Sterke punten
- Goede ruimte in het interieur
- Flexibel en wendbaar
- Goede afwerking
Zwakke punten
- Kleine kofferbak
- Luide motor
- Stoelen niet geschikt voor lange reizen
Daihatsu Charade : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu Charade, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Daihatsu Charade
-
Daihatsu Charade 1.3i TX Nette auto weinig kms NAP!! uniek
€ 2.299,-- 103.000 km
- 03/1992
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7151ah Achterhoek -
Daihatsu Charade 1.3-16V STi,Automaat,
€ 495,-- 172.417 km
- 11/1999
- 62 kW (84 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
180 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3371 XA HARDINXVELD-GIESSENDAM -
Daihatsu Charade 1.3 City
€ 4.950,-- 157.747 km
- 04/2012
- 73 kW (99 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
125 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7681 BN VROOMSHOOP
Interesse in een Daihatsu Charade
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Goedkoop met een verbruik van 6,5 liter benzine per 100 kilometer.
- Kleine draaicirkel voor een kleine auto van acht tot negen meter.
- Sportieve prestaties met het GTti en GTI model tot 105 pk.
- Robuust en betrouwbaar met hoog-volume-technologie.
Gegevens
Motor
Daihatsu Charade tweede generatie 1983 tot 1987: De verkoop van de tweede generatie begon in Nederland in 1983, waarbij de kleinste auto uitsluitend werd aangeboden met een driecilinder 1,0-liter benzinemotor met 52 pk - 68 pk (als turbobenzinemotor) en als driecilinder 1,0-liter diesel met 37 pk. Met een voertuiggewicht van 720 kilogram kan de turbobenzinemotor snelheden bereiken tot 165 km/u. Hij heeft ook voorwielaandrijving en een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
Daihatsu Charade derde generatie 1987 tot 1994: Modellen vanaf 1988 hebben een gereguleerde katalysator en krachtige benzinemotoren met 52 tot 101 pk in het GTti model. De acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,2 seconden en een topsnelheid van 185 km/u, samen met rally-successen, bewijzen het sportieve potentieel van het GTti-model. 101 pk halen uit 993 kubieke centimeter cilinderinhoud was destijds een record in downsizing. Eind 1988 werd ook een 1,3-liter benzinemotor met 90 pk en een geregelde katalysator aangeboden. Deze is ook leverbaar met vierwielaandrijving. Een turbodiesel met 1,0 liter en 48 pk is in het gamma tot eind 1989. Een automatische transmissie voor de kleine 52 pk benzinemotor is beschikbaar tot eind 1992.
Daihatsu Charade vierde generatie 1993 tot 2000: In de vierde generatie werd de Daihatsu Charade volwassen, vooral technisch. Er worden krachtigere motoren met ten minste 1,3 liter en 75 pk aangeboden. Het extra gewicht van ruim 100 kilogram leidt tot een verbruik van ongeveer acht liter. Het gamma wordt ook vervolledigd door een opvolger van de 1.0 GTti voorganger met het 1.6 GTI model en 105 pk. De diesel en de automatische versie werden geschrapt. Een fraaie Notchbackversie met een grote kofferbak breidde het modellengamma vanaf 1994 uit. De Charade Shortback heeft een 1,5-liter motor van 75 tot 90 pk met katalysator. Deze vierdeursauto is een joint venture met het Chinese bedrijf Xiali.
Daihatsu Charade vijfde generatie 1995 tot 1998: In 1997 werd de Charade vervangen door de Daihatsu Sirion. De verkoop van alle Charade-versies zal echter doorgaan tot het jaar 2000. Wat de motor betreft, is nu alleen de 1,3-liter motor met 60 tot 84 pk beschikbaar in de kleine compacte auto en wordt opnieuw een automatische versnellingsbak aangeboden voor de compacte auto en het vierdeursmodel van de joint venture met het bedrijf Xiali.
Daihatsu Charade zesde generatie 2011 tot 2013: Toyota verwierf in de loop der tijd steeds meer aandelen in Daihatsu. Als gevolg daarvan zal een replica van de tweede generatie Toyota Yaris met de 1,33-liter benzinemotor en 99 pk worden gelanceerd als de zesde generatie Daihatsu Charade van 2011 tot 2013. De verkoop in Nederland eindigde met dit model.
Afmetingen
De Daihatsu Charade is gedurende zijn zes generaties voortdurend doorontwikkeld. Daarbij werd het interieur voorzien van meer comfort en ruimte en werd de auto aanzienlijk groter. Terwijl de eerste generatie 3,55 meter lang was, groeide hij tot 3,79 meter in de laatste zesde generatie die in Europa verkrijgbaar was. De breedte nam ook toe van 1,55 meter tot 1,7 meter. Terwijl de compacte afmetingen van de eerste generatie hem ideaal maakten voor stadsverkeer, bieden latere versies plaats aan een hele familie. De zesde generatie Charade biedt een bagageruimte van minstens 275 liter, die kan worden uitgebreid tot 737 liter door de achterbank neer te klappen.
In onderstaande tabel staan de belangrijkste gegevens van de in Nederland verkrijgbare Daihatsu Charade modellen van de laatste zesde generatie:
Gegevens en afmetingen | Daihatsu Charade |
---|---|
Bouwjaar | 1977 – 2000; 2011 – 2013 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,79 m x 1,70 m x 1,53 m |
Wielbasis | 2,46 m |
Inhoud bagageruimte | 275 - 737 l |
Ledig gewicht | 1.025 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.480 kg |
Cilinderinhoud | 1.329 cm³ |
Koppel | 128 Nm |
Topsnelheid | 175 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,9 s |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik | 5,4 l/100 km |
CO²-uitstoot | 125 g/km |
Varianten
Met de lancering van de tweede generatie in 1983 verscheen de Charade uitsluitend als compact drie- en vijfdeursmodel met twee motoren. Een ideale auto voor dagelijkse activiteiten zonder franje en ook zonder veel comfort, maar betrouwbaar. Vanaf de derde generatie in 1987 werd de Charade merkbaar ronder en iets groter. Het gamma omvat nu ook een krachtige motor met 101 pk en automatische transmissie. Motoren met katalysatoren verschijnen voor het eerst. Met de vierde generatie vanaf 1994 kwam er zelfs een vierdeursnotchback-versie op de markt onder de naam Charade Shortback. Dit is het resultaat van de joint venture met het Chinese merk Xiali. In 2013 eindigt de verkoop van de Charade met de replica van de Toyota Yaris.
Prijs
De nieuwprijs voor een in Nederland leverbare Daihatsu Charade van de laatste zesde generatie begon bij 12.900 euro, met de topuitrusting kostte hij tot 16.100 euro. Als occasion is de Daihatsu Charade nauwelijks meer op de markt te vinden. Oudere modellen worden aangeboden vanaf 1.300 euro. De zesde generatie Charade is als occasion verkrijgbaar met vrij lage kilometerstanden vanaf 8.000 euro.
Design
Exterieur
Terwijl de eerste twee generaties nog vrij hoekig waren in de stijl van de jaren '70, veranderde dit met de derde generatie in rondere vormen. Ze zaten heel dicht bij de Europese smaak voor een kleine auto in die tijd. Toch is de Charade met elke generatie een beetje langer geworden. De afgeplatte en rondere carrosserie verbeterde ook de bescherming van voetgangers. De Daihatsu Charade wordt in principe aangeboden als drie- en vijfdeursmodel. Vanaf 1994 werd het vierdeursnotchback-model toegevoegd als de Charade Shortback met meer lengte en grote achterlichten.
Interieur
Vanbinnen was de Charade om te beginnen nogal terughoudend. Veel onbedekt plaatwerk in de eerste twee generaties. De stoelen van de eerste twee generaties zijn ook geschikt voor personen tot 1,80 meter lang, maar zijn niet gebouwd om langer te rijden. Vanaf de derde generatie verbetert dit aanzienlijk. Er komen sportieve stoelen, beklede interieuroppervlakken, een bijna twee keer zo grote bagageruimte en apart neerklapbare achterstoelen. Als notchback met een grote kofferbak biedt de Charade Shortback plaats aan 345 liter, bijna drie keer zoveel als het oorspronkelijke model. Sommige modellen van de vierde generatie zijn uitgerust met airconditioning.
Veiligheid
Veiligheidsrelevante details zijn in de Daihatsu Charade in de eerste bouwjaren nauwelijks te vinden. Lange tijd is er geen stuurbekrachtiging geïnstalleerd, maar met het lage eigen gewicht en de smalle banden was dat niet echt nodig. ABS, airbags voor bestuurder en voorpassagier en stuurbekrachtiging vinden hun weg naar de Charade van 1993. Helaas is er geen crashtest voor de Charade.
Alternatieven
Een alternatief voor de Daihatsu Charade is de Toyota Starlet. Deze voorloper van de huidige Aygo lijkt qua grootte en uiterlijk op de Charade. Technisch gezien kan hij bogen op een gemiddeld iets hoger koppel.
Met de Suzuki Swift er is een andere zeer populaire kleine auto die sinds 1983 onafgebroken op de markt is geweest. Nu in zijn zesde generatie is hij een modern alternatief voor de ouder wordende Charade. Het is vergelijkbaar in grootte en heeft ook een sportiever model. De Swift 1.3 GTI met 101 pk deed in 1986 voor het eerst veel stof opwaaien.