Ga naar hoofdinhoud
Ram 1500 3.jpg

RAM 1500

1 / 3
Ram 1500 3.jpg
Ram 1500 1.jpg
Ram 1500 2.jpg

Sterke punten

  • Krachtige motoren met veel trekkracht
  • Comfortabel en ruim interieur
  • Iconisch design

Zwakke punten

  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Groot formaat niet altijd praktisch
  • Geen officiële merkaanwezigheid in NL

RAM 1500 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de RAM 1500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

RAM 1500: pure Amerikaanse kracht

De Ram 1500, vroeger bekend als de Dodge Ram, is een iconische Amerikaanse pick-up die via verschillende invoerkanalen ook in ons land wordt verkocht. Hij heeft meestal een dikke V8 motor, heel wat comfort aan boord en indrukwekkende looks. Lees meer

Interesse in een RAM 1500

RAM 1500 occasions
RAM 1500 nieuwe auto's

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zijn krachtige 5,7 liter-HEMI V8 geeft de RAM 1500 de sound en de power die je mag verwachten van een Amerikaanse pick-up.
  • De naar Europa ingevoerde versies zijn meestal goed voorzien van alle luxe en comfort.
  • Ondanks zijn luxe aan boord is dit een werkpaard, met een laadvermogen van ongeveer 1 ton en een sleepvermogen van 3,5 ton.

Technische gegevens

Motorisatie

De Ram 1500 is leverbaar met een breed scala aan motoren, waarvan in Nederland vooral de krachtigere varianten worden ingevoerd. Meest gangbaar is de 5,7-liter HEMI V8 met circa 294 kW (400 pk) en 556 Nm, vaak gecombineerd met vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Deze motor is ook leverbaar met mild hybrid-ondersteuning (eTorque), wat het verbruik enigszins drukt. De Ram 1500 wordt in Nederland ook vaak voorzien van een LPG-installatie om de brandstofkosten te drukken. Uniek in z’n soort is de Ram 1500 TRX, met een 6,2-liter supercharged V8 en meer dan 514 kW (700 pk). Inmiddels is er ook een moderne 3,0-liter zes-in-lijn (Hurricane) geïntroduceerd in nieuwere uitvoeringen en onder de vlag van Ram bestaan er ook plug-in hybrides (Ramcharger) en een toekomstige volledig elektrische modellen (Ram 1500 REV). De plug-in wordt buiten Amerika echter nog maar zelden aangeboden en de productiestart voor de elektrische versie is een jaar uitgesteld.

Afmetingen

Er zijn meerdere varianten te krijgen van de Ram 1500 qua afmetingen, maar de versie die je meestal op onze wegen ziet is de Crew Cab met de kortere laadbak. Die meet 5,92 meter in de lengte en 2,09 m in de breedte. Samen met zijn hoogte van ongeveer 2 meter is dit vergelijkbaar met andere pick-ups in dit segment. Binnenin is er in de Crew Cab plek voor vijf personen – met de nodige bekerhouders – die allemaal volop de ruimte hebben, terwijl de laadbak 1,71 meter lang en 1,69 meter breed is. Dat is voldoende voor twee europallets. Het maximale laadvermogen bedraagt ongeveer 1 ton, maar het grote pluspunt van de Ram 1500 is zijn trekvermogen van 3,5 ton.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met brandstofmotor)

RAM 1500
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 5,81 – 6,14 x 2,09 x 1,97 – 2,05 m
Wielbasis 3,67 – 3,90 m
Inhoud bagageruimte n.v.t. (open laadbak)
Ledig gewicht 2.320 – 2.680 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.100 – 3.500 kg
Cilinderinhoud 2.987 – 6.166 cm3
Vermogen 191 kW (260 pk) – 523 kW (712 pk)
Koppel 365 – 881 Nm
Topsnelheid 170 – 190 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,9 – 8,0 sec
Tankinhoud 87 – 125 l
Verbruik 9,5 – 16,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 250 – 390 g/km

Varianten

De huidige generatie Ram 1500 is leverbaar in uiteenlopende uitvoeringen. Instappen doe je bij de Tradesman, die nu als basismodel van de nieuwste generatie fungeert. Voorheen was de ‘oude’ Ram 1500 nog leverbaar naast de nieuwe, als voordeliger alternatief. De Tradesman is functioneel en nuchter uitgerust, maar biedt wel de kenmerkende ruimte en kracht van de Ram. Een treetje hoger staat de Laramie, met luxe extra’s zoals Uconnect-infotainment, keyless entry, Alpine-audio en een panoramadak. De Rebel is robuuster, met offroad-banden, beschermplaten en aangepaste demping. De Laramie Night voegt een sportief uiterlijk toe met donkere accenten, terwijl Longhorn en Limited focussen op verfijning en comfort. De top wordt gevormd door de TRX, met ruim 700 pk, Bilstein-wielophanging en een terreinwaardige carrosserie. Tot begin 2024 was ook het vorige model nog leverbaar als voordelig alternatief onder namen als Warlock en Black Edition, maar dat aanbod is inmiddels komen te vervallen.

Prijzen

Wie een nieuwe Ram 1500 laat importeren of een recent ingevoerd exemplaar koopt, moet rekenen op bedragen tussen de 60.000 en 130.000 euro, exclusief btw. De prijs hangt echter sterk af van uitvoering, opties en motorisatie: van een relatief nuchtere Tradesman tot een volledig uitgeruste Limited of extreme TRX. Het kan een stuk voordeliger, door te kijken naar Ram 1500 occasions. Met de voorgaande generatie Ram 1500 meegerekend beginnen de prijzen al bij zo’n 23.000 euro. Voor de huidige modelgeneratie, vanaf 2019, moet je rekenen op een vanafprijs van zo’n 35.000 euro. Toch geldt ook hier dat de prijs sterk afhankelijk is van de uitvoering. Voor een extreme TRX of een bijna nieuw exemplaar met veel opties kan de prijs alsnog oplopen tot boven de 100.000 euro.

Design

Buitenkant

De Ram 1500 is een fullsize pick-up met een imposante uitstraling. De carrosserie combineert klassieke Amerikaanse proporties met moderne accenten, zoals een grote grille, forse led-koplampen en een hoekige neus. Dankzij het brede kleurenpalet – van ingetogen grijs en zwart tot opvallende tinten als Flame Red en Hydro Blue – is er voor elk wat wils. Veel uitvoeringen hebben een sportieve of stoere aankleding, met zwarte details, verchroomde bumpers of extra offroad-accenten. Optioneel zijn zaken als 22-inch velgen, een elektrisch schuifdak, automatisch uit- en inschuivende treeplanken en de handige multifunctionele achterklep, die zowel horizontaal als verticaal opent.

Binnenkant

Het interieur van de Ram 1500 is verrassend verfijnd en overtreft menig Europese SUV. Weliswaar afhankelijk van de uitvoering krijg je hoogwaardige materialen, houtinleg, leren bekleding en zelfs alcantara in sportievere varianten. Centraal staat het grote Uconnect-infotainmentsysteem, met in sommige modellen een verticaal 12-inch touchscreen. Er zijn meerdere USB-aansluitingen, draadloze telefoonlader, en optioneel een negentien speakers tellende Harman Kardon-installatie. De voorstoelen zijn vaak elektrisch verstelbaar, verwarmd én geventileerd. Ook de achterpassagiers profiteren van veel beenruimte en comfort. Opbergmogelijkheden zijn er volop, zoals het RamBox-systeem in de laadbak en grote vakken in de middenconsole. Kortom: dit is niet alleen een werkpaard, maar ook een luxe cruiser.

Veiligheid

De Ram 1500 is niet officieel getest door Euro NCAP, waardoor er geen Europese crashtestresultaten beschikbaar zijn. In de Verenigde Staten heeft de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) de Ram 1500 echter wel beoordeeld. De topversie ontving daar de Top Safety Pick-award, dankzij goede scores op zowel passieve botsveiligheid als actieve crashpreventiesystemen. Het is belangrijk op te merken dat deze geavanceerde veiligheidssystemen niet standaard zijn op alle uitvoeringen. Daarnaast zijn er in Europa zorgen geuit over de veiligheid van grote Amerikaanse pick-ups zoals de Ram 1500, met name vanwege hun hoge voorkant en het beperkte zicht op voetgangers en fietsers. Aan de andere kant gelden die zaken net zo goed voor bestelbussen, die ook gewoon ‘geaccepteerd’ zijn in het straatbeeld.

Alternatieven

Binnen het Ram-gamma is de Ram 1500 het luxueuze werkpaard voor dagelijks gebruik, boven de zwaardere Ram 2500 en 3500, die meer gericht zijn op zwaar werk. Zoek je iets soortgelijks, maar ben je niet overtuigd van de Ram 1500, dan zijn er genoeg alternatieven binnen het Amerikaanse aanbod. De Ford F-150 is al jaren het bestverkochte voertuig in de VS en combineert veelzijdigheid met moderne technologie. Een directe rivaal is de Chevrolet Silverado 1500, die in luxere vorm ook als GMC Sierra wordt aangeboden. Daarnaast is er de Toyota Tundra, voor wie wél een Amerikaanse pick-up wil, maar liever Japanse techniek. Al deze modellen zijn via gespecialiseerde importeurs ook in Nederland te vinden. Europese alternatieven, zoals de Volkswagen Amarok of Ford Ranger, zijn compacter en doorgaans zuiniger, maar missen de ruimte, kracht en uitstraling van een fullsize pick-up als de Ram 1500.

FAQ

Is de Ram 1500 leverbaar met LPG-installatie?
Ja, veel exemplaren die naar Nederland worden geïmporteerd zijn voorzien van een LPG-installatie. Vanwege het hoge brandstofverbruik van de V8-motoren is dat een populaire keuze om de gebruikskosten te verlagen.
Mag je de Ram 1500 rijden met een B-rijbewijs?
Ja, mits het ledig gewicht en het toelaatbaar totaalgewicht binnen de grens van 3.500 kg blijven. De meeste modellen voldoen daaraan, maar bij twijfel is het verstandig het kentekenbewijs te controleren.
Is de Ram 1500 geschikt voor zakelijk gebruik?
Zeker. Door de grijs-kentekenvariant en de royale laadruimte is de Ram 1500 een populaire keuze onder zzp’ers en ondernemers, zeker in sectoren waar laadvermogen én uitstraling belangrijk zijn.