Sterke punten
- Klassiek Ferrari-design
- Uitstekende rijeigenschappen
- Het is een Ferrari
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Weinig opbergruimte
- Lust een slokje
Ferrari 348 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 348, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ferrari 348
-
Ferrari 348
€ 79.000,-- 63.000 km
- 01/1995
- 235 kW (320 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3206 PM SPIJKENISSE -
Ferrari 348 Spider | Major service done (15.400 Euro)!
€ 105.000,-- 52.000 km
- 06/1994
- 235 kW (320 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2171 TW SASSENHEIM -
Ferrari 348 TS | Historie bekend | 1989
€ 89.950,-- 79.645 km
- 01/1989
- 220 kW (299 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK
Interesse in een Ferrari 348
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Iconisch Ferrari-design
- Ideale auto voor plezierritjes
- Waardevast
Technische gegevens
Motorisatie
Bij zijn introductie had de Ferrari 348 slechts één motoroptie: een 3,4-liter V8-benzinemotor die maximaal 220 kW (300 pk) leverde. Met een koppel van 304 Nm accelereerde dit model – de Ferrari 348 TB/TS - in 6,3 seconden naar 100 km/u en bereikte het een topsnelheid van 275 km/u. Schakelen ging met een handbak met vijf versnellingen – zoals ook het geval was met alle andere uitvoeringen van de 348.
De Ferrari 348 GTB/GTS en de Ferrari 348 Spider kregen meer vermogen. Beide modellen beschikken over dezelfde 8-cilinder middenmotor, goed voor 235 kW (320 pk) en een maximaal koppel van 324 Nm. Onder optimale omstandigheden sprint deze Ferrari 348 in slechts 5,6 seconden naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid licht stijgt tot maximaal 277 km/u. Door een verbruik van iets meer dan 15 liter per 100 kilometer blijft de actieradius beperkt, ondanks een flink brandstoftank van 95 liter.
Afmetingen
In vergelijking met hedendaagse sportwagens lijkt de Ferrari 348 haast compact. Toch was de 348 een stuk breder dan zijn voorganger, de Ferrari 328. Hij is 4,23 meter lang en 1,89 meter breed. De sportieve uitstraling wordt benadrukt door de hoogte van slechts 1,17 meter, waardoor enige flexibiliteit vereist is bij het in- en uitstappen. De wielbasis is ten opzichte van de Ferrari 328 met elf centimeter vergroot tot 2,45 meter, wat vooral resulteert in meer interieurruimte. Het leeggewicht bedraagt net iets minder dan 1,4 ton.
Binnenin is er ruimte voor twee personen. Er is geen plek voor extra passagiers dus. De binnenruimte is toch een van de grote pluspunten, waardoor de sportwagen verrassend geschikt is voor dagelijks gebruik. De kofferbak voorin biedt een laadvolume van maximaal 200 liter. Hierdoor kun je toch eenvoudig boodschappen meenemen of spullen voor een weekend - of zelfs een weekje - weg.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Ferrari 348 TB
Ferrari 348 TB | |
---|---|
Marktintroductie | 1989 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,23 m x 1,89 m x 1,17 m |
Wielbasis | 2,45 m |
Inhoud bagageruimte | 200 l |
Ledig gewicht | 1.370 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.680 kg |
Cilinderinhoud | 3.405 cm³ |
Vermogen | 221 kW (300 pk) |
Koppel | 310 Nm |
Topsnelheid | 275 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,6 s |
Tankinhoud | 95 l |
Verbruik | 12,5 l/100km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Gedurende zijn leven kwam de Ferrari 348 op de markt in drie verschillende varianten. Aanvankelijk was er de Berlinetta, gevolgd door de Targa en later de Spider. De TB is de coupé (Trasversale Berlinetta) en de TS is de targa (Trasversale Spider). Er zijn daarnaast verschillende uitvoeringen, zoals de 348 Serie Speciale, 348 Challenge, 348 GTB, 348 GTS eb 348 GT Competizione.
Prijzen
De 348 is – net als alle andere modellen van Ferrari – een dure auto. Ferrari 348-occasions beginnen bij zo’n 75.000 euro, maar voor het dubbele bedrag zijn ze er ook. Liefhebbers moeten ook rekening houden met de hoge onderhoudskosten. Zo verbruikt de auto enorm veel benzine en zijn onderdelen prijzig.
Design
Buitenkant
De Ferrari 348 straalt op en top sportwagenglamour uit, kenmerkend voor deze beroemde autofabrikant. Het exterieur ademt de vertrouwde Ferrari-designtaal. De koplampen klappen op een iconische manier omhoog uit de motorkap, die hier tevens dienst doet als kofferbakklep, want de motor ligt achterin. De grote lichtmetalen wielen en de luchtinlaten aan de zijkanten dragen niet alleen bij aan optimale motorkoeling maar zorgen ook een veilige en meeslepende rijervaring.
Binnenkant
Het interieur van de Ferrari 348 biedt aanzienlijk meer ruimte dan zijn voorganger. De grotere wielbasis en breedte zijn dus duidelijk merkbaar. Het zicht op de weg blijft door de geringe zithoogte wel beperkt. Het Italiaanse automerk kreeg gedurende lange tijd kritiek op de karige uitrusting van de 328, vooral gezien de hoge prijskaartjes. De fabrikant luisterde naar deze feedback en lanceerde de Ferrari 348 met aanzienlijk meer standaardvoorzieningen. Centrale vergrendeling, met leer beklede stoelen, elektrisch bediende ramen en ABS waren standaard bij dit model, wat zorgde voor voldoende comfort. In de beginjaren uitten veel klanten echter ook klachten over het beperkte zitcomfort en het geluidsniveau in het interieur. Ferrari heeft hierop gereageerd door middel van verschillende facelifts en revisies om deze aspecten te verbeteren
Veiligheid
De Ferrari 348 staat bekend als een veilige bolide, maar eentje die niet bedoeld is voor onervaren beginners. Hoewel ABS en stuurbekrachtiging als standaardvoorzieningen aan boord zijn, moet je geen andere geavanceerde rijhulpen verwachten. Het is nou eenmaal een oudere auto. Gelukkig compenseren het stabiele rijgedrag en het lage zwaartepunt ruimschoots, waardoor de Ferrari 348 een flinke dosis rijplezier en veiligheid biedt.
Alternatieven
Het imposante voorkomen en de prachtige kleuren vind je ook bij veel andere modellen van dezelfde fabrikant. Ben je op zoek naar een goed alternatief voor de Ferrari 348, dan is de Ferrari Testarossa met zijn V 12-motor zeker de moeite waard. Ook deze wagen biedt uitstekende rijprestaties en levert minstens 428 pk. Ook de topsnelheid van 290 km/u doet het hart van veel liefhebbers sneller slaan. De prijs ligt echter hoger dan die van de Ferrari 348. De Ferrari F355 – de opvolger van de 348 - is een ander alternatief, die beter betaalbaar is dan de Testarossa.
Als alternatief kun je ook kiezen voor een Porsche-model, zoals de 964. Ga voor de Porsche 993 als je bij de oervorm van Porsche wilt blijven. De Lotus Esprit is een Britse concurrent. Geef je liever wat minder uit, dan kun je kiezen voor de BWM M5 en Mercedes-Benz 500E.