Sterke punten
- Betrouwbare technologie
- Ruimer dan je denkt
- Lekker compact
Zwakke punten
- Gevoelig voor roest
- Smaakgevoelig design
- Eenvoudig interieur
Daihatsu Move : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Move, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daihatsu Move
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Gunstig brandstofverbruik
- Goedkoop in onderhoud
- Lekker licht, dus gunstig wegenbelastingtarief
- Ook met automaat verkrijgbaar
- Geleverd in vrolijke kleuren
Technische gegevens
Motorisatie
De Daihatsu Move is een 5-deurs hatchback stadsauto die sinds 1995 wordt gemaakt door de Japanse autofabrikant Daihatsu. In 1997 verscheen hij op de Nederlandse markt. De Move werd destijds geïntroduceerd als Daihatsu’s antwoord op de compacte Suzuki Wagon R, die in 1993 op de markt kwam. De Move staat op het chassis van de Mira, maar de carrosserie is groter. In de eerste 3 productiejaren was de Move zeer populair. Er werden maar liefst 500.000 exemplaren van de Move verkocht.
Na de introductie volgden verschillende generaties van de Move, maar in Nederland zijn alleen de eerste twee generaties verkocht. De derde generatie – die in 2002 op de markt verscheen in Japan – is nooit in Europa verkocht. In Japan bestaan al zes generaties van de Daihatsu Move.
Het aanbod motoren van de Daihatsu Move van de eerste en tweede generatie is lekker overzichtelijk. Elke generatie is in Nederland geleverd met slechts één aandrijflijn. De eerste generatie Move beschikt over een 847 cc grote driecilinder benzinemotor met een vermogen van 31 kW (42 pk) en een koppel van 67 Nm. Dat resulteert in een topsnelheid van 131 km/u en een 0-100-tijd van – schrik niet – 19,4 seconden.
Wil je meer vermogen? Opteer dan voor de tweede generatie Daihatsu Move. Die heeft een grotere 989 cc grote driecilinder benzinemotor met een output van 43 kW (58 pk) en een koppel van 88 Nm. De topsnelheid komt uit op 150 km/u. Beide Move-generaties zijn lekker licht. De eerste generatie legt leeg slechts 720 kilogram in de weegschaal, terwijl de tweede generatie Move 790 kilogram weegt. Dat resulteert in Nederland automatisch in een gunstig wegenbelastingtarief.
Afmetingen
De eerste generatie Daihatsu Move die in Nederland verkrijgbaar was, heeft een lengte van 3.295 mm, een breedte van 1.395 mm en een hoogte van 1.620 mm. De wielbasis van het model komt uit op 2.300 mm.
De tweede generatie Move – ook geleverd in Nederland – was iets groter ten opzichte van de eerste generatie. De Daihatsu Move van de tweede generatie heeft een lengte van 3.410 mm, een breedte van 1.475 mm en een hoogte van 1.695 mm. De wielbasis bedraagt 2.345 mm. De bagageruimte heeft een capaciteit van 316 liter, terwijl de eerste generatie slechts 170 liter heeft.
De belangrijkste specificaties van de eerste en tweede generatie Daihatsu Move:
Daihatsu Move Gen1 (L600) | Daihatsu Move Gen2 (L900) | |
---|---|---|
Marktintroductie | 1997 | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,30 x 1,40 x 1,62 m | 3,41 x 1,48 x 1,70 m |
Wielbasis | 2,30 m | 2,35 m |
Inhoud bagageruimte | 170 l | 316 l |
Ledig gewicht | 720 kg | 790 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.140 kg | 1.270 kg |
Motorinhoud | 847 cm³ | 989 cm³ |
Vermogen benzinemotor | 31 kW (42 pk) | 43 kW (58 pk) |
Koppel benzinemotor | 67 Nm | 88 Nm |
Topsnelheid | 131 km/u | 150 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 19,4 sec | n.b. |
Tankinhoud | 32 l | 40 l |
Verbruik | 6,0 l/100 km | 5,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 143 g/km | n.b. |
Varianten
Van varianten kunnen we niet echt spreken bij de Daihatsu Move. Het principe ‘What you see is what you get’ is bij de Move absoluut van toepassing. Wel kon je als koper natuurlijk kiezen uit verschillende exterieurkleuren. Verder was de Move een vrij complete auto zonder al te veel opties. Andere carrosserievarianten bestaan ook niet. De eerste en tweede generatie hebben beide een lekker boxy design.
Prijzen
De nieuwprijs van een eerste generatie Daihatsu Move kwam in 1997 omgerekend uit op ongeveer 8.800 euro. Bij de tweede generatie Move ging het om een nieuwprijs van omgerekend 12.250 euro. Een Daihatsu Move occasion is een stuk voordeliger. Rijden kan al vanaf minder dan 1.000 euro en prijzen lopen op tot ongeveer 2.000 euro. De Move is dus bijzonder betaalbaar en uitstekend geschikt als extra auto. Het aanbod in Nederland valt wat tegen. Wil je meer keuze? Filter dan ook op Move-occasions in landen als België en Duitsland.
De lage prijs en compacte afmetingen maken de Move zeer geschikt als tweede auto of als auto voor af en toe. Door de kleine afmetingen is deze Move geschikt voor het rijden in de stad en door smalle straten. De ruimte binnen is beperkt, maar door de 5 deuren kun je wel goed in- en uitstappen. De motor heeft weinig vermogen en verbruikt daardoor ook heel weinig brandstof. Dat maakt het tot een zuinige auto.
Design
Buitenkant
Van autodesign is bij de Daihatsu Move niet echt sprake. De designers hebben gekozen voor een ‘boxy’ design. Dat heeft als voordeel dat er veel interieurruimte is. Bovendien heb je als bestuurder ook goed zicht rondom. Want dankzij de grote raamoppervlakken en hoekige vormgeving weet je precies wat er rondom de auto afspeelt.
Binnenkant
Het interieur van de Daihatsu Move oogt wat basic, maar steekt qua ergonomie wel goed in elkaar. Het merk gebruikt vooral hardere kunststoffen in de kleur zwart. De Move biedt ook een wat hogere zitpositie ten opzichte van andere compacte hatchback modellen. Die hogere instap stellen vooral oudere mensen op prijs. De auto is in alle opzichten gewoon bijzonder praktisch.
Veiligheid
Tot de standaarduitrusting van de Daihatsu Move horen airconditioning, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, ABS, keyless entry en airbags voor zowel bestuurder als passagier. Actieve rijhulpsystemen heeft de Daihatsu Move niet. Daarvoor is de auto te oud. De Move is al een auto op leeftijd. De grootste invloed op de veiligheid van de auto heb je als bestuurder zelf. Om te rijden is de Move geen scheurmonster. Door de hoge, smalle koets helt het model ook sterk over en is de Move gevoelig voor zijwind. Daar dien je als koper rekening mee te houden.
Alternatieven
De Daihatsu Move en de Suzuki Wagon R zijn elkaars concurrenten in de compacte klasse. Ook de Suzuki Wagon R is een groot succes in Japan, maar ook daarbuiten. Net als de Move is dit een compacte auto met een grotere carrosserie, die sinds 1993 door Suzuki wordt aangeboden. In dit segment van ‘boxy’ compacte hatchbacks kun je ook denken aan een model als de Opel Agila en Suzuki Splash.