Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Daihatsu-Grand_Move-1999-1280-03.jpg

Daihatsu Gran Move

1 / 4
Daihatsu-Grand_Move-1999-1280-03.jpg
Daihatsu-Grand_Move-1999-1280-04.jpg
Daihatsu-Grand_Move-1999-1280-01.jpg
daihatsu-gran-move-l-01.jpg

Sterke punten

  • Ruim en praktisch in gebruik
  • Heel betrouwbaar
  • Zuinige motoren

Zwakke punten

  • Matige prestaties
  • Gedateerd en onderdelen beperkt beschikbaar
  • Beperkte veiligheidsvoorzieningen

Daihatsu Gran Move : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Gran Move, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Daihatsu Gran Move: no-nonsense MPV

De Daihatsu Gran Move, een compacte MPV geproduceerd in de late jaren negentig, heeft verschillende sterke punten die het tot een aantrekkelijke keuze maken voor gezinnen die een betaalbare auto zoeken met veel binnenruimte. Lees meer.

Interesse in een Daihatsu Gran Move

Daihatsu Gran Move occasions
Daihatsu Gran Move dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Verrassend binnenruimte gezien zijn compacte buitenafmetingen
  • Hoge zitpositie en goed zicht door grote ramen
  • Lage onderhoudskosten
  • Forse laadruimte waarin ook hoge spullen passen

Technische gegevens

Motorisatie

De Daihatsu Gran Move was leverbaar met twee verschillende motoren. Van 1997 tot en met 1999 was dat een 1,5-liter viercilindermotor met een vermogen van 66 kW (90 pk) en een koppel van 119 Nm. Deze motor stond bekend om zijn betrouwbaarheid en redelijk zuinige brandstofverbruik. Daarna kwam er een 1,6-liter krachtbron, de 1.6i-16V, met 67 kW (91 pk) en 126 Nm. Door het hogere koppel reageerde hij vlotter en soepeler op het gas. Daardoor accelereerde hij best flink. In 11,1 seconden sprintte hij van stilstand naar 100 km/u. Dat is mede te danken aan het vrij lage gewicht van deze auto: 965 kg.

Beide motoren zijn ontworpen voor een goede balans tussen prestaties en brandstofverbruik, wat ze geschikt maakte voor het compacte MPV-segment waarin de Gran Move zich bevond. Daihatsu gaf een gemiddeld verbruik op van 7,6 l/100 km en dat gold voor beide motoren. Standaard had de Gran Move een handgeschakelde vijfbak, optioneel was er een viertraps automaat. In 2002 stopte de productie van de Daihatsu Gran Move.

Afmetingen

De Daihatsu Gran Move heeft een lengte van 4,1 meter. In de breedte meet hij 1,64 meter en in de hoogte 1,6 meter. De wielbasis is 2,39 meter. Onder de hoedenplank en met de achterbank in de zitstand meet de bagageruimte 370 liter. Door het hoge dak en met neergeklapte achterbank is een fors laadvolume mogelijk van 1.270 liter. Dan verandert deze mini-MPB in een mini-bestelbus. Door de korte draaicirkel van 9,8 meter is de Gran Move ook lekker wendbaar. Samen met de compacte buitenafmetingen stuur je hem dan ook redelijk relaxt door krappe straten en stuur je hem ook vlot en met gemak op zijn parkeerplek. Het trekken van een aanhanger kan ook. Aan de trekhaak mag een geremde aanhanger met een gewicht tot 1.000 kg.

De belangrijkste specificaties op een rij

Daihatsu Gran Move
Marktintroductie 1997
Lengte x breedte x hoogte 4,10 x 1,64 x 1,60 m
Wielbasis 2,395 m
Inhoud bagageruimte 370 l
Ledig gewicht 965 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.485 kg
Cilinderinhoud 1.499-1.590 cm3
Vermogen 66-67 kW (90-91 pk)
Koppel 119-126 Nm
Topsnelheid 165 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,7-12,3 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 181 g/km.

Varianten

De Daihatsu Gran Move was in verschillende uitvoeringen leverbaar, afhankelijk van de markt en het productiejaar. Je had een basisuitvoering zonder al te veel luxe. Zelfs ABS was een optie. De basisuitvoering was bedoeld voor klanten die op zoek waren naar een praktische en betaalbare MPV. De CL-uitvoering voegde enkele extra comfort- en gemaksfuncties toe in vergelijking met de basisuitvoering. Dit model was iets beter uitgerust, met verbeterde bekleding en mogelijk extra opbergvakken. De CS was een van de hogere uitvoeringen, met meer luxe en comfortopties, zoals airconditioning, betere audio en andere upgrades in het interieur. De CX was de meest luxe uitvoering van de Gran Move. De CX-uitvoering had elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling, lichtmetalen velgen en een fraaiere bekleding en interieurafwerking.

Prijzen

De Daihatsu Gran Move is voor het laatst geleverd in 2002. De laatste nieuwprijs zonder extra opties was 14.749 euro. De kosten voor wegenbelasting en verzekering pakken gunstig uit doordat de nieuwprijs naar huidige begrippen laag is en dat geldt ook voor het voertuiggewicht. Dus is het rijden van deze mini-MPV geen aanslag op je portemonnee. Daarnaast is een occasion van de Grand Move niet duur. Voor enkele duizenden euro’s is een keurig exemplaar te vinden, al zul je altijd wel de nodige gebruikssporen vinden. De jongste Daihatsu’s Gran Move zijn per slot van rekening al meer dan 20 jaar oud. Over de techniek hoef je echter niet in te zitten. De motor en aandrijflijn hebben een heel betrouwbare reputatie.

Design

Buitenkant

Het design van de Gran Move is zeker gedateerd. Hij heeft de vormtaal van de jaren negentig. Niet heel spannend en met afgeronde hoeken en rechte lijnen in het plaatwerk. Ook opvallend voor die tijd zijn de vrij forse koplampunits. Verder is het echt een kleine MPV met een hoge daklijn en opvallend grote ruitpartijen. Dat zorgt voor veel licht in het interieur en ook warmte bij sterke zon. De optionele airconditioning is dan ook vaak aangevinkt door kopers destijds. De relatief verticale achterzijde zorgt voor een goed tot aan het dak te benutten laadruimte. De klep zwaait hoog genoeg open, zodat je niet je hoofd stoot als je wat langer dan gemiddeld bent. De dakrails en dakspoiler geven de Daihatsu een beetje een stoer voorkomen. Opvallend is de two-tone kleurstelling bij de CX, die je nu ook nog het meest vindt als occasion. De bumpers en de panelen onderaan de portieren zijn in licht metallic grijs uitgevoerd. Eigenlijk oogt dat best chique en de Gran Move lijkt er groter door.

Binnenkant

Het interieur is heel praktisch van opzet. Je kijkt uit op een eenvoudig dashboard met een basis instrumentarium. Er zijn kaartenvakken en een dashboardkastje. De bijzonderheden moet je echt meer naar achteren zoeken. De Daihatsu Gran Move is daar ruimer dan verwacht. Been en hoofdruimte zijn dik voor elkaar, vooral ook achterin.

En dan volgt nu het veelzijdige deel: de achterbank kun je in twee delen naar voren klappen voor extra laadruimte. De laadvloer wordt zelfs vlak, als je eerst de zittingen achterin omklapt en vervolgens de rugleuningen naar beneden zwenkt. Achterin is ook nog wat opbergruimte onder de vloer en ook in vakken aan weerskanten van de bagageruimte. Je kunt de rugleuningen van de achterbank tevens helemaal plat naar achteren klappen. Als je de voorleuningen vervolgens laat dalen, dan tover je het leefgedeelte van de Gran Move om tot een slaapplaats voor twee.

Veiligheid

Veiligheid werd in het geboortejaar van de Daihatsu Gran Move heel anders gezien dan nu. De carrosserie moest stevig genoeg zijn om de klap van een botsing op te vangen en te voorkomen dat het inzittendencompartiment in elkaar werd gedrukt. ABS en airbags waren zeker geen standaardzaken en die moest je er bij de Gran Move dus bijbestellen. De auto is niet onderworpen aan een Euro NCAP-botstest want die er was er destijds nog niet. Daihatsu besteedde in die jaren echter wel veel aandacht aan passieve veiligheid met de zogenoemde kreukelzones: delen aan de voor- en de achterzijde in de carrosserie die door hun constructie de klap van een botsing opvangen en de impact voor de inzittenden verzachten.

Alternatieven

De Daihatsu Gran Move is een compacte MPV. En daar waren er eind jaren negentig meer van. Een alternatief is zonder meer de Mitsubishi Space Runner. Die was vergelijkbaar in ruimte en veelzijdigheid. Ietsje groter was de Nissan Prairie of de Mazda Premacy en dan kun je nog kiezen voor de Honda Shuttle, de eerste generatie dan wel. Dat was de hoekige versie, gebaseerd op de Honda Civic uit die tijd.

Veelgestelde vragen

Welke motoren zijn er voor de Daihatsu Grand Move?
De keuze was heel beperkt. Daihatsu leverde de Gran Move eerst met een 1,5-liter viercilinder benzinemotor van 66 kW (90 pk). Daarna kwam er een 1,6-liter zestienklepper die maar 1 pk meer leverde, maar wel meer trekkracht bij lagere toerentallen. Een diesel is er nooit geweest voor de Gran Move.
Zijn er nog onderdelen verkrijgbaar voor de Daihatsu Gran Move?
De onderdelenvoorziening is inderdaad niet optimaal. Dat komt omdat Daihatsu zich helemaal heeft teruggetrokken van de Europese markt. Voor modellen tot 15 jaar oud is de levering nog wel goed, maar voor oudere exemplaren zoals de Gran Move, die bovendien al in 2002 uit productie is genomen, kan de verkrijgbaarheid van specifieke onderdelen problematisch zijn. Denk dan aan koplampen en plaatdelen.
Is de Daihatsu Gran Move zuinig?
Met zijn brandstofverbruik vestigt hij geen zuinigheidsrecord. Reken op een verbruik van gemiddeld circa 1 liter op 13 kilometer. De lage wegenbelasting en verzekeringspremie bieden tegenwicht. Tel daarbij de betrouwbaarheid van de techniek en je kunt rekenen op niet al te hoge totale gebruikskosten.

Beoordelingen voor Daihatsu Gran Move

2 Beoordelingen

3,3

Meer informatie

Meer details