Sterke punten
- Sensationele prestaties
- Overheerlijke V12-motor met elektropower
- Fenomenale looks
Zwakke punten
- Volledig elektrisch rijden niet mogelijk
- Praktisch gebruiksgemak
- Zicht rondom
Ferrari LaFerrari : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari LaFerrari, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Ferrari LaFerrari
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Goede redenen
- Een prachtig stukje Ferrari-geschiedenis.
- Een overvloed aan vermogen.
- Ook geschikt voor circuitgebruik.
- Goede investering.
- Ook als open versie: de LaFerrari Aperta.
Geschiedenis Ferrari LaFerrari
Het merk Ferrari heeft een sportief, stijlvol en exclusief imago. De wagens worden vaak in een beperkte oplage verkocht. Bovendien hangt er een flink prijskaartje aan de auto's. Met een occasion is de liefhebber een stuk goedkoper uit. De geschiedenis van het merk Ferrari gaat terug tot 1929. In dat jaar richtte de coureur Enzo Ferrari in samenwerking met Alfa Romeo een autobedrijf op. Het bedrijf heeft sindsdien vele Ferrari’s geproduceerd. De Ferrari LaFerrari werd in 2013 gepresenteerd op de Autosalon van Genève in Zwitserland. De auto was het resultaat van een ambitieus project. Het bedrijf Ferrari droomde er namelijk van om de eerste hybride Ferrari-auto op de markt te brengen. En dat lukte.
De Ferrari LaFerrari bleek al direct zeer in trek, want de auto was al uitverkocht voordat het in de autozaken terechtkwam. Het is daarmee een van de meest gewilde auto's uit de geschiedenis. De komst van de Ferrari LaFerrari in 2013 toonde aan dat het bedrijf de autowereld nog steeds wil verrassen met innovaties. Dit model was namelijk de eerste hybride sportauto van Ferrari, met een vermogen van 800 pk. Met het aanschaffen van een Ferrari LaFerrari occasion kiest men niet alleen voor sportiviteit en exclusiviteit, maar ook voor duurzaamheid.
Technische gegevens
Motorisatie
De LaFerrari wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 6,3-liter V12-motor gecombineerd met een elektromotor, wat samen een indrukwekkende 708 kW (963 pk) levert. De V12-motor is goed voor 800 pk en 700 Nm en de elektromotor levert 163 pk. Deze krachtbron stelt de LaFerrari in staat om in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van meer dan 350 km/u te bereiken. De auto maakt ook gebruik van F1-technologieën zoals KERS (Kinetic Energy Recovery System) om de efficiëntie en prestaties te verbeteren.
Afmetingen
De Ferrari LaFerrari is absoluut geen kleine auto. Hij heeft een lengte van 4.702 mm, een breedte van 1.992 mm en een hoogte van 1.116 mm. De wielbasis komt uit op 2.650 mm. De auto weegt ledig 1.350 kilogram.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ferrari LaFerrari | |
---|---|
Marktintroductie | Juni 2013 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,7 x 1,99 x 1,12 m |
Wielbasis | 2,65 m |
Inhoud bagageruimte | N.v.t. |
Ledig gewicht | 1.350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | N.b. |
Cilinderinhoud | 6,262 cm3 |
Vermogen | 588 kW (800 pk) |
Koppel | 700 Nm |
Transmissie | 7-traps automaat |
Topsnelheid | 350 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,0 sec |
Tankinhoud | 88 l |
Verbruik | 14,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 340 g/km |
Varianten
Er bestaan verschillende varianten van de Ferrari LaFerrari. Zo gooide de FXX-X variant in 2014 hoge ogen. Het is een zeer exclusief model, dat niet geschikt is voor de openbare weg. Net als de Ferrari LaFerrari heeft deze bijzondere variant een 6,3-liter V12-motor met een vermogen van 789 pk. Daarnaast beschikt dit model over een moderne en razendsnelle versnellingsbak.
Nog spectaculairder dan de Ferrari LaFerrari en de FXX-X variant is de Ferrari FXX K uit 2014. Deze auto beschikt over een vermogen van maar liefst 1.050 pk, waarvan 860 pk afkomstig is van de V12-motor. De FXX K variant is een laboratoriumauto en zodoende niet geschikt voor het circuit of de openbare weg.
Een belangrijk verschil tussen de FXX K variant en de Ferrari LaFerrari is dat bij het nieuwe model de standaard achter- en koplampen zijn vervangen door aerodynamische exemplaren. Deze zijn duurzaam. Daarnaast beschikt de auto over een beweegbare spoiler, die je ongeveer 30 mm kunt uitschuiven. Dit zorgt ervoor dat de FXX K variant 50% meer downforce heeft dan de oorspronkelijke Ferrari LaFerrari.
Prijzen
Nieuw is de Ferrari LaFerrari niet meer te krijgen, maar als occasion zijn er wel exemplaren te vinden met een haast maagdelijke kilometerstand. Ook als occasion moet je een rijk gevulde portemonnee meenemen naar de eigenaar. Want voor minder dan 3,5 miljoen euro krijg je een exemplaar niet mee. Prijzen kunnen overigens eenvoudig oplopen tot dik 4 miljoen euro.
Design
Buitenkant
Al decennialang is het design van Ferrari in handen van het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. Het bedrijf heeft Ferrari een geheel eigen identiteit gegeven. Iedere Ferrari is te herkennen aan het symbool van een steigerend paard in een geel vlakje. Deze wordt de 'Cavillino Rampante' genoemd en staat symbool voor de snelheid, kracht en perfectie van Ferrari. Wat betreft het exterieur bevat de Ferrari LaFerrari ook de typerende kenmerken van de Italiaanse autofabrikant. Ook een occasion is door het sportieve design en de felrode kleur direct te herkennen.
Wel uitzonderlijk is dat de Ferrari LaFerrari niet werd ontworpen door Pininfarina. Ferrari besloot het ontwerp namelijk zelf in handen te nemen. Een ander verschil tussen de Ferrari LaFerrari en eerdere modellen is dat de vaste spoilers zijn vervangen voor bewegende delen in de achterspoiler, diffuser en luchtinlaten in de bodemplaat. Deze delen moeten de luchtstroom reguleren, zodat de Ferrari LaFerrari makkelijker door de bocht kan rijden.
Binnenkant
Het interieur van de LaFerrari is ontworpen met het oog op maximale controle. Alles is gericht op sportief autorijden. De kuipstoelen, uitstekende zitpositie en doeltreffende cockpit spreken boekdelen. De afwerking is van uitzonderlijk hoog niveau, maar dat mag ook wel voor de prijzen waarvoor je een LaFerrari moet kopen.
Veiligheid
De Ferrari LaFerrari is nooit onderworpen aan een crashtest van Euro NCAP, maar je mag er vanuit gaan dat het model absoluut veilig is. De auto heeft zelfs een koolstofvezel monocoque. Die is extreem stijf waardoor je bij een ongeluk goed beschermd bent.
Alternatieven
De Ferrari LaFerrari laat zich maar lastig vergelijken met andere modellen. Dat komt omdat auto’s in dit segment ieder hun eigen kwaliteiten hebben. Auto’s met soortgelijke prestaties zijn de Porsche 918 Spyder en McLaren P1. Ook deze modellen hebben elektropower. Liever gewoon oldschool benzinepower? Kijk dan eens naar een Bugatti Veyron of een Porsche Carrera GT. Een andere Ferrari met elektropower is de Ferrari 296 GTB of de Ferrari SF90 Stradale.