Sterke punten
- Tijdloos, imposant design
- Nog altijd indrukwekkende prestaties
- Zeer waardevol, maar ...
Zwakke punten
- … kostbaar in aanschaf en onderhoud
- Bouwkwaliteit vroege exemplaren
- Krap, spartaans interieur
Actueel aanbod van De Tomaso Pantera
-
De Tomaso Pantera PANTERA GTS - ONLINE AUCTION
€ 130.000,-- 41.472 km
- 01/1983
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
De Tomaso Pantera DeTomaso GT5 (Rare Factory GT5!!) Ex-Swiss Pantera
€ 248.750,-- 23.236 km
- 01/1985
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN
Interesse in een De Tomaso Pantera
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een tijdloos en nog altijd imposant model
- Is zelfs naar moderne maatstaven nog een erg snelle auto
- Ford V8 zorgt voor een geweldige geluidsbeleving
- Uitgegroeid tot een waardevolle klassieker
Technische gegevens
Motorisatie
De De Tomaso Pantera is in de loop der jaren geleverd met verschillende Ford V8 motoren. Meestal was dit een 5,8-liter V8, maar in de laatste productiejaren kreeg het model een 5,0-liter V8. Het vermogen van deze motoren verschilde wat per jaar en uitvoering, maar varieert van grofweg 260 tot 370 pk. De transmissie is altijd een handgeschakelde vijfbak en alle De Tomaso Pantera modellen hebben achterwielaandrijving.
Afmetingen
De latere De Tomaso Pantera modellen zijn iets groter dan de vroege exemplaren, wat vooral te danken is aan aangepast bumper- en spatborddesign. De eerste modellen waren vier meter lang en 1,7 meter breed, terwijl latere modellen 4,2 meter lang en 1,8 meter breed waren. De hoogte en wielbasis bleven wel altijd gelijk, met exact 1,1 en 2,5 meter. Over de inhoud van de bagageruimte zijn geen officiële afmetingen bekend, maar deze was in ieder geval niet groot. Zelfs niet voor het soort auto.
De belangrijkste specificaties op een rij
De Tomaso Pantera L | |
---|---|
Marktintroductie | 1972 (introductie L-uitvoering) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,01 x 1,70 x 1,10 m |
Wielbasis | 2,50 m |
Inhoud bagageruimte | Niet geregistreerd |
Ledig gewicht | 1.420 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet geregistreerd |
Cilinderinhoud | 5.766 cm3 |
Vermogen | 243 kW (330 pk) |
Koppel | 466 Nm |
Topsnelheid | 256 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,5 sec |
Tankinhoud | Niet geregistreerd |
Verbruik | 16,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
In de lange productieperiode zijn verschillende varianten van de De Tomaso Pantera ontstaan. Vanaf het begin is de auto leverbaar geweest in verschillende uitvoeringen. Van een ‘naamloze’ standaardversie tot de L met iets meer luxe of juist de GTS met nóg sportievere prestaties. In 1980 verscheen de De Tomaso Pantera GT5 als nieuw sportief topmodel, met uitbundig bumper- en spoilerwerk. Het was een soort circuitauto voor op de openbare weg. In 1990 onderging de De Tomaso Pantera een soort make-over. De auto was alleen nog leverbaar als De Tomaso Pantera 90 Si, met een gemoderniseerd uiterlijk en een (relatief) wat luxer interieur. Voor de autosport waren er nog Group 3, Group 4 en Group 5 varianten, ieder vernoemd naar de betreffende homologatieklasse van de autosport.
Prijzen
Over toenmalige nieuwprijzen zijn maar moeilijk gegevens te achterhalen, zeker als het gaat om nieuwprijzen specifiek in Nederland. In ieder geval is duidelijk dat de De Tomaso Pantera is uitgegroeid tot een waardevolle klassieker. Het aanbod De Tomaso Pantera occasions is te beperkt voor een echt goede prijsindicatie, maar kijken we naar het Europese aanbod dan ontstaat toch een duidelijk beeld. De prijzen beginnen bij zo’n 70.000 euro voor ‘gewone’ uitvoeringen in ‘prima’ staat, maar lopen snel op wanneer de auto in echt goede conditie is of als het een specialere uitvoering betreft. In goede staat klimt de prijs bijvoorbeeld al richting de 100.000 euro. Een GTS-uitvoering zit al gauw op bedragen tot 140.000 euro. Een ‘gewone’ De Tomaso Pantera of GTS-uitvoering is nog relatief gangbaar. Voor zeldzame modellen zoals de De Tomaso Pantera GT5 schieten de prijzen pas echt omhoog, tot wel 250.000 á 280.000 euro.
Design
Buitenkant
Met zijn strakke lijnen en wigvormige silhouet is de De Tomaso Pantera duidelijk een sportwagen uit de jaren zeventig, maar voor de rest is het ontwerp zeer tijdloos gebleken. De auto stamt uit de vroege jaren zeventig, maar zag er in de loop van de jaren tachtig nog steeds modern genoeg uit. Opvallende kenmerken zijn de pop-up koplampen, brede wielkasten en het gestroomlijnde silhouet dat snelheid en kracht uitstraalt. Pas in de jaren negentig kreeg de auto een make-over voor een modernere uitstraling. De De Tomaso Pantera is altijd een tweedeurs coupé. Er was geen echte cabrioversie, maar wel een variant met targa-dak.
Binnenkant
Het interieur van de Pantera is minimalistisch en gericht op functionaliteit, met een laag, breed dashboard en analoge meters. De stoelen bieden goede zijdelingse ondersteuning en zijn vaak bekleed met leder of vinyl, afhankelijk van het modeljaar. Bij vroege exemplaren liet de bouwkwaliteit nog wel eens te wensen over, maar dat verbeterde gedurende de productie. Hoewel het interieur aan de krappe kant is, was de ergonomie voor een sportwagen uit die tijd prima in orde. Sommige latere modellen werden uitgerust met airconditioning, maar over het algemeen draait het interieur om een pure, onversneden rijervaring zonder moderne luxe of technologieën.
Veiligheid
De De Tomaso Pantera is ontwikkeld in de jaren zeventig toen de veiligheid van auto’s nog niet zo’n belangrijk thema was als tegenwoordig. Toch was de De Tomaso Pantera naar toenmalige maatstaven wel voorzien van zaken als driepuntsgordels en schijfremmen rondom, wat voor die tijd vrij geavanceerd was. Echter, er ontbraken geavanceerde veiligheidsvoorzieningen zoals airbags, ABS of tractiecontrole die pas later in de auto-industrie gemeengoed werden. De stevige constructie van het chassis en de stalen carrosserie boden enige bescherming bij een ongeluk, maar de focus van de De Tomaso Pantera lag duidelijk meer op prestaties dan op geavanceerde veiligheidstechnologieën.
Alternatieven
De De Tomaso Pantera was een directe concurrent van enkele van de meest iconische sportwagens van zijn tijd. Een belangrijke rivaal was bijvoorbeeld de Ferrari 308/328, die bekendstond om zijn verfijnde Italiaanse design en geavanceerde rijervaring. Hoewel de Ferrari’s een lager motorvermogen hadden dan de Pantera, boden ze een superieure wegligging en afwerking. Een andere concurrent was de Lamborghini Countach, een auto die net als de Pantera een gedurfd ontwerp had en bekendstond om zijn extreme prestaties. De Countach was echter duurder en exclusiever, met de reputatie van een onhandelbare rijervaring op lagere snelheden, wat de Pantera aantrekkelijker maakte voor bestuurders die op zoek waren naar een dagelijkse sportwagen.
De belangrijkste concurrent van buiten Italië was misschien wel de Porsche 911, wat eveneens een relatief betaalbare sportwagen voor dagelijks gebruik was. Terwijl de De Tomaso Pantera op brute kracht en een uniek Italiaans-Amerikaans karakter leunde, bood de 911 een verfijndere rijervaring met een focus op precisie en techniek. Ten opzichten van zijn concurrenten bood de De Tomaso Pantera een unieke mix van Italiaanse flair en Amerikaanse kracht, wat hem een aantrekkelijke keuze maakte voor liefhebbers van exotische sportwagens.