Sterke punten
- Ruim en praktisch in gebruik
- Heel betrouwbaar
- Zuinige motoren
Zwakke punten
- Matige prestaties
- Gedateerd en onderdelen beperkt beschikbaar
- Beperkte veiligheidsvoorzieningen
Daihatsu Gran Move : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Gran Move, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daihatsu Gran Move
-
Daihatsu Gran Move 1.6 16V CS
€ 500,-- 221.763 km
- 06/2004
- 67 kW (91 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1424 NV DE KWAKEL -
Daihatsu Gran Move 1.6i | Nieuwe APK | Airco
€ 899,-- 213.258 km
- 05/2000
- 67 kW (91 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7557 RP HENGELO -
Daihatsu Gran Move CX
€ 1.250,-- 202.573 km
- 03/2000
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
182 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9284SC Augustinusga -
Daihatsu Gran Move 1.6i-16V CS,1e Eigenaar, Dealeronderhouden,5 Deurs
€ 850,-- 251.708 km
- 08/2002
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
181 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3208 KS SPIJKENISSE
Interesse in een Daihatsu Gran Move
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Verrassend binnenruimte gezien zijn compacte buitenafmetingen
- Hoge zitpositie en goed zicht door grote ramen
- Lage onderhoudskosten
- Forse laadruimte waarin ook hoge spullen passen
Technische gegevens
Motorisatie
De Daihatsu Gran Move was leverbaar met twee verschillende motoren. Van 1997 tot en met 1999 was dat een 1,5-liter viercilindermotor met een vermogen van 66 kW (90 pk) en een koppel van 119 Nm. Deze motor stond bekend om zijn betrouwbaarheid en redelijk zuinige brandstofverbruik. Daarna kwam er een 1,6-liter krachtbron, de 1.6i-16V, met 67 kW (91 pk) en 126 Nm. Door het hogere koppel reageerde hij vlotter en soepeler op het gas. Daardoor accelereerde hij best flink. In 11,1 seconden sprintte hij van stilstand naar 100 km/u. Dat is mede te danken aan het vrij lage gewicht van deze auto: 965 kg.
Beide motoren zijn ontworpen voor een goede balans tussen prestaties en brandstofverbruik, wat ze geschikt maakte voor het compacte MPV-segment waarin de Gran Move zich bevond. Daihatsu gaf een gemiddeld verbruik op van 7,6 l/100 km en dat gold voor beide motoren. Standaard had de Gran Move een handgeschakelde vijfbak, optioneel was er een viertraps automaat. In 2002 stopte de productie van de Daihatsu Gran Move.
Afmetingen
De Daihatsu Gran Move heeft een lengte van 4,1 meter. In de breedte meet hij 1,64 meter en in de hoogte 1,6 meter. De wielbasis is 2,39 meter. Onder de hoedenplank en met de achterbank in de zitstand meet de bagageruimte 370 liter. Door het hoge dak en met neergeklapte achterbank is een fors laadvolume mogelijk van 1.270 liter. Dan verandert deze mini-MPB in een mini-bestelbus. Door de korte draaicirkel van 9,8 meter is de Gran Move ook lekker wendbaar. Samen met de compacte buitenafmetingen stuur je hem dan ook redelijk relaxt door krappe straten en stuur je hem ook vlot en met gemak op zijn parkeerplek. Het trekken van een aanhanger kan ook. Aan de trekhaak mag een geremde aanhanger met een gewicht tot 1.000 kg.
De belangrijkste specificaties op een rij
Daihatsu Gran Move | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,10 x 1,64 x 1,60 m |
Wielbasis | 2,395 m |
Inhoud bagageruimte | 370 l |
Ledig gewicht | 965 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.485 kg |
Cilinderinhoud | 1.499-1.590 cm3 |
Vermogen | 66-67 kW (90-91 pk) |
Koppel | 119-126 Nm |
Topsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,7-12,3 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 7,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 181 g/km. |
Varianten
De Daihatsu Gran Move was in verschillende uitvoeringen leverbaar, afhankelijk van de markt en het productiejaar. Je had een basisuitvoering zonder al te veel luxe. Zelfs ABS was een optie. De basisuitvoering was bedoeld voor klanten die op zoek waren naar een praktische en betaalbare MPV. De CL-uitvoering voegde enkele extra comfort- en gemaksfuncties toe in vergelijking met de basisuitvoering. Dit model was iets beter uitgerust, met verbeterde bekleding en mogelijk extra opbergvakken. De CS was een van de hogere uitvoeringen, met meer luxe en comfortopties, zoals airconditioning, betere audio en andere upgrades in het interieur. De CX was de meest luxe uitvoering van de Gran Move. De CX-uitvoering had elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen en een fraaiere bekleding en interieurafwerking.
Prijzen
De Daihatsu Gran Move is voor het laatst geleverd in 2002. De laatste nieuwprijs zonder extra opties was 14.749 euro. De kosten voor wegenbelasting en verzekering pakken gunstig uit doordat de nieuwprijs naar huidige begrippen laag is en dat geldt ook voor het voertuiggewicht. Dus is het rijden van deze mini-MPV geen aanslag op je portemonnee. Daarnaast is een occasion van de Grand Move niet duur. Voor enkele duizenden euro’s is een keurig exemplaar te vinden, al zul je altijd wel de nodige gebruikssporen vinden. De jongste Daihatsu’s Gran Move zijn per slot van rekening al meer dan 20 jaar oud. Over de techniek hoef je echter niet in te zitten. De motor en aandrijflijn hebben een heel betrouwbare reputatie.
Design
Buitenkant
Het design van de Gran Move is zeker gedateerd. Hij heeft de vormtaal van de jaren negentig. Niet heel spannend en met afgeronde hoeken en rechte lijnen in het plaatwerk. Ook opvallend voor die tijd zijn de vrij forse koplampunits. Verder is het echt een kleine MPV met een hoge daklijn en opvallend grote ruitpartijen. Dat zorgt voor veel licht in het interieur en ook warmte bij sterke zon. De optionele airconditioning is dan ook vaak aangevinkt door kopers destijds. De relatief verticale achterzijde zorgt voor een goed tot aan het dak te benutten laadruimte. De klep zwaait hoog genoeg open, zodat je niet je hoofd stoot als je wat langer dan gemiddeld bent. De dakrails en dakspoiler geven de Daihatsu een beetje een stoer voorkomen. Opvallend is de two-tone kleurstelling bij de CX, die je nu ook nog het meest vindt als occasion. De bumpers en de panelen onderaan de portieren zijn in licht metallic grijs uitgevoerd. Eigenlijk oogt dat best chique en de Gran Move lijkt er groter door.
Binnenkant
Het interieur is heel praktisch van opzet. Je kijkt uit op een eenvoudig dashboard met een basis instrumentarium. Er zijn kaartenvakken en een dashboardkastje. De bijzonderheden moet je echt meer naar achteren zoeken. De Daihatsu Gran Move is daar ruimer dan verwacht. Been en hoofdruimte zijn dik voor elkaar, vooral ook achterin.
En dan volgt nu het veelzijdige deel: de achterbank kun je in twee delen naar voren klappen voor extra laadruimte. De laadvloer wordt zelfs vlak, als je eerst de zittingen achterin omklapt en vervolgens de rugleuningen naar beneden zwenkt. Achterin is ook nog wat opbergruimte onder de vloer en ook in vakken aan weerskanten van de bagageruimte. Je kunt de rugleuningen van de achterbank tevens helemaal plat naar achteren klappen. Als je de voorleuningen vervolgens laat dalen, dan tover je het leefgedeelte van de Gran Move om tot een slaapplaats voor twee.
Veiligheid
Veiligheid werd in het geboortejaar van de Daihatsu Gran Move heel anders gezien dan nu. De carrosserie moest stevig genoeg zijn om de klap van een botsing op te vangen en te voorkomen dat het inzittendencompartiment in elkaar werd gedrukt. ABS en airbags waren zeker geen standaardzaken en die moest je er bij de Gran Move dus bijbestellen. De auto is niet onderworpen aan een Euro NCAP-botstest want die er was er destijds nog niet. Daihatsu besteedde in die jaren echter wel veel aandacht aan passieve veiligheid met de zogenoemde kreukelzones: delen aan de voor- en de achterzijde in de carrosserie die door hun constructie de klap van een botsing opvangen en de impact voor de inzittenden verzachten.
Alternatieven
De Daihatsu Gran Move is een compacte MPV. En daar waren er eind jaren negentig meer van. Een alternatief is zonder meer de Mitsubishi Space Runner. Die was vergelijkbaar in ruimte en veelzijdigheid. Ietsje groter was de Nissan Prairie of de Mazda Premacy en dan kun je nog kiezen voor de Honda Shuttle, de eerste generatie dan wel. Dat was de hoekige versie, gebaseerd op de Honda Civic uit die tijd.