Sterke punten
- Voordelige, compacte gezinsauto
- Moderne Fire-motoren
- Grote bagageruimte
Zwakke punten
- Toch wat onelegant design
- Remmen twijfelachtig
- Weinig verkocht, dus klein aanbod
Fiat Palio : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Palio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Fiat Palio
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- Voordelige, compacte gezinsauto
- Moderne motoren
- Rijdt best goed
- Grote bagageruimte
Technische gegevens
Motorisatie
Fiat brengt in 1997 de Palio Weekend in Nederland op de markt en biedt keuze uit twee viercilinder benzinemotoren: een 1,2-liter met 55 kW (75 pk) en een 1,6-liter met 76 kW (103 pk). De trekkracht van de motoren bedraagt 104 resp. 140 Nm.
Een jaar later introduceert Fiat ook een dieselversie, een 1,7-liter turbodiesel met indirecte brandstofinspuiting, die een vermogen levert van 51 kW (69 pk) en een koppel van 134 Nm.
Alle drie motoren zijn gekoppeld aan een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en alle Palio Weekends zijn voorzien van voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Fiat Palio Weekend oogt helemaal niet zo klein, maar het is een echt compact autootje – de Palio is immers de voor ontwikkelingslanden ontwikkelde opvolger van de Fiat Uno. De Braziliaanse stationwagon is echter slechts net iets meer dan vier meter lang en bijna 1,63 meter breed en 1,48 meter hoog. Met zijn wielbasis van 2,42 meter biedt de Fiat Palio Weekend voor zo’n compact model toch aardig wat interieurruimte – al is het achterin natuurlijk niet uitgesproken riant qua hoofd- en beenruimte. De bagageruimte van de Fiat Palio Weekend is met de achterbank in de normale positie al best groot: 460 liter. Maar met de achterbank neergeklapt is dat maar liefst 1.540 liter – dit is immers een stationwagon.
De belangrijkste specificaties op een rij
Fiat Palio Weekend | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,13 x 1,63 x 1,48 m |
Wielbasis | 2,42 m |
Inhoud bagageruimte | 460-1.540 l |
Ledig gewicht | 1.025-1.110 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.525-1.705 kg |
Cilinderinhoud | 1.242-1.698 cm3 |
Vermogen | 51-76 kW (69-103 pk) |
Koppel | 104-140 Nm |
Topsnelheid | 164-186 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,3-14,9 sec |
Tankinhoud | 51 l |
Verbruik | 6,4-8,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 171-198 g/km |
Varianten
In Nederland heeft Fiat alleen de Palio Weekend geleverd, maar de Palio is oorspronkelijk een vijfdeurs hatchback. Er is ook nog een van de Palio afgeleide vierdeurs sedan, de Fiat Siena. Er is zelfs een pick-upversie van de Fiat Palio, dat is de ook in Nederland verkochte Fiat Strada.
De Fiat Palio is een zogenoemde wereldauto, die de fabrikant wereldwijd aanbood en qua constructie en uitvoering meer specifiek op ontwikkelingslanden had gericht. Fiat bouwde de Palio in tien landen, zodat er in dat opzicht ook in Nederland onbekende versies zijn geproduceerd.
Prijzen
De Fiat Palio Weekend is slechts een paar jaar – van 1997 tot 2001 – op de Nederlandse markt nieuw verkocht. De auto is voordelig geprijsd – omgerekend tussen ongeveer 13.500 en 16.000 euro. Desondanks vindt Fiat maar weinig aftrek voor de Palio Weekend. In totaal heeft Fiat in Nederland nog niet eens 3.800 klanten weten te overtuigen een Palio Weekend aan te schaffen. Het beste jaar qua verkopen is 1998, toen Fiat in Nederland 1.889 exemplaren van de Palio Weekend wist te verkopen. In 2001 verkocht Fiat er nog slechts 75 en schrapte de importeur het model uit het Nederlandse gamma.
Het aanbod occasions is door het geringe aantal nieuw verkochte exemplaren, maar ook doordat de auto ook al rond de 25 jaar oud is, heel minimaal. Misschien willen de berijders van een Fiat Palio Weekend hun auto niet kwijt omdat die hen zo goed bevalt. Over de waarde is dus bijzonder weinig te zeggen.
Design
Buitenkant
De Fiat Palio (en dus ook de Palio Weekend) is ontwikkeld door de Braziliaanse tak van Fiat. Je ziet beslist wel Fiat-familietrekjes van in Nederland bekende modellen van het merk, maar tóch mist de Fiat Palio Weekend de Italiaanse finesse. Hij heeft een front dat doet denken aan de iets grotere Fiat Punto en het achterste deel doet weer een beetje denken aan de Fiat Marea Weekend, maar dat komt mede door de dakrails waarmee beide modellen zijn uitgerust. Een aandachtstrekker is de Fiat Palio Weekend beslist niet.
Binnenkant
De Fiat Palio Weekend blinkt niet uit op het gebied van de kwaliteit van de afwerking, maar het is in principe een nette auto met een relatief ruim interieur. Je moet niet vergeten dat het een compact model is en dus is de ruimte op de achterbank niet heel riant. Het dashboard doet denken aan dat van de Uno van destijds en is voorzien van alle belangrijke meters en uitgevoerd in donkergrijs plastic – niets bijzonders dus. Opvallend is dat de uitvoering van alle motorvarianten vrijwel gelijk is. Zaken als centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare zijruiten vóór zijn standaard, handmatig te bedienen airco was een optie tegen meerprijs. Het stuur is in hoogte verstelbaar, maar in hoogte verstelbare voorstoelen met verstelbare lendensteunen zijn onderdeel van een optiepakket, samen met hoofdsteunen op de rugleuning van de achterbank. Ook een schuif-/kanteldak was een optie tegen meerprijs.
Veiligheid
De Fiat Palio is niet getest door Euro NCAP – daarvoor is het model al te oud. En aangezien de Fiat Palio een low-budgetauto is, is er voor wat betreft veiligheidssystemen niet veel te melden. ABS is een optie tegen meerprijs, net als een airbag voor de voorpassagier. Die voor de bestuurder behoort wél tot de standaarduitrusting. Uit tests uit de tijd dat de Palio Weekend nieuw was, blijkt dat de remmen niet heel veel vertrouwen inboezemden.
Alternatieven
De Fiat Palio Weekend heeft door zijn positionering in de markt weinig echte alternatieven. Als eerste kun je denken aan zijn voorganger, de Fiat Punto. Je kunt ook zoeken bij modellen van Oost-Europese fabrikanten. Lada valt echter af omdat dat merk al sinds de eeuwwisseling nauwelijks nog in Nederland actief is. Denk eens aan de combiversies van de Skoda Felicia en diens opvolger, de Fabia, al is die laatste wat jonger. Eigenlijk kun je Skoda geen Oost-Europees merk meer noemen sinds het bij Volkswagen hoort. Over het Volkswagen-concern gesproken: ook Seat behoort daartoe en die heeft de Cordoba Vario, ook een ‘estate’. En vergeet de Variant-versie van de Volkswagen Polo ook niet. En op die toer kun je verder kijken naar de Peugeot 206 SW. Maar alle alternatieven zijn wel wat verfijnder dan de Fiat Palio Weekend.