Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto6.jpg

Donkervoort D8

1 / 6
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto6.jpg
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto1.jpg
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto2.jpg
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto3.jpg
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto4.jpg
MMP997 - AutoScout24 - Donkervoort D8 foto5.jpg

Sterke punten

  • Extreem licht
  • Supersportief
  • Ook prima dagelijks bruikbaar

Zwakke punten

  • Natuurlijk niet heel praktisch
  • In- en uitstappen kost wat tijd
  • Beperkte bagageruimte

Donkervoort D8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Donkervoort D8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Donkervoort D8: Hollandse lichtgewicht

Een sterke lucht van benzine en verbrand rubber. Dat is wat de Donkervoort D8 vanaf een afstand al uitstraalt. Het lichte frame en de krachtige motor maken van de D8 een van de snelste auto’s die de openbare weg op mag. Lees meer.

Interesse in een Donkervoort D8

Donkervoort D8 occasions
Donkervoort D8 nieuwe auto's
Donkervoort D8 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Exclusief
  • Geweldige uitstraling
  • Nederlands product!
  • Krachtige aandrijflijnen uitstraling
  • Heel waardevast

Hoe het begon

De Donkervoort D8 is niet zomaar een model. Onder de noemer D8 vallen verschillende varianten. De Donkervoort D8 is een van de meest iconische en bekendste auto's uit de Nederlandse autogeschiedenis. Sinds de introductie in 1993 heeft deze lichtgewicht sportauto, geïnspireerd door de Lotus Seven, een bijzondere plek veroverd in de wereld van de high-performance auto's.

Joop Donkervoort richtte Donkervoort Automobielen op in 1978, met als doel een moderne en krachtige versie van de Lotus Seven te maken. Het eerste model, de Donkervoort S7, was nog sterk gebaseerd op de Lotus, maar al snel werd het merk bekend om zijn eigen ontwikkeling en innovaties. In 1993 werd de D8 geïntroduceerd, wat een doorbraak betekende voor Donkervoort.

De Donkervoort D8 staat bekend om zijn extreme lichtgewicht ontwerp en gebruik van krachtige motoren. Door het lage gewicht (minder dan 700 kg) en de gebruiksvriendelijke doch brute kracht van de motor, biedt de auto indrukwekkende acceleratiewaarden en een unieke rijervaring. De auto is voornamelijk gericht op liefhebbers van pure rijervaringen, zonder de afleidingen van elektronische hulpsystemen.

Modelvarianten Donkervoort D8

Donkervoort D8 Zetec (1993-1999)

De originele Donkervoort D8 werd geleverd met een Ford Zetec-motor. Deze variant heeft een 1.8-liter viercilinder motor, die tussen de 140 en 165 pk levert, afhankelijk van de specificatie. Dit model zette de toon voor de D8-reeks, waarbij de nadruk lag op een mix van kracht en eenvoud.

Donkervoort D8 Cosworth (1996-2001)

De Cosworth-variant is een verdere ontwikkeling van de D8, uitgerust met een 2.0-liter Ford Cosworth-motor. Met een vermogen van tot 220 pk is deze versie aanzienlijk krachtiger dan de Zetec en hij biedt nog extremere prestaties. Deze versie was ook populair onder trackday-enthousiastelingen.

Donkervoort D8 Audi 1.8T (2002-2008)

In 2002 stapt Donkervoort over op Audi-motoren, specifiek de 1.8-liter turbocharged viercilinder. Deze motor is geleverd met verschillende vermogens, variërend van 150 tot 270 pk. Dit model is een van de succesvolste in de geschiedenis van Donkervoort en biedt een verbeterde balans tussen kracht en handling.

Donkervoort D8 270 (2008-2012)

Dit model wordt aangedreven door een geoptimaliseerde versie van de Audi 1.8T motor, goed voor 270 pk. Met een gewicht van ongeveer 650 kg heeft de D8 270 een fenomenale gewicht-vermogensverhouding en haalt hij een 0-100 km/u tijd van minder dan 4 seconden. Dit model is ook geleverd als RS-uitvoering, met extra lichtgewicht componenten.

Donkervoort D8 GTO (2011-2016)

De Donkervoort D8 GTO markeerde een nieuwe generatie binnen het Donkervoort gamma. Deze is uitgerust met een Audi 2.5-liter vijfcilinder TFSI motor, goed voor vermogens tot wel 400 pk. De GTO is niet alleen krachtiger, maar ook aanzienlijk lichter dan zijn voorgangers. Het chassis is herzien, waarbij koolstofvezel intensiever is gebruikt en de aerodynamica verder is verbeterd.

Donkervoort D8 GTO RS (2016-2019)

De GTO RS is een verbeterde versie van de standaard GTO, ontworpen om nog betere prestaties te leveren op zowel de weg als het circuit. Met een motorvermogen van 380 pk en een geoptimaliseerd aerodynamisch pakket, kan de RS accelereren van 0-100 km/u in 2,7 seconden. Dit model is in een gelimiteerde oplage van 40 stuks geproduceerd.

Donkervoort D8 GTO-40 (2018-2020)

Om het 40-jarig jubileum van Donkervoort te vieren, introduceerde het merk de GTO-40. Dit is een speciale uitvoering van de GTO, die nog verder verfijnd werd met een focus op gewichtsbesparing. De GTO-40 weegt slechts 678 kg en levert een vermogen van 415 pk. Met een 0-100 tijd van 2,7 seconden is het een van de snelste Donkervoorts ooit.

Donkervoort D8 GTO-JD70 (2020)

De JD70 werd uitgebracht ter ere van de zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort. Dit model is een van de meest geavanceerde D8-modellen ooit en biedt een nog meer verfijnde rijervaring. De JD70 beschikt over een vermogen van 415 pk en gebruikt geavanceerde aerodynamica en een verder lichtgewicht chassis om extreme prestaties te leveren. Het gewicht is slechts 695 kg, wat zorgt voor een buitengewone acceleratie en bochtgedrag.

Technische gegevens

Motorisatie

Hier gaan we vooral in op de Donkervoort D8 GTO, de laatste variant in het D8-programma. De technische specificaties zijn als volgt:

Donkervoort D8 GTO - basismodel

  • Motor: 2.5-liter vijfcilinder turbocharged TFSI-motor van Audi
  • Vermogen: 340-360 pk
  • Koppel: 450 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/u): 3,3 seconden
  • Topsnelheid: 255 km/u
  • Gewicht: 695 kg
  • Aandrijving: achterwielaandrijving
  • Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak

Donkervoort D8 GTO RS

  • Motor: 2.5-liter vijfcilinder TFSI-motor van Audi
  • Vermogen: 380 pk
  • Koppel: 475 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 seconden
  • Topsnelheid: 280 km/u
  • Gewicht: 695 kg
  • Aandrijving: achterwielaandrijving
  • Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak

Donkervoort D8 GTO-40

  • Motor: 2.5-liter vijfcilinder TFSI-motor van Audi
  • Vermogen: 415 pk
  • Koppel: 520 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 seconden
  • Topsnelheid: 280 km/u
  • Gewicht: 678 kg
  • Aandrijving: achterwielaandrijving
  • Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak

Donkervoort D8 GTO-JD70

  • Motor: 2.5-liter vijfcilinder TFSI-motor van Audi
  • Vermogen: 415 pk
  • Koppel: 520 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 seconden
  • Topsnelheid: 280 km/u
  • Gewicht: 695 kg
  • Aandrijving: achterwielaandrijving
  • Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak

Afmetingen

De Donkervoort D8 GTO-JD70 heeft een lengte van 3.836 mm, een breedte van 1.850 mm en een hoogte van 1.081 mm. De wielbasis komt uit op 2.350 mm. Ondanks de kleine afmetingen is er toch nog ruimte voor bagage: 250 liter zelfs! Er kan 48 liter benzine in de brandstoftank.

De belangrijkste specificaties van de Donkervoort D8 GTO-JD70:

Donkervoort D8 GTO-JD70
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 3,84 x 1,85 x 1,08 m
Wielbasis 2,35 m
Inhoud bagageruimte 250 l
Ledig gewicht 680 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Motorinhoud 2.480 cm3
Vermogen 300 kW (415 pk)
Koppel 560 Nm
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,7 sec
Tankinhoud 48 l
Verbruik 8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 191 g/km

Varianten

Van de Donkervoort D8 bestaan heel veel verschillende modelvarianten. We zetten ze even in chronologische volgorde:

  • Donkervoort D8 Zetec
  • Donkervoort D8 Cosworth
  • Donkervoort D8 Audi 1.8T
  • Donkervoort D8 270
  • Donkervoort D8 GTO
  • Donkervoort D8 GTO RS
  • Donkervoort D8 GTO-40
  • Donkervoort D8 GTO-JD70

Prijzen

Een Donkervoort is nooit goedkoop geweest. Voor een gloednieuwe F22 moet je al snel denken aan 300.000 euro, inclusief belastingen. Dat is veel geld. Maar ook een D8 GTO was nieuw niet goedkoop. Met prijzen van minimaal 130.000 euro is het met recht een dure auto. De JD70-uitvoering moest in de belastingen al snel meer dan 200.000 euro kosten. Maar Donkervoort had geen probleem met het verkopen van alle exemplaren. Ook gebruikt is een Donkervoort D8 prijzig. Ze zijn extreem waardevast. Reken op ongeveer 40.000 euro voor een ouder exemplaar. Een Donkervoort F22 occasion kost je al snel 380.000 euro.

Design

Buitenkant

Het design van een Donkervoort is altijd heel functioneel. Gebleven is de iconische uitstraling van een Lotus Super Seven, waaruit Joop Donkervoort zijn inspiratie haalde. Je kijkt als bestuurder dus uit op een lange neus en je zit extreem laag.

Binnenkant

Het interieur is net als de buitenkant heel spartaans, maar ook functioneel. Geen overbodige luxe, maar gewoon lekker puur. Rijden staat in een Donkervoort centraal, precies zoals bij een Caterham.

Veiligheid

Nee, uitgebreide veiligheidssystemen heeft een Donkervoort niet. Zelfs bij de nieuwste modellen is ABS en ESP optioneel verkrijgbaar. In een Donkervoort sta je er alleen voor. Je moet dus goed weten wat je doet.

Alternatieven

Een alternatief voor een Donkervoort? In dezelfde prijsklasse komt alleen een Ariel Atom in de buurt, maar je kunt ook kiezen voor een Caterham. Dat Britse automerk produceert nog steeds auto’s op basis van die klassieke Lotus Super Seven. Ook een Caterham is niet goedkoop, maar de prijs ligt in ieder geval wel lager dan een Donkervoort.

Veelgestelde vragen

Wat maakt de Donkervoort D8 uniek op de Nederlandse sportautomarkt?
De Donkervoort D8 is uniek door zijn extreme lichtgewicht constructie en pure rijervaring zonder elektronische rijhulpmiddelen. Deze Nederlandse sportauto combineert het vakmanschap van handgemaakte auto’s met prestaties van wereldklasse. Met een gewicht van onder de 700 kg en krachtige Audi-motoren biedt de Donkervoort D8 een ongeëvenaarde acceleratie en precisie op zowel de weg als het circuit.
Welke motoren worden gebruikt in de Donkervoort D8-modellen?
De Donkervoort D8 GTO-modellen zijn uitgerust met Audi's geavanceerde TFSI-motoren. Dit betreft een 2.5-liter vijfcilinder turbomotor die vermogens levert van 340 pk tot wel 415 pk, afhankelijk van het model.
Hoe snel accelereert een Donkervoort D8 van 0 naar 100 km/u?
De acceleratietijd van de Donkervoort D8 verschilt per model. De basisversie van de Donkervoort D8 GTO haalt 0-100 km/u in ongeveer 3,3 seconden, terwijl snellere varianten zoals de D8 GTO RS en JD70 dit in slechts 2,7 seconden doen.
Is een Donkervoort D8 geschikt voor dagelijks gebruik?
Hoewel de Donkervoort D8 in de eerste plaats ontworpen is als een high-performance sportauto, is hij ook geschikt voor dagelijks gebruik, mits je bereid bent concessies te doen op het gebied van comfort. Het ontbreken van luxe features zoals airconditioning en het minimalistische interieur benadrukken de focus op prestaties. Voor veel liefhebbers is de unieke rijervaring echter de ultieme beloning, zowel op het circuit als op de weg.