Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-fiorino-front

Fiat Fiorino

1 / 3
fiat-fiorino-front
fiat-fiorino-side
fiat-fiorino-back

Sterke punten

  • Goedkoop, óók nieuw
  • Compact, ideaal voor in de stad
  • Veel laadruimte

Zwakke punten

  • Prima motoren, maar niet heel sterk
  • Ook niet de modernste techniek
  • Olieverbruik

Fiat Fiorino : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Fiorino, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Fiorino: goedkoopste nieuwe bedrijfsauto van Nederland

De Fiat Fiorino is al sinds 1977 de kleinste bestelauto van Fiat. In 2008 verschijnt de huidige generatie van het model, het resultaat van de samenwerking met Peugeot en Citroën, met een laadruimte van 2,5-2,8 kuub en een speelse vormgeving. De Fiorino is er tussen 2008 en 2016 ook als MPV, de Qubo. Lees meer.

Interesse in een Fiat Fiorino

Fiat Fiorino occasions
Fiat Fiorino dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Compact, maar groot laadvermogen en comfortabel
  • Voordelig in het gebruik
  • Praktisch en slim interieur- en exterieurdesign
  • Voorbeeldige veiligheidsvoorzieningen

Technische gegevens

Motorisatie

De Fiat Multipla is nieuw leverbaar met een viercilinder 1.248 cc MultiJet-turbodieselmotor met 59 of 70 kW (80 of 95 pk), die dwars voorin is gemonteerd. Dat zijn geen krachtpatsers, maar ze doen hun werk op een prettige manier.

Voorheen leverde Fiat de Fiorino ook met benzine- en CNG-gasmotoren. Alle motoren voldoen aan de Euro 6D-Temp-norm, waardoor je met de Fiorino de meeste milieuzones in steden mag binnenrijden.

Versies van de zuinige MultiJet-dieselmotoren met de toevoeging ‘Ecojet’ zijn uitgerust met een automatisch start-stopsysteem. De dieseltjes leveren een vermogen van (55 en 70 kW (75 en 95 pk).

De 1.4 benzinemotor in de (oudere) Fiorino meet 1.368 cc en levert een maximumvermogen van 57 kW (77 pk) en een maximumkoppel van 115 Nm. De 1.4 Natural Power-motor levert 51 kW (70 pk) en is voorzien van een CNG-installatie, met een klein benzinetankje en een extra gastank van 77 liter. Als de gastank leeg is, schakelt de 1.4 Natural Power over op benzine. Deze motor levert maximaal 104 Nm koppel ‘op’ gas en tot 115 Nm in benzinemodus.

Afmetingen

De Fiat Fiorino van vóór de facelift is 3,86 meter lang, daarna 3,96 meter lang. Hij is 1,72 meter breed én hoog. De laadruimte is 1,5 meter lang, 1,05-1,47 meter breed en 1,21 meter hoog. Het laadvolume bedraagt 2,5 kubieke meter. In versies met een gedeeltelijk draaibaar scheidingsrooster in plaats van een vaste wand en met de passagiersstoel neergeklapt 2,8 m3. Dan kun je voorwerpen tot 2,5 meter lang in de Fiat Fiorino vervoeren. Het laadvermogen bedraagt 585 tot 660 kilogram, afhankelijk van de gekozen versie.

De zijschuifdeuren voor gemakkelijk in- en uitladen (rechts is standaard, links is optioneel) hebben een bruikbare breedte van maximaal 0,6 meter, de hoogte ervan is 1,0 meter. De hoogte van de laaddrempel is een comfortabele 53 centimeter. De achterdeuren (links wat breder dan rechts) slaan over bijna 180o open. De draaicirkel van de Fiorino is slechts 9,95 meter in diameter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Fiat Fiorino
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 3,86-3,96 x 1,72 x 1,72 m
Wielbasis 2,51 m
Inhoud bagageruimte 2.800 l
Ledig gewicht 1.065-1.265 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.680-1.800 kg
Cilinderinhoud 1.248-1.368 cm3
Vermogen 51-70 kW (70-95 pk)
Koppel 104-200 Nm
Topsnelheid 149-167 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 17,5 s
Tankinhoud 45 l (of 13 l en 77 liter gas)
Verbruik 4,3-6,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 119-123 g/km

Varianten

De Fiat Fiorino is een compacte bestelauto. Van het huidige model zijn geen carrosserievarianten af fabriek, maar eigenaren kunnen ze wel laten aanpassen aan het gebruiksdoel. Er is wel een basisuitvoering en de ietsje luxueuzere versie SX, met elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels en centrale portiervergrendeling, extra bergvakken, elektrisch bedienbare ruiten en in hoogte verstelbare stoelen en stuurwiel. Én er is de opvallende Adventure-uitvoering. Dat is een Fiorino die – de naam zegt het al – wat avontuurlijker is uitgevoerd voor zeg maar onverharde bouwterreinen en bospaden. De Fiorino Adventure heeft twee centimeter meer bodemvrijheid en is voorzien van vierseizoenenbanden, een beschermplaat onder de motor en een inschakelbaar elektronisch sperdifferentieel. Met 50 kilogram meer laadvermogen is de Adventure ook wat stugger dan de andere Fiorini. Vanaf 2023 is de Fiorino er nog maar één versie, in twee MultiJet-motorvarianten.

De Fiorino is er echter al sinds 1977. De eerste versie is zichtbaar afgeleid van de (Braziliaanse) Fiat 127/147; de Fiorino van 1988 is gebaseerd op de Braziliaanse Fiat Duna en lijkt op de Fiat Uno.

Prijzen

Fiat noemt de Fiorino de goedkoopste bedrijfsauto van Nederland. Hij staat in de prijslijsten voor ongeveer 13.000 euro ex BTW en BPM. Bij zijn introductie was de nieuwprijs van de compacte Fiat-bestelwagen nog minder dan 8.000 euro, uiteraard liep die op met de uitvoeringen en jaren. Aangezien de Fiat Fiorino al sinds 2008 op de markt is, zou je verwachten dat het aanbod occasions enorm is. Nou, dat valt een beetje tegen. Je vindt ze al voor prijzen onder de 2.000 euro, maar dan hebben ze een paar ton op de kilometerteller en zijn ze aardig op leeftijd. De meeste zijn MultiJet-diesels en daarvoor speelt de kilometerstand natuurlijk een minder belangrijke rol. Aangezien de Fiorino ook nog nieuw te koop is, lopen de prijzen van jonge en als-nieuwe occasions op tot bijna de nieuwprijs.

Design

Buitenkant

De Fiat Fiorino heeft een speels design, vooral aan de voorkant en rond de wielkasten. Met de lichte facelift van 2016 kreeg de Fiorino onder meer een nieuwe voorbumper. Anders dan de oude Fiorino (van 1977 en 1988) is de carrosserie wél een geïntegreerd geheel, maar desondanks is de laadruimte heel vierkant en dus praktisch te gebruiken.

Binnenkant

Het interieur is comfortabel, ruim en voorzien van ergonomisch gevormde stoelen en een prettig ogend dashboard. De bijrijdersstoel dient neergeklapt als tafel. De diep uitgesneden zijruiten bieden optimaal uitzicht. De laadruimte is standaard 2,5 m3. Met de facelift van 2016 kreeg de Fiorino ook een nieuw instrumentenpaneel en een nieuw infotainmentsysteem met 5-inchscherm.

Veiligheid

Euro NCAP heeft de Fiorino noch de Qubo – de personenversie – aan een crashtest onderworpen. Geen sterren dus. Maar de Fiorino is wel veilig, want hij is standaard voorzien van (zij)airbags voorin en veiligheidsgordels met gordelspanners. Bovendien is de Fiat uitgerust met het Deadlock vergrendelingssysteem, waarmee voor- en achterportieren samen, maar ook apart ver- en ontgrendeld kunnen worden. Natuurlijk zijn een antiblokkeerremsysteem, elektronische remkrachtverdeling, stabiliteitscontrole, antislipregeling, hydraulische rembekrachtiging en assistentie voor het heuvelopwaarts wegrijden standaard, net als cruise control.

Alternatieven

De Fiat Fiorino is lid van de drieling met de Peugeot Bipper en de Citroën Nemo en het resultaat van de samenwerking van Fiat en Peugeot-Citroën. Zoals bij elke drieling zijn er verschillen, anders dan de logo’s en de benaming. De Fiat heeft bijvoorbeeld een beduidend kleinere draaicirkel (9,95 meter) dan de Peugeot en de Citroën en onderscheidt zich met zijn benzine-/aardgasmotor. Als je de Fiorino leuk vindt, maar je wilt met meer dan één passagier op pad, dan kun je kijken naar de Fiat Qubo en de Peugeot- en Citroën-versies daarvan. Maar vergeet ook de Renault Kangoo niet, of de Volkswagen Caddy, de Opel Combo en de Dacia Dokker.

FAQ

Welke varianten zijn er van de Fiat Fiorino?
Eigenlijk zijn er geen varianten van de Fiat Fiorino, het is gewoon een compacte en geblindeerde bestelauto met twee zitplaatsen, één of twee zijschuifdeuren en twee deuren aan de achterkant. De MPV-versie van de Fiorino is de Fiat Qubo. Die biedt plaats aan vijf personen en is zoals het een personenauto betaamt, rondom voorzien van ruiten. De Qubo heeft altijd twee zijschuifdeuren, zodat de achterpassagiers gemakkelijk kunnen in- en uitstappen, en een grote achterklep. Maar de Qubo is al sinds 2016 al niet meer nieuw leverbaar.
Voor wie is de Fiat Fiorino geschikt?
De Fiat Fiorino is een zeer compacte, wendbare bestelauto en dus bijzonder geschikt voor stedelijk en lokaal vervoer, zoals bezorgdiensten en monteurs-aan-huis, zelfstandigen zonder personeel, maar ook voor koeriersdiensten.

Beoordelingen voor Fiat Fiorino

3 Beoordelingen

3,3

Meer informatie

Meer details