Sterke punten
- Stevige carrosserie
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Grote bagageruimte in de stationwagen
Zwakke punten
- Weinig beenruimte achterin
- Grote draaicirkel
- Productie stopgezet
Fiat Marea : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Marea, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Fiat Marea
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veel ruimte in de kofferbak voor gezin en bedrijf
- Hoog motorvermogen voor enorm rijplezier
- solide veiligheidsuitrusting met vier airbags
- Goed remsysteem met standaard ABS
Belangrijke gegevens
Motor
De eerste generatie van de Fiat Marea werd geproduceerd tussen 1996 en 1999 met verschillende benzine- en dieselmotoren. Met de facelift in 1999 werden ook wijzigingen aangebracht aan de motoren.
Tussen 1996 en 1999 was de Fiat Marea als nieuwe auto in Nederland leverbaar met keuze uit drie verschillende benzinemotoren. De motoren leveren tussen 103 en 147 pk. Bij de facelift werd de 147 pk motor vervangen door een 155 pk motor. De andere twee benzinemotoren bleven.
Bovendien was de Fiat Marea vóór de facelift leverbaar met drie verschillende dieselmotoren met vermogens van 75 pk tot 125 pk. Na de facelift waren een 1,9-liter diesel met 105 pk en een 2,4-liter diesel met 130 pk leverbaar. Beide dieselmotoren in de facelift hebben common-rail directe injectie.
Gewoonlijk was de Fiat Marea uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Tegen meerprijs waren sommige auto's ook leverbaar met een automatische transmissie. Over het geheel genomen zijn alle motoren trillingsarm en reageren ze goed op het gaspedaal. Ook in het lagere snelheidsbereik is een acceptabele acceleratie mogelijk. De rijeigenschappen zijn zeer goed in vergelijking met andere middenklasse modellen.
Afmetingen
Ondanks de geringe voertuiglengte van 4,39 meter heeft de Fiat Marea als sedan een relatief grote draaicirkel van 11,4 meter. In het drukke stadsverkeer moeten daarom soms kleine parkeerplaatsen achterwege blijven.
Als er meer ruimte nodig is, kan de achterbank worden neergeklapt. In de Fiat Marea "Weekend" resulteert dit in een bagageruimte tot 1.550 liter.
Als kers op de taart kan op de bevestigde dakrails een standaard dakdrager worden bevestigd. Hierdoor kan 80 kilo extra bagage worden opgeborgen. Het maximale laadvermogen van 615 tot 620 kilogram moet echter in acht worden genomen.
Hieronder worden een model met een benzinemotor en een model met een dieselmotor vergeleken.
Gegevens en afmetingen | Fiat Marea 1.6 16V SX | Fiat Marea Weekend 2.4 JTD 130 HLX |
---|---|---|
Bouwjaar | 1996 - 2002 | 1999 - 2001 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,38 m x 1,74 m x 1,42 m | 4,84 m x 1,74 m x 1,5 m |
Wielbasis | 2,54 m | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 430 l | 500 l |
Ledig gewicht | 1.115 kg | 1.315 kg |
Toegestane maximum massa | 1.730 kg | 1.935 kg |
Cilinderinhoud | 1.581 cm³ | 2.387 cm³ |
Koppel | 144 Nm | 304 Nm |
Topsnelheid | 187 km/u | 195 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7 s | 10,3 s |
Tankinhoud | 63 l | 63 l |
Verbruik | 8,3 l/100 km | 6,8 l |
CO²-uitstoot | 198 g/km | 182 g/km |
De Fiat Marea werd aangeboden in de drie uitrustingsvarianten SX, ELX en HLX. De basisuitrusting is de SX-variant. Hij biedt onder meer elektrische ramen, een radio, ABS, een verlicht handschoenenkastje en centrale vergrendeling en een startonderbreker. De iets duurdere ELX-variant heeft onder meer een in hoogte verstelbaar stuurwiel, verwarmde buitenspiegels en mistachterlichten. De duurdere HLX-uitvoering omvat ook airconditioning, elektrisch verstelbare stoelen, een alarmsysteem, een lederen stuurwiel en een geluidsinstallatie.
Prijs
De Fiat Marea als sedan was in Nederland als nieuwe auto verkrijgbaar vanaf 17.825 euro. De hoofdprijs voor de limousine lag rond de 25.000 euro. Als stationwagen was het model daarentegen iets duurder. Tussen de 18.525 euro en 25.500 euro waren verschuldigd.
Tegenwoordig is de Fiat Marea alleen nog verkrijgbaar als occasionmodel. Meestal kost een Fiat Marea occasion tussen de 500 euro en 3.500 euro, afhankelijk van de uitrusting en de kilometerstand.
Design
Exterieur
De carrosserie is goed afgewerkt. De volumineuze bumpers zijn opvallend, hoewel ze erg gevoelig zijn voor krassen. De rubberen strips zijn decoratief en vervullen geen enkele functie. Er zijn weinig voorzieningen om vuil uit het interieur te houden. Noch de dorpel noch de opening van het kofferdeksel houden vuil vast. Het reservewiel onder de vloer van de kofferbak is moeilijk bereikbaar als de kofferbak volgeladen is.
De deuren gaan gemakkelijk open en sluiten goed in twee standen. Dit maakt het gemakkelijk voor passagiers om in te stappen. Een elektrisch glazen schuifdak was beschikbaar tegen extra kosten. Dit gaf de Fiat Marea een extravagante uitstraling. Een metallic lak was ook beschikbaar tegen meerprijs voor elk uitrustingsniveau.
Interieur
De binnenruimte is behoorlijk. Er zijn vier volledige zitplaatsen en een noodzitje in het midden van de achterbank. De bestuurdersstoel heeft een zijwaartse beensteun voor een bijzonder comfortabele zit. De bekleding van de stoelen is ook ontworpen voor langere reizen. De vering laat echter te wensen over op bijzonder hobbelige wegen.
Er is voldoende hoofdruimte voor alle passagiers. Er is zelfs genoeg ruimte voorin voor mensen tot twee meter lang. Op de achterbank is de beenruimte voor lange mensen echter wat beperkt.
Het bedieningsconcept van de Marea is goed. De waarschuwings- en attentiesignalen in de cockpit springen duidelijk in het oog. De instrumenten zijn ook gemakkelijk te bedienen en vereisen geen lange gewenningsfase.
Voor een goed binnenklimaat is er een krachtige ventilator in vier trappen. Als de omgevingslucht slecht is, kun je overschakelen op recirculatie. De airconditioning, beschikbaar tegen meerprijs, koelt de binnenlucht goed in de warmere maanden.
Veiligheid
De veiligheid van de Fiat Marea werd niet getest in de NCAP crashtest. Bestuurders- en passagiersairbags zijn standaard. Zij-airbags zijn in geen enkele uitrustingsvariant leverbaar. De hoofdsteunen kunnen in het voorste gedeelte alleen veilig worden versteld voor personen met een lengte van 1,65 meter. In het achterste gedeelte zijn ze voldoende voor personen tot 1,50 meter.
De achterlichten zijn zeer hoog afgesteld, zodat achteropkomend verkeer de Fiat Marea opmerkt. De plaats van de batterij is daarentegen enigszins ongunstig. Het zit heel ver naar voren aan de voorkant van het lichaam. Bij een kop-staartbotsing kan dit tot veel schade leiden.
Alternatieven
Geschikte alternatieven voor de Fiat Marea komen zowel van binnen het bedrijf als van de concurrentie. Ook de opvolger Fiat Linea is leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren en biedt binnenin voldoende ruimte voor vier personen. Het nadeel is echter dat het model zelden beschikbaar is als occasion, omdat er in Europa niet veel modellen werden verkocht.
Een alternatief van een andere fabrikant is de Mitsubishi Colt V, die werd geproduceerd tussen 1996 en 2003. In Europa is het model verkrijgbaar met vier verschillende benzinemotoren en biedt het tot 103 pk aan vermogen. Hij is bij uitstek geschikt voor stadsverkeer. Het model is vandaag verkrijgbaar voor prijzen tussen 500 euro en 2.500 euro.