Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
daihatsu-materia-front

Daihatsu Materia

1 / 3
daihatsu-materia-front
daihatsu-materia-side
daihatsu-materia-back

Sterke punten

  • Goed gebruik van de ruimte
  • Klein en wendbaar

Zwakke punten

  • Sturen zonder gevoel
  • Hoger verbruik
  • Ruwe motor

Daihatsu Materia : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Materia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Daihatsu Materia: een minibus voor individualisten

Met een kubusvorm en in de stijl van de compacte Japanse kei-auto's brengt de Materia de minivancultuur naar de top. Op het platform van de Daihatsu Sirion, maar met een hoog dak en veel comfort, vindt hij enkele fans. Lees meer

Interesse in een Daihatsu Materia

Daihatsu Materia occasions
Daihatsu Materia dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Beste overzicht door hoge zit en veel glas
  • Goede veiligheidsuitrusting met veel airbags en ABS
  • Automatische transmissie en vierwielaandrijving zijn beschikbaar
  • Niet duur in aanschaf

Belangrijke gegevens

Motor

De Daihatsu Materia is leverbaar met twee benzinemotoren, handgeschakelde of automatische transmissie en voorwiel- of vierwielaandrijving. De kleinere motor heeft een cilinderinhoud van 1,3 liter en een koppel van 120 Nm. Hiermee kan het voertuig tot 169 kilometer per uur accelereren. Om vanuit stilstand tot 100 kilometer per uur te komen, heeft deze motoroptie 11,5 seconden nodig.

De grotere motor had een cilinderinhoud van 1,5 liter, het koppel bedroeg hier 132 Nm. De acceleratie bedraagt 10,8 seconden, en bij 170 kilometer per uur heeft deze motor zijn topsnelheid bereikt.

Het vermogen van ruim 100 pk lijkt op het eerste gezicht misschien niet bijzonder indrukwekkend, maar in verhouding tot het lage gewicht van het voertuig levert het veel vaart op. Want met iets meer dan 1 ton presenteert de Daihatsu Materia zich als een uitzonderlijk licht model. Ook de CO2-uitstoot profiteert daarvan, want die ligt tussen 156 en 172 gram per gereden kilometer. Het enige wat opvalt is het brandstofverbruik van ongeveer 7 liter per 100 kilometer. Op dit gebied hebben concurrenten vaak een lager verbruik.

Afmetingen

Als minibus met een leeggewicht van ongeveer 1.000 kilogram is de Daihatsu Materia niet alleen licht, maar ook compact. Door zijn handzame lengte van 3,8 meter is hij zeer comfortabel in het stadsverkeer. Dankzij een redelijke hoogte van 1,6 meter is het interieur bovenin echter niet te krap.

Gegevens en afmetingen Daihatsu Materia
Bouwperiode 2007 - 2011
Lengte, breedte, hoogte 3,8 m x 1,7 m x 1,6 m
Wielbasis 2,5 m
Inhoud kofferruimte 290 l
Leeggewicht 1.000 - 1.075 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.600 kg
Cilinderinhoud 1.298 - 1.495 cc
Koppel 120 - 132 Nm
Topsnelheid 168 - 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,8 - 13,7 s
Tankinhoud 38 - 40 l
Verbruik 6,6 - 7,5 l
CO2-uitstoot 156 - 172 g/km

Varianten

In totaal kwamen er vijf varianten van de Daihatsu Materia op de markt. Deze verschillen afhankelijk van de aandrijving, de uitrusting en de geïnstalleerde motor. Het vermogen van de modellen is 91 en 103 pk. De kleine auto met 103 pk is verkrijgbaar in drie versies. Deze zijn verkrijgbaar als voorwielaandrijving met versnelling of automatische transmissie en als vierwielaandrijving met handgeschakelde transmissie. De vijf verschillende apparatuurlijnen werden Rhythm, Funk, Soul, Groove en Rock genoemd.

Prijs

De nieuwe prijs voor de Materia minivan begint bij 16.200 euro en eindigt bij ongeveer 21.000 euro met de automatische versie. De marktprijzen voor Materia occasions variëren momenteel van 1.300 tot 7.000 euro. Voor minder dan 2.000 euro kun je een auto uit 2007 krijgen met meer dan 100.000 kilometer op de teller, sommige zelfs een kilometerstand van meer dan 200.000 kilometer.

Exterieur

De Daihatsu Materia valt van een afstand op met zijn gezellige en vrij hoekige uiterlijk. Niet voor niets wordt het vaak gebruikt voor diverse afwerkingen. De Materia, die laag gebouwd was, met extreem brede en glimmende velgen en een dikke geluidsinstallatie, werd vaak gebruikt als "muziekauto", vooral door jonge bestuurders. De carrosserie is netjes afgewerkt. Het uiterlijk met de kubusachtige vormgeving, het verlaagde onderstel met mistlampen voor, spoilers en aluminium velgen is zonder meer sportief te noemen. Tegelijkertijd verhoogt dit echter ook het risico om sneller op stoepranden en verhogingen terecht te komen. De niet al te grote wielbasis zorgt echter in ieder geval voor de wendbaarheid van het voertuig.

Interieur

De Daihatsu Materia is qua interieurcomfort goed uitgerust voor een kleine auto. De asymmetrisch gedeelde achterbank en de voorstoelen kunnen worden neergeklapt. Dit betekent dat zelfs langere voorwerpen gemakkelijk kunnen worden meegenomen met de Materia. In de uitrustingslijnen Groove en Rock kon de achterbank ook worden verplaatst voor meer comfort in het interieur.

Centrale vergrendeling en elektrische ramen zijn aan boord, evenals stuurbekrachtiging voor gemakkelijk parkeren en een audiosysteem. Airconditioning kon tegen meerprijs worden toegevoegd aan het basismodel van de Rythm, terwijl het standaard was in de hogere lijnen.

De cockpit is overzichtelijk en de grote glasoppervlakken zorgen voor een goed zicht rondom. Zelfs lange mensen van meer dan 1,90 meter vinden voldoende ruimte op de voor- en achterbank. Het in- en uitstappen is ook gemakkelijk dankzij de hoogte van 1,64 meter van de Materia. In de cockpit zitten de display-instrumenten met snelheidsmeter en toerenteller centraal en iets verhoogd in het midden van het voertuig, direct op de voorruit. De Materia kan ook een goede 500 kg dragen, wat onderstreept dat hij geschikt is om vijf personen en bagage te vervoeren. Bij volle belasting bereikt de overigens degelijke vering echter zijn grenzen.

daihatsu-materia-interior daihatsu-materia-trunk

Veiligheid

De Daihatsu Materia wordt aangeboden met een volledige veiligheidsuitrusting. Deze omvat airbags voor bestuurder en passagier, zij-airbags, stuurbekrachtiging, ABS en remassistentie zijn ook aan boord. Vooral met vierwielaandrijving is de kleine auto het best voorbereid op gladde of onverharde oppervlakken en heeft hij een duidelijk voordeel ten opzichte van auto's met voorwielaandrijving. In de Euro NCAP crashtest van 2007 kwam de Daihatsu Materia met 4 van de 5 sterren als beste uit de bus met de carrosserie, maar er is ruimte voor verbetering op het gebied van kinderveiligheid en bescherming van voetgangers.

Alternatieven

Nissan heeft zijn minivan Nissan Cube direct tegenover de Materia minivan geplaatst. Deze kwam echter pas op de markt toen het Materia-model in 2010 werd stopgezet. Het voertuig was uitgerust met een diesel- en benzinemotor van respectievelijk 110 pk. Het verdween echter weer van de markt in 2011. De Renault Modus werd vanaf 2004 als minibus aangeboden. De eerste generatie, met maximaal 113 pk, dieselmotoren en automatische transmissie, is tot 2008 een gewilde vertegenwoordiger onder de minivans. In tegenstelling tot de Daihatsu Materia was hij in eerste instantie wat zuiniger in zijn verbruik. Van 2008 - 2013 kreeg de Modus een facelift en daarnaast werd een langer model gelanceerd als de Grand Modus. Suzuki, op zijn beurt, bracht de Wagon R+ op de markt vanaf 1997 als één van de eerste minivans ooit. Het kubusvormige ontwerp creëert veel ruimte binnenin voor het hele gezin en zorgt voor een goed overzicht. De rijeigenschappen zijn tamelijk comfortabel met een 65 pk sterke benzinemotor. De Suzuki Wagon R+ rolde van de productielijn tot 2008, toen hij werd vervangen door de Splash. Zowel de Wagon R+ als de Splash werden ondertussen ook door Opel onder de naam Agila op de markt gebracht met een eigen ontwerp.

FAQ

Hoeveel kost een Daihatsu Materia?
De Daihatsu Materia minibus begint bij ongeveer 16.000 euro voor het model met de 91 pk motor en eindigt bij ongeveer 21.000 euro voor het automatische model. Occasions zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 1.300 euro met een hoge kilometerstand.
Wat is de opvolger van de Daihatsu Materia?
Een directe opvolger van de Daihatsu Materia werd niet gelanceerd. Alternatieven zijn alleen verkrijgbaar bij andere fabrikanten.
Welke transmissietypen zijn beschikbaar voor de Daihatsu Materia?
Voor de Daihatsu Materia worden een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een viertrapsautomaat aangeboden.
Hoeveel pk heeft een Daihatsu Materia?
De Daihatsu Materia wordt aangeboden met een 91 pk en een 103 pk motor.

Beoordelingen voor Daihatsu Materia

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details