Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-banner-l-01.jpg

Fiat SUV

Fiat SUV

Fiat is een van de roemrijkste automerken en bevat een significante modellenhistorie. Op de SUV-markt is het echter nog maar recent actief. Sommigen zullen beweren dat de Panda 4x4, gelanceerd in 1983, het eerste SUV-model van het Italiaanse merk is. Anderen zullen dit weer ontkrachten omdat de SUV van toen totaal niet te vergelijken is met dezelfde autoklasse nu. Waar de SUV van weleer overwegend Spartaanse terreinauto’s waren, heeft de hedendaagse SUV veel meer weg van een normale, luxe personenauto die hoger op zijn wielen staat (en serieus offroad-rijden liever mijdt). Anno vandaag begeeft Fiat zich in het SUV-landschap met de 500X en 600e. Lees meer

Highlights van de SUV’s van Fiat

  • De Panda 4x4 was van het kaliber ‘klein maar fijn’. Ondanks zijn guitige voorkomen heeft dit model serieuze offroad-capaciteiten
  • Met de 500X heeft Fiat een zeer populaire SUV in huis
  • De volledig elektrische 600e is het laatste lid van Fiats SUV-familie

Welke Fiat SUV’s zijn er leverbaar?

Fiat staat bekend om zijn compacte modellen, zoals de Panda, Punto, Seicento en – de beroemdste van allemaal – 500. Het predicaat ‘groot, groter, grootst’ kwam lang tijd niet voor in het vocabulaire van Fiat. Totdat de SUV ineens een enorme opmars maakte in de auto-industrie en onder autokopers en sindsdien nog geen dip heeft vertoond. Fiat kon zodoende weinig anders doen dan de markttrend volgen met grotere modellen, uiteraard het liefst gemodelleerd naar dat van de moderne SUV en crossover. In navolging daarvan werd de Fiat 500X geïntroduceerd, nadat het eerder voorzichtig van de SUV-markt had geproefd met de Sedici, de Panda Cross en de Freemont. Van deze modellen wordt enkel de Panda Cross nog steeds gevoerd. In 2023 werd de volledig elektrische Fiat 600e aan het leveringsgamma toegevoegd.

Fiat SUV’s die in Nederland worden gevoerd zijn:

Modellen en uitvoeringen

Het behoeft geen betoog dat het Italiaanse Fiat niet meer is wat het ooit is geweest. In tegenstelling tot de line-up van veel andere automerken is het modellengamma van Fiat tegenwoordig uiterst beperkt. Het gaat om slechts vijf modellen – waarvan het gros doublures. Dit was in het verleden wel anders. Toen leverde Fiat uiteenlopende hatchbacks, sedans, stationwagens, cabrio’s én coupés. Die glorieuze tijd lijkt niet meer terug te keren. Van het huidige modellengamma zijn er twee een SUV: de Fiat 500X en Fiat 600e, twee modellen die veel op elkaar lijken, met als grootste verschil het type aandrijflijn. Zoals eerder gesteld zou de daarnaast verkrijgbare Fiat Panda Cross ook bestempeld kunnen worden als een SUV, maar lang niet iedereen zal dat zo zien. Toch behandelen we hem hier voor de volledigheid.

Fiat Panda Cross

De hedendaagse Panda Cross is een verre nazaat van de oorspronkelijke Panda 4x4 uit de jaren tachtig. De Panda 4x4 heeft de naam een compacte maar serieuze terreinrakker te zijn. Ben je op vakantie in de Alpen? Dikke kans dat je dan regelmatig een Fiat Panda 4x4 tegenkomt. Het model is namelijk zeer geliefd onder de lokale bevolking vanwege zijn wendbare en lichtvoetige rijkarakter op onverhard en besneeuwd terrein. Moeiteloos beweegt een Panda 4x4 zich door drooggevallen riviertjes, over erbarmelijke wegen en heuvels of door een dik pak sneeuw. Soms gaat de Panda 4x4 verder waar uit de kluiten gewassen offroaders de handdoek in de ring moeten gooien. En het leuke is: veertig jaar na dato zet de moderne Fiat Panda Cross de status van zijn illustere voorvader voort. Zowel qua design als (terrein)capaciteiten. Ook de Panda Cross staat namelijk zijn mannetje buiten de gebaande paden – al zullen de meeste bezitters zelden verder komen dan een verdwaald zandpad.

Fiat 500X

De iconische, guitige Fiat 500 lijkt voor Fiat zowel een vloek als een zegen. De ‘cinquecento’ is zó iconisch en daardoor populair onder pers en publiek, dat Fiat bijna gevangen lijkt in een keurslijf. Het Italiaanse merk kan het zich eigenlijk niet permitteren met een nieuw model te komen dat compleet afwijkt van de 500 – MINI kampt met hetzelfde verhaal, maar dat terzijde. De in 2015 geïntroduceerde Fiat 500X is daar een goed voorbeeld van. Je hoeft geenszins over een rijke fantasie te beschikken om te zien dat de 500X eigenlijk een uitvergrote 500 is. Is dat een probleem? Welnee, de Fiat 500X bevat hierdoor veel van de charmes van de compacte 500 en de voordelen van een grotere auto.

Met een lengte van 4,26 meter, breedte van 1,79 meter en hoogte van 1,59 meter is de Fiat 500X actief in het C-SUV segment waar ook auto’s als de Peugeot 2008 en Renault Captur goede sier maken. In de standaard 350 liter grote bagageruimte past zowat een complete oer-500 uit de jaren vijftig en zestig. Sowieso is de 500X een feest der herkenning. Een knappe prestatie van de Italianen, die ze geen windeieren heeft gelegd. De 500X was Fiats eerste serieuze stap op de hedendaagse SUV-markt en is zijn bestverkopende model op dit moment.

Fiat 600e

Het succes van de Fiat 500X smaakt natuurlijk naar meer. En kennelijk is het koperspubliek nog altijd niet uitgekeken op de guitige looks van de Fiat 500. Het resultaat was een compleet nieuwe, maar ditmaal volledig elektrische ‘Nuovo’ 500. Alleen was dit geen SUV. Na enige tijd geen nieuwe modellen te hebben uitgebracht, presenteerde Fiat onlangs een tweede SUV: de 600e. Hoewel aanzienlijk groter, ruimer en moderner, kun je de elektrische 600e zien als de plaatsvervanger van zowel de verdwenen Punto als de 500L. Optisch heeft de 600e dan weer veel weg van de iets grotere 500X. En onderhuids? Daar vind je dan weer veel technologieën uit de Stellantis-stal. Sinds Fiat onderdeel is van de Stellantis Groep (waartoe ook Peugeot, Citroen en Jeep behoren), beschikt het Italiaanse merk ineens over aanzienlijk meer mogelijkheden en middelen om zijn modellengamma uit te breiden.

De Fiat 600e deelt veel onderhuidse technieken met de Jeep Avenger en Peugeot 2008, maar daarvan is vanbuiten en -binnen weinig tot niks te merken. Het Fiat-gehalte is namelijk hoog en herkenbaar, ook op detailniveau. De elektrische aandrijflijn daarentegen is identiek aan die van vergelijke EV’s onder de Stellantis-vlag: een accupakket met een capaciteit van 54 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van meer dan 400 kilometer. Met een DC-laadsnelheid tot 100 kW is de Fiat 600e in een half uur tot 80% op te laden aan een snellaadstation. Met de AC-boordlader van 11 kW duurt het opladen thuis of via een (semi-)publiek laadpunt minder dan zes uur. De elektromotor levert een vermogen van 115 kW (156 pk), goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden. Als bestuurder heb je de keuze uit de rijmodi Eco, Normal en Sport.

Hoeveel kost een SUV van Fiat?

Nieuwprijzen

Als je de Fiat Panda Cross als volwaardige SUV beschouwt, dan beginnen de prijzen bij net iets meer dan 17.000 euro. De Fiat 500X en 600e zijn verkrijgbaar voor respectievelijk 31.000 en 36.000 euro.

Prijzen voor occasions

De Fiat Panda Cross is al enige tijd op de markt en daardoor tegen aantrekkelijke prijzen verkrijgbaar. Vanaf zo’n 5.000 euro. De originele Fiat Panda 4x4 heeft als oervader uit de jaren tachtig een legendarische status en is daardoor zeer gewild onder verzamelaars en liefhebbers. De waarde stijgt dan ook voor een exemplaar in concoursstaat. Liever een wat moderne Fiat SUV? Dan ben je met de 500X tussen de 12.000 en 40.000 euro kwijt.

FAQ

Wat is het verhaal achter de Fiat Freemont?
In de periode dat Fiat en Chrysler nog een industrieel stelletje vormde (inmiddels valt FCA onder de Stellantis Groep), voerden beide merken diverse modellen die er hetzelfde uitzagen, maar het eigen merklogo droegen. De Fiat Freemont is hiervan een perfect voorbeeld. Die SUV (of was het een MPV?) was namelijk niks anders dan een Dodge Journey met Fiat-logo’s. Sowieso is de Freemont amper verkocht. Op de occassionmarkt is het aantal exemplaren op de vingers van een hand te tellen.
Wat is de elektrische actieradius van de Fiat 600e?
Volgens de WLTP-meetcyclus bedraagt de actieradius van de Fiat 600e zo’n 410 kilometer. Met een DC-laadsnelheid tot 100 kW is de Fiat 600e in een half uur tot 80% op te laden aan een snellaadstation. Met de AC-boordlader van 11 kW duurt het opladen thuis of via een (semi-)publiek laadpunt minder dan zes uur.
Is de Fiat Panda Cross eigenlijk wel een SUV?
Goede vraag. Dit hangt af van wat iemand beschouwt als een volwaardige SUV. Voor de een moet een SUV bijvoorbeeld een bepaald formaat (vanaf middelgroot) en uiterlijk vertoon hebben. Voor de ander doet het formaat er niet toe en volstaat enkel een verhoogd onderstel met toereikende offroad-capaciteiten. Ben je iemand die in de laatste categorie valt? Beschouw de Fiat Panda Cross dan gerust als een SUV.

Meer informatie

Meer details