Sterke punten
- Brute V10
- Unieke look
- Ook zeer performant op het circuit
Zwakke punten
- Onvindbaar en onbetaalbaar in Europa
- Afwerking
- Oude Vipers kunnen gevaarlijk bijten
Dodge Viper : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Dodge Viper, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Dodge Viper
-
Dodge Viper r/t 10 Targa | UNIEK |
€ 54.795,-- 31.641 km
- 04/2001
- 335 kW (455 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4815 PN BREDA -
Dodge Viper SRT Coupe
€ 73.500,-- 51.000 km
- 02/2006
- 372 kW (506 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
480 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1775 BB MIDDENMEER -
Dodge Viper SRT-10
€ 74.950,-- 13.846 km
- 01/2008
- 372 kW (506 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
489 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Dodge Viper SRT
€ 57.500,-- 93.210 km
- 01/2003
- 370 kW (503 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1775 BB MIDDENMEER -
Dodge Viper 8.0 RT/10 Targa in nieuwstaat
€ 54.895,-- 19.911 km
- 01/2002
- 331 kW (450 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1822 BG ALKMAAR -
Dodge Viper srt-10 in unieke staat/weinig KM
€ 74.895,-- 19.843 km
- 03/2009
- 373 kW (507 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
488 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1822 BG ALKMAAR -
Dodge Viper SRT-10 Fully serviced Belgian registration (1994)
€ 69.000,-- 73.004 km
- 06/1994
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-4871 EN ETTEN-LEUR -
Dodge Viper srt-10 | uniek in Nederland | Airco | V10
€ 80.000,-- 46.316 km
- 04/2005
- 372 kW (506 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
489 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6883 JM VELP -
Dodge Viper SRT10 ram 1500
€ 26.619,-BTW verrekenbaar - 142.739 km
- 06/2005
- 372 kW (506 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8831 ZM WINSUM FR.
Interesse in een Dodge Viper
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Indrukwekkende uitstraling, imposante V10 en bijbehorende sportieve topprestaties
- Zeker de eerste generatie groeide al snel uit tot een legendarische sportauto
- Puristische sportwagen volgens oude stempel: niet voor de beginner
- Een traditionele muscle car in modern sportautojasje
Technische gegevens
Motorisatie
De Dodge Viper staat bekend om zijn machtige V10. Deze motor is speciaal voor de Dodge Viper ontwikkeld, voor een deel in samenwerking met Lamborghini. Alle modelgeneraties van de Dodge Viper maken gebruik van dezelfde motor, maar de V10 is in de loop der jaren wel regelmatig geüpdatet. Zo groeide de inhoud van 8,0- tot 8,4-liter en het vermogen van 298 kW (406 pk) tot 481 kW (654 pk). Ook de rest van de aandrijflijn veranderde weinig: de transmissie is altijd een handgeschakelde zesbak en de aandrijving gaat naar de achterwielen.
Afmetingen
Met een lengte van net geen 4,5 meter, een breedte van ruim 1,9 meter en een hoogte van slechts 1,1 meter is de eerste Dodge Viper, zoals het een sportwagen betaamt, breed en laag. De algemene proporties van de auto zijn altijd gelijk gebleven en ook is de Dodge Viper in de loop der jaren niet veel groter geworden. De hoogte nam nog het meest toe, tot ruim 1,2 meter, maar dat komt vooral omdat later ook een coupéversie met vast dak verscheen. Die is net wat hoger dan de oorspronkelijke cabrio.
De belangrijkste specificaties op een rij
Dodge Viper RT/10 (eerste generatie) | |
---|---|
Marktintroductie | 1993 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,48 x 1,97 x 1,12 m |
Wielbasis | 2,44 m |
Inhoud bagageruimte | 334 l |
Ledig gewicht | 1.620 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.825 kg |
Cilinderinhoud | 7.990 cm3 |
Vermogen | 268 kW (415 pk) |
Koppel | 600 Nm |
Topsnelheid | 266 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,5 sec |
Tankinhoud | 83 l |
Verbruik | 20,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 482 g/km |
Varianten
Naast de reguliere modellen van de Dodge Viper, zoals de RT/10, GTS en SRT10, waren er ook enkele speciale varianten. De bekendste is de Dodge Viper ACR, die sinds de tweede generatie van de partij is. ACR staat voor American Club Racing en het was een sportpakket dat de Dodge Viper nog beter geschikt maakte voor gebruik op een circuit. Eind jaren negentig verscheen de GT2 Champion Edition, een speciale uitvoering ter gelegenheid van de successen van de Dodge Viper in het GT2-kampioenschap. De laatste modelgeneratie kende ook een TA- en GTC-uitvoering. Die eerste is een lichtgewicht sportversie en de GTC bood juist speciale personalisatiemogelijkheden. De eerste twee modelgeneraties werden in Europa verkocht als Chrysler Viper, omdat het merk Dodge hier niet werd geleverd en Chrysler wel.
Prijzen
De eerste tot en met derde modelgeneratie werd ook officieel geleverd in Europa, waaronder zelfs Nederland. De vanafprijs bij de Nederlandse introductie in 1993 bedroeg omgerekend 100.000 euro. Zeker naar de maatstaven van toen was dat al een flink bedrag. De derde modelgeneratie, die na een korte tussentijd in 2005 op de Nederlandse markt kwam, had toen een vanafprijs van ruim 150.000 euro.
De Chrysler Viper en later de Dodge Viper zijn in Europa en Nederland niet veel verkocht. Wel zijn er in verhouding veel exemplaren bewaard gebleven en zijn er later nog een aantal via import naar ons werelddeel of ons land gekomen. Het aanbod occasions van de Dodge Viper is beperkt, maar groot genoeg voor een algemene prijsindicatie. Reken op prijzen van ca. 65.000 euro tot 130.000 euro. Over het algemeen geldt dat de leeftijd van het specifieke exemplaar minder van belang is voor de vraagprijs dan de specifieke uitvoering en/of technische staat van de auto.
Design
Buitenkant
De Dodge Viper onderscheidt zich met een brede en zeer lage carrosserie en met een bijzonder lange motorkap. Het inzittendencompartiment bevindt zich vlak voor de achteras. Daarmee is de Dodge Viper een echte klassieke roadster. De eerste generatie Dodge Viper is met zijn ronde vormen duidelijk een kind van de jaren negentig. De latere generaties volgden eveneens de trends van hun tijd, met strakkere lijnen voor de derde generatie en een wat agressiever lijnenspel voor de laatste generatie. Visueel zit er weinig verschil tussen de eerste en tweede modelgeneratie en tussen de derde en vierde, maar vanwege de grote technische updates worden die modellen toch als afzonderlijke generaties gezien.
Binnenkant
Het interieur van de Dodge Viper is relatief spartaans en vooral op sportieve prestaties gericht, met onder meer kuipstoelen en weinig luxe uitrustingen aan boord. Dat neemt niet weg dat de laatste modelgeneratie is voorzien van modern infotainment. De Dodge Viper is altijd een tweezitter en hoewel de bagageruimte er klein uitziet, past er toch minstens 334 liter in. Dat is best veel voor een dergelijke sportauto. Echt veel dagelijks gebruiksgemak biedt de Dodge Viper echter niet.
Veiligheid
De Dodge Viper is niet getest door organisaties zoals de Europese Euro NCAP of de Amerikaanse NHTSA of IIHS. Wel kan worden gekeken naar de uitrustingen op het gebied van veiligheid. Het eerste model heeft op dit vlak weinig te bieden – zelfs een airbag ontbreekt. Latere modellen hebben deze wel, maar zaken als ABS en ESP zijn achterwege gelaten. Dat maakt zeker de eerdere Dodge Viper-modellen listige auto’s waar een beginnend bestuurder zich snel op verkijkt. De vijfde en laatste modelgeneratie beschikt wel over zaken als ABS, ESP en tractiecontrole en is daarmee de toegankelijkste versie.
Alternatieven
De meest voor de hand liggende concurrent voor de Dodge Viper is die andere beroemde Amerikaanse sportauto, de Chevrolet Corvette, en dan in het bijzonder de krachtigste uitvoeringen zoals de Chevrolet Corvette Z06. Ook is de Dodge Viper een sportwagenalternatief voor traditionele muscle cars als de Ford Mustang GT500 of Chevrolet Camaro ZL1. Wel heeft de Dodge Viper een meer op prestaties gerichte insteek, daar waar de Ford Mustang en Chevrolet Camaro net wat meer praktisch gebruiksgemak bieden. Daarnaast hebben de Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette en Ford Mustang ook minder krachtige uitvoeringen en is de Dodge Viper er alleen in een zeer krachtige uitvoering. Wat betreft concurrentie van buiten Amerika concurreert de Dodge Viper met auto’s als de Audi R8 Plus/Performance, Jaguar F-Type SVR en Porsche 911 (GT3). Deze auto’s bieden wat meer verfijning dan de Dodge Viper, maar daarmee ook een heel ander soort beleving.