Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-california-t-front

Ferrari California

1 / 3
ferrari-california-t-front
ferrari-california-t-side
ferrari-california-t-back

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Sportief en modern design
  • Luxueus interieur

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Hoge onderhoudskosten
  • Beperkt aanbod

Ferrari California : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari California, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari California: een supercar met twee gezichten

De Ferrari California rolde van 2008 tot 2017 van de band en wordt beschouwd als het instapmodel van de beroemde Italiaanse autofabrikant. Toch is ‘instapmodel’ niet het juiste woord, want ook de prestaties van de Ferrari California moet je uiterst serieus nemen. Dit is een serieuze supercar. De opvolger van de California is de Ferrari Portofino M. Lees meer.

Interesse in een Ferrari California

Ferrari California occasions
Ferrari California dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Briljante prestaties en veel rijplezier
  • Mooi design met moderne elementen
  • Coupé en cabriolet in één
  • Vele handige technologieën in het interieur
  • V8 produceert prachtig geluid

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari California werd geïntroduceerd in 2008 op de Autosalon van Parijs. De aanduiding ‘California’ verwijst naar de 250 GT California Spyder uit de late jaren vijftig en zestig. De California was bedoeld om een breder publiek aan te spreken, waaronder nieuwe klanten die misschien nooit eerder een Ferrari hadden overwogen. En dat is gelukt, getuige ook de opvolger van de California: de Portofino M. In principe treedt de Ferrari Roma in de voetsporen van de Portofino M. Van die Roma bestaat ook een open versie: de Ferrari Roma Spider.

In 2008 werd de Ferrari California geïntroduceerd met een 338 kW (460 pk) achtcilinder-benzinemotor. Deze krachtbron levert 485 Nm en overtuigt met een zeer goede performance. De sprint naar 100 km/u wordt voltooid in slechts 4,0 seconden en de topsnelheid bedraagt volgens Ferrari 310 km/u.

Wie meer vermogen wenst, kan beter kiezen voor de Ferrari California 30 of de Ferrari California T. De California 30 heeft een V8 onder de motorkap met een output van 360 kW (490 pk). De California T schopt het zelfs tot 412 kW (560 pk). De Ferrari California T in het bijzonder levert spectaculaire prestaties, mogelijk gemaakt door de aanwezigheid van een turbo. Met een indrukwekkend koppel van 755 Nm sprint de Ferrari California T vanuit stilstand naar100 km/u in slechts 3,6 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 316 km/u.

Het vermogen van de V8-motoren gaat altijd richting de achterwielen. Vierwielaandrijving, dat bij veel sportwagens populair is, is nooit geleverd op de California. De automatische transmissie met dubbele koppeling heeft zeven versnellingen en maakt bijzonder snelle schakelmanoeuvres mogelijk.

Afmetingen

Met een hoogte van maximaal 1,32 meter is de Ferrari California erg laag. Het model meet maximaal 4,57 meter in de lengte en 1,91 meter in de breedte. Binnenin biedt de Ferrari California veel ruimte en een verrassend hoog comfortniveau. De sportwagen is bovendien ook geschikt voor dagelijks gebruik. Het is nog steeds een supercar, maar dan met een praktisch randje.

De bagageruimte van de Ferrari California biedt met een inhoud van 240 liter plaats voor grote boodschappen of grote weekendtassen. Als het dak gesloten is, kun je er voor 340 liter aan spullen in kwijt. De coupé-cabrio heeft vier zitplaatsen, maar op de twee achterste zitplaatsen wordt het wel wat krap.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari California Ferrari California 30 Ferrari California T
Marktintroductie 2008 tot 2012 2012 tot 2014 2014 tot 2017
Lengte x breedte x hoogte 4,56 x 1,91 x 1,32 m 4,56 x 1,91 x 1,32 m 4,60 x 1,91 x 1,32 m
Wielbasis 2,67 m 2,67 m 2,67 m
Inhoud bagageruimte 240 tot 340 l 240 tot 340 l 240 tot 340 l
Ledig gewicht 1.775 kg 1.705 kg 1.625 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Cilinderinhoud 4,297 cm3 4,297 cm3 3,855 cm3
Vermogen 338 kW (460 pk) 460 kW (490 pk) 412 kW (560 pk)
Koppel 485 Nm 505 Nm 755 Nm
Transmissie 7-traps automaat 7-traps automaat 7-traps automaat
Topsnelheid 310 km/u 310 km/u 316 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,0 sec 3,8 sec 3,6 sec
Tankinhoud 78 liter 78 liter 78 liter
Verbruik 13,1 l/100 km 12,0 l/100 km 10,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 299 g/km 270 g/km 250 g/km

Varianten

De Ferrari California is feitelijk een auto met twee gezichten. Het is namelijk een coupé en cabriolet in één. Dus bij mooi en droog weer kan het dak lekker open om extra te genieten van de omgeving en van die overheerlijke V8-motor. Het dak kan binnen 15 seconden elektrisch worden geopend. De Ferrari California is niet verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, maar het model biedt al heel wat comfort in de basisuitrusting. Bovendien konden naar wens individuele uitrustingselementen aan de configuratie worden toegevoegd, wat de prijs van de sportauto uiteraard aanzienlijk verhoogde.

Prijzen

Hoewel de Ferrari California altijd werd beschouwd als het instapmodel van de prestigieuze Italiaanse autofabrikant, moesten klanten toch diep in de buidel tasten voor een nieuwe auto. De California T met zijn krachtige benzinemotor en turbocompressor had een nieuwprijs van minimaal 237.000 euro. Tegenwoordig is een California best goed bereikbaar. Een vroeg exemplaar heb je al voor minder dan 100.000 euro, maar voor een California T loopt de prijs al snel op richting 185.000 euro, al staan er ook exemplaren te koop voor zo’n 140.000 euro.

Design

Buitenkant

De Ferrari California volgt de designlijn van reeds bekende modellen en laat een blijvende indruk na met zijn grote maar vlakke carrosserie. Het voertuig heeft een zeer groot radiatorrooster met luchtinlaten aan de voorkant, dat echter op een zeer laag punt van de carrosserie was aangebracht. Fraai vormgegeven koplampen steken ver boven de flank uit richting de voorruit. De mooie motorkap weerspiegelt het potentieel van de krachtige V8-motor. De achterkant wordt daarentegen gedomineerd door de vier uitlaatpijpen en de ronde achterlichten. De auto is geleverd in alle mogelijke kleuren, maar opvallend genoeg kozen veel rijders voor onopvallend grijs, wit en zwart.

Binnenkant

Het interieur combineert sportiviteit met comfort. De California beschikt over alle belangrijke functies, waaronder de vertrouwde rode startknop. Het vakmanschap staat op een zeer hoog niveau. Het belangrijkste is dat de Ferrari California over alle nodige zaken beschikt om hem dagelijks te kunnen rijden.

Veiligheid

Vergis je niet: de Ferrari California is een serieuze supercar. Gelukkig heeft het model wel een stabiel rijgedrag en diverse elektronische hulpmiddelen om al het vermogen veilig op de weg te krijgen. Het krachtige remsysteem zorgt ervoor dat de bestuurder snel kan vertragen onder ideale omstandigheden. Euro NCAP heeft de Ferrari California niet getest.

Alternatieven

De Ferrari Portofino is de opvolger van de California en volgt dus een soortgelijk concept als de Ferrari California. Hij is nog steeds verkrijgbaar als nieuwe auto en heeft een vermogen van wel 620 pk. De sprint naar 100 km/u kost de sportwagen slechts 3,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 320 km/u. Een ander alternatief voor de Ferrari California is de Lamborghini Huracan of de Aston Martin V8 Vantage.

FAQ

Waar werd de Ferrari California gebouwd?
De California werd in de Noord-Italiaanse stad Maranello gebouwd.
Wat maakt de California T Handling Speciale bijzonder?
De Handling Speciale van de Ferrari California T heeft stijvere veren voor en achter, opnieuw afgestelde ‘magnetorheologische’ dempers, sneller schakelen in de Sport-modus, een opnieuw geprogrammeerde F1-Trac-stabiliteitscontrole en een nieuw sportuitlaatsysteem. Het HS-pakket bestaat verder uit een matgrijze grille en diffuser aan de achterkant en matzwarte uitlaatuiteinden.
Wat maakt een Ferrari California 30 speciaal?
De Ferrari California 30, vaak gewoon ‘California 30’ genoemd, is een speciale versie van de standaard Ferrari. Dit model werd geïntroduceerd als een update in 2012 en bood een aantal verbeteringen ten opzichte van de originele California. Een van de opvallendste veranderingen in de California 30 is de vermindering van het gewicht met ongeveer 30 kilogram. De California 30 beschikt verder over een toename in vermogen van de 4.3-liter V8-motor. Deze verbetering resulteert in een extra 30 pk, waardoor het totaal op ongeveer 490 pk komt. Deze toename van het vermogen, in combinatie met het verminderde gewicht, zorgt voor betere prestaties.

Meer informatie

Meer details