Sterke punten
- Geschikt voor off-roaden
- Stoere uitstraling
- Met korte of lange wielbasis
Zwakke punten
- Rijeigenschappen
- Misschien wel te Spartaans
- Hoog brandstofverbruik
Daihatsu Rocky : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Rocky, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daihatsu Rocky
-
Daihatsu Rocky Daihatsu Rocky 2.8 TD
€ 5.000,-- 203.000 km
- 06/2002
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5428PG VENHORST -
Daihatsu Rocky 2.8 SE Stuurbekrachtiging/Trekhaak/Trekkracht 3500
€ 11.950,-- 171.912 km
- 03/2002
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3225 LD HELLEVOETSLUIS
Interesse in een Daihatsu Rocky
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Stoer design
- Hoge zitpositie
- Sterke aandrijflijn
- Vierwielaandrijving
- Stoere naam
Technische gegevens
Motorisatie
De Daihatsu Rocky verscheen zoals gezegd voor het eerst in 1984, maar pas in 1988 kwam het model naar Nederland. Het ging toen om een Daihatsu Rocky Softtop, een Rocky Wagon en Rocky Hardtop, stuk voor stuk zijn dat driedeurs modellen. De levering liep door tot 1994. De motorenline-up was lekker overzichtelijk. Op het menu stond onder meer een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 65 kW (88 pk) met 157 Nm aan koppel. Deze krachtbron had nog een carburateur. De prestaties dan: een topsnelheid van 130 km/u en een 0-100-tijd van – heb je even – 26,4 seconden.
Dieselen kon ook, onder meer met een 2,8-liter viercilinder dieselmotor met een vermogen van 54 kW (73 pk) met 170 Nm aan koppel. Deze diesel had 25,7 seconden nodig om een snelheid van 100 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt 120 km/u. Er was ook een turbodiesel. Ook dit was een 2,8-liter viercilinder dieselmotor, maar dan met turbo. Het blok produceert 67 kW (91 pk) met 223 Nm aan koppel. Deze motorvariant was een stukje sneller. De 0-100-tijd duurt 18,1 seconden en de auto bereikt een topsnelheid van 135 km/u. Alle modellen hebben vierwielaandrijving.
Motoren Daihatsu Rocky - 1988 tot 1994
Benzine
- 2.0 benzine – 65 kW (88 pk) – 157 Nm
Diesel
- 2.8 diesel – 54 kW (73 pk) – 170 Nm
- 2.8 turbodiesel – 67 kW (91 pk) – 223 Nm
Verbeterde Daihatsu Rocky
Van 1994 tot 2003 heeft Daihatsu een sterk verbeterde Rocky geleverd. Dat model was er uitsluitend met dieselmotoren: een diesel zonder turbo en een diesel met turbo. Er was keuze uit een Hardtop en een Wagon. Ook bij dit model ging het om een 2,8-liter viercilinder dieselmotor met een vermogen van 54 kW (73 pk) met 170 Nm aan koppel. De turbodiesel kreeg wel meer power: te weten 75 kW (102 pk) met 245 Nm aan trekkracht. De 0-100-tijd van dit model duurt 18,1 seconden en de auto bereikt een topsnelheid van 135 km/u.
Motoren Daihatsu Rocky - 1994 tot 2003
Diesel
- 2.8 diesel – 54 kW (73 pk) – 170 Nm
- 2.8 turbodiesel – 75 kW (102 pk) – 245 Nm
Afmetingen
De Daihatsu Rocky is een compacte terreinauto. De lengte van het model bedraagt 3,79 meter, een breedte van 1,58 meter en een hoogte van 1,83 meter. De wielbasis is met 2,20 meter redelijk compact. Het gewicht van de Rocky bedraagt 1.433 kilogram voor de versie met 2,0-liter benzinemotor. Neem je de turbodiesel, dan stijgt dat gewicht tot 1.588 kilogram. Dat gewicht geldt dan wel voor de versie die geleverd is van 1988 tot 1994. Vanaf 1994 bedraagt het gewicht van de turbodieselvariant 1.625 kilogram. Die auto is overigens ook een stukje groter. De lengte bedraagt 3,84 meter, een breedte van 1,78 meter een hoogte van 1,85 meter. De wielbasis is met 2,20 meter wel gelijk gebleven. De breedte is aanzienlijk toegenomen dankzij een toegenomen spoorbreedte waardoor het model ook bredere wielkasten heeft.
De belangrijkste specificaties van de Daihatsu Rocky 1994 - 2003:
Daihatsu Rocky 1994 - 2003 | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,84 m x 1,78 m x 1,85 m |
Wielbasis | 2,20 m |
Inhoud bagageruimte | Niet bekend |
Ledig gewicht | 1.433 tot 1.588 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.235 kilogram |
Motorinhoud | 2.765 cm3 |
Vermogen | 54 kW (73 pk) tot 75 kW (102 pk) |
Koppel | 170 tot 245 Nm |
Topsnelheid | 120 tot 135 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 18,1 tot 25,7 s |
Tankinhoud | 60 liter |
Verbruik | Niet bekend |
CO₂-uitstoot | Niet bekend |
Varianten
De Daihatsu Rocky is geleverd in verschillende carrosserievarianten. Je kan denken aan een Softtop, Wagon en als Hardtop. Daarnaast zijn er nog verschillende uitvoeringen van de Rocky. Voorbeelden zijn de BX, DX, EX, EL, SE en SX.
Prijzen
Het aanbod van de Daihatsu Rocky is in Nederland vrij beperkt. Wil je daarom meer keuze als je zoekt naar Daihatsu Rocky occasions, dan kan je ook proberen om te zoeken in landen buiten Nederland. België en Duitsland zijn goede kanshebbers. Voor een Nederlandse Rocky occasion moet je denken aan ongeveer 4.500 euro. Dan krijg je wel een versie met benzinemotor. Voor een exemplaar met opmerkelijk lagere kilometerstand kan die prijs overigens oplopen tot dik 20.000 euro. De Daihatsu Rocky is namelijk erg geliefd als budgetvriendelijke terreinauto.
Design
Buitenkant
Qua vormgeving mag je de Daihatsu Rocky zien als een kleine Mercedes-Benz G-Klasse. De Japanse autofabrikant heeft gekozen voor hoekige vormgeving. Vorm volgt functie in dit geval. De Rocky hoeft niet de mooiste te zijn, maar is wel uitermate geschikt voor rijden in het terrein. Dat is waar de Rocky dan ook erg goed in is. Dankzij de hoge bodemvrijheid en grote aan- en afloophoek is het rijden in zwaar terrein geen enkel probleem. Zorg er dan wel voor dat de auto staat op terreinwaardige banden met een fors noppenprofiel.
Binnenkant
Het interieur van de Daihatsu Rocky oogt lekker basic. Alle elementen zitten waar ze moeten zitten. De Rocky is een werkpaard. Verwacht dus niet al te veel luxe. Met een beetje geluk beschikt een Rocky over een audiosysteem. Verder zit er weinig op of aan. Dat is beter ook, want zodoende kan er ook weinig kapot gaan, toch?
Veiligheid
Qua veiligheid is de Daihatsu Rocky geen hoogstandje. Het model heeft geen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen aan boord. Daarom is het advies om de auto te voorzien van een stevige rolkooi als de Rocky ingezet wordt voor offroad-gebruik. Zo ben je beschermd mocht de auto een koprol maken. Airbags heeft de Rocky ook niet. De grootste invloed op de veiligheid van de auto bepaal je dus grotendeels zelf als bestuurder.
Alternatieven
Voor een Daihatsu Rocky zijn verschillende alternatieven te bedenken, denk hierbij aan een Suzuki Samurai, Suzuki Jimny of Daihatsu Terios, maar ook een oudere Mercedes-Benz G-Klasse kan interessant zijn. Tot slot kun je ook denken aan een Daihatsu Feroza of Toyota Land Cruiser.