Sterke punten
- Verschuifbare achterbank
- Beschikbaar met vierwielaandrijving
- Goedkoop in onderhoud
Zwakke punten
- Te weinig vermogen in de basisversie
- Hoge afschrijving voor nieuwe auto's
- Sommige onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar
Daihatsu YRV : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu YRV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daihatsu YRV
-
Daihatsu YRV Young RV 1.3-16V XTi Automaat Bj:2001 NAP!
€ 1.500,-- 143.677 km
- 10/2001
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
156 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8304 AW EMMELOORD -
Daihatsu YRV GTti
€ 3.150,-- 173.100 km
- 02/2006
- 95 kW (129 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1435 BN Rijsenhout -
Daihatsu YRV 1.3-16V XTi
€ 850,-- 188.350 km
- 12/2002
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-7603we Almelo -
Daihatsu YRV 1.3-16V S
€ 650,-- 256.793 km
- 04/2003
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5654rp Eindhoven -
Daihatsu YRV Young RV 1.3-16V VTi,Apk t/m 05/2025,5 Deurs,5 Zit
€ 1.450,-- 132.661 km
- 03/2004
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3208 KS SPIJKENISSE -
Daihatsu YRV Young RV 1.3-16V Turbo ! | 129PK! | UNIEK!
€ 5.250,-- 133.665 km
- 05/2002
- 95 kW (129 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
165 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7333 NR APELDOORN -
Daihatsu YRV €1850,-1.3-16V XTi AUTOMAAT AIRCO APK NAPPAS
€ 1.850,-- 133.024 km
- 09/2001
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
6,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
156 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3047 AC ROTTERDAM -
Daihatsu YRV 1.3-16V XTi
€ 1.150,-- 243.547 km
- 06/2004
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-7339EE Apeldoorn -
Daihatsu YRV 1.3 16V VTI AIRCO Nieuwe APK
€ 1.995,-- 127.401 km
- 06/2001
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5688 DP OIRSCHOT -
Daihatsu YRV YRV 1.3-16V VTi
€ 3.500,-- 85.000 km
- 05/2004
- 64 kW (87 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6883EW Velp
Interesse in een Daihatsu YRV
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Daihatsu YRV is een uiterst betaalbare auto op basis van de Daihatsu Sirion.
- De wagen is zeer geschikt voor dagelijks gebruik en biedt veel ruimte.
- De passieve veiligheidsstandaard is uitzonderlijk hoog voor een Daihatsu-model.
- De Daihatsu YRV is met zijn krachtige motor verbazend leuk om mee te rijden.
Gegevens
Motor
De Daihatsu YRV Microvan met voorwielaandrijving deed in 2001 zijn intrede in Nederland. De opkomst van deze nieuwe familie van compacte vijfpersoons- en vijfdeursstationwagens bevestigde destijds dat Daihatsu zich wilde concentreren op wagens met een hoge capaciteit en tegelijkertijd compacte afmetingen. De YRV werd door de fabrikant gepresenteerd als een sportieve minivan, en soms zelfs als een sportwagen. De productie van de auto liep tot april 2006. Hij was tot 2007 verkrijgbaar op de Nederlandse markt. De afkorting YRV staat trouwens voor Young Recreational Vehicle.
Er werden talrijke wijzigingen aangebracht aan de YRV voor de Japanse markt, maar slechts weinig aan de versie voor de internationale markt. Er zijn uitsluitend benzinemotoren beschikbaar. Deze hadden een cilinderinhoud van 1,0 of 1,3 liter. Ook was er een turboversie beschikbaar van het 1.3 model. De topversie leverde 129 pk.
Terwijl dit duurste model uitgerust is met een automatische vierversnellingsbak, beschikken de andere modellen over een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Afmetingen
Het interieur voelt erg ruim aan. Toch is er niet al te veel beenruimte. Daarbij kan de achterbank een weinig helpen. De achterbank kan namelijk in tweeën worden gevouwen en worden verplaatst dankzij rails. Hierdoor kan men de beenruimte vergroten en de bagageruimte verkleinen - of omgekeerd. In de automatische versies bevindt de versnellingspook zich op de stuurkolom, wat samen met de doorlopende voorbank enige bewegingsvrijheid mogelijk maakt.
Gegevens en afmetingen | Daihatsu YRV |
---|---|
Bouwjaar | 2001 – 2007 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,8 m x 1,6 m x 1,6 m |
Wielbasis | 2.355 mm |
Inhoud bagageruimte | 170 - 1.980 l |
Ledig gewicht | 847 - 902 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.360 - 1.400 kg |
Cilinderinhoud | 989 - 1.298 cm³ |
Koppel | 88 - 170 Nm |
Topsnelheid | 150 - 195 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,4 - 15,4 s |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 5,6 - 7,0 l/100 km |
CO²-uitstoot | 135 - 165 g/km |
Varianten
In 2000 werden 17 varianten van de YRV geproduceerd voor de Japanse markt. Deze varieerden in motor, transmissie en voorzieningen. Het jaar daarop waren er nog 16 varianten beschikbaar. Dit echter alleen in Japan, aangezien er slechts een beperkt aantal versies naar Europa werden geëxporteerd.
Prijs
Het basismodel van de Daihatsu YRV kostte destijds ongeveer 10.000 euro. De duurste versie kost 17.000 euro.
Occasions van deze serie zijn verkrijgbaar vanaf 500 tot 3.000 euro. Op de markt voor occasions zijn zeker koopjes te vinden, want achteraf gezien bleek de Daihatsu YRV een zeer betrouwbare auto te zijn.
Ook de onderhoudskosten zijn erg laag. Jaarlijks moet ongeveer 200 tot 300 euro worden begroot voor de motorrijtuigenbelasting. Alsook 300 tot 400 euro voor de verzekering.
Design
Exterieur
Het exterieur van de auto lijkt sterk op dat van de Sirion, maar wordt gekenmerkt door een uitgesproken wigvorm. De auto oogt over het algemeen vrij dynamisch, ondanks zijn omvang. Deze serie was hoger, breder en langer dan zijn concurrenten. De afmetingen zijn in principe te vergelijken met die van moderne crossovers, wagens die momenteel erg populair zijn op de markt. Wat hier het meest opvalt is het hoge dak en de bodemspeling. De Daihatsu YRV wordt aangeduid als een minivan en is waarschijnlijk de wagen die zo'n 20 jaar geleden de moderne crossovers en SUV's het dichtst benaderde.
Interieur
Het gevoel van ruimte in het interieur van de YRV wordt verder benadrukt door een grote achterklep op sommige modelvarianten. De standaardvariant is uitgerust met elektrische ramen, centrale vergrendeling en elektronische remkrachtverdeling. De duurdere versies bieden airconditioning, afstandsontgrendeling, lichtmetalen velgen en een veel luxueuzer interieur.
Veiligheid
Het model onderscheidt zich door een hoog niveau van passieve veiligheid. De standaardvariant bevat twee frontale en twee zijdelingse airbags. Het actieve veiligheidssysteem omvat ook ABS en Dortomazhivatel remassistentie. Alle modellen van de Daihatsu YRV zijn uitgerust met schijfremmen voor en trommelremmen achterin.
De wagen werd echter nooit onderworpen aan een officiële NCAP-crashtest, maar de Daihatsu Sirion, waarop de YRV was gebaseerd, wel. In 2005 kreeg de Sirion vier sterren voor de bescherming van de inzittenden, drie sterren voor de bescherming van kinderen en twee sterren voor de bescherming van voetgangers. De ervaring leert dat een crashtest met een Daihatsu YRV ongeveer dezelfde resultaten oplevert.
Alternatieven
De Daihatsu Gran Move was de directe voorganger en de belangrijkste concurrent van de YRV. Dat geldt ook voor zijn opvolger, de Daihatsu Materia, die vanaf 2007 in Nederland verkrijgbaar was.
Maar ook de modellen van andere autofabrikanten maakten het de Daihatsu YRV moeilijk. Met name de Kia Picanto, de Renault Clio, de Opel Corsa, de Volkswagen Polo of Volkswagen Lupo en de Ford Fiesta dienen hier vermeld te worden.