



Sterke punten
- Karakteristieke Amerikaanse styling
- Zeer ruim en aanpasbaar interieur
- Robuuste motoren, veelal V8
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Groot voor Europese maatstaven
- Per generatie wisselende bouwkwaliteit
Dodge Van : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Dodge Van, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Dodge Van
-
Dodge Van Ram 1500 Van
€ 25.000,-- 100.000 km
- 03/2000
- 175 kW (238 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4727sh Moerstraten -
Dodge Van Dodge Ram Wagon B350 5.9L V8
€ 17.600,-- 125.000 km
- 06/1985
- 140 kW (190 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2201LC Noordwijk
Interesse in een Dodge Van
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig

Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
Ideale basis voor camper of als opvallende bedrijfswagen
Veel keuze uit motoren en uitvoeringen
Klassiek Amerikaans ontwerp met cultstatus
Degelijke techniek, onderdelen goed verkrijgbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De Dodge Van werd geleverd met een breed scala aan motoren, afhankelijk van het bouwjaar. In de vroege jaren waren er zescilinders van 3,7-liter (Slant-6) en diverse V8-motoren van 5,2- tot 5,9-liter. In latere jaren kwam daar ook een krachtige 5,9-liter Magnum V8 bij, met injectie in plaats van carburateurs. Dieselvarianten waren er niet, aangezien diesel in Amerika een ongebruikelijke brandstof is voor dit soort lichte bedrijfswagens. De meeste Dodge Vans hebben een drietraps- of viertrapsautomaat, maar handbakken waren voor sommige jaren ook leverbaar. Het verbruik varieert flink, maar is vrij hoog naar moderne maatstaven. Een deel van de Europese modellen is voorzien van een LPG-installatie om de gebruikskosten te drukken. Dankzij de robuuste techniek en eenvoudige layout is het model geliefd bij liefhebbers én klussers.
Afmetingen
De Dodge Van was leverbaar in verschillende lengtes en dakhoogtes, met een meest gangbare lengte van 5,20 meter, breedte van 2,00 meter en hoogte van ongeveer 2,00 meter. De wielbasis varieerde van 2,90 tot 3,50 meter, afhankelijk van de uitvoering (Short, Long of Maxi Van). Door zijn rechthoekige vorm en vlakke vloer bood hij bijzonder veel binnenruimte, ideaal voor ombouw tot camper of werkbus. Officiële bagageruimtecijfers zijn er niet, maar de laadcapaciteit kon oplopen tot ruim 8 m³. De draaicirkel is fors, wat manoeuvreren in krappe straten lastig maakt. Dankzij de carrosserie-opbouw waren er veel configuraties mogelijk, van kale bestelbus tot luxe personenversie.
De belangrijkste specificaties op een rij
DODGE VAN | |
---|---|
Marktintroductie | 1971 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,45 – 5,71 x 2,03 x 2,02 m |
Wielbasis | 2,77 – 3,24 m |
Inhoud bagageruimte | Niet geregistreerd |
Ledig gewicht | 1.880 – 2.400 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.500 kg |
Cilinderinhoud | 3.687 – 5.899 cm3 |
Vermogen | 95 kW (130 pk) – 184 kW (250 pk) |
Koppel | 285 – 447 Nm |
Topsnelheid | Niet geregistreerd |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | Niet geregistreerd |
Tankinhoud | 132 l |
Verbruik | Niet geregistreerd |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Dodge Van was leverbaar in diverse officiële uitvoeringen, onder meer als korte of lange wielbasis, met of zonder zijramen en als passagiersbus of gesloten bestelwagen. Fabrieksversies droegen namen als B150, B250 en B350 (later Ram Van 1500, 2500, 3500), afhankelijk van het laadvermogen. Ook waren er luxere uitvoeringen zoals de Ram Wagon, met zitplaatsen voor tot wel vijftien personen. Naast deze fabrieksuitvoeringen werden talloze Dodge Vans door externe bedrijven omgebouwd tot camper, luxe 'conversion van', of speciale dienstvoertuigen. Deze zogeheten ‘conversion vans’ waren populair in de VS vanwege hun comfort, luxe interieurs en vaak ook verhoogde daken. Ook campers met doucheruimte en keukentje komen geregeld voor, vaak op basis van de langere Maxivan of een chassis-cab versie met afzonderlijke opbouw. Hierdoor zijn er vandaag de dag talloze unieke exemplaren in omloop, elk met hun eigen indeling, uitrusting en bouwkwaliteit. De variatie is dus groot – van simpele werkbus tot volledig ingerichte camper.
Prijzen
De Dodge Van modellen werden nooit officieel in Nederland geleverd, wat het lastig maakt om een indicatie te geven van de oorspronkelijke nieuwprijzen. Om toch een idee te geven: in de Verenigde Staten kostte een nieuwe Dodge Van in de jaren '90 gemiddeld tussen de 15.000 en 25.000 dollar, omgerekend ongeveer 13.000 tot 22.000 euro. In Nederland lag de prijs als je er een liet importeren een stuk hoger door invoerrechten, belastingen en eventuele aanpassingen. In de loop der jaren zijn diverse exemplaren via import naar ons land gekomen, maar het aanbod Dodge Van occasions is wel wat meer beperkt dan bij dergelijke Amerikaanse busjes van andere merken. Veruit de meeste exemplaren die worden aangeboden zijn camperbusjes. Het aanbod is te beperkt voor een echt gedetailleerde prijsindicatie, maar heel globaal moet je voor een camperbusje in goede staat rekenen op zo’n 15.000 tot 25.000 euro.
Design
Buitenkant
De Dodge Van heeft een typisch Amerikaans, hoekig ontwerp met een relatief vlakke neus en grote schuif- of draaideuren. Het model is leverbaar in diverse lengtes, met dichte zijpanelen of ramen. Kenmerkend zijn de dikke bumpers, verticale achterlichten en grote spiegels. Veel modellen zijn wit, zilver of blauw geleverd, maar custom versies verschenen ook in opvallende kleuren of two-tone lakken. Campers en conversion vans hebben vaak een verhoogd dak, extra raampartijen, dakluiken of externe reservewielen. Andere opvallende opties zijn chromen wieldoppen, treeplanken, bullbars en custom striping. Later werd de grille wat ronder, maar het stoere uiterlijk bleef behouden.
Binnenkant
Het interieur van de Dodge Van varieert sterk per uitvoering. In basic bestelversies is het interieur sober, met twee stoelen en een kale laadruimte. In passagiers- en conversion vans vind je juist veel comfort: draaibare captain chairs, dikke vloerbedekking, houtinleg, tv-schermen en sfeerverlichting. Ook campers zijn rijk uitgerust, vaak met keukenblok, bedbank, kasten en soms zelfs een douche. Het dashboard is typisch jaren ’80/’90-Amerikaans: breed, met veel knoppen en eenvoudig afleesbare meters. De zitpositie is hoog, bovenop de vooras, wat zorgt voor goed overzicht. De mate van luxe hangt vooral af van de opbouwer en het beoogde gebruik van de betreffende Van.
Veiligheid
De laatste generatie van de Dodge Van (Ram Van) is getest door de Amerikaanse NHTSA en kreeg gemengde scores. Met name de bescherming bij zijdelingse botsingen bleef achter, zeker vergeleken met modernere modellen. De veiligheidsuitrusting is beperkt naar huidige maatstaven: airbags voor bestuurder en passagier waren pas later standaard, ABS was optioneel en systemen als ESP of gordelherkenning ontbraken vaak volledig. In eerdere bouwjaren waren zelfs veiligheidsgordels achterin soms niet aanwezig.
Alternatieven
De Dodge Van maakte decennialang deel uit van de Amerikaanse full-size van-markt en vulde in het Dodge-gamma de rol van werkpaard, familievervoerder en camperbasis. Belangrijkste concurrenten destijds waren de Chevrolet G-serie (ook bekend als ChevyVan) en de Ford E-serie (Econoline), die vergelijkbare maten, motoren en gebruiksmogelijkheden boden en eveneens lang in productie bleven. In Europa wordt de Dodge Van vooral gewaardeerd om z’n retro-uitstraling en ruime mogelijkheden voor camper- of hobbygebruik. Vergelijkbare alternatieven uit Europa zijn klassieke modellen als de Volkswagen Transporter T3, Fiat Ducato, Renault Trafic of Mercedes-Benz T1. Die zijn doorgaans compacter en minder krachtig, maar beter afgestemd op Europese wegen en voorkeuren.