Sterke punten
- Geschikt voor dagelijks gebruik
- Veel ruimte
- Hoog laadvermogen
Zwakke punten
- Weinig tot geen uitrustingsvarianten
- Motorvermogen deels zeer laag
- Problemen met het onderstel
Fiat Strada : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Strada, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Fiat Strada
-
Fiat Strada Pick-up 1.3 MultiJet//Trekhaak//99.824km!!
€ 6.988,-- 99.824 km
- 02/2009
- 63 kW (86 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7831 HS NIEUW-WEERDINGE -
Fiat Strada Fiat PickUP 77000km 9950 ex btw
€ 12.040,-€ 10.830,-BTW verrekenbaar - 77.169 km
- 10/2014
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
-
138 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1391 HL ABCOUDE
Interesse in een Fiat Strada
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Fiat Strada biedt een grote laadruimte en veel ruimte voor transport.
- De motoren zijn robuust en overtuigen met een laag verbruik.
- Op verzoek is het model leverbaar met een dubbele cabine met meer zitplaatsen.
- Indien nodig kon veel uitrusting worden besteld voor comfortabele reizen.
- Visueel overtuigt het model met veel off-road-details en desgewenst een rustieke uitstraling.
Gegevens
Motor
De eerste generatie Fiat Strada werd gebouwd over een periode van 20 jaar, en daarom zijn er verschillende motoropties om uit te kiezen. Dit waren verschillende diesel- en benzinemotoren, die vooral betrouwbaarheid en gunstige onderhoudskosten moesten bieden.
Dit is echter vaak ten koste gegaan van de prestaties, zoals vooral blijkt uit de instapmotoren: De zwakste is een 1,2-liter benzinemotor en levert 60 pk en 102 Nm koppel op de weg. Vooral bij gebruik met een aanhangwagen of met een volle lading is de kans groot dat de reserves van de Fiat Strada zo snel opraken. Deze indruk wordt ook ondersteund door een blik op de rijprestaties: De auto heeft precies 18 seconden nodig om naar 100 km/h te sprinten, en de topsnelheid wordt al bereikt bij 141 km/h.
Een betere keuze is wellicht de 73 pk sterke 1,7-liter benzinemotor, die met 104 Nm koppel een stuk pittiger is. 155 km/u en 13,8 seconden tot 100 km/u zijn overtuigend. Met 95 pk was de 1,9-liter motor de krachtigste van de benzinemotoren. Een koppel van maximaal 200 Nm, een topsnelheid van meer dan 160 km/u en een brandstofverbruik dat in sommige gevallen ver onder de zes liter ligt, worden als belangrijke voordelen van de motoren beschouwd.
De topmotor 1,9-liter turbodiesel met common rail injectie en iets later door de 1,3-liter common rail motor leverde zelfs een maximum van 132 pk, dit levert 185 Nm koppel en zeer goede rijprestaties. Net geen 180 km/u topsnelheid en slechts 10,3 seconden tot 100 km/u zouden vrijwel niets te wensen over moeten laten. Toch zullen veel klanten waarschijnlijk toch voor de benzinemotoren hebben gekozen gezien de onderhoudskosten.
Wat de overige kenmerken betreft, moeten de klanten tevreden zijn met de standaarduitrusting. Dit betekent dat de Fiat Strada altijd wordt geleverd met voorwielaandrijving en een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Vierwielaandrijving of automatische transmissie zijn niet leverbaar, zelfs niet tegen meerprijs.
Afmetingen
De Fiat Strada moet voldoende ruimte kunnen bieden voor alledaagse taken. Toch is het model met een lengte van net geen 4,5 meter één van de compactere pick-ups op de markt. Ook de breedte van net geen 1,66 meter ligt waarschijnlijk ver onder het gemiddelde voor deze voertuigklasse. De hoogte is 1,65 meter, de wielbasis is 2,75 meter. Zijn vlakke laadvloer meet 1,77 bij 1,31 meter, wat een bruikbaar laadoppervlak oplevert van meer dan 2,1 m2. In de variant met enkele cabine heeft de pick-up twee zitplaatsen. In de versie met dubbele cabine is er ook een tweede zitrij, waardoor het aantal zitplaatsen toeneemt.
De echte kwaliteiten van het voertuig worden duidelijk als we naar de andere technische gegevens kijken: ondanks de handzame afmetingen geeft de fabrikant bijvoorbeeld een laadvermogen tussen 630 en 700 kilogram op, zodat ook zwaardere voorwerpen zonder problemen kunnen worden vervoerd. Daarbij komt een zeer royaal laadvolume van meer dan 1.100 liter. Alleen het lage trekvermogen kan een probleem worden in een professionele omgeving of bij het dagelijkse werk. Want tot 1.000 kilogram is het maximum dat mogelijk is met de geïnstalleerde aanhangwagenkoppeling.
Bouwjaar | sinds 1999 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 - 4,5 m x 1,66 m x 1,5 - 1,6 m |
Wielbasis | 2,7 - 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 1.100 l |
Ledig gewicht | 1.135 - 1.250 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.765 - 1.915 kg |
Cilinderinhoud | 1,242 - 1,997 cm³ |
Koppel | 102 - 200 Nm |
Topsnelheid | 141 - 163 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,3 - 15,5 s |
Tankinhoud | 48 - 51 l |
Verbruik | 7,4 - 8,6 l (benzine), 5,2 - 7,8 l (diesel) |
CO²-uitstoot | 138 - 140 g/km |
Varianten
De Fiat Strada kon worden gekocht in vele verschillende varianten gedurende de vele jaren van productie, althans op de niet-Europese markt. De verschillen betreffen bijvoorbeeld de vorm van de carrosserie en de grootte van het laadoppervlak.De enige beslissing die klanten konden nemen was of ze een enkele of dubbele cabine wilden in de Fiat Strada. De dubbele cabine had niet alleen een tweede zitrij, maar ook deuren die in tegengestelde richting open gingen. Die moeten vooral het dagelijks comfort en het instappen veel gemakkelijker maken.
Hoewel er niet veel uitvoeringen waren, waren er op verzoek ook enkele opties beschikbaar, die tegen meerprijs konden worden toegevoegd en het comfort van het voertuig aanzienlijk verhoogden. Belangrijke punten waren bijvoorbeeld een praktische airconditioning, elektrische ramen of zelfs een radio met luidsprekers.
Prijs
In vergelijking met de andere modellen op de markt zou de Fiat Strada ook moeten overtuigen met een zeer redelijke instapprijs. De Italiaanse autofabrikant rekende net geen 9.300 euro voor het basismodel, terwijl een volledig uitgerust model met meer vermogen net geen 15.000 euro kostte.
Als occasion is de Fiat Strada nog goedkoper: De eerste aanbiedingen zijn al op de markt te vinden voor minder dan 6.000 euro, oudere voertuigen met een hogere kilometerstand zakken vaak zelfs onder de grens van 3.000 euro. Dus hier kan de pick-up overtuigen als een aantrekkelijk koopje. De motoren en technologieën van de Fiat Strada worden ook algemeen beschouwd als zeer robuust en duurzaam, waardoor het een goede keuze is voor langdurig gebruik en als occasion.
Design
Exterieur
De Fiat Strada is gebaseerd op de Fiat Palio en is ook geïnspireerd op dit ontwerp. In het algemeen lijkt het voertuig nogal klein en onopvallend, vooral in vergelijking met andere modellen in deze voertuigklasse, en pas in de loop der jaren werd de Fiat Strada steeds moderner. Naast moderne elementen en klassieke onderdelen van de serie personenauto's worden ook veel details gebruikt om de operationele capaciteit in slecht terrein aan te tonen: veel kunststoftoepassingen aan de voorzijde of op de wielkasten bieden een goede bescherming tegen slechte oppervlakken en invloeden van buitenaf.
De Fiat Strada werd begin 2001, medio 2003, medio 2006 en medio 2013 herzien. Bij de laatste herziening werden deuren aan de passagierszijde toegevoegd die in tegengestelde richting opengaan op de versie met dubbele cabine.
Interieur
Het interieur van de Fiat Strada oogt enerzijds zeer functioneel, anderzijds voldoende modern en comfortabel. Bovenal biedt het voertuig met zijn uitgebreide uitrusting een zeer goed comfort op de weg: airconditioning, comfortabele stoelen en een goed overzicht dankzij de hoge zitpositie laten ook bij dagelijks gebruik vrijwel niets te wensen over. Wie kiest voor het voertuig met dubbele cabine kan desgewenst meerdere personen meenemen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de tweede rij stoelen achter de bestuurders- en voorpassagiersstoel en de dubbele deuren die in tegengestelde richting openen.
Veiligheid
De Fiat Strada biedt al vele jaren een stevige veiligheidsuitrusting, bijvoorbeeld ABS en een bestuurdersairbag. Klanten konden tegen meerprijs een airbag voor de voorpassagier en ESP als belangrijk anti-slip systeem bestellen. Bijzonder praktisch is echter het zeer goede en rustige rijgedrag: zelfs volledig beladen laat de Fiat Strada zich veilig en soepel door alle omgevingen sturen en is hij bij uitstek geschikt voor beginners. Daarvoor zorgen het goed uitgebalanceerde chassis en de spoorstabiliserende voorwielaandrijving. Daarnaast besteedt de autofabrikant aandacht aan de juiste verstevigingen op de carrosserie om de bescherming nog eens aanzienlijk te verhogen.
Alternatieven
De Dacia Duster is een betaalbare en terreinwaardige auto met echte alledaagse kwaliteiten. Vooral met vierwielaandrijving en een krachtige dieselmotor is de SUV ook geschikt voor slecht terrein. Tegelijkertijd wordt het comfort niet verwaarloosd dankzij een goede uitrusting.