Sterke punten
- Voordelig en betrouwbaar vervoer
- Ruim en praktisch interieur
- Zuinig in verbruik
Zwakke punten
- Eenvoudige interieuruitrusting
- Weinig spannende rijeigenschappen
- Schaars geworden
Interesse in een Daihatsu Applause
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Ideaal voor wie op zoek is naar een voordelige en betrouwbare auto
- Ruim interieur en dankzij een grote achterklep een opvallend grote bagageruimte
- Zeker voor toenmalige maatstaven zuinige motoren
- Laag gewicht: voordelig in wegenbelasting
Technische gegevens
Motorisatie
De Daihatsu Applause werd geleverd met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor, die een vermogen van 77 kW (105 pk) (later 73 kW (99 pk)) en een koppel van bijna 140 Nm produceert. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische transmissie met drie of vier versnellingen (afhankelijk van jaar en uitvoering). De Daihatsu Applause heeft in principe voorwielaandrijving, maar er waren ook enkele uitvoeringen met vierwielaandrijving. Het brandstofverbruik (fabrieksopgave) ligt rond de 7,5 liter per 100 km, wat bijdraagt aan de lage gebruikskosten van deze auto.
Afmetingen
De Daihatsu Applause is ongeveer 4,3 meter lang, slechts 1,66 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet een kleine 2,5 meter. Ondanks deze compacte afmetingen biedt de auto plaats aan tot vijf inzittenden en maar liefst 336 liter aan bagage. Met de achterbank neergeklapt zou er zelfs 927 liter aan bagage in moeten passen. Daar kunnen veel moderne auto’s in het compacte segment niet eens aan tippen.
De belangrijkste specificaties op een rij
DAIHATSU APPLAUSE | |
---|---|
Marktintroductie | 1989 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,31 m x 1,66 m x 1,39 m |
Wielbasis | 2,47 m |
Inhoud bagageruimte | 336 l |
Ledig gewicht | 963 – 1.000 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.420 – 1.515 kg |
Cilinderinhoud | 1.590 cm3 |
Vermogen | 73 kW (99 pk) – 77 kW (105 pk) |
Koppel | 134 – 138 Nm |
Topsnelheid | 175 – 185 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,9 – 9,8 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 7,0 – 7,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 189 g/km |
Varianten
De Daihatsu Applause was leverbaar in één carrosserievariant en met één type motor. Wel was er keuze uit een handgeschakelde of automatische transmissie. Er was zelfs ook een uitvoering met vierwielaandrijving, wat ongebruikelijk is voor een compacte auto in dit segment. Wel waren er verschillende uitrustingsniveaus, waarvan sommige met hun naam verwezen naar Japanse steden zoals Osaka en Tokyo. In 1998 werd een facelift doorgevoerd waarbij een auto een moderner uiterlijk kreeg, maar het uitvoeringenaanbod werd teruggebracht tot slechts twee modellen: een met handbak en een met automatische transmissie.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering was de Daihatsu Applause in Nederland leverbaar voor nieuwprijzen vanaf omgerekend ongeveer 11.000 tot 19.000 euro, plus eventuele opties. Daarmee was het in zijn tijd al een betaalbare auto, die in verhouding tot zijn prijskaartje veel binnenruimte bood. De Daihatsu Applause werd daardoor al snel een populair model in Nederland. Inmiddels is het model echter op leeftijd geraakt en zijn er weinig liefhebbers die het model hebben willen bewaren als hobbyauto. Daardoor is het aanbod Daihatsu Applause occasions tegenwoordig bijzonder schaars. Weet je er toch nog een te vinden, dan heb je wel voor weinig geld een prima auto die tegen lage gebruikskosten betrouwbaar vervoer biedt. Een goede Daihatsu Applause is te vinden voor prijzen van rond de 1.500 euro, afhankelijk van de staat en het aantal kilometers. Wie bereid is tot wat opknapwerk kan zelfs voor nog minder geld een exemplaar op de kop tikken. Aan de andere kant wordt zelfs voor uitzonderlijk mooie exemplaren niet vaak meer dan 4.000 euro gevraagd.
Design
Buitenkant
De Daihatsu Applause lijkt een compacte sedan, maar is eigenlijk een hatchback. De achterruit scharniert namelijk met de achterklep mee omhoog, waardoor een bijzonder grote laadopening voor de bagageruimte ontstaat. De Daihatsu Applause heeft een eenvoudig en functioneel ontwerp. De auto was leverbaar in diverse kleuren, waarbij grijstinten en rood de meest populaire waren. Stalen velgen waren standaard, maar er waren ook lichtmetalen velgen beschikbaar als optie.
Binnenkant
Het interieur van de Daihatsu Applause is eveneens eenvoudig maar functioneel. De materialen zijn robuust en gemakkelijk schoon te maken. Het afwerkingsniveau is net als bij veel andere Japanse auto’s goed, maar de materiaalkeuze is vrij basic. De auto biedt voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel de voor- als achterpassagiers, zeker ten opzichte van de compacte buitenmaten. Belangrijke kenmerken zijn onder meer een in hoogte verstelbaar stuur, neerklapbare achterbank en optioneel een airconditioning en elektrisch bedienbare ramen.
Veiligheid
De Daihatsu Applause is niet getest door de Euro NCAP, want die bestond nog niet toen de auto werd geïntroduceerd. Wel kunnen we kijken naar de veiligheidsuitrusting. Zo heeft de Daihatsu Applause veiligheidsgordels, verstevigde portieren en een robuuste carrosserieconstructie. Moderne veiligheidsvoorzieningen zoals airbags en ABS waren optioneel beschikbaar in latere modellen. Voor zijn tijd bood de Daihatsu Applause een prima veiligheidsniveau, maar bedenk wel dat de veiligheid bij modernere auto’s grote stappen vooruit heeft gezet.
Alternatieven
De Daihatsu Applause was een model in het betaalbare, compacte segment. Met zijn bijzondere carrosserie, een kruising tussen een sedan en een hatchback, concurreerde hij met modellen uit beide marktsegmenten. Een van de belangrijkste concurrenten was de Toyota Corolla, een model dat toen nog wat lager in de markt stond dan tegenwoordig. De Toyota Corolla stond bekend om zijn betrouwbaarheid en efficiëntie en bood vergelijkbare ruimte en prestaties als de Daihatsu Applause. Wel was de Toyota Corolla afhankelijk van de uitvoering vaak iets luxer aangekleed en had hij een wat hogere prijs. Een ander belangrijk verschil is dat de Toyota Corolla ook andere carrosserievarianten bood. Naast de hatchback en sedan waren er bijvoorbeeld ook een stationwagen en in sommige landen ook een coupé.
Een andere belangrijke concurrent was de Honda Civic, dat toen nog een model was in het compacte segment. De Honda Civic had een sterke reputatie vanwege zijn sportieve rijgedrag, betrouwbare motoren en innovatieve ontwerp. Het model bood ook meer varianten en uitrustingsopties dan de Daihatsu Applause, wat hem wat aantrekkelijker maakte voor een breder publiek. Dat bredere aanbod zit hem zowel in extra carrosserievarianten (vergelijkbaar met de genoemde Toyota Corolla) als uitvoeringen (er waren bijvoorbeeld ook sportuitvoeringen). Ook was de Honda Civic er als compacte MPV, de Honda Civic Shuttle, een bijzonderheid in die tijd.
De Nissan Sunny was eveneens een directe concurrent. Deze auto bood robuustheid en betrouwbaarheid en had een breed scala aan motoropties en uitrustingsniveaus. De Sunny was populair vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid en lage onderhoudskosten. De Franse en Duitse merken boden ook auto’s in het compacte segment, maar deze waren ofwel groter of kleiner of een stuk duurder dan de Daihatsu Applause. Daardoor zijn er weinig echt directe concurrenten van Europese merken aan te wijzen.