Sterke punten
- Bijna perfect op het gebied van veiligheid
- Biedt veel rijplezier
- Veel comfort in het interieur
Zwakke punten
- Deels hoog verbruik
- Enigszins onhandig om te laden
- Het zicht naar achteren is erg slecht
Fiat Freemont : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Freemont, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Fiat Freemont
Alle artikelen
Fiat Tipo Hybrid review: zo probeert Fiat een oud model weer jong, snel en wild te maken
Test - Voor langere ritten moet je de Fiat 500e hebben, niet de Mini Electric of Honda E
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- Zeer veel ruimte in het interieur.
- Standaard zeer goed uitgerust.
- Als occasion aantrekkelijk geprijsd.
- Hoge veiligheidsnormen.
- Biedt veel rijplezier.
Belangrijke gegevens
Motor
De Fiat Freemont heeft de keuze uit dieselmotoren met 2,0-liter multi-jet injectie (140 of 170 pk) of benzinemotoren (2,4 of 3,6-liter cilinderinhoud, 170 of 180 pk). De minder krachtige varianten zijn uitgerust met voorwielaandrijving, de krachtigere motorvarianten met vierwielaandrijving.
Fiat Freemont motoren in één oogopslag
2.4 VVT | 3.6 V6 | 2.0 Multijet (Diesel) | 2.4 Multijet (Diesel) | |
---|---|---|---|---|
Cilinderinhoud in kubieke centimeter | 2.360 | 3.605 | 1.956 | 1.956 |
PK | 170 | 280 | 140 | 170 |
Type aandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Acceleratie 0 tot 100 in seconden | 13,3 | 8,4 | 12,3 | 11,0 |
Snelheid max. in km/h | 190 | 208 | 185 | 197 |
Verbruik in liters per 100 kilometer | 9,6 | 11,3 | 6,4 | 6,4 |
Terwijl de benzinemotoren elk werden geleverd met een automaat met 6 versnellingen, werd de minder krachtige Multijet-variant voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak (zes versnellingen). Wie de krachtigere diesel bestelde, had de keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische zesversnellingsbak. De 3.6 V6 wordt aangedreven door een krachtige V6-benzinemotor van Chrysler, die ook de Amerikaanse zusterversie van de Fiat Freemont, de Dodge Journey, aandreef.
Afmetingen
De Fiat Freemont is 4,89 meter lang en 1,88 meter breed met een hoogte van 1,72 meter en een wielbasis van 2,89 meter. Het leeggewicht van dit Crossover-model ligt tussen 1.848 en 2.089 kilogram, afhankelijk van de gemonteerde motor en transmissie. Het kofferdeksel zwenkt bij het openen automatisch 1,85 meter omhoog. Dat is uiterst comfortabel en biedt een grote kofferbakopening, met een laaddrempel van 79 centimeter. Dit bemoeilijkt het laden omdat de te vervoeren lading een heel eind moet worden opgetild om deze in de bagageruimte te kunnen laden. Maar er zit geen hinderlijke rand in de weg bij het lossen.
De Fiat Freemont heeft standaard zeven stoelen, waarvan er twee kunnen worden opgeborgen in de laadvloer van de achterste zitrij als ze niet worden gebruikt. Het grote aantal zitplaatsen maakt het model tot een voorbestemde gezinsauto.
Varianten
De Fiat Freemont bestaat in slechts één versie, maar kopers hebben keuze te over als het gaat om motoren. Wie waarde hecht aan een standaard uitgebreide uitrusting zal door deze auto niet teleurgesteld worden. Als optie kunnen kopers een elektrisch schuifdak bestellen. Wie meer geld uitgaf, kreeg een hele serie extra's, zoals een 8,4-inch touchscreen besturingssysteem, een achteruitrijcamera, parkeersensoren, lederen bekleding en nog veel meer.
Prijs
Nieuw kostte de Fiat Freemont, die van 2011 tot 2016 werd geproduceerd, tussen de 26.000 en 38.400 euro. Het voertuig werd echter niet officieel in Nederland aangeboden, dus bij interesse moest het voertuig via omwegen worden ingevoerd. Vanwege de speciale voertuigbelasting in Nederland en de daarmee gepaard gaande hoge kosten besloot Fiat het voertuig niet te verkopen.
Sinds 2016 wordt de Fiat Freemont over het algemeen niet meer als nieuwe auto aangeboden, ook niet op andere markten. Aangezien het voertuig via omwegen ook door klanten in Nederland zou kunnen worden gebruikt, zijn er vandaag enkele gebruikte modellen beschikbaar. Hier moeten klanten minstens 10.000 euro begroten voor de aankoop. Er zijn echter ook de enorme onderhoudskosten, bijvoorbeeld als gevolg van de Nederlandse motorrijtuigenbelasting van ongeveer 1400 euro per jaar.
Design
Exterieur
Fiat's Centro Stile lijkt weinig invloed te hebben gehad op het ontwerp van de Freemont. Het ontwerp van het exterieur is overwegend in Amerikaanse handen, wat goed te zien is aan het algehele uiterlijk van de auto. Pas op het tweede gezicht zijn enkele verschillen met de Dodge Journey waarneembaar: De Fiat Freemont is op papier drie centimeter hoger en verschilt visueel van de Dodge Journey vooral in het frontdesign. Maar in feite is het uiterlijke verschil tussen de twee zustermodellen slechts marginaal.
Interieur
Allereerst valt op dat de grote hoofdsteunen van de achterste zitrijen, in combinatie met de vrij brede dakstijlen, het zicht schuin naar achteren enigszins belemmeren. Verder valt als eerste de hoge bestuurdersstoel op, die een positief effect heeft in normale verkeerssituaties. De versnellingspook staat wat ver naar achteren, wat even wennen is. Bestuurders kunnen het stuurwiel individueel aanpassen aan hun grootte en rijbehoeften.
Er zijn veel opbergmogelijkheden in het interieur, en elke passagier heeft ook een eigen leeslampje boven zijn hoofd. De instrumenten zijn duidelijk opgesteld, maar zouden misschien iets groter kunnen zijn - dit is echter niet bijzonder opvallend in negatieve zin. Een geslaagde extra: de boordcomputer met zijn 2,4 inch touch display geeft altijd informatie over het actuele verbruik.
Veiligheid
De volledige vijf punten in de veiligheidstest voor nieuwe auto's door Euro NCAP, wat wijst op een uitstekend veiligheidsconcept in de Fiat Freemont. En zo is het ook: ESP en remassistentie zijn standaard aan boord, en een sensor op de velgen controleert automatisch de bandenspanning. Onbedoeld wegrijden bij het starten is onmogelijk omdat de motor alleen kan worden gestart wanneer de koppeling is ingetrapt. De algehele zichtbaarheid van de Freemont is ook goed: aan de achterzijde zijn LED-lampen aangebracht om ervoor te zorgen dat de auto gezien wordt, ongeacht zijn omvangrijke uiterlijk.
Binnenin zorgen actieve hoofdsteunen en stevige staafdeurgrepen voor veel houvast en extra bescherming bij een ongeval. Achterin is er veilige ruimte voor twee kinderen dankzij het Isofix-bevestigingssysteem. Een naar achteren gericht kinderzitje mag echter niet op de passagiersstoel worden geplaatst, omdat de airbag aan de passagierszijde niet kan worden uitgeschakeld.
Alternatieven
Ook in 2011 lanceerde Hyundai de Hyundai i40, waarvan de stationwagonversie een echte concurrent was voor de Freemont. De eveneens met vijf NCAP-sterren beoordeelde auto combineert praktische bruikbaarheid als gezinsauto met een meer dan acceptabel design en een zeer laag brandstofverbruik. Kosten: Afhankelijk van de gereden kilometers en de uitvoering kost de i40 tussen de 7.000 en 14.000 euro.
Van 2007 tot 2016 rolde de VW Tiguan I van de productielijn bij Volkswagen. Niet zo zuinig als de Hyundai, maar nog steeds acceptabel. De compacte SUV scoorde ook vijf NCAP-sterren in de crashtest, maar er is ruimte voor verbetering op het gebied van kinderveiligheid en bescherming van voetgangers. Met zijn flexibele ruimtegebruik en praktische bruikbaarheid in het dagelijks leven toont de auto zich echter over het geheel genomen positief: veel ruimte voor het gezin en veel bergruimte maken de auto ook voor langere ritten interessant. Voor een gebruikte Tiguan vragen dealers op de Nederlandse occasionmarkt ongeveer 3000 tot 6000 euro. Dankzij zijn robuuste motoren en betrouwbare technologie is de Tiguan ook bij hoge kilometerstanden een goede keuze en zal hij nog vele jaren een betrouwbare metgezel zijn.