Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ferrari 296 GTS (2022) banner

Ferrari

1 / 11
Ferrari 296 GTS (2022) banner
Nuevo Ferrari 812 Competizione 2021 spider (6)
ferrari-purosangue
Eén goede reden om geen Ferrari 296 GTB te willen: de 296 GTS
Ferrari F8 Spider 01
ferrari-812-uperfast-front
Ferrari Roma Spider (2023) statisch, vooraanzicht
Ferrari-Roma-1
ferrari-portofino-m
ferrari-f8-tributo-overview
ferrari-812-gts-overview

Ferrari

Vind het model dat bij je past

Ferrari is een Italiaanse fabrikant van exclusieve sportauto’s, gevestigd in Maranello. In 1939 legde Enzo Ferrari de basis voor het bedrijf dat in de jaren vijftig naam maakte met auto’s als de 250 GTO. Ferrari staat bekend om zijn krachtige motoren en het merk biedt een unieke combinatie van design, luxe en prestaties. Lees meer

ferrari-458-m-02.jpg
ferrari-458-m-03.jpg
ferrari-458-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Ferrari modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van Ferrari

  • Iconisch merk met een rijke historie en wereldwijde aantrekkingskracht, onder meer door de successen in de Formule 1.
  • Ferrari produceert zijn auto’s slechts in een beperkte jaarlijkse oplage, waardoor het merk een exclusief karakter heeft. Sommige modellen zijn alleen beschikbaar voor trouwe klanten en verzamelaars.
  • Design en vakmanschap. Ferrari’s zijn niet alleen snel, maar ook esthetisch aantrekkelijk. Het merk heeft veel aandacht voor detail en gebruikt voor iedere auto de meest hoogwaardige materialen.

Geschiedenis Ferrari

Ferrari, opgericht door Enzo Ferrari in 1939, is een iconisch Italiaans automerk dat wereldwijd bekend staat om zijn luxe sportwagens en rijke racegeschiedenis. Enzo was aanvankelijk een autocoureur en werkte voor Alfa Romeo voordat hij zijn eigen bedrijf oprichtte, Auto Avio Costruzioni, dat later Ferrari werd. De eerste auto met de naam Ferrari, de 125 S, werd gebouwd in 1947 en markeerde het begin van een nieuw tijdperk voor het merk.

Gedurende de jaren '50 en '60 verwierf Ferrari faam in de autosport, met name in de Formule 1, maar ook in iconische autosportevenementen als de 24 uur van Le Mans en de Mille Miglia. De productie van straatauto's begon in dezelfde periode en groeide gestaag in de daaropvolgende decennia. Enkele van de meest iconische Ferrari’s, zoals de 250 GTO en de 275 GTB, zagen in deze periode het levenslicht.

In 1969 werd Fiat voor de helft eigenaar van Ferrari. De bijbehorende kapitaalinjectie leidde tot een grotere productiecapaciteit en verdere groei van Ferrari. Enzo Ferrari bleef betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe modellen tot aan zijn dood in 1988. Zo stond hij nog aan de wieg van baanbrekende auto’s als de 288 GTO en F40, waarbij de F40 de laatste auto was waarbij hij betrokken was.

Na het overlijden van Enzo Ferrari is het niet bepaald bergafwaarts gegaan met het merk, integendeel. Het merk noteert verkooprecord na verkooprecord en is waardevoller dan ooit tevoren. Naast krachtige sportwagens met V6, V8- en V12-motoren zet Ferrari ook in toenemende mate in op hybridetechniek voor extra vermogen en minder uitstoot. Ook heeft het merk voor het eerst in zijn lange geschiedenis een SUV op de prijslijst staan: de Purosangue. Volledig elektrische modellen heeft Ferrari nog niet, maar daar werkt het merk hard aan. Kortom, ook de toekomst ziet er rooskleurig uit voor het legendarische automerk.

Modellen en varianten

Het modellenaanbod van Ferrari is behoorlijk divers, maar bestaat in de kern uit twee hoofdcategorieën: auto’s met een motor in het midden en auto’s met de motor voorin. De auto’s met middenmotor zijn traditioneel de rasechte sportmodellen van Ferrari, terwijl de auto’s met de motor voorin juist meer ‘Grand Tourers’ zijn: auto’s met een sportieve inborst die ook geschikt zijn voor het overbruggen van lange afstanden. Waar de motor in de auto ook zit, van vrijwel ieder model is er zowel een versie met een open als dicht dak. Daarnaast heeft Ferrari tegenwoordig ook een SUV in het aanbod in de vorm van de Purosangue.

In het huidige reguliere aanbod van Ferrari zijn de 812 en de Purosangue de enige modellen met een V12. De overige modellen hebben allemaal een V8, met uitzondering van de 296. Die laatste heeft namelijk een V6. Hybridetechniek is in het aanbod van Ferrari de afgelopen jaren een steeds grotere rol gaan spelen. De 296 en SF90 zijn beide plug-in hybrides waarmee je ook volledig elektrisch kunt rijden. Aan het vermogen doet dat weinig af: de SF90 heeft zelfs bijna 1.000 pk!

Van de Roma, 296, F8 en SF90 biedt Ferrari zowel gesloten als open versies aan. De benaming van die carrosserievarianten verschilt per model. Meestal heet de open versie ‘Spider’. In de onderstaande tabel zijn de dichte versies als eerste genoemd onder ‘varianten’, gevolgd door de open versies. Van de 812 levert Ferrari alleen nog de versie zonder dak: de 812 GTS. Eerder was er nog een dichte 812, de Superfast, maar die variant is in 2020 uit productie gegaan.

Ferrari 296 GTB

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
Purosangue SUV Benzine 6,5 l 533 kW (725 pk) 2.033 kg
Roma Coupé, Spider Benzine 3,9 l 456 kW (620 pk) 1.472 – 1.556 kg
Portofino M Cabriolet Benzine 3,9 l 456 kW (620 pk) 1.770-1.870 kg
296 GTB, GTS Hybride (Elektro/Benzine) 3,0 l 610 kW (830 pk) 1.470 kg
F8 Tributo, Spider Benzine 3,9 l 529 kW (720 pk) 1.370 – 1.400 kg
SF90 Stradale, Spider Hybride (Elektro/Benzine) 4,0 l 735 kW (1.000 pk) 1.570 kg
812 Cabriolet (GTS) Benzine 6,5 l 545 kW (740 pk) 1.600 kg

Naast deze reguliere modellen, voor zover je bij een merk als Ferrari van ‘regulier’ kunt spreken, biedt het merk voor zijn meest loyale en trouwe klanten nóg specialere modellen aan. Dat zijn bijvoorbeeld de 812 Competizione, een nog snellere versie van de 812, en de hypercars Daytona SP3, Monza SP1 en Monza SP2. Is dat nog niet exclusief genoeg, dan kun je als trouwe klant ook een model helemaal naar wens laten ontwerpen bij de Tailor Made-afdeling. Het prijskaartje daarvan loopt in de miljoenen euro’s, maar dan bezit je wel een auto die verder niemand anders heeft.

Prijzen Ferrari

Nieuwprijzen

De actuele nieuwprijzen voor de diverse modellen van Ferrari zijn lastig in te schatten. Dat komt vooral door het feit dat de prijzen alleen beschikbaar zijn op aanvraag. De onderstaande vanafprijzen zijn daarom de bedragen die Ferrari bij de onthulling van ieder model publiceerde. De Roma is de ‘goedkoopste’ Ferrari die je op dit moment kunt kopen, terwijl de Purosangue de duurste in serie geproduceerde Ferrari van het moment is.

Model Vanafprijs
Roma 254.261 euro
Portofino M 258.978 euro
296 301.848 euro
F8 305.591 euro
SF90 452.876 euro
812 GTS 448.000 euro
Purosangue 504.930 euro

Prijzen voor occasions

Bij Ferrari occasions verloopt de prijsontwikkeling net wat anders dan bij auto’s van de meeste andere merken. Bij sommige zeer gewilde Ferrari’s ligt de prijs voor een occasion soms nog hoger dan van eentje die vers de fabriekspoorten van Maranello uit rolt. Een goed voorbeeld daarvan is de 812 GTS, waarvan een occasion voor niet minder dan 550.000 euro van eigenaar wisselt. Ook Ferrari’s uit het verleden hebben hun waarde over het algemeen vrij goed behouden. Zo kost een flink Ferrari 458 Italia occasion uit 2010 met veel kilometers nog steeds minimaal 150.000 euro. De goedkoopste Ferrari occasion is de Mondial, waarvan exemplaren vanaf circa 40.000 euro van eigenaar wisselen.

Ferrari Roma Spider 3

Alternatieven

Er zijn maar enkele automerken die qua exclusiviteit, sportiviteit en vakmanschap kunnen concurreren met Ferrari. Lamborghini, Aston Martin en McLaren zijn de meest prominente concurrenten van Ferrari. Lamborghini staat bekend om zijn exotische en opvallende designs, waar Aston Martin vooral staat voor elegantie en luxe. McLaren is van het rijtje concurrenten in technisch opzicht het meest vooruitstrevend en ontwerpt zijn auto’s vooral om zo aerodynamisch en snel mogelijk te zijn.

FAQ

Waar komt het paardje op het Ferrari-logo vandaan?
Enzo Ferrari was aanvankelijk autocoureur en werkte voor Alfa Romeo. Het paard kwam op de auto van Ferrari terecht nadat hij de moeder van Francesco Baracca, een beroemde piloot uit de Eerste Wereldoorlog, had ontmoet. Baracca was in 1918 gestorven tijdens een missie. Het vliegtuig van de piloot was beschilderd met een steigerend paard, het familiewapen van de Baracca’s, en de moeder vroeg aan Ferrari of hij dit logo wilde gebruiken op zijn auto’s als geluksbrenger. De rest is geschiedenis.
Bouwt Ferrari ook volledig elektrische auto’s?
Ferrari werkt achter de schermen aan volledig elektrische modellen, maar bouwt op dit moment alleen auto’s met een benzinemotor of een plug-in hybride aandrijflijn.
Zijn Ferrari’s een goede investering?
Ja, al geldt dat met name voor de zeer gelimiteerde modellen. Maar ook de in serie geproduceerde Ferrari’s behouden hun waarde over het algemeen heel goed, zeker als ze een unieke samenstelling hebben.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Meer details

Modelvarianten

Het aanbod van Ferrari bestaat in 2023 uit de volgende auto’s: