€ 11.149,-- 96.208 km
- 05/2015
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6191 NL BEEK LB -
Ford B-Max 1.6 TI-VCT Titanium Aut. Pano|Navi|Clima|Cam|LMV
€ 10.950,-- 96.067 km
- 06/2013
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
149 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN
Interesse in een Ford B-Max
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Review Ford Mustang Mach 1: dit is waarom we de V8 gaan missen in de elektrische toekomst
Ford F-150 Lightning review – hoe Ford Elon Musk en Tesla te snel af is
Review: Ford Fiesta Waarom hij geen koopje meer is, maar nog altijd uitstekend rijdt
TEST - Verdwijnt met de Ford Fiesta de beste compacte auto?
Elektrische Ford F-150 Lightning: muisstille Porsche-killer in overall
Ford Fiesta test: waarom de best rijdende kleine auto ook bijna de duurste is
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Handige schuifdeuren voor gemakkelijke toegang
- Compacte buitenmaten, ruim interieur
- Ruime keuze aan motoren en uitvoeringen
- Best sturende auto in zijn klasse
Technische gegevens
Motorisatie
De Ford B-Max is geleverd van 2012 tot 2018, in één generatie. Tijdens de productiejaren is de auto leverbaar geweest met legio motoren, waaronder benzine- en dieselmotoren. De instapper is een 1,0-liter EcoBoost driecilindermotor, die verkrijgbaar was in twee vermogens: met 74 kW (100 pk) en 170 Nm koppel en 88 kW (120 pk) en 200 Nm koppel. Later werd het vermogen verhoogd naar 92 kW (125 pk). Deze motoren zijn uitsluitend te combineren met een handgeschakelde vijfbak.
Wie liever een automatische transmissie wilde had maar één keus en dat was de 1,6-liter TI-VCT. Deze herbergt een viercilinder benzinemotor met 77 kW (105 pk) en een koppel van 150 Nm. De automaat is een transmissie met dubbele koppeling voor extra snelle en soepele schakelmomenten. Het verbruik van de B-Max modellen met een automaat ligt fors lager dan bij de 1,0-liter motoren met een handbak. Zo verbruikt de B-Max met automaat gemiddeld 4,9 l/100km (1 op 20,4), terwijl de B-Max met handbak een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100km (1 op 15,6) neerzet.
Verder kon er ook gedieseld worden met de B-Max. Dat kon in eerste instantie alleen met de 1.6 TDCi viercilinder dieselmotor met 70 kW (95 pk) en een maximum koppel van 215 Nm. Deze werd in 2015 vervangen door een motor met een kleinere cilinderinhoud, de 1,5-liter TDCi met eveneens een vermogen van 70 kW (95 pk) met een koppel van 215 Nm, maar met een gunstiger verbruik. Beide motoren zijn enkel leverbaar geweest in combinatie met een handbak.
Afmetingen
De Ford B-Max heeft compacte afmetingen, wat ideaal is voor stadsgebruik. Met een lengte van 4,07 meter, een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1,60 meter biedt deze auto een perfecte balans tussen compactheid en optimaal gebruik van de binnenruimte. De wielbasis van 2.48 meter draagt bij aan de ruime binnenruimte, vooral op de tweede zitrij.
Voor bagage biedt de Ford B-Max een inhoud van 318 liter. Dit is voldoende voor de dagelijkse boodschappen, kinderwagens en andere benodigdheden. Als je de achterbank neerklapt, vergroot je de bagageruimte flink.
De Ford B-Max biedt een verrassend makkelijke toegang naar de achterbank dankzij de innovatieve schuifdeuren zonder middenstijl. In- en uitstappen in vooral krappe parkeerruimtes wordt hiermee een stuk makkelijker, maar ook het in- en uitladen van kinderen en tassen gaat eenvoudiger.
Daarnaast beschikt de Ford B-Max over talrijke opbergmogelijkheden in het interieur. Van de ruime deurvakken tot de handige opbergvakken onder de stoelen, er is genoeg ruimte om persoonlijke spullen georganiseerd en binnen handbereik te houden.
FORD B-MAX | |
---|---|
Marktintroductie | 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,07 x 1,75 x 1,60 m |
Wielbasis | 2,48 m |
Inhoud bagageruimte | 318 l |
Ledig gewicht | 1.179 – 1.216 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.780 - 1.830 kg |
Cilinderinhoud | 999 – 1.596 cm3 |
Vermogen | 70 – 92 kW (95 – 125 pk) |
Koppel | 150 – 200 Nm |
Topsnelheid | 173 – 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,1 - 13,9 sec |
Tankinhoud | 48 l |
Verbruik | 3,8 – 6,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 104 – 149 g/km |
Varianten
De Ford B-Max is altijd een compacte MPV. Er zijn geen andere carrosserievormen beschikbaar. De B-Max is leverbaar geweest in verschillende uitvoeringen, waaronder de Ambiente, Trend, Style en Titanium. Iedere uitvoering heeft weer zijn eigen kenmerkende zaken. Zo is de Ambiente de instapuitvoering, met onder meer standaard centrale deurvergrendeling, Hill Start Assist, elektrisch bedienbare buitenspiegels en 15-inch stalen wielen. De Titanium-uitvoering beschikt over de meest luxe uitrusting met onder meer cruise control, automatische airco, LED dagrijverlichting, zwart gekleurde details, sfeerverlichting en radio met AUX-aansluiting.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Ford B-Max begonnen bij een kleine 19.000 euro voor de instapbenzineversie. De versies met automaat kostten minimaal 24.000 euro, terwijl voor de diesels minimaal 25.000 euro meegenomen moest worden naar de dealer.
Inmiddels is de Ford B-Max niet meer in productie en kun je het model alleen nog terugvinden op de occasionmarkt. Daar vind je al een B-Max voor een kleine 5.000 euro. Voor net iets meer geld, zeg zo’n 7.500 euro koop al een bijzonder net exemplaar met een acceptabele kilometerstand. De prijzen lopen op tot een kleine 15.000 euro voor heel jonge exemplaren met een rijke uitrusting en een zeer lage kilometerstand.
Design
Buitenkant
De Ford B-Max heeft een simpel en functioneel ontwerp. Het was één van de eerste modellen met het herkenbare Ford-gezicht van die periode, met de opvallende grille en de grote koplampen. De schuifdeuren zonder middenstijl zijn zonder meer de meest unieke eigenschap van de B-Max.
Binnenkant
Het interieur van de B-Max is ruim en goed uitgerust. De hoge zitpositie biedt een uitstekend overzicht van het verkeer. De materialen in het interieur zijn in de hogere uitrustingsniveaus van hoge kwaliteit en zorgen voor een comfortabel gevoel. Speciale kenmerken zijn onder andere de aanwezigheid van veel opbergvakken en het optionele SYNC-infotainmentsysteem of het grote panoramische dak.
Veiligheid
De Ford B-Max behaalde in de Euro NCAP-crashtest een beoordeling van vijf sterren, wat wijst op een zeer veilige auto. Belangrijke veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer zes airbags en de elektronische stabiliteitscontrole (ESC). De 1,0-liter benzinemotor kende in de eerste bouwjaren wat problemen. Verder heeft het model heeft weinig bekende technische problemen en wordt algemeen beschouwd als betrouwbaar.
Alternatieven
Toen de Ford B-Max in productie was, werden MPV’s nog veel verkocht. Inmiddels is het segment bijna verdwenen, maar toen was er nog genoeg aanbod. Wat te denken van de Renault Scénic, Opel Meriva, Citroën C4 Picasso, Volkswagen Touran en Seat Altea.