Sterke punten
- Uniek design
- Praktische indeling
- Zeeën aan ruimte
Zwakke punten
- Design niet ieders smaak
- Imago
- Betrouwbaarheid
Fiat Multipla : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Multipla, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Fiat Multipla
-
Fiat Multipla Multipla 1.6 ELX
€ 850,-- 286.100 km
- 09/2004
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5502TJ Veldhoven -
Fiat Multipla 1.6-16V Dynamic Airco, Isofix, Stuurbekrachtiging
€ 2.444,-- 224.697 km
- 01/2007
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
204 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3769 AD SOESTERBERG
Interesse in een Fiat Multipla
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Wie verder kijkt dan het controversiële design ziet een veelzijdige MPV met riante afmetingen.
- De hoekige vormgeving heeft als voordeel dat de ruimte binnenin enorm is. Bovendien heeft de Multipla twee rijen van drie stoelen.
- Door de grote ramen en de dunne raamstijlen komt er veel licht binnen wat het ruimtelijke gevoel in de auto vergroot.
- De Multipla is een bijzondere auto die niet veel mensen voor hun deur hebben staan. Hij begint zeldzaam te worden in het straatbeeld.
Technische gegevens
Motorisatie
De Fiat Multipla was er op de Nederlandse markt met benzine- en dieselmotoren. De 1,6-liter viercilinder benzinemotor is een motor die ook voorkwam in de andere Fiat-modellen van dat moment, zoals de Brava en de Stilo. Deze 1.6 16v was voorzien van 76 kW (103 pk), vlot genoeg om de Multipla soepel met het verkeer te laten meekomen. Met een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 12,6 seconden is de MPV niet bepaald snel, maar daar is de auto ook niet voor bedoeld.
Dieselen kan ook. Je kunt voor de Fiat Multipla ook kiezen voor de 1.9 JTD. De JTD-dieselmotor kreeg door de jaren heen verschillende vermogensversies, die varieerden tussen 77 kW (105) en 84 kW (115 pk). In de laatste jaren was de Multpla voorzien van de 1.9 MultiJet met 85 kW (120 pk). Hoewel de benzinemotoren van Fiat niet altijd even goed bekend staan om hun betrouwbaarheid, staat de dieselmotoren dan wel. Sterker nog, de JTD staan bekend als een van de betere in dieselland.
Afmetingen
De voornaamste reden om een Fiat Multipla te kopen is uiteraard zijn afmetingen. De lengte meet net geen vier meter. De hoogte wordt bepaald op 1,70 meter, terwijl de breedte 1,87 meter bedraagt. De wielbasis is 2,66 meter. De bagageruimte is 430 liter groot en wanneer de drie achterste stoelen worden neergeklapt, groeit de inhoud naar 1.300 liter. De Fiat Multipla van na de facelift is ietsje langer met 4,08 meter en iets lager met 1,69 meter. De wielbasis en inhoud van de kofferruimte zijn gelijk gebleven.
Fiat Multipla | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,99 – 4,08 x 1,87 x 1,69 – 1,70 m |
Wielbasis | 2,66 m |
Inhoud bagageruimte | 430 – 1.300 l |
Ledig gewicht | 1.305 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.830 kg |
Cilinderinhoud | 1.581 – 1.910 cm3 |
Vermogen | 76 – 88 kW (103 – 120 pk) |
Koppel | 144 – 206 Nm |
Topsnelheid | 170 – 176 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,1 – 12,6 sec |
Tankinhoud | 63 – 65 l |
Verbruik | 6,4 – 8,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 168 – 205 g/km |
Varianten
Bij de lancering van de Multipla hield Fiat het simpel wat betreft uitvoeringen. Er was de SX-basisversie en de luxere ELX-uitvoering. Later, bij de facelift in 2004 kreeg de Fiat Multipla meer uitrustingsniveaus: Active, Active Plus, Dynamic, Dynamic Plus en de Family Edition.
Prijzen
Toen de Fiat Multipla in 1998 op de markt verscheen, deed hij dat met een prijs vanaf 19.000 euro. De Multipla ging in 2010 uit productie, dus een nieuwe kopen is niet meer mogelijk. Als je in de markt bent voor een Fiat Multipla zul je dus de occasionmarkt op moeten. Een Multipla vinden die in nieuwstaat verkeert, kan een flinke opgave zijn. Als er al een te vinden is, want de Multipla is een redelijk zeldzame auto geworden. Dat komt in de eerste plaats vanwege de cultstatus die de auto inmiddels heeft en dat de verzamelaars en liefhebbers de goede exemplaren hebben gekocht, maar ook omdat de auto niet uitblonk in betrouwbaarheid. Het kan dus zomaar zijn dat je voor een net exemplaar met weinig kilometers op de teller best wat geld moet neerleggen. Exemplaren met meer ervaring zijn relatief goedkoop.
Design
Buitenkant
Hoe je het wend of keert, de Fiat Multipla was vanaf het moment dat hij gepresenteerd werd een eyecatcher. De Multipla van voor de facelift werd gekenmerkt door zijn opvallende extra bolling boven de motorkap met daarin twee lampen. Het lijkt een beetje alsof er een andere auto uit de onderste groeit. Dat was nog nooit eerder gedaan. Ook de vlakke achterkant van de auto viel direct op, evenals de apart vormgegeven achterlichten. Het uitgesproken uiterlijk maar dat de Fiat Multipla steevast in het rijtje staat van lelijkste auto’s ooit gemaakt, als we het internet mogen geloven.
Fiat trok zich de kritieken aan en bij de facelift werd alles strakgetrokken, met vierkante koplampen en achterlichten in de stijl van de Fiat Stilo. Maar wie herinnert zich die auto nou nog?
Binnenkant
Kenmerkend voor het interieur was de indeling. Zo had de Multipla zowel voorin als achterin plaats voor drie personen, allemaal op aparte stoelen. Zes zitplaatsen in totaal dus. Super praktisch. Bovendien kun je de middelste zitplaats platklappen, waarmee je een tafeltje met bekerhouders tot je beschikking hebt en meer bewegingsruimte voor je ellebogen. De materialen waren in beige of grijs uitgevoerd, de resterende panelen konden wel in kleur besteld worden. Het nadeel van de gebruikte materialen in de Fiats destijds was dat ze erg krasgevoelig waren en vrij goedkoop aanvoelde. Ook bijzonder was de schakelpook die uit het dashboard komt. Er zijn nagenoeg geen verschillen tussen het interieur van voor de facelift en erna. Vanwege het uiterst praktische karakter werd de Fiat Multipla in 2000 geheel terecht verkozen tot ‘Family Car of the Year’.
Veiligheid
Naar de normen van vandaag is de Fiat Multipla karig uitgerust met veiligheidssystemen. Hij haalde begin jaren 2000 niet meer dan drie sterren op de botsproeven van Euro NCAP en biedt ABS en een airbag voor bestuurder en passagier aan als voornaamste veiligheidsuitrusting.
Alternatieven
Hoeveel MPV’s met zes stoelen op twee rijen ken jij? Behalve de Fiat Multipla kennen wij enkel de Honda FR-Vnog, die het midden jaren 2000 ook even op de Europese markt probeerde. Hem was echter geen lang leven beschoren. Andere alternatieven voor de Multipla zijn ruime MPV’s zoals de vroegere Renault Espace, Citroën C4 Grand Picasso en Volkswagen Sharan.