Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-612-scaglietti-l-01.jpg

Ferrari 612 Scaglietti

1 / 4
ferrari-612-scaglietti-l-01.jpg
ferrari-612-scaglietti-back
ferrari-612-scaglietti-l-03.jpg
ferrari-612-scaglietti-l-04.jpg

Sterke punten

  • Voor een Ferrari best betaalbaar
  • V12 met 397 kW (540 pk)
  • Plek voor meer dan twee personen

Zwakke punten

  • Ongebruikelijk Ferrari-ontwerp
  • Comfort achterin
  • Brandstofverbruik

Ferrari 612 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 612, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 612 Scaglietti: comfortabele supercar met heerlijke V12

De Ferrari 612 Scaglietti is in tegenstelling tot veel andere modellen van de Italiaanse fabrikant, geen echte sportwagen, maar een vierzits Gran Turismo. Desalniettemin overtuigt zijn V12-motor met krachtige prestaties en de extra ruimte blijkt erg praktisch. Lees meer.

Interesse in een Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari 612 Scaglietti occasions
Ferrari 612 Scaglietti dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voor sportwagenliefhebbers die het plezier van een Ferrari willen delen met het gezin.
  • Comfortabele Gran Turismo
  • Heerlijke V12 met bergen vermogen en koppel
  • Betaalbaar voor een Ferrari

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari 612 Scaglietti was bij zijn introductie in 2004 één van de snelste Gran Turismo-modellen ter wereld. Hij wordt aangedreven door een atmosferische 5,7-lieter V12 benzinemotor die achter de vooras ligt. Het vermogen is 397 kW (540 pk) met een maximaal koppel van 589 Nm. Door het hoge koppel is de motor best soepel. Maar als je de motor in de toeren jaagt, krijg je pas echt een prachtig V12-geluid.

Vanuit stilstand accelereert de Ferrari 612 Scaglietti in slechts 4,2 seconden naar 100 km/u en hij haalt een topsnelheid van 320 km/u. Naast zijn indrukwekkende prestaties biedt de 612 ook een uitstekend rijgedrag en wegligging. Ongeveer 55% van het gewicht drukt op de achterwielen, wat zorgt voor een lichte en wendbare rijervaring. Het verbruik is bijna 20,7 liter benzine per 100 kilometer en hij heeft een uitstoot van 475 gram CO2 per kilometer.

Hoewel een handbak standaard was voor de 612 Scaglietti kozen de meeste klanten voor de semiautomatische F1-versnellingsbak, waarbij de bestuurder met schakelflippers achter het stuur kan schakelen terwijl het gaspedaal ingedrukt kan blijven tijdens het schakelen. Modellen vanaf 2009 hebben deze functie standaard. Een 612 Scaglietti met handbak is zeer zeldzaam.

Afmetingen

Met een lengte van 4,90 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,34 meter valt de Ferrari 612 Scaglietti op door zijn lengte. Zijn voorganger was maar liefst 20 centimeter korter. Samen met de wielbasis van 2,95 meter is dit een Ferrari van het formaat Mercedes-Benz S-klasse. Verder biedt hij plek aan vier personen. Al hoef je niet te verwachten dat volwassenen achterin in comfort kunnen zitten. De plekken zijn meer geschikt voor kinderen.

FERARRI 612 SCAGLIETTI
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 4,90 x 1,96 x 1,34 m
Wielbasis 2,95 m
Inhoud bagageruimte 240 l
Ledig gewicht 1.840 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.250 kg
Cilinderinhoud 5.748 cm3
Vermogen 397 kW (420 pk)
Koppel 589 Nm
Topsnelheid 320 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,2 sec
Tankinhoud 108 l
Verbruik 20,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 475 g/km

Varianten

De Ferrari 612 Scaglietti is alleen verkrijgbaar als 2+2 coupé. Vanaf 2009 is de F1-tranmissie standaard, daarvoor was het een optie. Daarnaast waren er tal van personalisatiemogelijkheden waarmee je als koper de 612 helemaal naar wens kon aankleden.

Er zijn ook een aantal speciale modellen van de 612 uitgebracht. Waaronder een zestigtal Special Editions ter ere van het 60-jarige bestaan van het merk. Verder is de 612 Scaglietti Sessenta, die wordt gekenmerkt door zijn tweekleurige carrosserie, een speciale uitgave.

Prijzen

De basisprijs voor een nieuwe Ferrari 612 Scaglietti bedroeg 331.000 euro. De versie met de F1-semiautomatische transmissie had een meerprijs van 70.000 euro. Wie in de markt is voor een 612 Scaglietti moet zich naar de occasionmarkt begeven, aangezien de auto niet meer nieuw te koop is.

Ferrari 612 Scaglietti occasions hebben vanwege de lage vraag veel van hun waarde verloren. Tegenwoordig kosten 612’s ‘slechts’ 80.000 tot 100.000 euro. De versies met handbak kosten zo’n 120.000 euro. De zeldzame Sessanta-modellen zijn echter tot wel 400.000 euro waard.

Design

Buitenkant

Veel Ferrari-fans waren toch wel lichtelijk teleurgesteld toen de Ferrari 612 Scaglietti in 2004 het levenslicht zag. De reden: de wielbasis en de voorkant waren ongebruikelijk voor een Ferrari. Kopers werden afgeschrikt en bleven ook vanwege de hoge prijs sceptisch.

Op verzoek konden 19-inch lichtmetalen velgen en een panoramisch dak de uitrusting van de Ferrari uitbreiden. Vanaf 2008 is de 612 standaard uitgerust met het panoramadak. In tegenstelling tot de meeste modellen van het merk is de 612 vaak niet geleverd in Rosso Corsa, maar in meer ingetogen kleuren als zilver-metallic, zwart of blauw.

Binnenkant

Ondanks zijn inmiddels hoge leeftijd oogt het interieur tijdloos. Zo is bijvoorbeeld de LCD-boordcomputer in het instrumentenpaneel in kleur en hoge resolutie. De menustructuur is even duidelijk als het aflezen van de nuttige informatie die intuïtief via het stuurwiel kan worden geselecteerd.

Het materiaal in het interieur is zoals je van Ferrari mag verwachten: van hoge kwaliteit en bijzonder mooi. Hoogwaardig leer en contrastrijke stiksels zijn terug te vinden in het hele interieur. Koel aluminium geeft een robuuste, maar toch elegante uitstraling. Het interieur van de Ferrari 612 Scaglietti is comfortabel met een vleugje sportief.

Tegen een meerprijs waren verwarmbare voorstoelen en een verbinding met bluetooth beschikbaar. Parkeerhulp en een navigatiesysteem zijn standaard.

Veiligheid

De Ferrari 612 Scaglietti is niet getest op veiligheid met de Euro NCAP-crashtest. Desalniettemin kan op basis van de uitrusting en de prestaties ervan uit gegaan worden dat de auto behoorlijke bescherming biedt voor van de inzittenden. De 612 is uitgerust met airbags voor bestuurder en passagier voorin. ABS en ESP ondersteunen bovendien tijdens het rijden.

Alternatieven

De 612 Scaglietti zette de lange geschiedenis van Italiaanse Gran Turismo-modellen voort. Hij werd opgevolgd door de Ferrari FF, die op veel gebieden anders was dan de 612. De FF is bijvoorbeeld uitgerust met vierwielaandrijving en heeft een bijna stationwagon-achtige achterkant. Hij biedt echter wel hoog comfort en behoudt sportieve prestaties. Bovendien is de FF meer een vierzitter dan de 612 Scaglietti.

Andere alternatieven zijn de Bentley Continental GT, die net als de 612 een echte Gran Turismo is, met een lel van een motor. Deze Britse topper levert zelfs iets meer pk's en koppel dan de 612 en is standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Comfort en luxe staan echter meer voorop bij de indrukwekkende Bentley.

FAQ

Wat betekent de toevoeging ‘Scaglietti’ bij de Ferrari 612?
De Ferrari 612 is vernoemd naar de in Modena geboren Sergio Scaglietti. Hij wordt beschouwd als een legendarische carrosseriebouwer in Italië en heeft bijvoorbeeld de Ferrari 250 Testa Rossa en de 250 GTO ontwikkeld.
Hoeveel Ferrari 612 Scaglietti's zijn er geproduceerd?
In totaal zijn er 3.025 Ferrari 612 Scaglietti's geproduceerd. Daarvan zijn er slechts 199 uitgerust met een handgeschakelde transmissie.
Wat is de opvolger van de 612 Scaglietti?
De Ferrari 612 Scaglietti werd in 2011 opgevolgd door de Ferrari FF.

Beoordelingen voor Ferrari 612

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details