Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-812-uperfast-front

Ferrari 812 Superfast

1 / 3
ferrari-812-uperfast-front
ferrari-812-superfast-side
ferrari-812-superfast-back

Sterke punten

  • Sensationele aandrijflijn
  • Klassiek sportief recept: want V12 voorin, achterwielaandrijving
  • Aantrekkelijk design

Zwakke punten

  • Superduur
  • Veel te veel vermogen voor straatgebruik
  • Brandstofverbruik

Ferrari 812 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 812, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 812 Superfast: ultiem genieten

Al sinds het debuut van het merk in 1947 bouwt Ferrari sportauto’s met een V12-motor voorin en achterwielaandrijving. Dat is nog altijd het geval bij de Ferrari 812 Superfast, de opvolger van de F12berlinetta. Er is keuze uit verschillende varianten, allemaal even aantrekkelijk. Lees meer.

Interesse in een Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast occasions
Ferrari 812 Superfast nieuwe auto's
Ferrari 812 Superfast dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Motorgeluid!
  • Een V12-motor zonder turbo’s
  • Sexy uitstraling
  • Ook ruimte voor bagage

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari 812 Superfast werd geïntroduceerd in april 2017 als de opvolger van de F12berlinetta. De auto is onder codenaam F152M ontwikkeld. De 812 is er als coupé – die heet Superfast – en als targa – die heet 812 GTS. Uniek aan de 812 Superfast en 812 GTS is de V12-motor die net achter de vooras is geplaatst. Daardoor heeft deze Italiaan een middenmotor. Over die motor gesproken: het is een van de krachtigste atmosferische motoren ooit in een productiemodel van Ferrari.

Onder de motorkap huist een 6,5 liter V12-motor met een vermogen van 558 kW (800 pk) en een stevig koppel van 718 Nm. De toerenlimiet ligt pas bij 8.900 toeren per minuut, waardoor je de twaalfcilinder ver kan ‘doorhalen’. Het resultaat: een sensationele soundtrack waar je kippenvel van krijgt. Het piekvermogen van 800 pk is voorhanden bij 8.500 toeren per minuut en alle 718 Newtonmeters staan vanaf 7.000 toeren per minuut tot je beschikking. De 812 Superfast sprint in 2,9 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van meer dan 340 km/u. Deze prestaties zijn voor de 812 GTS gelijk.

Er is ook een overtreffende trap van de Ferrari 812 Superfast. In 2021 verscheen de 812 Competizione op het toneel. Die is als Coupé en als Aperta (open versie) verschenen in een totale oplage van 1.598 exemplaren, waarvan 999 Coupés en 599 Aperta’s. De Competizione-uitmonstering beschikt over nog meer power. De V12-motor produceert in dit geval 610 kW (830 pk) en maximaal 692 Nm aan koppel. De auto is nog furieuzer dan de Superfast dankzij een lager voertuiggewicht en extra downforce. De 0-100-tijd van de Competizione komt uit op 2,85 seconden.

Afmetingen

De Ferrari 812 Superfast is 4,66 meter lang, 1,97 meter breed en 1,28 meter hoog en is daarmee 5 centimeter langer en 3 centimeter breder dan de F12berlinetta. Het recept blijft hetzelfde: een 2-deurs GT met twee zitplaatsen en de motor voorin. De koffer zwaait open met een grote klep en is 320 liter groot. Er is wel nog een beetje ruimte achter de stoelen om spullen op te bergen, er zijn zelfs lederen riemen voorzien voor bagage. Rijklaar zit de 812 Superfast aan een gewicht van bijna 1,8 ton.

De Ferrari 812 GTS heeft een lengte van 4,69 meter, een breedte van 1,97 meter en een hoogte van 1,28 meter. De wielbasis is met 2,72 meter gelijk aan die van de 812 Superfast. De bagageruimte komt uit op 210 liter. De auto weegt leeg 1.645 kilogram. De afmetingen van de Competizione zijn gelijk aan de GTS-versie.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari 812 Superfast Ferrari 812 GTS Ferrari 812 Competizione
Marktintroductie 2017 2020 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,66 x 1,97 x 1,28 m 4,69 x 1,97 x 1,28 m 4,69 x 1,97 x 1,28 m
Wielbasis 2,72 m 2,72 m 2,72 m
Inhoud bagageruimte 320 liter 210 liter 250 liter
Ledig gewicht 1.630 kg 1.645 kg 1.487 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Cilinderinhoud 6,496 cm3 6,496 cm3 6,496 cm3
Vermogen 558 kW (800 pk) 558 kW (800 pk) 610 kW (830 pk)
Koppel 718 Nm 718 Nm 692 Nm
Topsnelheid 340+ km/u 340+ km/u 340+ km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,9 sec 2,9 sec 2,85 sec
Tankinhoud 92 liter 92 liter 92 liter
Verbruik 16,1 l/100 km 16,4 l/100 km 16,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 366 g/km 373 g/km 385 g/km

Varianten

In principe hebben we alle varianten van de Ferrari 812-familie al genoemd. Er is keuze uit een 812 Superfast (coupé), een 812 GTS (targa), 812 Competizione Coupé en een 812 Competezione Aperta (targa). In totaal zijn er dus vier varianten. Binnen die varianten bestaan uitgebreide personalisatiemogelijkheden. Geen enkele 812 Superfast is dan ook hetzelfde. Elke klant stelt het model namelijk geheel naar eigen smaak samen. Ook persoonlijke wensen gaan in vervulling, want Ferrari levert ook maatwerk. Uiteraard tegen betaling.

Prijzen

De Ferrari 812 Superfast wordt al niet meer gebouwd, hetzelfde geldt voor de Competizione-versie die al bij de marktintroductie was uitverkocht. De Ferrari 812 GTS is nog wel te koop. Prijskaartje? Ongeveer 500.000 euro. Op de occasionmarkt maak je meer kans om een 812-model te kopen. Dat je dan je portemonnee moet trekken, moge duidelijk zijn. Prijzen beginnen bij ongeveer 350.000 euro voor een 812 Superfast en lopen op tot bijna 2 miljoen euro voor een 812 Competizione. De vraag naar de modellen is groot, vandaar de extreem hoge bedragen voor de limited editions.

Design

Buitenkant

Toen de Ferrari 812 Superfast werd gelanceerd in 2017, niet toevallig de 70ste verjaardag van het merk, herkende je duidelijk zijn voorganger nog in zijn silhouet. De details van het model werden echter gemoderniseerd en in lijn gebracht met de rest van het gamma. De enkele ronde achterlichten werden zoals vroeger weer verdubbeld en de neus werd aerodynamischer gemaakt. Sowieso is het algemene design van de 812 Superfast erg slim ontworpen, waarbij het model evenveel downforce ontwikkelt als de F12tdf, maar met een lagere luchtweerstand. Maar het kan altijd sneller, want in 2021 bracht Ferrari de 812 Competizione uit, een lichtere, krachtigere Superfast met meer downforce (+80 kg bij 200 km/u) en een extreem brutale look.

Binnenkant

Aan boord zit je in een typisch Ferrari-interieur, waarbij het hele dashboard naar de bestuurder is gericht en het gros van de bedieningen op het stuurwiel zit, al zijn er ook een paar knoppen links geplaatst, onder meer voor de boordcomputer. Ook krijgt de passagier (optioneel) een eigen display om de rijgegevens op af te lezen. Hoewel de 812 Superfast officieel als een GT wordt beschouwd door Ferrari, is de sfeer eerder sportief dan comfortabel, met een stugge ophanging en een zeer directe besturing. Aan boord van de 812 Competizione is de sfeer nog sportiever, met uit carbon vervaardigde kuipstoelen, géén achterruit meer en Alcantara en carbon zover het oog reikt.

Veiligheid

De Ferrari 812 is nooit getest geweest door EuroNCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties NHTSA of IIHS. De actieve veiligheidssystemen van het model zijn er niet om botsingen te voorkomen, maar om de prestaties te verbeteren op het circuit: F1-Trac-tractiecontrole, Side Slip Angle Control 5.0, Virtual Short Wheelbase (vierwielsturing), enzovoort. Een ding is zeker: aan boord van deze Ferrari moet je weten wat je doet, want je hebt heel veel power.

Alternatieven

De Ferrari 812 Superfast gaat vooral de concurrentie aan met de Lamborghini Aventador, Aston Martin DBS Superleggera en de McLaren 720S. De Bentley Continental GT is meer op luxe afgestemd, maar is ook een supersnelle GT. Intern heeft de 812 ook wat concurrentie om mee te strijden: de Ferrari SF90 Stradale is zelfs nog wat sneller dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn.

FAQ

Wat betekent ‘atmosferisch’?
Als we spreken over een ‘atmosferische motor’, dan doelen we op het feit dat de motor op een natuurlijke manier ademt, zonder drukvulling. Er zit dus geen turbo of supercharger op de krachtbron. Vooral liefhebbers smullen hier van, omdat de aandrijflijn puur klinkt en een hele mooie krachtopbouw heeft. Hoe meer toeren, hoe meer snelheid. Dat maakt van rijden met een atmosferische motor een zeer belonende ervaring.
Hoeveel exemplaren heeft Ferrari gebouwd van de 812 Competizione?
De Ferrari 812 Competizione is geleverd als Coupé en als Aperta (open versie). De totale oplage kwam uit op 1.598 exemplaren, waarvan 999 Coupés en 599 Aperta’s.

Meer informatie

Meer details