Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-sf90-stradale-front

Ferrari SF90 Stradale

1 / 3
ferrari-sf90-stradale-front
ferrari-sf90-stradale-side
ferrari-sf90-stradale-back

Sterke punten

  • 1.000 pk!
  • Eerste plug-in hybride van Ferrari
  • Rijgedrag ondanks extra gewicht

Zwakke punten

  • Extreem duur
  • Geluid niet meer wat het was
  • Meerwaarde t.o.v. 296 GTB

Ferrari SF90 Stradale : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari SF90 Stradale, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari SF90 Stradale: de eerste Ferrari van het moderne tijdperk

Zelfs Ferrari ontkomt niet aan de massale elektrificatie van de auto-industrie. Deze SF90 Stradale is de eerste plug-in hybride van het merk met het steigerende paard, maar Ferrari bewijst dat het toevoegen van een batterij niet enkel interessant is voor de CO2-uitstoot: dankzij de hybride hulp komt het systeemvermogen op 1.000 pk uit! Bovendien slaat deze SF90 een nieuwe, moderne designrichting in. Je kan hem als coupé of als Spider krijgen. Lees meer

Interesse in een Ferrari SF90 Stradale

Ferrari SF90 Stradale occasions
Ferrari SF90 Stradale nieuwe auto's
Ferrari SF90 Stradale dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dankzij een 780 pk sterke 4 liter-V8 achteraan en een 220 pk sterke elektromotor vooraan heeft deze SF90 Stradale maar liefst 1.000 pk, waarmee hij de krachtigste Ferrari tot nu toe is.
  • Ondanks dat extra batterijpakket en het daarbij horende meergewicht, blijft de rijdynamiek overeind en zorgt de vierwielaandrijving zelfs voor extra tractie.
  • Het design van de Ferrari SF90 is misschien niet ieders smaak, maar het onderscheidt zich wel van de rest van het gamma dankzij zijn hypermoderne look.
  • Wil je een SF90 Stradale die nog beter is op het circuit, dan is er een Assetto Fiorano-pakket dat een beetje gewicht bespaart dankzij carbon onderdelen en dito velgen, met ook iets meer downforce.
  • De SF90 Spider is de cabrioversie van de Stradale, met dezelfde technische specificaties, al is deze versie nog iets zwaarder.

Gegevens

Motoren

Er is maar één motor te krijgen in de Ferrari SF90 Stradale: een plug-in hybride combinatie van een 4 liter grote biturbo-V8 die achter de passagierscel zit en extreem laag is ingebouwd, en een 220 pk sterke elektromotor op de vooras, die wordt gevoed door een 7,9 kWh grote batterij, waarmee hij tot 25 km puur elektrisch kan rijden tot aan een snelheid van 135 km/u. Met zijn systeemvermogen van 1.000 pk is de SF90 de krachtigste Ferrari ooit, en ook de snelst optrekkende met een sprint van 0-100 km/u in 2,5 seconden. De topsnelheid is 340 km/u volgens Ferrari.

Een leuk weetje: in elektrische modus is deze Ferrari SF90 Stradale dus een voorwielaandrijver. Ook is er geen echte versnelling achteruit op de 8-trapsautomaat met dubbele koppeling, achteruit rijden doe je altijd met de elektromotor.

Afmetingen

De Ferrari SF90 Stradale is 4,71 meter lang, 1,97 meter breed en 1,19 meter hoog. Het is een strikte tweezitter, in tegenstelling tot sommige andere Ferrari’s is er ook geen opbergruimte achter de stoelen. Je moet het dus doen met de amper 74 liter grote koffer voorin, die kleiner is dan de andere V8-modellen van Ferrari door de plaatsing van de batterij. Met een leeggewicht van ongeveer 1,6 ton is de SF90 ook zo’n 150 kilo zwaarder dan de F8 Tributo.

Uitvoeringen

De Ferrari SF90 is er als coupé, de SF90 Stradale, en als cabrio, de SF90 Spider. De SF90 Stradale kan je ook met het Assetto Fiorano-pakket bestellen, dat Multimatic-schokdempers toevoegt, koolstofvezelonderdelen en velgen, een grotere achterspoiler en een lichtgewicht titanium uitlaatsysteem, voor een betere rijdynamiek en een 30 kilo lager gewicht.

Prijzen

De Ferrari SF90 Stradale is in Nederland te koop vanaf 452.876 euro, de SF90 Spider heeft een prijskaartje van 494.348 euro. Voor het Assetto Fiorano-pakket betaal je ook nog eens bijna 50.000 euro, en ook de andere uitrusting is niet goedkoop. Daarmee is de Ferrari SF90 een pak duurder dan de rest van het ‘normale’ Ferrari-gamma.

De Ferrari SF90 Stradale zit nog in de fase waarbij het aanbod aan occasions nog zo beperkt en recent is, dat verkopers meer dan de nieuwprijs kunnen vragen om klanten te lokken die niet op de lange levertijden van Ferrari willen wachten. De goedkoopste SF90 Stradale van Europa kost dus nog 575.500 euro. Speciaal uitgeruste versies met het Assetto Fiorano-pakket of de Spider zijn vaak nog een stuk duurder.

Design

Exterieur

De Ferrari SF90 Stradale is niet enkel de eerste plug-in hybride van Ferrari, het is ook het eerste model van het merk met het nieuwe design van het merk, dat afscheid neemt van de ronde achterlichten en de grote lichtblokken vooraan. De neus heeft erg scherpe koplampen gekregen en achteraan zijn de lichten nu rechthoekig. Ondanks het feit dat de basisvorm vrij gelijkaardig is aan die van de F8 Tributo, speelt de SF90 met contrasterende panelen en vormen om hem een veel modernere look te geven. De Assetto Fiorano krijgt ook historisch geïnspireerde racestrepen - als je ervoor betaalt.

Interieur

Aan boord heerst er ook een moderner sfeertje dan wat we gewend waren van Ferrari, al is dit design alweer voorbijgestreefd door de Roma. We zien wel de aanraakgevoelige toetsen op het stuur en op de andere bedieningspanelen. Zoals typisch bij Ferrari, zitten de meeste bedieningselementen op het stuurwiel, om je handen er bijna nooit van te moeten halen. De centrale toerenteller lijkt analoog, maar is digitaal en verandert in een vermogensmeter in de elektrische modus.

ferrari-sf90-stradale-interior

ferrari-sf90-stradale-seats

Rijhulp en veiligheid

In tegenstelling tot de GT-modellen van Ferrari, heeft de SF90 geen actieve rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control of een rijstrookassistent. Je hebt wel 4 airbags en een stijf chassis dat de impact van een eventuele botsing goed moet kunnen opvangen. Een officiële veiligheidsscore van Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS of NHTSA is er niet.

Alternatieven

Rechtstreekse concurrenten voor de Ferrari SF90 Stradale zijn er niet echt, toch niet met een hybride aandrijflijn en een vergelijkbaar prijskaartje. De McLaren 720S komt in de buurt, maar heeft enkel een benzinemotor en kost ook wat minder. De Lamborghini Aventador is intussen uit productie, maar krijgt wel een hybride opvolger die qua prijs en prestaties in de buurt zal komen van de SF90. Er is echter ook wat interne concurrentie: de Ferrari 296 GTB heeft ook een hybride aandrijflijn, vergelijkbare looks, 830 pk en een veel lager prijskaartje.

FAQ

Hoe snel is de Ferrari SF90 Stradale?
Dankzij een totaal vermogen van 1.000 pk kan de Ferrari SF90 Stradale in 2,5 seconden van 0-100 km/u accelereren en haalt hij een topsnelheid van 340 km/u.
Hoeveel kost de Ferrari SF90 Stradale?
De Ferrari SF90 Stradale heeft een Nederlandse prijs van 452.876 euro, de Spider kost minstens 494.348 euro. Maar met enkele opties zit je al gauw boven de 500.000 euro.
Is de Ferrari SF90 een beperkte reeks?
Nee, de Ferrari SF90 is het topmodel van het gewone gamma van Ferrari, dat niet beperkt is in aantallen.

Meer informatie

Meer details