Sterke punten
- Een pionier op het gebied van elektrische aandrijving
- Uniek design
- Prestaties (voor zijn tijd)
Zwakke punten
- Krap interieur voor zijn formaat
- Matige betrouwbaarheid
- Hoog verbruik benzinemotor
FISKER Karma : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de FISKER Karma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Fisker Karma
-
FISKER Karma Karma Dutch 2 edition 47gr co2
€ 40.000,-- 47.000 km
- 12/2013
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
47 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5768GB Meijel -
FISKER Karma 2.0 EcoSport
€ 49.950,-- 12.278 km
- 02/2012
- 300 kW (408 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5048 CJ TILBURG -
FISKER Karma Karma 2.0 EcoStandard
€ 35.000,-- 120.000 km
- 04/2012
- 156 kW (212 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2401NC Alphen aan den rijn
Interesse in een Fisker Karma
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Unieke, zeldzame auto met uitgesproken design
- Modern ogend interieur met mooie materialen
- Systeemvermogen van 408 pk zorgt voor overtuigende prestaties
- Met een volle batterij rijd je ongeveer 50 tot 80 km volledig elektrisch
Technische gegevens
Motorisatie
De Fisker Karma is officieel een elektrische auto met een range extender, wat betekent dat de achterwielen enkel aangedreven worden door elektromotoren. De enige taak van de benzinemotor is het bijladen van de batterij van de Fisker Karma. Die benzinemotor is een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor van General Motors met een vermogen van 191 kW (260 pk), die bijvoorbeeld ook in de Opel GT zat.
Die 260 pk mag je gauw vergeten, want de twee elektromotoren op de achteras spelen de hoofdrol bij de voortstuwing van de Fisker Karma. Samen leveren die elektrische krachtcentrales een vermogen van 300 kW (408 pk). Het maximumkoppel is met een straatstenenvergruizende 1.300 Nm nog veel indrukwekkender. Met dat vermogen is de Fisker Karma in staat om in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Bij 200 km/u is de koek vervolgens op. Naar hedendaagse maatstaven is dat niet ronduit spectaculair, maar in 2011 gooide de Fisker Karma nog hoge ogen met deze getallen.
De elektromotoren van de Fisker Karma halen hun stroom uit een batterij met een capaciteit van 20,1 kWh. Daarmee kun je, afhankelijk van je rijstijl, een elektrisch rijbereik van 50 tot 80 km halen. Samen met de kleine benzinetank van 37 liter haal je een rijbereik van ongeveer 400 km. De elektrische actieradius komt de verbruikscijfers van de Fisker Karma uiteraard ten goede: op papier realiseert de grote sedan een normverbruik van 2,1 l/100 km en stoot hij slechts 47 gram CO2 per kilometer uit. Er is in de praktijk alleen één grote ‘maar’. Als de batterijen leeg zijn, zit je al snel aan een verbruik van 10 l/100 km. Je kunt dat voorkomen door de Fisker Karma frequent op te laden. Dat kan met een laadsnelheid van tot 3,3 kW, waarmee de batterijen van de auto in iets meer dan 6 uur weer vol zijn. Geduld is in dit geval dus letterlijk een schone zaak.
Afmetingen
De Fisker Karma is een grote vierdeurs sedan, met een lengte van net geen 5 meter, een breedte van 1,99 meter en een hoogte van 1,33 meter. Met name de geringe hoogte maakt dat de Fisker Karma de proporties van een sportwagen heeft. Ondanks zijn lengte en breedte lijkt de binnenruimte van de Karma ook op die van een sportwagen. Dat geldt met name voor de achterpassagiers. De instap naar achteren wordt bemoeilijkt door de kleine achterdeuren en ook de binnenruimte is erg krap. De bagageruimte van 195 liter is ook veel minder dan wat je zou verwachten van een auto van dit formaat. Door de plaatsing van de batterij in de middentunnel heb je ook maar 4 zitplaatsen. Bovendien is de Fisker Karma geen vedergewicht. De grote sedan weegt maar liefst 2,4 ton.
De belangrijkste specificaties op een rij
FISKER KARMA | |
---|---|
Marktintroductie | 2011 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,0 x 1,99 x 1,33 m |
Wielbasis | 3,16 m |
Inhoud bagageruimte | 195 l |
Ledig gewicht | 2.405 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.767 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm3 |
Vermogen | 300 kW (408 pk) |
Koppel | 1.300 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,9 sec |
Tankinhoud | 37 l |
Verbruik | 2,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 47 g/km |
Varianten
De Fisker Karma werd in drie varianten geleverd: de EcoStandard, de EcoSport en de EcoChic. Alle drie de varianten van de Fisker Karma waren vrij compleet uitgerust. Het grote aanraakscherm en de elektrisch verstelbare- en verwarmbare stoelen waren bijvoorbeeld al aanwezig in het basismodel. De EcoSport voegt er nog nuttige zaken als een achteruitrijcamera, een navigatiesysteem en lederen bekleding aan toe. De EcoChic onderscheidt zich vooral door het materiaalgebruik. Deze variant heeft namelijk een interieur uit plantaardige vezels en suède, met plantenfossielen in de sierpanelen.
Fisker had bij de introductie van de Karma ook plannen voor een cabrioversie met de naam Sunset en een stationwagon met de naam Surf. Vanwege de financiële moeilijkheden van het bedrijf zagen die modellen alleen nooit het levenslicht.
Prijzen
Nieuw kostte de Fisker Karma 106.000 tot 134.000 euro, waarmee hij de concurrentie aanging met auto’s als de Porsche Panamera S Hybrid en de latere Tesla Model S. Het heeft echter niet lang mogen duren, want in 2013 was het al gedaan met de productie van de Fisker Karma. Intussen is de Fisker Karma dankzij de overname van Fisker door het Chinese conglomeraat Wanxiang Group herboren als Karma Revero, maar die auto wordt niet in Nederland geleverd.
Als occasion is de Fisker Karma nog geen regelrecht koopje, al zijn de occasionprijzen voor zo’n exclusieve en bijzondere auto wel weer relatief betaalbaar. Op AutoScout24 beginnen de prijzen bij ruim 30.000 euro en lopen ze op tot net geen 40.000 euro. Het mag geen verrassing heten dat het occasion-aanbod altijd beperkt zal blijven bij de Fisker Karma. Je hebt slechts keuze uit een handjevol exemplaren. Denk er bij de aanschaf van een Fisker Karma occasion ook aan dat het merk geen dealernetwerk heeft en onderdelen bijzonder schaars zijn. Ook heeft de Fisker Karma op het vlak van betrouwbaarheid geen al te beste reputatie.
Design
Buitenkant
Hét hoogtepunt van de Fisker Karma is wel zijn exterieurdesign, dat vanwege zijn zeldzaamheid vandaag nog in het oog springt. Wat dat betreft is het onmiddellijk duidelijk dat hier de hand van een kundig ontwerper achter zit. Ergens doet de Fisker Karma denken aan de Porsche Taycan, met zijn lange, lage en brede koetswerk en zijn brede heupen. De standaard geleverde 22-inch-velgen dragen ook bij aan het unieke uiterlijk van de Fisker Karma. Het is alleen wel oppassen geblazen bij stoepranden. Ook zijn de banden van de Fisker Karma vrij prijzig. Ze slijten bovendien snel vanwege het hoge gewicht en het onmiddellijk beschikbare koppel van de Karma.
Binnenkant
Aan boord poogde Fisker in de Karma een voor die tijd zeer moderne beleving aan te bieden, met digitale tellers en een groot centraal infotainmentsysteem waarop je de meeste functies bedient. Tegenwoordig weten we niet anders, maar in 2011 was dit nog ronduit revolutionair te noemen. De materialen zijn mooi, met veel leder en hout. Toch zie je wel dat Fisker geen gevestigde naam was in autoland: de stoelen en het stuurwiel slijten bijvoorbeeld snel en hoewel de materialen mooi zijn, haalt de afwerking het niet bij de concurrentie.
Vooraan zit je goed in de Karma, met comfortabele stoelen die uitgebreid in te stellen zijn. Achterin is de binnenruimte zeer beperkt en wordt de instap bemoeilijkt door de kleine achterdeuren. Ook de bagageruimte is ondermaats en niet uitbreidbaar omdat de achterste stoelen niet neerklapbaar zijn. Tenslotte heeft de digitale sfeer ook zijn nadelen: het centrale display blijft vaak haperen en staat er ook om bekend soms niet meer te reageren.
Veiligheid
De Fisker Karma is nooit getest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties IIHS of NHTSA. Daarnaast rustte Fisker de Karma nog niet uit met moderne veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control of een dodehoekmonitor. Er zijn ook enkele terugroepacties geweest voor het model, onder meer voor defecte airbags. Kijk dus goed of deze terugroepactie is uitgevoerd, inmiddels is er namelijk geen officieel dealernetwerk meer aanwezig die dat kan oplossen.
Alternatieven
De Fisker Karma was zijn tijd behoorlijk vooruit, maar liep helaas ook achter ten opzichte van de Tesla Model S die in 2012 op de markt kwam. De Model S was een ware revolutie op het gebied van elektrische auto’s en liet de Fisker Karma op nagenoeg alle fronten ver achter zich. Met zijn vanafprijs van een dikke 100.000 euro ging de Fisker Karma ook de concurrentie aan met de Porsche Panamera S Hybrid van die tijd. Vandaag de dag bieden de meeste plug-in hybrides een vergelijkbare elektrische range als de Fisker Karma, zonder te moeten inboeten op betrouwbaarheid of binnenruimte, en met zuinigere benzinemotoren als back-up.