Sterke punten
- Ideale auto voor grote gezinnen
- Ergonomisch, comfortabel
- Zeldzaam, maar voordelig als occasion
Zwakke punten
- Verwarming
- Vrij saai, weinig onderscheidend
- Slechte voetgangersbescherming
Fiat Ulysse : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Ulysse, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Fiat Ulysse
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- De Fiat Ulysse is zeer geschikt voor grote gezinnen – of veel vrienden
- Comfortabel interieur maakt de Ulysse geschikt voor lange reizen
- Zeldzame auto, maar mede daardoor vrij voordelig als occasion
- Veilig: Euro NCAP-score van vijf sterren
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste Fiat Ulysse is het product van de samenwerking van Fiat en Peugeot – de Ulysse is er daarom ook als Peugeot 806, Citroën Évasion en Lancia Zeta. De motoren – allemaal viercilinders – zijn afkomstig van het Peugeot-concern. De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1.761 en 1.998 cm3 (de laatste ook met turbo), vermogens van 74 tot 108 kW (100-147 pk), koppel tussen 147 en 270 Nm. De turbodiesels meten tussen de 1.905 en 2.088 cm3, met vermogens van 66 tot 80 kW (90-109 pk). Het koppel loopt op van 196 tot 270 Nm. Alle versies zijn voorzien van voorwielaandrijving in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, alleen de 2.0 16V is er ook met een viertrapsautomaat.
Ook de tweede generatie van de Fiat Ulysse komt volgens hetzelfde recept voort uit samenwerking met Peugeot – zijn nieuwe broers heten Peugeot 807, Citroën C8 en Lancia Phedra. Ook nu wordt de Fiat weer door Peugeots benzine- en dieselmotoren aangedreven. Bij de benzinemotoren is keuze uit een 1.998 cm3 viercilinder zestienklepper met 100 kW (136 pk) en 190 Nm trekkracht, en een 2.946 cm3 V6-motor met 150 kW (204 pk) en 285 Nm. De eerste is er met handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en beide met een viertrapsautomaat. Bij de turbodiesels is er keuze uit 1.997 en 2.179 cm3 viercilinders met vermogens van 74 tot 125 kW (110-170 pk). Het koppel loopt op van 270 tot 370 Nm. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard, behalve voor de sterkste versie, de 2.2 Multijet Bi-Turbo, die is voorzien van een zesbak. De minst sterke diesel is optioneel met een viertrapsautomaat geleverd.
Sinds 2022 is de Fiat Ulysse terug, nu volledig elektrisch als E-Ulysse en meer als personenbusje dan MPV. Maar hij is nog niet in Nederland geleverd. Met de fusie van Fiat Chrysler Automobiles en Groupe PSA tot de Stellantis Group verschijnen bepaalde modellen onder meerdere merknamen. De Fiat E-Ulysse is een kloon van de Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira Life en de Toyota Proace Verso. De elektromotor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een accupakket van 50 of 75 kWh.
Afmetingen
De eerste generatie van de Fiat Ulysse is een kleine vierenhalve meter lang, de tweede generatie vanaf 2002 meet 4,75 meter, maar de wielbasis van beide is gelijk. Ook de breedte en hoogte ontlopen elkaar niet veel. Opvallend is dat de variabele bagageruimte van de oude Ulysse net wat groter is dan die van de nieuwere.
De belangrijkste specificaties op een rij
Fiat Ulysse | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 (2002) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,45 x 1,83 x 1,71 m (4,75 x 1,86 x 1,75 m) |
Wielbasis | 2,82 m |
Inhoud bagageruimte | 340-3.300 l (324-2.948 l) |
Ledig gewicht | 1.420-1.587 kg (1.545-1.759 kg) |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.085-2.385 kg (2.380-2.540 kg) |
Cilinderinhoud | 1.761-2.088 cm3 (1.998-2.946 cm3) |
Vermogen | 66-108 kW (90-147 pk) (74-150 kW (110-204 pk) |
Koppel | 147-270 Nm (190-370 Nm) |
Topsnelheid | 160-195 km/u (167-205 km/u) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1-15,1 sec (10,2-15,1 sec) |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 6,8-11,1 l/100 km (7,0-11,5 l/100 km) |
CO₂-uitstoot | 182-246 g/km (186-275 g/km) |
Varianten
De Fiat Ulysse is er in feite in drie generaties, die van 1994, die van 2002 tot 2007 en de nog niet in Nederland geleverde E-Ulysse.
Beide generaties van de Fiat Ulysse zijn er in vier uitvoeringen – in oplopende uitgebreidheid van de uitrusting – L (alleen in combinatie met de 1,8-liter basismotor), S, EL en HL (alleen met de tweeliter turbobenzinemotor). De tweede generatie van de Ulysse is er als Active, Dynamic, Emotion en Admiral.
Prijzen
In 1994 verschijnt de Fiat Ulysse met tweelitermotoren voor prijzen vanaf een kleine 25.000 euro. Met de 1,8-litermotor daalt de vanafprijs naar 22.500 euro. Door de jaren heen lopen de prijzen op tot bijna 33.000 euro. De tweede generatie van de Fiat Ulysse zit nieuw tussen de 31.500 en 42.250 euro.
Als je specifiek een Fiat Ulysse als occasion wilt aanschaffen, dan is de keuze heel beperkt. Maar voor minder dan 2.500 euro worden ze al aangeboden. Je kunt ook kijken naar de broertjes van Lancia (vanaf 2.250 euro), Peugeot (vanaf 3.500 euro) en Citroën (vanaf 1.500 euro).
Design
Buitenkant
De Fiat Ulysse is – net als de versies van Lancia, Peugeot en Citroën – een traditionele, wat grotere MPV. De motorkap gaat vrijwel naadloos over in de voorruit en het vlakke dak loopt door tot aan de verticale achterzijde. Niets opzienbarends dus, of het moeten de verticale portiergrepen zijn – vooral voor de schuifdeuren is dat een praktisch detail. Ze staan broederlijk naast elkaar aan weerszijden van de Ulysse van de eerste generatie. Die van de tweede generatie zijn horizontaal geplaatst en sluiten als één geheel op elkaar aan – ook een fraaie oplossing.
Binnenkant
Ook aan de binnenkant is de Fiat geheel gelijk aan de equivalenten van Peugeot en Citroën. De MPV is geleverd met vijf, zes en zelfs zeven zitplaatsen. En terwijl de eerste generatie een vrij traditioneel dashboard heeft, is de tweede generatie voorzien van een dashboard waarin het instrumentarium in het midden is geplaatst – dat was toen een beetje mode.
Veiligheid
De eerste generatie van de Fiat Ulysse komt niet voor in de resultaten van Euro NCAP. ABS is vóór de facelift van 1998 een optie, net als een passagiersairbag, maar een bestuurdersairbag is standaard.
Ook de tweede generatie van de Ulysse komt niet voor, maar tweelingbroer Peugeot 807 wél en die scoort het maximum van vijf sterren. De Fiat Ulysse is standaard voorzien van ABS, remkrachtverdeling en remassistent, stabiliteitsregeling is voor bepaalde versies een optie, voor andere is die standaard. Voor-, zij- (voorin) en gordijnairbags zijn ook standaard.
Alternatieven
Alternatieven voor de Fiat Ulysse zijn natuurlijk de Lancia Phedra, de Peugeot 806 en 807 en de Citroën Évasion. Maar óók de Renault Espace, de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en de SEAT Alhambra. Misschien ben je ook geïnteresseerd in de Lancia of Chrysler Voyager … Er is volop keuze als het gaat om grotere MPV’s.