- Homepage
- Auto
- Donkervoort
- Donkervoort D8
Sterke punten
- Extreem licht
- Supersportief
- Ook prima dagelijks bruikbaar
Zwakke punten
- Natuurlijk niet heel praktisch
- In- en uitstappen kost wat tijd
- Beperkte bagageruimte
Donkervoort D8 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Donkervoort D8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Donkervoort D8
-
Donkervoort D8 180
€ 57.900,-- 35.124 km
- 01/2001
- 132 kW (179 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5283 VK BOXTEL -
Donkervoort D8 GTO 2.5 Touring Edition | Performance pack
€ 159.880,-- 6.065 km
- 02/2015
- 279 kW (379 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
178 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9761 TD EELDE -
Donkervoort D8 GTO Premium 2.5 Audi * 3 owners * Perfect history
€ 142.500,-- 49.187 km
- 08/2013
- 279 kW (379 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9581 EA MUSSELKANAAL
Interesse in een Donkervoort D8
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Exclusief
- Geweldige uitstraling
- Nederlands product!
- Krachtige aandrijflijnen uitstraling
- Heel waardevast
Hoe het begon
De Donkervoort D8 is niet zomaar een model. Onder de noemer D8 vallen verschillende varianten. De Donkervoort D8 is een van de meest iconische en bekendste auto's uit de Nederlandse autogeschiedenis. Sinds de introductie in 1993 heeft deze lichtgewicht sportauto, geïnspireerd door de Lotus Seven, een bijzondere plek veroverd in de wereld van de high-performance auto's.
Joop Donkervoort richtte Donkervoort Automobielen op in 1978, met als doel een moderne en krachtige versie van de Lotus Seven te maken. Het eerste model, de Donkervoort S7, was nog sterk gebaseerd op de Lotus, maar al snel werd het merk bekend om zijn eigen ontwikkeling en innovaties. In 1993 werd de D8 geïntroduceerd, wat een doorbraak betekende voor Donkervoort.
De Donkervoort D8 staat bekend om zijn extreme lichtgewicht ontwerp en gebruik van krachtige motoren. Door het lage gewicht (minder dan 700 kg) en de gebruiksvriendelijke doch brute kracht van de motor, biedt de auto indrukwekkende acceleratiewaarden en een unieke rijervaring. De auto is voornamelijk gericht op liefhebbers van pure rijervaringen, zonder de afleidingen van elektronische hulpsystemen.
Modelvarianten Donkervoort D8
Donkervoort D8 Zetec (1993-1999)
De originele Donkervoort D8 werd geleverd met een Ford Zetec-motor. Deze variant heeft een 1.8-liter viercilinder motor, die tussen de 140 en 165 pk levert, afhankelijk van de specificatie. Dit model zette de toon voor de D8-reeks, waarbij de nadruk lag op een mix van kracht en eenvoud.
Donkervoort D8 Cosworth (1996-2001)
De Cosworth-variant is een verdere ontwikkeling van de D8, uitgerust met een 2.0-liter Ford Cosworth-motor. Met een vermogen van tot 220 pk is deze versie aanzienlijk krachtiger dan de Zetec en hij biedt nog extremere prestaties. Deze versie was ook populair onder trackday-enthousiastelingen.
Donkervoort D8 Audi 1.8T (2002-2008)
In 2002 stapt Donkervoort over op Audi-motoren, specifiek de 1.8-liter turbocharged viercilinder. Deze motor is geleverd met verschillende vermogens, variërend van 150 tot 270 pk. Dit model is een van de succesvolste in de geschiedenis van Donkervoort en biedt een verbeterde balans tussen kracht en handling.
Donkervoort D8 270 (2008-2012)
Dit model wordt aangedreven door een geoptimaliseerde versie van de Audi 1.8T motor, goed voor 270 pk. Met een gewicht van ongeveer 650 kg heeft de D8 270 een fenomenale gewicht-vermogensverhouding en haalt hij een 0-100 km/u tijd van minder dan 4 seconden. Dit model is ook geleverd als RS-uitvoering, met extra lichtgewicht componenten.
Donkervoort D8 GTO (2011-2016)
De Donkervoort D8 GTO markeerde een nieuwe generatie binnen het Donkervoort gamma. Deze is uitgerust met een Audi 2.5-liter vijfcilinder TFSI motor, goed voor vermogens tot wel 400 pk. De GTO is niet alleen krachtiger, maar ook aanzienlijk lichter dan zijn voorgangers. Het chassis is herzien, waarbij koolstofvezel intensiever is gebruikt en de aerodynamica verder is verbeterd.
Donkervoort D8 GTO RS (2016-2019)
De GTO RS is een verbeterde versie van de standaard GTO, ontworpen om nog betere prestaties te leveren op zowel de weg als het circuit. Met een motorvermogen van 380 pk en een geoptimaliseerd aerodynamisch pakket, kan de RS accelereren van 0-100 km/u in 2,7 seconden. Dit model is in een gelimiteerde oplage van 40 stuks geproduceerd.
Donkervoort D8 GTO-40 (2018-2020)
Om het 40-jarig jubileum van Donkervoort te vieren, introduceerde het merk de GTO-40. Dit is een speciale uitvoering van de GTO, die nog verder verfijnd werd met een focus op gewichtsbesparing. De GTO-40 weegt slechts 678 kg en levert een vermogen van 415 pk. Met een 0-100 tijd van 2,7 seconden is het een van de snelste Donkervoorts ooit.
Donkervoort D8 GTO-JD70 (2020)
De JD70 werd uitgebracht ter ere van de zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort. Dit model is een van de meest geavanceerde D8-modellen ooit en biedt een nog meer verfijnde rijervaring. De JD70 beschikt over een vermogen van 415 pk en gebruikt geavanceerde aerodynamica en een verder lichtgewicht chassis om extreme prestaties te leveren. Het gewicht is slechts 695 kg, wat zorgt voor een buitengewone acceleratie en bochtgedrag.
Technische gegevens
Motorisatie
Hier gaan we vooral in op de Donkervoort D8 GTO, de laatste variant in het D8-programma. De technische specificaties zijn als volgt:
Donkervoort D8 GTO - basismodel
- Motor: 2.5-liter vijfcilinder turbocharged TFSI-motor van Audi
- Vermogen: 340-360 pk
- Koppel: 450 Nm
- Acceleratie (0-100 km/u): 3,3 seconden
- Topsnelheid: 255 km/u
- Gewicht: 695 kg
- Aandrijving: achterwielaandrijving
- Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak
Donkervoort D8 GTO RS
- Motor: 2.5-liter vijfcilinder TFSI-motor van Audi
- Vermogen: 380 pk
- Koppel: 475 Nm
- Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 seconden
- Topsnelheid: 280 km/u
- Gewicht: 695 kg
- Aandrijving: achterwielaandrijving
- Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak
Donkervoort D8 GTO-40
- Motor: 2.5-liter vijfcilinder TFSI-motor van Audi
- Vermogen: 415 pk
- Koppel: 520 Nm
- Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 seconden
- Topsnelheid: 280 km/u
- Gewicht: 678 kg
- Aandrijving: achterwielaandrijving
- Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak
Donkervoort D8 GTO-JD70
- Motor: 2.5-liter vijfcilinder TFSI-motor van Audi
- Vermogen: 415 pk
- Koppel: 520 Nm
- Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 seconden
- Topsnelheid: 280 km/u
- Gewicht: 695 kg
- Aandrijving: achterwielaandrijving
- Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak
Afmetingen
De Donkervoort D8 GTO-JD70 heeft een lengte van 3.836 mm, een breedte van 1.850 mm en een hoogte van 1.081 mm. De wielbasis komt uit op 2.350 mm. Ondanks de kleine afmetingen is er toch nog ruimte voor bagage: 250 liter zelfs! Er kan 48 liter benzine in de brandstoftank.
De belangrijkste specificaties van de Donkervoort D8 GTO-JD70:
Donkervoort D8 GTO-JD70 | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,84 x 1,85 x 1,08 m |
Wielbasis | 2,35 m |
Inhoud bagageruimte | 250 l |
Ledig gewicht | 680 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Motorinhoud | 2.480 cm3 |
Vermogen | 300 kW (415 pk) |
Koppel | 560 Nm |
Topsnelheid | 280 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,7 sec |
Tankinhoud | 48 l |
Verbruik | 8,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 191 g/km |
Varianten
Van de Donkervoort D8 bestaan heel veel verschillende modelvarianten. We zetten ze even in chronologische volgorde:
- Donkervoort D8 Zetec
- Donkervoort D8 Cosworth
- Donkervoort D8 Audi 1.8T
- Donkervoort D8 270
- Donkervoort D8 GTO
- Donkervoort D8 GTO RS
- Donkervoort D8 GTO-40
- Donkervoort D8 GTO-JD70
Prijzen
Een Donkervoort is nooit goedkoop geweest. Voor een gloednieuwe F22 moet je al snel denken aan 300.000 euro, inclusief belastingen. Dat is veel geld. Maar ook een D8 GTO was nieuw niet goedkoop. Met prijzen van minimaal 130.000 euro is het met recht een dure auto. De JD70-uitvoering moest in de belastingen al snel meer dan 200.000 euro kosten. Maar Donkervoort had geen probleem met het verkopen van alle exemplaren. Ook gebruikt is een Donkervoort D8 prijzig. Ze zijn extreem waardevast. Reken op ongeveer 40.000 euro voor een ouder exemplaar. Een Donkervoort F22 occasion kost je al snel 380.000 euro.
Design
Buitenkant
Het design van een Donkervoort is altijd heel functioneel. Gebleven is de iconische uitstraling van een Lotus Super Seven, waaruit Joop Donkervoort zijn inspiratie haalde. Je kijkt als bestuurder dus uit op een lange neus en je zit extreem laag.
Binnenkant
Het interieur is net als de buitenkant heel spartaans, maar ook functioneel. Geen overbodige luxe, maar gewoon lekker puur. Rijden staat in een Donkervoort centraal, precies zoals bij een Caterham.
Veiligheid
Nee, uitgebreide veiligheidssystemen heeft een Donkervoort niet. Zelfs bij de nieuwste modellen is ABS en ESP optioneel verkrijgbaar. In een Donkervoort sta je er alleen voor. Je moet dus goed weten wat je doet.
Alternatieven
Een alternatief voor een Donkervoort? In dezelfde prijsklasse komt alleen een Ariel Atom in de buurt, maar je kunt ook kiezen voor een Caterham. Dat Britse automerk produceert nog steeds auto’s op basis van die klassieke Lotus Super Seven. Ook een Caterham is niet goedkoop, maar de prijs ligt in ieder geval wel lager dan een Donkervoort.