Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-488-gtb-back

Ferrari 488

1 / 3
ferrari-488-gtb-back
ferrari-488-gtb-front
ferrari-488-gtb-side

Sterke punten

  • Snelle acceleratie
  • Sensationele aandrijflijn
  • Turbomotor zonder turbogevoel

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik
  • Duur om te verzekeren
  • Niet geschikt voor onervaren bestuurder

Ferrari 488 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 488, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 488: ultiem genieten

De Ferrari 488 werd voor het eerst geïntroduceerd in maart 2015 en was tot 2019 in productie. Het is de opvolger van de Ferrari 458 Italia. De 488 is geleverd in verschillende varianten. Elke versie levert sensationele prestaties en vereist een hoog niveau van voertuigbeheersing van de bestuurder. Lees meer

Interesse in een Ferrari 488

Ferrari 488 occasions
Ferrari 488 nieuwe auto's
Ferrari 488 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Heerlijke supercar voor de petrolhead
  • Slimme elektronica
  • Volop ruimte voor personalisatie
  • Geleverd in spannende kleuren
  • V8 produceert heerlijke soundtrack

Technische gegevens

Motorisatie

De Ferrari 488 verscheen allereerst als 488 GTB. Laten we de naam even ontleden. Het getal ‘488’ verwijst naar de inhoud per cilinder, want vermenigvuldigen we 488 maal acht, dan krijgen we 3,9-liter, precies het slagvolume van de V8-motor. De term GTB is een afkorting voor Gran Turismo Berlinetta. Kort na de presentatie van de Ferrari 488 GTB onthulde de Italiaanse sportwagenfabrikant de 488 Spider, de openversie. De aandrijflijn in de 488 GTB en 488 Spider is gelijk.

Uniek aan de 488 is dat het model de eerste Ferrari met middenmotor na de F40 met een turbomotor is. De krachtbron van de Ferrari betreft een 3,9-liter V8-motor met twee Twin-Scroll IHI turbo's. Je hebt met deze supercar iets bijzonders in handen, want hij beschikt over de snelst reagerende turbomotor ter wereldwaardoor je eigenlijk niet het geval hebt met een turbomotor onderweg te zijn. In 2018 is deze F154 V8 uitgeroepen tot Engine of the Year.

De 3,9-liter V8-motor levert in de 488 GTB en 488 Spider een vermogen van 493 kW (670 pk) met een koppel van 760 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,8 l/100 km. De prestaties zijn indrukwekkend. De 0-100-sprint kost slechts 3,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Van de Ferrari 488 verschenen ook een 488 Pista en 488 Pista Spider. Dit zijn de opvolgers van de Ferrari 458 Speciale en 458 Speciale A (open versie). De Pista-varianten beschikken over dezelfde motor, maar dan wel met nog meer vermogen. In principe voegt de Ferrari 488 Pista zich in het rijtje van de 360 Challenge Stradale, F430 Scuderia en 458 Speciale.

Ten opzichte van de 488 GTB is de Ferrari 488 Pista lichter, aerodynamischer en krachtiger. Veel techniek is afkomstig van de 488 GTE en 488 Challenge. De 3,9-liter V8 met dubbele turbo produceert in de Pista-uitmonstering liefst 530 kW (720 pk) bij 8.000 toeren per minuut. Genoeg power voor een sprint van 0-100 km/u van slechts 2,85 seconden en een topsnelheid van meer dan 340 km/u.

Afmetingen

De afmetingen van de Ferrari 488 verschillen per uitvoering. De GTB en Spider zijn met een lengte van 4,56 meter iets korter dan de Pista-versies. Die zijn 4 centimeter langer. De wielbasis is bij alle versies gelijk: 2,65 meter. De 488 is absoluut geen kleine auto.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari 488 GTB Ferrari 488 Spider Ferrari 488 Pista Ferrari 488 Pista Spider
Marktintroductie 2015 2015 2018 2018
Lengte x breedte x hoogte 4,56 x 1,95 x 1,23 m 4,56 x 1,95 x 1,21 m 4,60 x 1,97 x 1,20 m 4,60 x 1,97 x 1,20 m
Wielbasis 2,65 m 2,65 m 2,65 m 2,65 m
Inhoud bagageruimte 230 liter 230 liter 170 liter 170 liter
Ledig gewicht 1.475 kg 1.525 kg 1.385 kg 1.485 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend Niet bekend Niet bekend Niet bekend
Cilinderinhoud 3,902 cm3 3,902 cm3 3,902 cm3 3,902 cm3
Vermogen 493 kW (670 pk) 493 kW (670 pk) 530 kW (720 pk) 530 kW (720 pk)
Koppel 760 Nm 760 Nm 770 Nm 770
Transmissie 7-traps automaat 7-traps automaat 7-traps automaat 7-traps automaat
Topsnelheid 330 km/u 325 km/u 340+ km/u 340+ km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,0 sec 3,0 sec 2,85 sec 2,85 sec
Tankinhoud 78 liter 78 liter 78 liter 78 liter
Verbruik 11,4 l/100 km 11,4 l/100 km 11,5 l/100 km 11,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 260 g/km 260 g/km 263 g/km 266 g/km

Varianten

Het is begin maart 2015. Op de 85ste editie van de Autosalon van Genève presenteert Ferrari de Ferrari 488 GTB . Hij volgt de 458 op. In april 2015 begint de officiële productie van de coupé. In de herfst van hetzelfde jaar introduceert Ferrari de cabrioletvariant: de 488 Spider. Drie jaar later, in maart 2018, volgt de Ferrari 488 Pista – een prestatievariant van de GTB. Met 720 pk is hij het krachtigste model uit de 488-serie. In augustus 2018 maakt de Ferrari 488 Pista Spider de cirkel rond met een andere cabrioletversie van het snellere model. Uiteindelijk volgt in maart 2019 de Ferrari F8 Tributo als opvolger.

Eind mei 2019 introduceert Ferrari een speciale ‘Pista Piloti’ versie voor de Pista. Deze werd exclusief voor AF Corse ontwikkeld en is alleen voorbehouden aan degenen die actief deelnemen aan de sportieve activiteiten van Ferrari. De buitenkant heeft een driekleurige band in de stijl van de Italiaanse vlag, die over de motorkap, het dak en de achterkant loopt en ook op de zijkanten is aangebracht. Op de motorkap staat ook een lauwerkrans compleet met WEC-logo en Pro-identificatie.

Klanten konden een nummer naar keuze op de zijdeuren laten aanbrengen. Om de aerodynamica te verbeteren, werden een matzwarte S-Duct en carbon zwaluwstaartvin toegevoegd. Het interieur is voorzien van zwart Alcantara leder in een geperforeerd patroon, gecombineerd met het kleurenschema van de Italiaanse vlag. Het stuurwiel draagt opnieuw het door de klant gekozen voertuignummer, de overige carbononderdelen zijn in matzwart uitgevoerd. Deze speciale versie van de Ferrari 488 Pista was verkrijgbaar in de kleuren Rosso Corsa, Blu Tour De France, Nero Daytona en Argento Nürburgring.

Variatie is er natuurlijk ook op het gebied van kleuren, want elke 488 is door de eerste koper tot in de kleinste details samengesteld. Je vindt om die reden dan ook niet snel twee dezelfde exemplaren.

Prijzen

De Ferrari 488 werd in 2019 vervangen door zijn opvolger, de Ferrari F8. De productie van de 488 is al enige tijd gestopt. Je bent dus aangewezen op de occasionmarkt. Schrik niet van de prijzen, want de 488 is een geliefd model. Een 488 GTB heb je als occasion voor ongeveer 200.000 euro, maar voor een Ferrari 488 Pista Spider ben je zo maar 800.000 euro kwijt. De auto is dan wel volledig ‘Tailor Made’.

Design

Buitenkant

De Ferrari 488 wordt gekenmerkt door een grote luchtinlaat die in tweeën wordt gedeeld door een splitter aan de zijkanten van de auto. Er is een dubbele opening aan de voorkant waardoor de lucht de radiator kan bereiken. Bovendien is de sportwagen uitgerust met een dubbele voorspoiler. De voorkap is aan de zijkanten gegroefd, wat de auto een sportief uiterlijk geeft en de luchtafvoer verbetert. Aan de achterkant zitten een uitgeklapte spoiler en grote openingen voor optimale aerodynamica. De cabrio's hebben een inklapbare hardtop. Bij de 488 Pista en de Pista Spider zijn de splitters aan de zijkanten vervallen. Hoewel rood als lakafwerking in zekere zin standaard Ferrari is, biedt de fabrikant een verscheidenheid aan beschikbare lakafwerkingen die klanten kunnen aanpassen aan hun eigen voorkeuren.

Binnenkant

Bij het ontwerp van het interieur van de 488 heeft Ferrari gekozen voor ondersteunende sportstoelen die ook hun functie vervullen tijdens langeafstandsritten. Verder zijn vierpuntsgordels geïnstalleerd, maar de bevestiging daarvan vergt een zekere mate van gestuntel. Ferrari behoudt zijn kenmerkende stijl in het ontwerp van het interieur: een duidelijke scheiding van het dashboard en de middentunnel, een multifunctioneel stuurwiel en een bedieningseenheid op de tunnel. Functies die niet via het stuurwiel kunnen worden bediend, zijn direct zichtbaar. Alle 488-modellen hebben een complex infotainmentsysteem, dat aan de passagierszijde ter hoogte van het handschoenenkastje is geïnstalleerd. Dit wordt echter door verschillende tijdschriften nogal negatief beoordeeld omdat de bediening ingewikkeld is.

Ferrari heeft zijn deurpanelen voor de 488 herzien, zodat ze over het algemeen comfortabeler zijn en meer opbergruimte hebben. Dit is met name noodzakelijk in de Pista en de Pista Spider, omdat het handschoenenkastje daarin is weggelaten. Alle modellen zijn voorzien van vaste hoofdsteunen voor een optimale ondersteuning.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid zijn de Ferrari-modellen optimaal uitgerust, wat echter ook onvermijdelijk is met een topsnelheid tot 340 km/u. Een elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor nagenoeg exacte stuurprestaties. Bovendien beschikt de Ferrari over diverse controle-elektronica die in geval van nood kan ingrijpen en het ergste kan voorkomen. De remmen werken nauwkeurig, maar ze zijn listig op nat wegdek. Het gaspedaal reageert op dezelfde manier op zelfs de kleinste beweging, zodat de Ferrari met elke knipoog versnelling krijgt. Om ook bij topsnelheden zoveel mogelijk veiligheid te garanderen, bieden de banden veel grip. Adaptieve schokdempers zorgen voor relatief veel veercomfort. Bovendien voorziet het systeem de bestuurder van alle denkbare informatie: wegdek, wrijvingscoëfficiënt, dwarskracht enzovoort.

Alternatieven

Een vergelijkbaar model is de Porsche 911 Coupé (992) met 650 pk. Een ander alternatief is de 610 pk sterke Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder. Je kan ook denken aan een McLaren 720S.

FAQ

Ik zie een Ferrari 488 occasion met HELE, wat is HELE?
HELE is een afkorting voor High Emotion Low Emissions. Dit is een speciaal optiepakket dat je vrijwel op elke auto zult aantreffen. De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik zijn bij HELE-versies omlaag gebracht met behulp van een aantal elektronische aanpassingen en toevoeging van een start/stop-systeem.
Hoeveel kost een Ferrari 488 GTB?
Nieuw zijn ze er niet. Als occasion variëren de prijzen van 200.000 tot 800.000 euro.
Ferrari 488 GTB - Wat betekent dat eigenlijk?
GTB staat voor Gran Turismo Berlinetta. Het getal 488 slaat op de inhoud van elke cilinder. Acht maal 488 resulteert in 3,9-liter, precies het slagvolume van de V8.
Hoe snel gaat een Ferrari 488 Spider?
Een Ferrari 488 Spider heeft een topsnelheid van 325 km/u.
Hoeveel pk heeft de Ferrari 488 GTB?
De Ferrari 488 GTB heeft 670 pk.

Meer informatie

Modellen

Meer details