Sterke punten
- Krachtige motoren
- Voordelige klassieke auto
- Goede overzicht
Zwakke punten
- Moeizame stuurinrichting
- Onderstel slecht afgestemd
- Roestgevoelig
Fiat Uno : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Uno, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Fiat Uno
-
Fiat Uno 45 fire
€ 2.749,-- 69.600 km
- 05/1987
- 32 kW (44 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8223 Lelystad -
Fiat Uno 1.0 45 S i.e.
€ 6.950,-- 7.450 km
- 03/1991
- 33 kW (45 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5464TA Veghel
Interesse in een Fiat Uno
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Populaire tijdloze klassieker met collectorswaarde.
- Geschikt voor hobbyisten en tuners.
- Een zuinige auto voor liefhebbers.
- Zeldzaam met een stijgende waarde.
Gegevens
Motor
Vier jaar nadat de eerste Fiat Uno van de band rolde, verschenen in 1987 de eerste turbomotoren, waarmee de Italiaan een flinke vermogensboost kreeg. En dat was hard nodig, want de oude 33 kW (45 pk) benzinemotoren kwamen nog uit de Fiat 128 van 1969. Inclusief de turbobenzinemotoren varieerden het vermogen van de motoren van 33 tot 82 kW (45 tot 111 pk). Dit maakte topsnelheden van 200 km/u en een acceleratie van nul naar honderd in 8,4 seconden mogelijk. Destijds waren deze waarden een noviteit voor een kleine auto.
Ook de FIRE-motoren (Fully Integrated Robotized Engine), die net als de carrosserie bijna uitsluitend door robots werden geproduceerd, zetten normen. Fiat's investeringen hebben hun vruchten afgeworpen. De Uno wordt beschouwd als betrouwbaar en krachtig, en daarom is het één van de best verkochte auto's in Europa en één van de meest gebouwde auto's ter wereld.
Met vermogens van 33 tot 44 kW (45 tot 60 pk) worden de diesels niet als onderbemeten beschouwd, maar ook niet als verfijnd. Sterke trillingen in het interieur zijn nauwelijks te vermijden, zelfs bij lage toerentallen.
Elke motor was uitgerust met voorwielaandrijving en in de eerste jaren met een 5-versnellingsbak. Later werd een 6-versnellingsbak standaard en een automaat was een meerprijs voor de Uno Selecta. Het brandstofverbruik van de benzinemotor ligt met 8,0 liter per 100 kilometer in de middenmoot, waardoor in ieder geval de krachtige motoren vaker bijgetankt moeten worden. De eenvoudigere motoren hebben echter aanzienlijk minder nodig; hier is 5,9 liter al voldoende. De dieselmotor verbruikt zelfs slechts 5,5 liter, terwijl de zuinigste aandrijving het doet met slechts vijf liter.
Afmetingen
De Fiat Uno is een driedeursmodel met een lengte van 3,69 meter, een breedte van 1,56 meter en een hoogte van 1,41 meter en is een sympathieke compacte auto. De bagageruimte kan ook gemakkelijk worden ontgrendeld vanaf de bestuurdersstoel en heeft een inhoud van 225 liter. Met neergeklapte achterbank neemt het volume toe tot 968 liter, dat dankzij de gladde oppervlakken goed gevuld kan worden.
Daarvoor vinden mensen met een lichaamslengte tot 1,90 meter voldoende ruimte op de bestuurdersstoel. Veel opbergruimte en vrijheid maken het gebruik van de Uno tot een ontspannende aangelegenheid. Achterin kan het echter krap worden op de drie zitplaatsen. Het zicht rondom is goed en de draaicirkel van 9,8 meter is uitzonderlijk klein, wat het parkeren vergemakkelijkt.
Bouwperiode | 1983 - 1993 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 3,69 m / 1,56 m / 1,41 m |
Wielbasis | 2,36 m |
Laadruimte | 225 l / 968 l |
Leeggewicht | 755 - 940 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.220 - 1.360 kg |
Cilinderinhoud | 999 - 1.698 cm³ |
Koppel | 74 - 161 Nm |
Topsnelheid | 145 - 200 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 8,4 s - 17,8 s |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 5,9 - 8 liter (benzine), 5,0 - 5,5 liter (diesel) |
CO2-uitstoot | geen specificatie |
Varianten
In Nederland en andere Europese markten was de Fiat Uno alleen verkrijgbaar als stationwagen met drie of vier deuren. Er waren echter enkele uitvoeringsvarianten en veel speciale modellen van de compacte auto te kiezen. Terwijl het basismodel het zonder bijnaam moest stellen, verwezen S, SX en Turbo naar speciale uitvoeringen en motorcombinaties.
Tot de speciale modellen behoren bijvoorbeeld de "Silver Fleet" uit 1986. Vanaf de facelift van 1989 kwamen er nog meer modellen zoals "Verde", die het uiterlijk een exclusieve groene tint geeft. Uno "Ciao" verscheen in 1990 voor het Wereldkampioenschap voetbal in Italië.
Prijs
De kleine Italiaan verkocht ook in Nederland voor een nieuwprijs van omgerekend 5.599 tot 14.122 euro zeer goed. Hij werd lange tijd beschouwd als de best verkochte auto in Europa, waarbij de lage prijs ontegenzeggelijk bijdroeg aan het succes. Tegenwoordig is de Fiat Uno een zeldzaamheid, want roest heeft vaak een vroegtijdig einde gemaakt aan de carrosserie.
De Fiat Uno is dan ook zelden als occasion in Nederland te vinden. Sommige voertuigen kunnen worden gekocht vanaf ongeveer 2.500 euro, maar in dat geval moet je vaak rekening houden met achterstallig onderhoud of veel roest. Met ongeveer 64 euro motorrijtuigenbelasting in Nederland en een laag verbruik zijn de onderhoudskosten te overzien.
Design
Exterieur
De Italiaanse ontwerper Giorgetto Giuagiaro bepaalde het uiterlijk van de Fiat Uno. Rechte lijnen zorgen niet alleen voor de tijdloze charme van de compacte auto, maar maken hem ook gestroomlijnd. Met een cW-waarde van 0,30 was de Uno zijn tijd vooruit, wat het verbruik en de acceleratie ten goede kwam.
Aan de voorzijde valt het nieuwe Fiat-logo op, bestaande uit vijf chromen strepen. Het is tussen de hoekige koplampen op de motorkap geplaatst. Vanaf de zijkant doen de rechte lijnen van de auto bijna denken aan een klein SUV-model. En de achterkant maakt de charmante Italiaan af met een steil aflopende ruit, vierkante achterlichten en een grote bumper uit kunststof.
De pittige Fiat Uno Turbo kreeg donkere dorpelranden uit kunststof. Hij heeft ook een herziene achterklep van glasvezel, getinte zijruiten en "Turbo"-stickers. Bijzonder opvallend zijn de voorbumpers, die extra luchtinlaten hebben. 13-inch lichtmetalen velgen maakten ook deel uit van de Uno Turbo.
Interieur
In het interieur wacht de passagiers een nostalgische reis door de tijd. Het dashboard is van stevig plastic. Alles lijkt nogal grof ontworpen, maar het is tenminste praktisch. Er zijn veel rekken en vakken. Hiervoor ontbreekt de verlichting op sommige instrumenten. Een Italiaanse deugd schijnt multitasking te zijn, want de zijhendels van het eenvoudige stuurwiel vervullen diverse functies, waaronder claxon.
De vele speciale modellen en uitvoeringslijnen brachten allerlei extra's en luxe toevoegingen zoals lederen stoelen en centrale vergrendeling naar de Italiaan. De nadruk lag altijd op kleurcoördinatie en harmonie. Elektrische ramen, een schuifdak en digitale instrumentenpanelen waren als opties leverbaar op de populaire Turbo. Binnenin overheersen de sportieve kleuren rood en zwart.
Veiligheid
De veiligheidsmaatregelen voor voetgangers trekken positieve aandacht. De voorkant van de carrosserie is glad en afgeplat. Bovendien vormen de gedeeltelijk verzonken ruitenwissers geen risico op letsel. Zijrichtingaanwijzers zijn ook standaard op het basismodel, alleen de mistlampen waren een meerprijs. Hoewel de stoelen met de driepuntsgordel goed gemaakt en geregeld zijn, kunnen hoekige bevestigingen en gordelgeleiders bij ongevallen verwondingen veroorzaken.
Een zeer eenvoudig ABS was beschikbaar tegen meerprijs. Het kon echter slechts eenmaal na het starten worden geactiveerd. Om het weer te reactiveren moet de motor eerst uit- en weer aangezet worden. De standaardremmen zijn niet opgewassen tegen de hoge topsnelheid van de Fiat Uno.
Alternatieven
De Uno werd opgevolgd door de Fiat Punto in 1993. De compacte auto werd tot 2018 in drie generaties geproduceerd. Innovatieve rijeigenschappen voor in de stad, veel binnenruimte en een bevredigende bagageruimte kenmerken het Punto-gamma. Anderzijds veroorzaakt de elektronica problemen, vooral bij de 188. Een basismodel met weinig extra's en goed onderhoud is niettemin geschikt als betrouwbaar stadsvoertuig.
De Opel Corsa moest het in de jaren 90 al opnemen tegen de Fiat Uno. In een directe vergelijking lag de Italiaan toen voor. Maar de nieuwe Opel Corsa versies hebben krachtige motoren en een comfortabele 8-trapsautomaat. Ze zien er zeer modern en overtuigend uit met een functionele cockpit. Als het echter om een driedeurs gaat, moet je voor de oudere Corsa A, B en C kiezen. De huidige modelserie komt alleen als vijfdeurs van de productielijn. In Nederland zijn oudere versies van de Corsa verkrijgbaar vanaf ongeveer 1.500 euro.