Sterke punten
- Een Ferrari, maar praktisch bruikbaar
- Ferrari-waardige rijprestaties
- Kenmerkende 6,5-liter V12
Zwakke punten
- Extreem lange levertijd
- Hoog brandstofverbruik
- Duur, zelfs voor een Ferrari
Ferrari Purosangue : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari Purosangue, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ferrari Purosangue
-
Ferrari Purosangue 6.5 V12, Full Carbon, Burmester, Atelier, Massage,
€ 850.000,-BTW verrekenbaar - 9.500 km
- 04/2024
- 533 kW (725 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5591 EC HEEZE -
Ferrari Purosangue 6.5 V12 | Q2 LEVERING | CARBON INT+EXT. | STOELVER
€ 899.900,-BTW verrekenbaar - 24 km
- 02/2025
- 533 kW (725 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5248 NL ROSMALEN -
Ferrari Purosangue 6.5 V12 | Q2 LEVERING | CARBON INT+EXT. | STOELVER
€ 899.500,-BTW verrekenbaar - 34 km
- 02/2025
- 533 kW (725 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5248 NL ROSMALEN
Interesse in een Ferrari Purosangue
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een echte Ferrari, maar met hoge zit en praktische eigenschappen
- Rijdt als een echte Ferrari
- Aangedreven door de iconische 6,5-liter V12
- Veel personalisatiemogelijkheden zorgen voor diversiteit in aanbod
Technische gegevens
Motorisatie
De Ferrari Purosangue wordt aangedreven door Ferrari’s iconische 6,5-liter V12. De motor levert een vermogen van liefst 533 kW (725 pk) en een koppel van 716 Nm. Schakelen gaat altijd met een achttrapsautomaat en ook heeft de Purosangue altijd vierwielaandrijving. Het spreekt voor zich dat de V12 niet zuinig met brandstof omgaat. Het officiële gemiddelde verbruik (WLTP) bedraagt 17,3 l/100 km. Dat komt neer op een verbruik van 1 op 5,8! De gemiddelde koper ligt daar echter niet wakker van. Die koopt de auto vooral om de uitstraling en de prestaties en dat zit wel goed. De 100 km/u is in 3,3 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 310 km/u.
Afmetingen
De Ferrari Purosangue is 4,97 meter lang, liefst 2,01 meter breed en 1,59 meter hoog. De wielbasis meet 3,02 meter. Daarmee is de Ferrari geen kleintje, maar wel een van de meest praktisch bruikbare modellen die het merk heeft geïntroduceerd. Vier personen vinden comfortabel plaats.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ferrari Purosangue | |
---|---|
Marktintroductie | 2023 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,97 m, 2,01 m, 1,59 m |
Wielbasis | 3,02 m |
Inhoud bagageruimte | 473 l |
Ledig gewicht | 2.033 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Cilinderinhoud | 6.496 cm3 |
Vermogen | 533 kW (725 pk) |
Maximaal koppel | 716 Nm |
Topsnelheid | 310 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 3,3 sec |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik | 17,3 l/100 km |
CO2-uitstoot | 393 g/km |
Varianten
De Ferrari Purosangue is leverbaar in twee varianten: de ‘standaardversie’ en de variant met het Design Package. Aan de buitenkant zit er geen verschil tussen beide modellen. Wel is de interieuraankleding op detailniveau anders. Wat de uitrustingen betreft is er maar één variant van de Purosangue: met alles erop en eraan.
Prijzen
Wie in de markt is voor een Ferrari zoals de Purosangue, kijkt niet op een paar euro’s meer of minder. Toch is de Purosangue zelfs voor een Ferrari behoorlijk prijzig. In Italië bedraagt de vanafprijs nieuw al 390.000 euro. Dan is nog geen optie aangevinkt. Daar komt in Nederland nog een enorm bedrag aan BPM bovenop vanwege de hoge CO2-uitstoot. Het aanbod occasions is nog zeer beperkt, maar die prijzen liggen vanwege de exclusiviteit van het model niet veel lager. Daar komt nog bij dat de wegenbelasting gezien het vrij hoge gewicht niet mals is, net als de premie voor de verzekering van dit soort auto’s. Kortom, wie een Ferrari Purosangue wil, moet daar financieel heel wat voor over hebben.
Design
Buitenkant
De Ferrari Purosangue is een vijfdeurs-SUV, maar wel een ander soort SUV dan gebruikelijk. Zo is het silhouet veel lager en dynamischer. Voor een Ferrari mag de Purosangue dan een hoog model zijn, voor een SUV is hij met 1,59 meter hoogte juist vrij laag. Ferrari wil de Purosangue dan ook geen SUV noemen, maar spreekt zelf gewoon over een vierpersoonssportauto. De auto heeft dan ook geen achterbank, maar achterin twee sportief gevormde zitplaatsen. Hoewel de Ferrari Purosangue niet echt verschillende uitvoeringen biedt, zijn er wel veel mogelijkheden tot personalisatie. Er zijn 22 carrosseriekleuren, vijf soorten velgen, drie kleuren voor de remklauwen, drie soorten daken, drie soorten carrosserie-elementen en drie soort uitlaatpijpen. Daar zijn heel wat combinaties mee te maken. Daardoor zullen twee Purosangues niet snel hetzelfde zijn.
Binnenkant
De Ferrari Purosangue heeft een bijzonder dashboard. Zowel de bestuurder als de voorpassagier heeft een eigen ‘cockpit’. De bestuurder neemt plaats achter een sportief stuurwiel, met prominent een digitaal instrumentarium. De bijrijder zit in een soort cockpit met daarin het infotainmentscherm. Dat scherm bevindt zich dus niet in het midden van het dashboard, ook ongebruikelijk. Ook achterin is de Ferrari Purosangue ander dan anders. In plaats van een achterbank zijn er twee afzonderlijke zitplaatsen te vinden, met net als voorin een soort kuipstoel. Andere stoelkeuzes zijn er niet, maar op het gebied van kleur biedt ook het interieur veel mogelijkheden tot personalisatie. Er zijn drie materiaalsoorten, elk met twee designvarianten. De bekleding is uit te voeren in allerlei kleuren. Naast gebruikelijke tinten behoren ook oranje en felgeel tot de mogelijkheden. Dan is er ook nog aankleding in de vorm van interieurelementen, die bijvoorbeeld in koolstofvezel uitgevoerd kunnen worden.
Veiligheid
Een exclusieve auto zoals de Ferrari Purosangue wordt niet getest door onafhankelijke veiligheidsinstituten als Euro NCAP. Toch kun je ervan uitgaan dat het met de veiligheid wel goed zit. Iedere in Europa verkochte auto moet namelijk aan strenge veiligheidseisen voldoen, zowel op het gebied van passieve als actieve bescherming. Dat betekent dat de auto niet alleen bescherming biedt bij een ongeval, maar ook ongevallen kan voorkomen. Bijvoorbeeld door zelf te remmen als een aanrijding dreigt.
Alternatieven
De meest directe concurrent voor de Ferrari Purosangue is de performance-SUV van ‘aartsrivaal’ Lamborghini: de Urus. Die 478 kW (650 pk) sterke SUV heeft een vergelijkbare insteek: een super-sportief model van een bekende sportautofabrikant, maar dan wat hoger en met ruim plaats voor vier personen. Qua specificaties levert de Urus net iets minder vermogen en een minder snelle acceleratie dan de Purosangue, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat verschil in de praktijk uitmaakt. Bovendien maak je de keuze tussen de Ferrari Purosangue of Lamborghini Urus vooral op basis van merkvoorkeur. Beide modellen hebben een heel ander soort uitstraling, passend bij het merk.
Het zogenaamde performance-SUV-segment is de afgelopen jaren sterk gegroeid, dus er zijn nog wel meer alternatieven. Denk aan de Maserati Levante Trofeo, of de Audi RS Q8. Als grondlegger van het segment mag de Porsche Cayenne ook niet vergeten worden. Aston Martin heeft nog de DBX en Jaguar de F-Pace SVR. Uit Amerikaanse hoek zijn er de Jeep Grand Cherokee SRT8 en de Dodge Durango Hellcat. Zo zijn er genoeg alternatieven voor wie op zoek is naar een SUV met echt sportieve prestaties. Gezien de populariteit van het segment neemt het aantal concurrenten alleen maar toe.