Sterke punten
- Redelijke prijs ondanks populariteit
- Sportieve rijprestaties
- Geschikt als investering
Zwakke punten
- Gevoelige apparatuur
- Problemen door lekkende softtop
- Hoge reparatieprijzen
Ferrari 308 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 308, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Ferrari 308
-
Ferrari 308 - ONLINE AUCTION
€ 45.000,-- 99.231 km
- 06/1984
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Ferrari 308 GTBi - Mooie en originele staat - - ONLINE AUCTIO
€ 55.000,-- 109.751 km
- 09/1980
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Ferrari 308 GTi Berlinetta
€ 89.950,-- 63.841 km
- 06/1982
- 158 kW (215 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2361 HG WARMOND -
Ferrari 308 GTS Classiche Certified
€ 115.000,-- 77.562 km
- 04/1980
- 169 kW (230 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1716 KJ OPMEER -
Ferrari 308 GTB Quatrovalvole
€ 119.500,-- 36.000 km
- 03/1984
- 174 kW (237 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3791 PV ACHTERVELD -
Ferrari 308 GT Spider Inj. - Giallo Nuovo Fly - Zwart leder
€ 79.990,-- 115.738 km
- 02/1981
- 169 kW (230 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1607 ML HEM -
Ferrari 308 GT Berlinetta Inj.
€ 78.750,-- 30.321 km
- 10/1980
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6545 CL NIJMEGEN -
Ferrari 308 GTB Vetroresina First paint, Sought-after early dr
€ 169.950,-- 95.087 km
- 06/1977
- 185 kW (252 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Ferrari 308 GTS - Nut & Bolt Restored - Unique Colour Combinat
€ 135.000,-- 115.866 km
- 10/1979
- 177 kW (241 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN -
Ferrari 308 GTB Vetroresina European version, very original, s
€ 199.500,-- 96.861 km
- 01/1976
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Ferrari 308 GTB DRY SUMP Long term ownership, fully restored a
€ 139.950,-- 28.600 km
- 01/1977
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Ferrari 308 GTB Vetroresina European version, Rosso Chiaro ove
€ 169.950,-- 49.088 km
- 01/1977
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN
Interesse in een Ferrari 308
Alle artikelen
TEST - Ferrari 296 GTS: een match made in heaven
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Enorme funfactor dankzij geweldige retrolook en goede handling.
- Echt sportwagen gevoel.
- Krachtige motor met maximaal 255 pk.
- Geweldig en opvallend motorgeluid.
- Kan worden geregistreerd als een klassieke auto. Dit leidt tot lage kosten.
Belangrijke gegevens
Motor
In 1981 waren 6.116 Ferrari 308's gebouwd (2897 GTB's en 3219 GTS's) in zes jaar productie. De latere modellen van de 308 zijn minder populair vanwege het geoptimaliseerde motormanagement. De inlaatspruitstuk inspuiting wordt als minder sprankelend beschouwd dan die van de voorgangers met vier dubbele carburateurs.
De 308 was de eerste keer, buiten de racerij, dat Ferrari standaard V6 motoren en V8 middenmotoren gebruikte. Ook nieuw was het ontwerp met de middenmotor. In de versie met 3,0-liter motor leverde de auto 227 pk. Hiermee bereikte de Ferrari 308 een topsnelheid van iets meer dan 250 kilometer per uur. De coupé accelereerde van nul tot 100 kilometer per uur in zes seconden.
De eerste modelgeneratie van de Ferrari 308 is uitgerust met carburator/injectie-technologie. Dit zorgt voor een hoog brandstofverbruik, maar ook voor het geliefde rijke geluid. De tweede editie met carburator/injectie-technologie is minder dorstig, maar ziet er ook minder sterk uit. Qua gewicht hebben de twee varianten niet veel gemeen. De Amerikaanse modellen wegen echter altijd een paar kilo meer dan die voor de Europese markt.
Met een van de krachtigste varianten met 240 pk levert de Ferrari 308 zelfs vanuit hedendaags perspectief bovengemiddelde prestaties. Hij doet alleen qua brandstofverbruik onder voor zijn moderne rivalen.
Afmetingen
Met afmetingen van 4,23 meter in lengte, 1,72 meter in breedte en 1,12 meter in hoogte is de Ferrari 308 een typische sportwagen. De lage hoogte zorgt voor een bijzonder dynamische uitstraling. Deze snelle bak is echter niet ontworpen voor een vakantie of een gezin.
Bouwperiode | 1975 - 1989 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,2 m x 1,7 m x 1,12 m |
Wielbasis | n.b. |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.286 - 1.470 kg |
Toegestane maximum massa | n.b. |
Cilinderinhoud | 2.926 cm³ |
Koppel | n.b. |
Topsnelheid | 240 - 258 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,5 s |
Tankinhoud | n.b. |
Verbruik | 12,7 -15,58 l |
CO²-uitstoot | n.b. |
Varianten
De eerste variant van de Ferrari 308 (GTB en GTS) en de tweede (GTBi en GTSi) verschillen niet significant in ontwerp. Maar wel qua motor. Terwijl de vroege modellen waren uitgerust met viervoudige dubbele carburateurs, gebruiken latere modellen spruitstukinspuiting. Tegelijkertijd vallen het brullende geluid van de V8 en het scherpe reactievermogen van de laatste enigszins weg, althans wat het gevoel betreft.
Prijs
Wie tegenwoordig thuis een Ferrari 308 in zijn garage wil zetten, maakt een goede kans. Ondanks zijn beroemdheidsstatus kan hij vrij goedkoop worden gekocht voor een Italiaanse sportwagen. Qua prijs lag de Ferrari 308 onder de traditionele Ferrari's met V12-motor, omdat een nieuwe klantenkring moest worden aangesproken.
Een Ferrari 308 is vandaag de dag te koop vanaf ongeveer 50.000 euro. Maar zoals gebruikelijk in het klassieke autosegment is er geen bovengrens aan de prijs. Een volledig gerestaureerd exemplaar is aanzienlijk duurder dan een eenvoudig exemplaar. Klassieke auto's kunnen 75.000 euro kosten, maar ook 225.000 euro. Het is echter de moeite waard om een Ferrari 308 uitgebreid te laten controleren door een gespecialiseerd bedrijf voordat u hem koopt. Reparaties kunnen te voelen zijn in de portemonnee.
Design
Exterieur
Toen de door Bertone ontworpen 308 GT 4 niet het gewenste succes behaalde, gaf Enzo Ferrari aan Sergio Pininfarina de opdracht om de Ferrari 308 GTB te ontwerpen. Naast de stalen carrosserie bedacht Pininfarina voor zijn Ferrari ook enkele modellen van GFK. Dit materiaal werd gekozen omdat het sneller te verwerken was dan een plaatstalen versie. Dankzij de eliminatie van de twee achterste zitplaatsen werd het sportieve en stijlvolle silhouet bereikt. De Ferrari 308 wordt gebouwd als coupé en cabriolet. Inklapbare koplampen, een wigvorm en een langwerpige achterkant met vier ronde achterlichten en grote luchtopeningen. zijn kenmerk ontwerpeigenschappen, die de Ferrari 308 ook heeft.
Interieur
De uitrusting is, typisch voor een sportwagen uit de jaren '70, beheersbaar gehouden. Door het scherpe chassis lijdt de bouwkwaliteit eronder. Het materiaal "werkt", zogezegd. De zittingen zijn laag en brengen dus een heerlijk nauw contact met de grond. Passagiers moeten echter behendig zijn om de uitgang elegant te beheersen.
Als je wilt genieten van zowel de rijprestaties als de visuele aantrekkingskracht, moet je zeker een proefrit maken voordat je koopt. Maar als je eenmaal comfortabel achter het stuur zit, rommelen acht cilinders achterin - en leveren tot 255 krachtige pk's uit een kleine drie liter cilinderinhoud. Met meer dan 200 km/u gaat het hard.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid toont de Ferrari 308 zijn leeftijd. De Italiaanse runabout heeft geen hulpsystemen voor de bestuurder, moderne airbags of zelfs elektronische stabiliteitscontrole. De veiligheidsgordels bieden waarschijnlijk het grootste veiligheidsvoordeel. Gezien de hoge snelheden is het ook essentieel om ze te gebruiken.
Als er Ferrari op staat, staat er Ferrari op de werkplaatsfactuur. De F308 wordt vaak in droge garages bewaard als verzamelobject. Schade aan de standaard is daarom niet ongewoon en moet vóór aankoop worden onderzocht. Overigens gaat het niet alleen om de carrosserie, de motor, de versnellingsbak en het chassis, maar ook om het interieur van de Ferrari 308, waar het sportieve onderstel en het zonlicht vaak bijdragen aan slijtage. Gebarsten lederen stoelen of losse onderdelen moeten worden gecontroleerd. Roest kan ook een probleem zijn. Bijzonder populair zijn de eerste 808 exemplaren van de GTB, die een GRP-carrosserie hebben in plaats van plaatstaal.
Alternatieven
De Corvette C3 biedt een alternatief voor de Ferrari 308. Hij wordt ook aangedreven door een V8-motor. Maar met aanzienlijk meer koppel (353 Nm bij 3600 tpm) en een krachtigere cilinderinhoud van 5.728 cm³.
Een wendbare Porsche 911 van de modelgeneratie tussen 1983 en 1989 wordt ook als concurrent beschouwd. Hoewel hij iets duurder in aanschaf is, biedt hij ook nog betere rijwaarden en meer wendbaarheid.