Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-812-gts-l-01.jpg

Ferrari 812 GTS

1 / 4
ferrari-812-gts-l-01.jpg
ferrari-812-gts-l-02.jpg
ferrari-812-gts-l-04.jpg
ferrari-812-gts-l-05.jpg

Sterke punten

  • Met machtige V12
  • Motor voorin en achterwielaandrijving
  • Aansprekend design

Zwakke punten

  • Bijzonder prijzig
  • Zeldzaam
  • Zeer hoog brandstofverbruik

Ferrari 812 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 812, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 812 GTS: sensationele cabriolet

Met de Ferrari 812 GTS is er na 50 jaar eindelijk weer een V12 cabriolet van Ferrari. Deze sportieve hardtop is gebaseerd op de Ferrari 812 Superfast en beschikt dus over dezelfde machtige V12-motor. De Ferrari 812 GTS werd in september 2019 door Ferrari onthuld, waarna de levering in januari 2020 begon in Nederland. Het is de eerste in serie geproduceerde V12-cabriolet van Ferrari sinds de introductie van de 365 GTS4 ‘Daytona Spider’ in 1969. Lees meer.

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Geluid waar je kippenvel van krijgt
  • Atmosferische V12-motor, dus zonder turbo’s
  • Zeer goede rijeigenschappen
  • Ruimte voor weekendtassen

Technische gegevens

Motorisatie

Als je een cabriolet baseert op een supercar als de Ferrari 812 Superfast, dan weet je eigenlijk direct dat het wel goed zit. De 812 Superfast – geïntroduceerd in april 2017 – is namelijk een geliefd Ferrari-model. Net als de dichte 812 beschikt de 812 GTS over een V12-motor die net achter de vooras is geplaatst. Je kunt daardoor haast spreken van een middenmotor. De V12-motor in kwestie is overigens een van de krachtigste atmosferische motoren ooit in een productiemodel van Ferrari.

Onder de motorkap van Ferrari 812 GTS ligt een 6,5 liter V12-motor met een vermogen van 558 kW (800 pk) en een imposant koppel van 718 Nm. Omdat de toerenlimiet van de twaalfcilinder pas ligt bij 8.900 toeren per minuut, mag je hem als rijder helemaal ‘doorhalen’. De ultieme beloning is een soundtrack waarvan je kippenvel op je vingernagels krijgt. De Ferrari 812 GTS sprint in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van meer dan 340 km/u. Schakelen gebeurt overigens met een zeventraps automaat met dubbele koppeling.

Hoewel deze 812 GTS ontzettend snel is en in ongeveer 3 seconden naar 100 km/uur sprint, is het toch meer een auto om lekker mee rond te toeren. Zeker als je het dak open hebt. Dankzij de ruime kofferbak kun je voldoende spullen meenemen voor een leuke weekendtrip.

Van de Ferrari 812 GTS bestaat ook een nóg sterkere en sportievere uitvoering. Dat is de Ferrari 812 Competizione Aperta, gelimiteerd op 599 exemplaren. Ook dit model heeft de atmosferische V12-motor, maar dan goed voor 610 kW (830 pk) en een koppel van 690 Nm. De ‘redline’ van deze motor ligt pas bij 9.500 toeren per minuut. Dat geeft pas een machtig gevoel als je in toeren klimt.

Afmetingen

De Ferrari 812 GTS is best een grote auto. De lengte van deze Italiaanse open supercar komt uit op 4,69 meter en de breedte bedraagt 1,97 meter. De hoogte van de 812 GTS is 1,28 meter, terwijl de wielbasis 2,72 meter meet. De bagageruimte heeft een inhoud van 210 liter en biedt dus plek aan een aantal weekendtassen of boodschappen. Want ja, voor een Ferrari kun je de 812 GTS zonder problemen dagelijks rijden. Het gewicht van de auto bedraagt 1.645 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari 812 GTS Ferrari 812 Competizione Aperta
Marktintroductie 2020 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,69 x 1,97 x 1,28 m 4,69 x 1,97 x 1,28 m
Wielbasis 2,72 m 2,72 m
Inhoud bagageruimte 210 l 210 l
Ledig gewicht 1.645 kg 1.621 kg
Toelaatbaar totaalgewicht N.b. N.b.
Cilinderinhoud 6,496 cm3 6,496 cm3
Vermogen 558 kW (800 pk) 610 kW (830 pk)
Koppel 718 Nm 690 Nm
Topsnelheid 340+ km/u 340+ km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,0 sec 2,85 sec
Tankinhoud 92 l 92 l
Verbruik 16,4 l/100 km 16,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 373 g/km 370 g/km

Varianten

Ferrari bouwt van de 812 Competizione in totaal 999 Coupé-exemplaren en 599 stuks van de Aperta. Variatie is er natuurlijk ook op het gebied van materiaalgebruik en kleuren. Want de koper van een Ferrari 812 GTS stelt hem van A tot Z helemaal naar eigen smaak samen. Je zult daardoor niet snel twee dezelfde GTS’en aantreffen.

Prijzen

De Ferrari 812 GTS is net als de Superfast geen koopje, helemaal niet als we het hebben over een Competizione Aperta-versie. De eerste uitdaging is om überhaupt een exemplaar te kunnen kopen, want alle 812-modellen zijn bijzonder in trek. Om een idee te geven van de Nederlandse nieuwprijs van de 812 Competizione Aperta: die bedroeg in november 2021 exact 659.736 euro, inclusief belastingen. Als occasion mag je tegenwoordig al rekenen op bijna twee miljoen euro. De reguliere 812 GTS is gelukkig een stukje voordeliger. Reken op ongeveer 600.000 euro voor een GTS met al wat ervaring. Rijden in een 812 kan vanaf ongeveer 300.000 euro.

Design

Buitenkant

De Ferrari 812 GTS ziet er bijzonder sportief uit. Een groot verschil ten opzichte van de coupé is de opnieuw ontworpen achterkant met de twee steunen voor het open dak. Dat dak vouw je trouwens in 14 seconden open of dicht, bij een snelheid tot 45 km/u. De nieuwe 812 GTS heeft ook meerspaaks wielen, die exclusief voor dit model zijn ontworpen. De 812 GTS heeft bovendien een opnieuw ontworpen achterdiffuser. Dit is noodzakelijk voor compensatie van de verloren neerwaartse kracht, die verdwenen is door verwijdering van het omloopkanaal van de achterwielkast.

Binnenkant

Het lichte en elegante interieur dat in de 812 Superfast werd geïntroduceerd, komt ook terug in de 812 GTS. De hoofdelementen lijken te zweven door de gelaagde opbouw van het dashboard. De nadruk ligt hier op het stuur en de bediening van de auto. Aan beide kanten van het stuur kun je de auto bedienen. Het dashboard is echt op de bestuurder gericht. Als je kiest voor de carbon stoelen met vaste rugleuning, dan zit je vrij laag in de auto. De kofferbak is groot en er bevindt zich een flinke hoedenplank achter de twee stoelen die je kunt gebruiken voor bagage. Van een auto in deze prijsklasse verwacht je een fatsoenlijke uitrusting en een mooi afwerkingsniveau. De 812 GTS heeft beide. Zo bestaat de standaarduitrusting onder meer uit:

  • Automatisch verduisterende binnen/buitenspiegels
  • Manettino Race – geïntegreerde dynamische voertuigbediening
  • Temperatuurregeling van de banden
  • Carbon-keramische remschijven
  • Volledig elektrische stoelen
  • Navigatiesysteem met radio en Bluetooth

Opties zijn onder meer een carbon stuurwiel, exterieurdelen van carbon, een premium Hi-Fi set of automatisch instelbare voorwielophanging.

Veiligheid

De Ferrari 812 is niet getest door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties NHTSA of IIHS. Maar toch zit het met de veiligheid van het model wel goed. De supercar is namelijk afgeladen met toptechnologie om de veiligheid en prestaties te verbeteren. Denk hierbij aan F1-Trac-tractiecontrole, Side Slip Angle Control 5.0, Virtual Short Wheelbase (vierwielsturing), enzovoort. Uiteraard moet je wel weten wat je doet in deze Ferrari, want een vermogen van 800 of zelfs 830 pk is niet mals. Gebruik je verstand.

Alternatieven

De Ferrari 812 GTS is een concurrent van onder meer de Lamborghini Aventador Roadster, Aston Martin DBS Superleggera Volante en de McLaren 720S Spider. De Bentley Continental GT Convertible is meer op luxe afgestemd, maar is ook een supersnelle GT. Intern heeft de 812 GTS ook wat concurrentie. Denk maar aan de Ferrari SF90 Stradale Spider. Die is zelfs nog wat sneller dankzij PHEV-technologie.

FAQ

Wat betekent ‘atmosferisch’?
Als we spreken over een ‘atmosferische motor’, dan doelen we op het feit dat de motor op een natuurlijke manier ademt, zonder drukvulling. Er zit dus geen turbo of supercharger op de krachtbron. Vooral liefhebbers smullen hier van, omdat de aandrijflijn puur klinkt en een hele mooie krachtopbouw heeft. Hoe meer toeren, hoe meer snelheid. Dat maakt van rijden met een atmosferische motor een zeer belonende ervaring.
Hoeveel exemplaren heeft Ferrari gebouwd van de 812 Competizione?
De Ferrari 812 Competizione is geleverd als Coupé en als Aperta (open versie). De totale oplage kwam uit op 1.598 exemplaren, waarvan 999 Coupés en 599 Aperta’s.
Wat is de prijs van een Ferrari 812 GTS?
De Ferrari 812 GTS had ooit een nieuwprijs van ongeveer 472.000 euro, maar die prijs mag je ook direct vergeten. Want geen enkele 812 GTS heeft de fabriekspoorten zonder enige opties verlaten. Reken dus op een bedrag van minimaal 500.000 euro, al kan een Ferrari 812 GTS occasion wel wat goedkoper zijn.

Meer informatie

Meer details