Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-portofino-l-01.jpg

Ferrari Portofino

1 / 6
ferrari-portofino-l-01.jpg
ferrari-portofino-l-02.jpg
ferrari-portofino-l-03.jpg
Ferrari-Portofino-1.jpg
Ferrari-Portofino-2.jpg
Ferrari-Portofino-3.jpg

Sterke punten

  • Knap design
  • Krachtige prestaties
  • Comfortabel én sportief

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik
  • Onderhoudskosten
  • Duur in aanschaf

Ferrari Portofino : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari Portofino, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari Portofino: de instap-Ferrari met topallures

De Ferrari Portofino is een cabrio en tevens in zijn tijd de ‘goedkoopste’ Ferrari die je nieuw kon kopen. Hij biedt een mix van prestaties en comfort, verpakt in een elegant ontwerp. Het model wordt gekenmerkt door zijn aluminium hardtop waarmee hij zowel open als gesloten te rijden is. Lees meer.

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Te rijden als cabrio of comfortabele coupé
  • De meest betaalbare nieuwe Ferrari
  • Krachtige twinturbo V8 met tot 455 kW (620 pk)
  • Fijne rijeigenschappen, zowel bij een sportieve rijstijl als op lange afstanden.

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari Portofino werd in 2018 geïntroduceerd als opvolger van de Ferrari California. Net als de California was de Portofino de instapper van het merk. Al hoefde je je echt niet te schamen voor de Portofino, met zijn krachtige 3,9-liter V8-motor met twee turbo’s.

De Portofino is te onderscheiden in twee varianten. De eerste is geleverd van 2018 tot 2021. Deze versie van de Portofino huisvest een 3,9-liter V8 met een vermogen van 441 kW (600 pk) en 760 Nm koppel. Deze motor is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Dankzij de aandrijflijn lukt het de Portofino om in 3,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid ligt op 320 km/u.

In 2021 ontving de auto een facelift. Deze versie is tot 2024 in productie geweest. Je herkent de facelift in ieder geval aan de toevoeging “M” (Modificada) aan de modelnaam. Hij heet dus Ferrari Portofino M. De motor van het faceliftmodel biedt extra vermogen, 455 kW (620 pk). Het koppel is gelijk. Helemaal nieuw is de versnellingsbak. Het faceliftmodel beschikt over dezelfde achttraps automaat met dubbele koppeling als de Ferrari Roma. Ook werd er softwarematig een aantal zaken aangepast waardoor de auto nog beter dagelijks bruikbaar werd. Bovendien is de Portofino M efficiënter in brandstofverbruik met een gemiddeld verbruik van 10,3 liter per 100 kilometer, wat iets lager was dan de 10,7 liter van de originele Portofino.

Afmetingen

De Ferrari Portofino heeft niet de afmetingen van een echte sportwagen. Hij is daarvoor iets te lang. Dat maakt hem geschikter om dagelijks mee te rijden en comfortabel om lange afstanden te rijden. De Portofino heeft een lengte van 4,58 meter of 4,59 meter na de facelift, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,31 meter. De wielbasis is 2,67 meter en geeft daarmee iets meer ruimte op de achterbank dan zijn voorganger, de California. Echt als volwassene kun je daar overigens niet plaatsnemen. Veel eigenaren van de Ferrari Portofino gebruiken de achterbank dan ook meer als plek om extra bagage mee te kunnen nemen.

FERRARI PORTOFINO
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,58 – 4,59 x 1,93 x 1,31 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 292 l
Ledig gewicht 1.545 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 3.855 cm3
Vermogen 441 – 455 kW (600 - 620 pk)
Koppel 670 Nm
Topsnelheid 320 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,4 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 11,3 – 11,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 245 – 267 g/km

Varianten

Gedurende zijn productieperiode van 2018 tot en met 2024 werd de Ferrari Portofino aangeboden in twee varianten: het standaardmodel en de Ferrari Portofino M. Beide modellen waren uitsluitend beschikbaar als cabriolet, wat bijdroeg aan hun aantrekkingskracht als stijlvolle en luxueuze sportwagens. In tegenstelling tot veel andere cabriolets in het topsegment was de Portofino uitgerust met een inklapbaar aluminium dak, dat niet alleen voor meer stabiliteit zorgde maar ook voor beter isolatie. Uiteraard konden kopers helemaal losgaan in de personalisatie.

Prijzen

De Ferrari Portofino is in 2024 uit productie gegaan. Wie toen in de markt was voor de ‘instap-Ferrari’ moest minimaal 245.000 euro meenemen naar de dealer. De facelift, de Ferrari Portofino M, kostte minimaal 275.000 euro. Omdat de auto niet meer nieuw te bestellen is, zul je dus moeten uitwijken naar de occasionmarkt. Een tweedehands Portofino kost minimaal 200.000 euro. De Portofino M kost nog minimaal 250.000 euro.

Design

Buitenkant

Het is Ferrari gelukt om van de Portofino zowel een fraaie cabriolet te maken als een mooie coupé. Bij sommige auto’s zie je vaak duidelijk dat het een cabrio is, vanwege de toch wat afwijkende daklijn. Dat is bij de Portofino niet het geval. Verder heeft de Ferrari Portofino een lange motorkap en korte achterkant, zoals bij veel modellen van het merk, net als de vier uitlaatpijpen aan de achterzijde.

Binnenkant

Hoewel het bij de Portofino gaat om de goedkoopste Ferrari, is dat duidelijk niet af te zien aan de binnenkant. Ferrari heeft gebruik gemaakt van luxe materialen zoals zacht leer om een hoogwaardige sfeer te creëren. Hoewel het interieur compact is, biedt het voldoende ruimte voor twee volwassenen voorin met comfortabele sportstoelen die garant staan voor een plezierige rijervaring. De ruimte op de achterbank laat wat te wensen over. Centraal op het dashboard is een breed display te vinden voor onder meer de entertainment en de navigatie. Voor de neus van de bestuurder is er een analoge toerenteller te vinden met aan beide kanten ervan digitale displays. Op de middenconsole zijn nog fysieke knoppen met onder meer de startknop en de keuzeknop voor de rijmodi.

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk aspect van de Ferrari Portofino. De sportwagen is standaard uitgerust met meerdere airbags, gordelspanners en een noodremassistent. Daarnaast zorgen verstelbare hoofdsteunen voor extra comfort en veiligheid tijdens het rijden. De constructie van de Ferrari is oersterk en gemaakt om zelfs op topsnelheid de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen.

Alternatieven

Voor wie op zoek is naar alternatieven, is de Ferrari Roma Spider een uitstekende keuze, als directe opvolger van de Portofino met nog meer geavanceerde technologie. De voorganger van de Ferrari Portofino is de California, wat een goedkoper alternatief is. Andere aantrekkelijke opties zijn de Porsche 911, een legendarische sportwagen, of de Aston Martin Vantage, een Britse krachtpatser die zowel prestaties als luxe biedt.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost een tweedehands Ferrari Portofino?
De Ferrari Portofino is niet langer nieuw verkrijgbaar, maar er zijn nog steeds occasions te vinden. Deze kosten doorgaans meer dan 200.000 euro, afhankelijk van de staat en het bouwjaar.
Hoeveel bagageruimte biedt de Ferrari Portofino?
De Ferrari Portofino biedt ongeveer 292 liter bagageruimte, wat voor een sportwagen redelijk is en voldoende voor de dagelijkse benodigdheden. De achterbank kan eventueel ook nog gebruikt worden als extra plek voor bagage.
Hoeveel vermogen heeft de Ferrari Portofino?
De Ferrari Portofino beschikt over 441 – 455 kW (600 - 620 pk), afhankelijk van het bouwjaar.