Sterke punten
- Geschikt voor lichte offroad omstandigheden
- Klein, licht en wendbaar
- Rustiek design
Zwakke punten
- Ongemakkelijke afstelling
- Hoge prijs
- Laag vermogen
Daihatsu Feroza : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Feroza, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daihatsu Feroza
-
Daihatsu Feroza 1.6 Cabrio-Top|4x4 |Stuurbekrachtiging| Leuke jeep
€ 3.450,-- 219.184 km
- 03/1997
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3903 LK VEENENDAAL -
Daihatsu Feroza Hard Top EL II
€ 2.500,-- 487.277 km
- 12/1993
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3313LJ Dordrecht -
Daihatsu Feroza Feroza 1.6 EFI EL Resin Top
€ 4.999,-- 174.000 km
- 07/1991
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2678as De Lier -
Daihatsu Feroza Feroza 1.6 EFI EL Resin Top
€ 4.200,-- 34.917 km
- 12/1993
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9726gs Groningen
Interesse in een Daihatsu Feroza
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Daihatsu Feroza is ideaal voor licht offroad gebruik.
- De motor is zeer robuust, bestendig en duurzaam.
- Dankzij het trekvermogen tot 1500 kilogram staat niets het gebruik als trekauto in de weg.
- In 1994 kreeg de wagen een uitgebreide facelift met enkele esthetische aanpassingen.
- De Daihatsu Feroza was verkrijgbaar met een reductiemotor en een instelbare vierwielaandrijving.
Belangrijke gegevens
Motor
Toen de Daihatsu Feroza in 1989 op de markt kwam, rustte de Japanse autofabrikant de auto uit met een 1,6 liter carburateurmotor. Deze motor had een vermogen tot 86 pk. Hij deed het echter niet zo goed op de markt, aangezien het vermogen nauwelijks geschikt was voor dagelijks gebruik. Daarom verscheen er in 1991 een nieuwe motor, die nu nog steeds in de meeste occasions wordt gebruikt.
Dit is een 1.6 liter benzinemotor. Deze levert niet alleen aanzienlijk meer vermogen en koppel, waardoor hij dus meer geschikt is voor dagelijks gebruik, maar bovendien ook een standaardkatalysator. Hiermee reageerde de Japanse fabrikant op de strengere regelgeving rond uitstoot en emissiewaarden.
Ook het vermogen van de nieuwe motor in de Daihatsu Feroza is een stuk aantrekkelijker, er is nu immers tot 95 pk beschikbaar. Dit zorgt voor een maximumkoppel van 128 Nm en een aangename rijervaring. De terreinwagen haalt immers een topsnelheid van 147 km/u. Vanuit stilstand accelereert het voertuig in slechts 11,7 seconden naar 100 km/u.
Klanten moeten echter rekening houden met het relatief hoge verbruik van deze motor. Het model heeft namelijk, ondanks zijn lage gewicht, minstens tien liter benzine nodig om 100 kilometer af te leggen. Wie sportiever, op moeilijk terrein of vaak met hoge snelheden rijdt, moet zelfs rekening houden met een verbruik van 15 liter of meer. Ondanks de tank van 60 liter zijn lange ritten zonder onderbreking dus iets moeilijker en moet er regelmatig getankt worden.
Alle varianten van de Daihatsu Feroza zijn voorzien van een klassieke handgeschakelde versnellingsbak. Bovendien is vierwielaandrijving standaard inbegrepen, en deze kan naar wens worden ingeschakeld. Ook de offroad-capaciteiten van de Daihatsu Feroza weten te overtuigen. In de duurdere uitvoeringen biedt de terreinauto ook een reductiemotor of een sperdifferentieel.
Afmetingen
De Daihatsu Feroza imponeert ook offroad met zijn lage gewicht, compacte afmetingen en uitstekende wendbaarheid. De kleine terreinwagen is slechts 3,8 meter lang en minder dan 1,6 meter breed. Zelfs smalle paden of wegen kunnen zo zonder problemen worden bereden. De autofabrikant geeft een hoogte op van ongeveer 1,72 meter. Het ledig gewicht is 1.180 kilogram. De wagen is alleen leverbaar als driedeursmodel.
De kleine en wendbare Daihatsu Feroza biedt een aantal troeven voor dagelijks gebruik. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de standaard inbegrepen trekhaak. Ondanks het lage ledig gewicht en het beperkte motorvermogen vermeldt de fabrikant een maximaal trekvermogen van 1.500 kilogram. Voor de meeste klanten zou dit moeten volstaan. Ook de bagageruimte biedt gezien de omvang van de carrosserie meer dan voldoende ruimte. De wagen biedt immers minstens 272 liter laadvermogen. Dit kan gemakkelijk worden verhoogd tot wel 920 liter.
Gegevens en afmetingen | Daihatsu Feroza |
---|---|
Bouwjaar | 1989 - 1999 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,8 m x 1,6 m x 1,7 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Bagageruimte | 272 - 920 l |
Ledig gewicht | 1.180 - 1.325 kg |
Toegestane maximum massa | 1.650 kg |
Cilinderinhoud | 1.589 cm³ |
Koppel | 128 Nm |
Topsnelheid | 150 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,3 s |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 10,2 l |
CO2-uitstoot | 245 g/km |
Varianten
Dankzij de diverse uitvoeringen kan de Daihatsu Feroza worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren. Aanvankelijk baseerde de autofabrikant zich op de Feroza EL of de EL II. Vanaf 1994 werden nog meer varianten toegevoegd onder de naam SE en SX.
Klanten konden ook kiezen uit diverse carrosserievormen. Zo waren er versies met een soft top of een hard top verkrijgbaar. De Daihatsu Feroza was dus ook geschikt voor elk weertype. Beide varianten worden over het algemeen aangemerkt als zeer robuust en duurzaam. Bovendien werd de Daihatsu Feroza uitsluitend met drie deuren aangeboden. Een vijfdeurs en dus een aanzienlijk grotere terreinwagen verscheen pas later op de markt als een opvolger.
Prijs
Zelfs voor kleine aanpassingen of verbeteringen aan de wagen moesten klanten bij de Daihatsu Feroza aanzienlijk méér geld uitgeven; zo kostten treeplanken bijvoorbeeld merkbaar meer. Omgerekend kostte de wagen in Nederland dus in veel gevallen ruim boven de 10.000 euro, wat destijds een enorme investering betekende.
De Daihatsu Feroza is uiteraard al enkele jaren niet meer als nieuwe auto verkrijgbaar. Als je dus interesse hebt, moet je op zoek naar een occasion. Deze zijn niet bijzonder zeldzaam, aangezien het model zeer gewild was op de Nederlandse markt. Zelfs voor minder dan 3000 euro vindt je goed onderhouden exemplaren die zeker nog een paar jaar probleemloos zullen presteren.
Door het verbruik van meer dan tien liter per 100 kilometer liggen de gebruikskosten van de Daihatsu Feroza allesbehalve laag. De motorrijtuigenbelasting varieert al naargelang van het model en bedraagt maximaal 732 euro per jaar.
Design
Exterieur
De Daihatsu Feroza vertoont het klassieke design van een terreinwagen, onder meer door de treeplanken aan de zijkanten of de bullbar aan de voorkant. Ook de navenante bodemspeling en de extra bekleding op de geschikte plaatsen accentueren het uiterlijk. In sommige uitvoeringen is het model onder meer voorzien van op de motorkap gemonteerde koplampen die de zichtbaarheid in het donker verbeteren. Het uitererlijk van de Daihatsu Feroza wordt gecompleteerd door grote banden en opvallende kleuren.
Interieur
Het interieur van de Daihatsu Feroza is zeer eenvoudig en vooral ontworpen voor moeiteloos dagelijks gebruik. Daarom worden er ook duurzame en resistente materialen gebruikt, bijvoorbeeld voor de stoelen of het stuurwiel. De terreinwagen trotseert ook moeiteloos zware bevuiling. Toch biedt het model ook voldoende comfort, bijvoorbeeld dankzij het sportief onderstel, de directe besturing of de comfortabele stoelen. Ook de hoeveelheid ruimte is erg indrukwekkend. De verhoogde zitpositie biedt een goed zicht op het terrein.
Veiligheid
Helaas zijn er geen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen voor de Daihatsu Feroza. Toch scoort het model met zijn stabiliteit. De sportieve vering met bijbehorende afstelling zorgt bovendien voor een optimale controle op alle oppervlakken. De instelbare vierwielaandrijving en andere technische details zorgen offroad voor extra bescherming.
Alternatieven
Als je een alternatief zoekt voor de Daihatsu Feroza, is de Suzuki SJ wellicht een goede keuze. Ook deze wagen imponeert indruk met zijn uitstekende offroad capaciteiten en kan ook als occasion aangekocht worden tegen een redelijke prijs. Hij werd geproduceerd van 1981 tot 2004. Er is dus in principe een grote keuze aan diverse uitvoeringen. De krachtige en robuuste dieselmotoren bieden tegelijkertijd een optimaal gebruiksgemak en lage onderhoudskosten. De wagen is op de Nederlandse markt voor occasions beschikbaar vanaf ongeveer 5500 euro in zeer goede staat. Ook deze wagen is zeer geschikt voor offroad gebruik en gebruiksgemak. Ritten op ruig terrein vormen dus geen enkel probleem.